Monday, December 04, 2017

Venedigbiennalen, miss igen

Kistalight packar resebagen för en höstvecka i Venedig!
Paraply, gummistövlar, guideböcker och författaridolen, en av många, Joseph Brodskys poetiska essä Watermark i ryggsäcken.
Inget är som att besöka Venedig i november!
Gå vilse i dimman, uppleva lite spökerier i gränden, kanske träffa några riktiga venezianare (finns dom) åka vaporetto på lagunen och besöka Biennalen. 
Så var det tänkt i alla fall!
Blev ingen Venedigbiennal i år! 
- Den här gången heller!
För Mimmi och Kistalight!
Knepigt, svårt att att boka direktflighter (low price) och långa väntetider i München, Frankfurt eller Wien vid mellanlandning.
Dessutom kanske man bara grejar att få med sig handbagaget när det är dags att byta plan!
Men framförallt fick vi en oväntad utgift i november med reparation av bromsbackar på bilen. I bakgrunden lurar även kostnader för reparation av friggebod, investering av fiberkabel och ny anläggning av el för sommarstugan i Enerum på Norra Öland.
Oj oj oj...oj oj oj!
Aj aj...aj!
Nåja vi tar del av några konstverk via webben istället.
Ovan ett Nordiskt bidrag i Biennalen i Venedigs på Nordiska Paviljongen i Giardiniparken av den norska konstnären Siri Aurdal. 
Ett verk med vackra vågformade skulpturer. 
Andra kul verk på den skandinaviska paviljongen är svenska Nina Canells rosa tuggummiskulpturer och finska Mika Taanilas sönderskjutna filmböcker. 
Utställningen på den Nordiska paviljongen heter Mirrored och var curerad av Moderna Museets Mats Stjernstedt.
Vinnare av 2017 års Guldlejon, Biennalens stora pris blev den tyska konstnären Anne Imhof. 
Hon  har låtit lägga ett nytt golv av pansarglas en halv meter ovanför det befintliga.
På det vandrar publiken och blickar genom det genomskinliga underlaget ner på unga aktörer som krälar i det begränsade utrymmet.
 De skrapar puts från väggarna, klottrar och tänder små eldar. Utanför springer otäcka vakthundar fram och tillbaka i stora burar.
 En utställning om kontroll, makt och – kanske – en förlorad generation. (Från Svd 12 maj 17 clemens Pollinger)
 Numera går det även bra att besöka biennalen via Google Cultural Institute eller Venedigbiennalens egen hemsida La Biennale di Venezia.
Bara att luta sig tillbaka i fåtöljen hemma i vardagsrummet för att följa världens största konstutställning.

Dr Schweitzers sista uppdrag - Kistalight på Moderna. Bild Thommy Sjöberg

Vill du uppleva en tidigare svensk representant från Biennalen 1966 kan du besöka Moderna Museets nuvarande utställning Manipulera Världen och beskåda Öyvind Fahlströms Dr Schweitzers sista uppdrag. 
Ett verk som är en tablå över postkolonialismen och kan uppfattas som en spelplan med lekfull fantasi. Där västvärlden, Fahlströms skapelser, fortsätter att manipulera övriga världen för egen vinning om än i liberal anda.
Skönt att luta sig tillbaka igen i fåtöljen med dis utanför fönstret.
Venedigstämning i kistadiset!
Medan du kan lugnt låta dina gummistövlar och paraply stå på sin plats i hallen. 

© Thommy Sjöberg

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home