Sunday, September 25, 2005

Tyst kunskap

Tyst kunskap om konsten att vara ledare är något som man brukar tillskriva lärare, tränare i idrotten, poliser, folk som arbetar inom vården och det sociala. Kort sagt, personer, som jobbar nära med människor och som under en längre tid skaffat sig handlag med det där att kunna "ta folk".
Vill man se en film som gör en varm och go och är ett utmärkt exempel på denna tysta kunskap som kan känneteckna en god lärare ska man gå och se Att vara och ha. Vilket Arbetslag Tre på Spånga gymnasium gjorde en regnig höstkväll för att fortbilda sig och få lite näring till sin pedagogiska gärning.
I filmen, som är en dokumentär regisserad av Nicolas Philibert, får vi följa den snart pensionerade läraren (i Frankrike sker det i 55-årsåldern efter ett visst antal tjänsteår) George Lopez under ett år.
- Årstidernas växling följer filmen som ett viktigt ledmotiv. Vi befinner oss på franska landsbygden, nära centralmassivet i departementet Auvergne. Skolan är inte större än att eleverna ryms i ett klassrum. Det är en skola för de lägre åldrarna. En skola som vi kallar för B-skola här i Sverige.
Eleverna hör hemma i en miljö som ligger nära natur och jordbruksbygd. En är bondson uppträder som en hel karl när han rattar gårdens traktor eller när han mjölkar i ladugården eller för den delen huserar i köket bland stekpannor och kokkärl. En praktisk glad och jordnära kille som man har svårt att tänka sig att det inte ska gå bra för här i livet om det inte var för det där med matematiken. Hemläxorna med räkning av tal lever sitt eget liv, problemlösandet blir en knepig historia och till slut är hela familjen inklusive en morbror engagerad men siffrorna går sin egen väg och man förstår att detta är inte en familj av skolfuxar.
Andra elever är barn till familjer som blivit kvar efter det stora uppbrottet från landsbygden.
Någon elev har en svårt sjuk förälder som påverkar och genomsyrar hans unga liv. Bland de allra yngsta som är där för att lära sig läsa finns en mycket pigg och vaken elev som det spritter i och som vår lärare så småningom håller hisnande samtal med om talens storhet.
Med en mild, bestämd, tålmodig och envis auktoritet leder monsieur Lopez sina elever.
- Rast? Nej först gör vi klara våra bokstäver. Tid och ro ges till den mödosamma fantastiska företeelse som det är att lära sig läsa. Här prövas diktamen med de små med en ganska avancerad litterär text och färdighetsträningen ger i svenska ögon ett gammaldags intryck men inger också paradoxalt nog värme och trygghet.
- Här förs en dialog både med elever och föräldrar som förmedlar insikter och krav om hur vägen dit ser ut, föredömliga, men inte formella för hur utvecklingssamtal kan se ut.
Filmens storhet tror jag beror på det varsamma handlaget hos regissören när han fångar den ömtåliga process som en fin kontakt mellan människor just är. Kanske finns just den tid och ro som en sådan process kräver i en avfolkad del av franska landsbygden där en snart pensionerad lärare skapat ett eget litet universum av inlärning med instrument som tålamod, mild auktoritet, tro på att lära sig att läsa, skriva och räkna kräver en tidlös färdighetsträning (som i sig inte kräver spektakulära idéer och konferenser i arbetslag). Den viktiga processen är den som sker mellan lärare och elev och i elevens inre när han (hon) lär sig forma grunderna i att läsa, skriva och räkna med läraren som vägvisare. Skolarbetet blir liksom jordbruket odling och en del av årstidernas växling och påpassligt slutar filmen när det är dags för sommarlov.
Filmen, om än dokumentär, blir som alla goda berättelser större än sitt ämne. Här symboliserat av att skolan aldrig riktigt är stängd, grinden står alltid öppen till skolentrén, liksom att monsieur Lopez med sitt lite strikta sinne är öppen man och att han visar på möjligheter och förhållningssätt i sina samtal med elever och föräldrar. Eleverna ska även formas för ett liv utanför skolan.
Dokumentären om skolläraren George Lopez har blivit en filmsuccé i Frankrike. I Sverige lever filmen sitt eget liv och tycks ha fått en egen publik utanför de kommersiella biograferna.
- Intresserad av skolan – se filmen!
- Om du är lärare varför inte se filmen nästa konferens! Diskutera vilka processer som är viktiga i skolarbetet. Diskutera dynamiken hos en intressant lärare som med små pedagogiska medel fyller en skolsal och film med värme. Den tysta kunskapen blir lite mindre tyst då.
Back>< Just for fun
Copyright: LarsThommy

3 comments:

Anonymous said...

Tommy

Jag vill visa filmen att ha och vara till lärare i en skola.

Var får jag tag i den.

Mycket tacksam för ditt svar

Joan W

Thommy Kistalight said...

Hej Joan!

Filmen finns säkert i välsorterade dvd och bokhandlar som t ex Akademibokhandeln och Åhlens Stockholm city.
Kanske Folkets bio har den till försäljning.
Alltid kul med läsare som hör av sig.
Biohälsningar från Kista/Thommy Sjöberg

Anonymous said...

Tommy

Det var inte lätt att hitta filmen. Nu är den beställd från Megastore.



Joan W