Monday, June 04, 2007

Vilse i pannkakan?

Entreprenören som en fyr i havsbandet eller enbart vilse i pannkakan?

I veckan som var avslutade jag en kurs i Entreprenöriellt lärande. Kursen var ett samarbete mellan Lärarhögskolan i Stockholm och Lunda Nova näringsliv i Spånga. Ett antal skolor i Spånga/Tensta stadsdel deltog och i fredags var det ett avslutande seminarium i huset Oskar på Konradsberg.
Massor av duktiga lärare och redovisade fina projekt.
- Saknar något – allt är förutsägbart, så även processen, finns det inga sprickorna i fasaden?

Parallellt med kursen under läsåret har jag haft mitt eget entreprenöriella äventyr.
- Skrivit en bok, sammanställt texter, strukit – massor av kill your darlings och gett ut en bok på eget förlag – Kistalight Publisher.
Tycker jag funnit en ton och en rytm och att texterna fungerar i flera plan.
Fått massor av beröm och snälla kommentarer – tillhör dock inte generationen av bloggare som blir kommenterad via comments på bloggen.
- Är det någon som överhuvudtaget läser där kan man undra?
I sommar ska jag bestämt sköta om mig; jogga, cykla, vila tennisaxeln och resa men också jobba på bok nummer tre i en tänkt trilogi.
- Hallå där bäste debutant!
- Blir det inte bok nummer två då?
- Visst men trean är redan klar och nu återstår endast redigering och massor av kill your darlings.
- Tvåan, tja den finns någon annanstans i den imaginära världen.
- Hoppas jag kan knyta ihop ett tema i trean.
- Hur det går?
- Det vet vi någon gång i höst.
Nedan några bloggar från läsåets äventyr som entreprenör och från debuten som författare.
Copyright Thommy Sjöberg

3 comments:

Anonymous said...

När Traveling Wilburys (hobbybandet med Bob Dylan o George Harrison mfl) släppte sin andra skiva med titeln "Vol. 3" så svarade man på frågan - Vadå kommer inte 3 efter 1 ???. Det är anrika traditioner du följer, volym 1 och sen volym 3.

Way to go!

Thommy Kistalight said...

typiskt Bob!

Anonymous said...

Nu fanns det förstås "sprickor i fasaden" - se texten ovan som en lärargrupp väldigt ärligt redovisade.
- Vilket i sig kan vara ett resultat!
Men det vill vi inte hänga ut här.
- Så det så!