Thursday, June 16, 2005

Lätta Reflektioner del IV

Vad är kunskap eller varför skiner solen?

En bra början är att luta sig emot en åskådlig kunskapssyn och göra en syntes av sina pedagogiska erfarenheter.
Betygen är ett av lärarens instrument för att styra undervisningen. Mycket verksamt i en skola där medelklassen dominerar. Betygen som ska visa vilka kunskaper eleverna har och att kunskapssynen hos skolan som institution har genomgått förändringar sedan den tid då både politiker och i många fall de lärare som är aktiva i dag själva var elever. Kunskapsmodellen nedan är ett exempel på detta. "Vägen är målet" brukar man skoja. Utvecklingsmässigt ligger trappan nedan, tycker jag, nära Piagets syn på kognitiv utveckling hos eleverna. Naturligtvis är inte gränsen knivskarp mellan betygsstegen så kan nivån på analysera även innehålla kriterier som kan vara Mvg. Se t ex dra slutsatser och argumentera som om de görs ambitiöst med anknytning till läst eller skrivet stoff hör hemma på Mvg-nivån.


Modell utarbetad på Spånga gymnasiums högstadium

Tänker på dessa attribut när jag vandrar fram genom catwalken i Kista Galleria.
- Är kunskap verkligen en trappa och vad har vi skolfolk att konkurrera med för auktoriteter? Dokusåpor, den kommersiella idrottens förebilder, filmstars, popartister, glitter och glamour här i Gallerian? Ändå trivs jag att flanera här bland märkesstjärnor och boutiquer, känna de milda kryddofterna från persiska Saffran och de andra restaurangerna i Foodcourten. Jag hejar ofta på elever som har sina mötesplatser här, som shoppar, äter och går på bio. På söndagskvällarna kan man tro sig förflyttad till ett uterum i Mellanöstern med flanerande invandrarfamiljer som promenerar under Gallerians designade spotlights.
Media och den kommersiella världen har naturligtvis hur mycket resurser som helst jämfört med skolans knapra värld när det gäller att påverka våra elever och utöva inflytande och makt i samhället.
Back>< to be continued
Copyright: LarsThommy

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home