Sunday, December 14, 2008

Kistalight Academy

Kistalight Academy eller Marlon Brando tog aldrig en fika på Spånga high Thommy Sjöberg - Fundersam flanör Bild från Kista galleria Ulla Kistalight

En gång till!
Vi trummar på och gör reklam för vår nya bok på Kistalight med baksidestexten från boken.
Tidigare publicerad på bloggen Paperback writer.

Just for fun!
Hur hinner du med ditt skrivande egentligen?
Vänlig vanlig fråga från kolleger och vänner.
Något vi själva undrar över på Kistalight!
Bloggar och böcker när skrev vi dom.
Hur blir det någon tid över!
Man kan verkligen undra?
Det händer att jag själv blir förvånad över mina texter.
Har jag skrivit det här?

- Klart att det finns drivkrafter...

Här några bitar från en lärare
i Stockholms västra förorter
under ett läsår på Spånga high.
Några av bitarna har vuxit fram i möten
med eleveri klassrum, korridorer och på utflykter
i de kreativa spänningsfält som kan kallas för undervisning
och möjligen i den ädla konsten i att vara lärare.


Cirkapris: 140 Sek alt 14 Euro
Utgivningsår: 2008
Genre: Berättelser/skola/Essä/Resor
Språk: Svenska
Antal sidor: 76
Utförande: Limbunden ISBN: ISBN 978-91-633-3785-7
Beställningsadress: Thommy Sjöberg kistalight@gmail.com
Beskrivning: Skolbitar, debatt, resor och grå vardag i november
Förlag: Kistalight Publisher
Finns att köpa på Hedengrens bokhandel Stureplan ....Det kommer mera
Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om nya böcker: Andra böcker om Kista Andra bloggar om skolan Andra bloggar om pedagogik Andra bloggar om Stureplan
©Thommy Sjöberg

43 comments:

Thommy Kistalight said...

Börjar så smått att berätta om Kistalight Academy för vänner och kolleger. Kolleger som har fullt upp så här års; betyg, omdömen och samtal med elever.
Per vår bibliotekarie köper ett ex.
Vips är några elever där och kikar på boken.
- Du Thommy vad är det för bok egentligen?
Tja säger jag det handlar inte direkt om mig, finns med på köpet liksom, boken handlar om skolan, lite kåseri, lite pedagogik och lite kunskap kanske!
Vad säger du Urban? (So-Urban som auskulterar hos mig under höstterminen.)
Påminner lite om Karin Thunberg på Svd säger Urban lakoniskt.
- Krönika och samhällsdebatt!
Ett påstående som gör Kistalights representant smått lyrisk.
- Hm...hm det kan du ha rätt i!
Krönika, chronicles, en fin gammal berättarform även om en del av bidragen är betydligt längre.
Du Thommy (elev säger) kan du inte skriva något som Camilla Läckberg?
Absolut säger vi på Kistalight:
- Då skulle vi tjäna lite kosing.

Anonymous said...

Jag såg din tidigare bok på biblioteket i Spånga, blev sugen. Kanske slår jag till och köper den nya...

Den där frukosten på biblioteket i Kista låter intressant! Kul att presentera sig i sådana kretsar, antar jag.

Thommy Kistalight said...

Första boken ABC...Kistalight finns på Tensta bibliotek. I den finns bl a en bit om Tensta konsthall, på bokstaven T, som är från den tiden det begav sig med duon Gregor Wroblevski och Celia Prado.
De som drev ett så konstnärligt framgångsrikt projekt där under några år.

Kul att komma ut...och presentera sin blogg och sina böcker.
Tyvärr saknades en del av personalen p g a omorganisation. Personalen var någon annanstans!
Kanske i Tensta för numera hör bibliotekspersonalen i Kista även till Tensta m fl bibliotek!

Anonymous said...

Aha! Då måste jag ju läsa den :-) Det får bli ett besök på biblioteket under julledigheten.

Finns den fortfarande att köpa?

Thommy Kistalight said...

Till Annelie!
Bägge böckerna finns att köpa - försäljaren i mig föreslår givetvis ett mycket bra pris för ABC... och Kistalight academy för ett dubbelköp!
- Återkommer!

Anonymous said...

Jag har också gjort en skrift om Tensta förresten, mer info om det på min blogg inom kort...

Thommy Kistalight said...

Till Annelie!

Spännande!
Nu har vi tagit del av 40 år i Tensta via din blogg!
God jul från Kistalight!

Anonymous said...

Kolleger och familj, sonen, tycker undertecknad ovan på bilden för Kistalight Academy ser deppig ut.
- Ja rent av ledsen!
Evelina, dottern, säger:

Man skulle kunna tro det. Men vi som känner dig vet att du försöker se seriös ut!
- Då blir resultatet så här.

Thommy Kistalight said...

Kistalight instämmer!
- Tankfull, reflekterande och eftertänksam.
- Hur kul är det egentligen?

Anonymous said...

Klart att jag ska ha den nya boken.
- Fan du sprutar ju ur dig böcker!
-Hur mycket kostar den?

Anonymous said...

En gång till!
Du kanske ser deppig ut på omslaget av boken för det där med ögat?!

Anonymous said...

Evelinas tjejkompisar säger:

Du ser ju "arty" ut där på framsidan av Kistalight Academy.

Konstnärstyp rent av liksom!

Thommy Kistalight said...

Ha...ha!
- Den var bra.
Måste jag skriva upp någonstans.
Får bli här!

Anonymous said...

Apropå bilden på framsidan.
Du ser bara lite trött ut!
Du har ju så mycket omkring dig.

Anonymous said...

OK, jag lägger ut Kista Light Academy på webben.
God fortsättning

Malin /Författares Bokmaskin

Anonymous said...

Nu finns alltså Kistalight Academy i Författares bokmaskins katalog.

Anonymous said...

Thommy!
Du lägger ribban för lågt.
- Du är en riktig poet!

Anonymous said...

Kära redaktör/förläggare/författare, den åttonde Textmässan för oberoende förlag och tidskrifter äger rum den 25 april. 2008 års Textmässa väckte jubel och extas bland utställare och besökare. De nya lokalerna i Nürnberghuset på Södermalm visade sig vara en lyckträff. Läs mer om Textmässan och om hur du anmäler dig här: www.textmassan.com Antalet platser är begränsat. Först till kvarn! Vi tar tacksamt emot förslag på programpunkter. Liksom förra året planerar vi att ha ett mindre antal större seminarier med flera deltagare. Varma hälsningar / Carl-Michael Edenborg

Anonymous said...

Kul med en författare på skolan!

Anonymous said...

Man kan ju undra varför inte Marlon Brando tog en fika på Spånga high?
Förslag:
Han hade helt enkelt inte tid med det.
- Upptagen i Hollywood med sitt ego!
Förresten, ärligt talat, varför skulle Marlon, ta en fika på Spånga high?
Gåtfullt!

Anonymous said...

Shoppa väska är min favorit bland bitarna.
- Drastisk!

Anonymous said...

Tack Malin för att du räddade kvar den i Kistalight Academy.
Shoppa väska finns även i samlingen, Författares Bokmaskin, Poesi on line 08

Anonymous said...

Tack för fina, positiva och framförallt träffsäkra betraktelser över livet i allmänhet och skolan i synnerhet.
Mina favoriter är Maggie May där jag känner igen mig. /_ _ _ / och Det Goda Livet precis så vill jag ha mitt sportlov, att glida fram i solsken på isen och avsluta med mat, vin och framförallt sällskap.

Anonymous said...

Thommy, jag måste passa på att berömma dig för "Kistalight Academy". Jag har läst den nu och fick många goda skratt och leenden från vad du präntat. Oerhört roande och lättläst. Många små kluriga och fyndiga historier som vävts in i varandra. Keep on man! Jag ser fram emot nästa utgåva.

Anonymous said...

Merci,
Le grand Jacobine de Stockholm!
- Känns gött att höra.

Granne på landet said...

Du ser bister ut där på framsidan!

Thommy Kistalight said...

Beror mest på att Ulla min fotograf aldrig tycktes trycka av bilden.
Det tog sån tid!

Kirderf said...

Och du Thommy, man väntar på en ny Kista Light... Raska på med gåspennan! Håll bläcket hett! Nästa gång vi träffas vill jag inte höra tillkrystade undanflykter. Njet (som Stalin fräste)... Jag vill se tryckta resultat!

Må franska välviljor-liljor regna smeksamt över er. Vi hörs (och syns!)

Vännen Kirderf

Ymmoht said...

Tackar...tackar.
Alltid något på gång.
Vi får se vad det blir.
Hur kul som helst att skriva och komponera små skrifter.
Sedan ska man sälja eländet också.
Kul det med.
Om någon köper!

Evelina said...

Hej pappa!
sitter på skolan i Luleå och äter lunch och läser din Kistalight academy.
Vad fin den är:-)
Många tänkvärdao filosofiska tankegångar,det gillar jag. Sen känns detsom att du är lite närmare mig när jag läser din bok fast du är så långt borta.
hoppas du har en bra dag.
Kram Evelina

Thommy Kistalight said...

Tack Evelina!
- Ha en bra dag du med.
Visst är han jag den där figuren i boken.
Åtminstone liknar han mig på många sätt.
Verkar dock som de små berättelserna allt mer lever sitt eget liv.
Men några skärvor blir det!
Han morsade på mig och sa:
Mig blir du inte av med!
- Nu går vi upp till Kista galleria
och fikar!
Kram pappsen

Thommy Kistalight said...

Förtydligande av föregående bit!

Han, Kistalight, morsade på mig och sa:
Mig blir du inte av med!
- Nu går vi upp till Kista galleria
och fikar!
Kram pappsen

Min fru said...

Det är så bra med den!
- Academy alltså!
Är att den är så lätt att bära med sig!

Kistalight said...

Ny innebörd där alltså i tolkningen av vad Kistalight kan betyda!

Jakobinen said...

När publiseras "High Lights from Kistalight"?

Kistalight said...

Hello Jakobinen!
Bra idé!
- Funderar allvarligt på att trycka upp en samling litteraturbitar som knyts ihop till en liten story.
Se, jämför med Kistalight turns Lit!

Cecilia said...

En deltagare frågar om man vet om det finns någon tanke bakom Monogram.
Jag letar på google och hittar bloggen ”ABC…Kistalight. Robert Rauschenberg – Monogram
– urban lantis light, där det står att han var en neodadaist med sina combines. Och var han en
neodadaist behövde han inte ha någon speciell tanke, utan lekte med nonsens som
utgångspunkt, kan man säga.

Citat från akademisk uppsats Att öppna en dörr till samtiden av Cecilia Stegevik Karlstad högskola.

Thommy Kistalight said...

En bit om Monogram, Urban Lantis Light, finns i Kistalight Academy!
Närmare bestämt i kapitlet februari.
Tips för den som har lust att läsa!

Skynda och beställ!

Hanna said...

Vilket språk i Spånga high boken!
(Kistalight Academy)
Harmoniskt, behagligt och välskrivet!

Thommy Kistalight said...

Tack Hanna!
Tack så väldigt mycket!

Marianne said...

Du den där Brando!
Det är bland det bästa jag läst om skolans värld.
Du fångar massor av vardagliga situationer.
Precis på kornet!

Kistalight said...

Tack Marianne!
Jag får gåshud över sådant beröm!

Tror att skolan hunnit med att förändras en hel del de sista åren.
Så boken fångar mer det som har varit.
Nu gäller den digitala revolutionen!
Men vi har massor av bloggar även över de sista åren.
Får se om det blir någon bok där?

Rulle said...

Rulle said till Hanna en gammal elev.

Bättre än en lärobok faktiskt!
Riktigt bra!
Läs den och skratta!