Friday, July 01, 2005

Utilism Light


Knappast Utilism men långa utslag på driving rangen är vad många golfare brukar ägna sig åt. Något jag ägnat minimal tid åt i mitt eget nymornande golfintresse. Sedan några år bor jag granne med en golfbana på norra Öland. På morgnarna kan jag vakna till morgontidiga golfares ”Fore” på andra sidan vägen.
- Nej, personligen gillar jag och föredrar närspelet i golf. Chippar, picth och puttar är min melodi. Bunkrar ser jag överhuvudtaget inte. Jag vill inte säga att jag blivit biten ännu och en sommartorpare har mycket att stå i men visst försöker jag ta några rundor på banan när det blir några timmar över. Grönt kort finnes men jakten på att sänka handikappen får vara. Ibland har jag passat på att hoppa in direkt på banan med start vid hål nummer sex. Vid ett sådant tillfälle prickade jag enbuskar med mina utslag. Golfbollen fastnade bland de stickiga barren.
- Vad göra? Visst det var bara att dundra på med järnfemman. En klenod i den påvra utrustningen. Bakom mig hade fyra förgrymmade herrar dykt upp. Förtörnade över mitt uppträdande på banan och hanterande av järnfemman och behandlingen av enbusken. Fyra golf wanna bees i rätta skor och rätta kläder är dessutom präktigt irriterade på min inbrytning på hål nummer sex. Nej här gäller regelboken och jag blir vederbörligen uppläxad av de fyras ledare om vad som anstår en gentleman på golfbanan.
Sagt och gjort släpper förbi de fyra i de rätta kläderna och förhör mig med nästa grupp om det är okej med en liten inbrytning.
- Bor här på andra sidan vägen är det okej om jag börjar här?
- Visst, visst inga problem. Börjar om med ett nytt artilleri från tee, provar faktiskt några bollar, då den första inte gick något vidare. Nu är det så att mina fyra golf wanna bees har svårt med närspelet och inte kommit förbi greenen på hål sex när jag utsätter dem för mina spridda utslag. Ny kritik nu från de efterföljande.
- Hörru man måste faktiskt vänta till de framförande är klara vid greenen med sitt spel. Du utsätter dem faktiskt för livsfarliga bollar.
- Vad ska man säga? Det här är trakter med kulturella anor tröstar jag mig med så lär till exempel den verkliga platsen för Neptuni åkrar som Linné namngav 1741 vara kalkflisvallarna precis nedanför golfbanan och platsen vid grindstolpen där dagens bana passerar är beskriven i Linnés Öländska resa.
- Det ni era golfsnobbar!
- Fore förresten!
Back>< to be continued
Copyright LarsThommy

1 comment:

Anonymous said...

Texten är för modern!!