Monday, October 16, 2006

Omdömen och Skola 24

Höstens färger: Pumpor i mängder - omdömen på rad
Helgen som var
Det brinner i naturen, lönn, lind, alm och björk skiftar i höstens alla färger kring Järvafältet, Kistaskrapan står som en monolit färgad av höstens blå klarhet och några molnskockar. Jag ägnar helgen åt att skriva omdömen till mina klasser på högstadiet i ett program som heter skola 24.
Nåja det tar sin tid att komma igång på lördagen som vid alla kreativa processer behövs en startsträcka. Pysslar en aning med bloggen, fixar några länkar, skriver någon kommentar och vid pass efter 12 är jag i gång.
Fem olika typer av omdömen ska kreeras: Tar eleven ansvar, Tips för eleven om fortsatt arbete, Når eleven målen, Elevens utveckling och Övrigt. Inga betygsnivåer får anges även om vi lärare sedan i andra samtal klart och tydligt enligt rådande kriterier ska ha betygssamtal med våra elever. Men nu gäller utvecklingssamtal och då får man inte andas om betygsnivåer:
- Aja – baja!
Någonstans i utbildningssystemet finns en präktig neuros; betyg men inte betyg – vem bär ansvaret? Politiker, skolverket, sakkunniga, facket, skolledare eller lärare!
- Föräldrar och elever - njaa.
- Var är analyssoffan?
Dekret från ovan anger att vi måste skriva varje omdöme – de får ej formaliseras. För min personliga del ska jag skriva omdömen för 135 elever. De ska varieras och nyanseras så de passar den enskilde eleven "typ i bästa fall". Fem gånger 135 blir 675 omdömen som ska skrivas under 4 – 5 dagar med deadline 24:00 söndagen den 15/10. Samtidigt som det ordinarie arbetet pågår med undervisning, massor av möten och lektionsförberedelser.
- En egentligen proletär situation, ett löpande band av formuleringar, tyst kunskap som ska sättas på papper och serieproduceras. Det som förut kunde anges i samtal med alla tusen nyanser som då står till buds.
- Bra med formalisering – rättvist eller?
Hämtar exempel med formuleringar ur mitt lärarskafferi – sött, surt, beskt och salt. Klockan halvtre avbryter jag för att gå och handla i Kista Gallerian. Skriver tre omdömen när jag kommer hem – återstår många…
Vid sextiden steker jag kycklingfiléer och wokar grönsaker. Dinerar med kycklingrätten spetsad med sötsur sås och dricker något glas rioja till detta Ser galan för världens barn på tv. Försöker skänka 200 kr via mobilen – får ingen riktig feedback på detta – ringer då istället på bilar mm.
Kör igång vid tiotiden på söndag nu gäller det. Lyssnar på God Morgon världen. Nu med nya regeringen har Public Service gänget fått något att bita i.
- Herre gud! Jämfört med det här gänget från Täby framstår man som en bidragsfuskarnas Moder Theresia säger Gudrun Schyman i Rachel Molins mycket levande skepnad.
Nöter på med mina omdömen blir klar framåt kvällen vid sjutiden. Åker till söndagens gruppspel i tennis då mörkret lagt sig över den brinnande naturen. Min motståndare kommer inte men det gör inte en av spelarna på banan bredvid heller. Vi två som kom spelar en träningsmatch när vi väl väntat klart på våra uteblivna motståndare.
Helt demokratiskt blir vårt resultat 4 – 4 och 40 – 40 när vi blir avbrutna efter en timmes spel av nästa par som ska spela.
- Ett resultat i den svenska läroplanens anda.
-Hur var det nu i omdömesmallen enligt Skola 24?
- Utvecklas i jämn takt - fortsätt somtidigare!

Andra bloggar om skolan:
Copyright LarsThommy

4 comments:

Thommy Kistalight said...

Lassvis med omdömen blir en långtradare.
Printar man ut dem under några år ryker den fjällnära skogen.

Anonymous said...

Mycket ska det skrivas . . . den där siffran på betyget i slutet kanske ändå var "humanare" för den enskilde eleven tänker jag ...tycker du ändå att Skola24 är ett bra program för ändamålet? Jag sitter och letar efter det ultimata verktyget för IUP och omdömen. Kan ju passa på och få ett omdöme om omdömesverkyget när jag hittade din blogg.

/Carin också lärare men utan verktyg för tillfället

Thommy Kistalight said...

Sunt förnuft är det bästa verktyget!
Risken är att alla dessa progran byråkratiserar läraren. Massor av administration och alla dessa möten minskar energin för undervisning och förminskar utrymmet för kontakt med eleverna

Thommy Kistalight said...

Förresten är hemsidan för Carin ovan en häst som heter Presley?!

Mysteriöst!
Nåja!
Varför inte något om omdömen i alla fall!