Entire of itself.
Each is a piece of the continent,
A part of the main. (John Donne For Whom the Bell Tolls 1600-tal)
Naturen runt Öarna är formad av björkdungar, gräsytor, blommor, och våtmarker med gräsänder, sothönor och svan. Kring några av rundlarna, Öarna, har rader av popplar planterats som ramar in och skapar en bullermatta mot E 18:s trafik. De små sjöarna blir som vattenspeglar bland höstfärger och får en nordisk prägel och lite av en stämning från en rysk datja, längs sjön mot E:18 finns en lång rad av björkar, bullerskyddande och som en vacker fond mot Tensta.
Kistalight har varit på visning på nya Järva Begravningsplats genom Samfundet S:t Erik. En grupp stockholmsentusiaster som har hittat vägen ut på Järvafältet för samling vid platsens Ekonomibyggnad. Guide är Annelie Sjöström som också är samordnare för Världsarvet Skogskyrkogården.
Vi får följa det vinnande bidraget Öarna från 2009-2010 i arkitekttävlingen om Järva Begravningsplats. Vinnaren (bland 111 förslag) Kristine Jensen Tegnestue har skapat ett lågmält förslag för området genom att placera en rad gravöar i landskapet. Öarna är ett poetiskt uttryck inramade av rundlar, utknackade stenmurar av hantverkare, stenarna är asymmetriskt ordnade liksom naturen själv och bildar fantasifulla mönster. Nedanför de större gravöarna och de låga murarna med plats för kistgravar ligger det aha-diken för att försvåra för vilt att att hoppa upp bland gravstenar.
Vid en av de muslimska gravarna blir det vissa funderingar, goda samspråk, i vårt sällskap, om vilket håll Mecka ligger och vi enas om att det ligger någonstans i sydväst mellan Hjulsta och Barkarby utan att ange en mer precis riktning.
Ingången till Öarna kallas Markörer, formade som strykjärn, eller upp och nedvända V och kan leda tankarna både till romanska bågar, gotiska fönster och valv men även till muslimsk arkitektur med bågar av kolonner som ofta finns kring de stora moskéerna ritade av till exempel av den store arkitekten Sinan verksam under Osmanska riket.
Mindre markörer i form av små pyramider finns till ingångarna av Öarna av urngravar, askgravlundar och minneslund. Den senare ligger vid en ås i kanten av Igelbäckens Kulturreservat och är säkert en De Geer-morän bildat efter issmältningen av inlandsisen när det begav sig för 10 000 år sedan innan det blev landhöjning och landskapet förändrades till små öar, sedan skärgård med havsvik för att bli så som det ser ut i dag, se https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/Stockholmsplatser/jarvafaltet/ .
Naturen runt Öarna är formad av björkdungar, gräsytor, blommor, och våtmarker med gräsänder, sothönor och svan. Kring några av rundlarna, Öarna, har rader av popplar planterats som ramar in och skapar en bullermatta mot E 18:s trafik. De små sjöarna blir som vattenspeglar bland höstfärger och får en nordisk prägel och lite av en stämning från en rysk datja, längs sjön mot E:18 finns en lång rad av björkar, bullerskyddande och som en vacker fond mot Tensta.
Ceremoni och Ekonomibyggnaden har ritats av Poul Ingeman, arkitekt och snickare (specialist på trä) och här kan man få associationer till både Alvar Alto, ton av folkvisa från Mamma Anderssons målningar, skandinavisk design, vibbar från arkitektur och antroposofi i Järna.
Vid Ceremonibyggnaden finns en trappa upp emot Granholmstoppen och en bilfri väg, en Stairways to Heaven för besökarna.
Vid Öarnas Meditationsplats kan du slå dig ner på bänken längs rundeln, fundera, kika på några av Järvafältets skylines; Tenstas miljonprogram (se även Miljonprogrammet Light från kloss till koja), ana Rinkebyterrassen, Kista Sciencetower med förkärlek för hightech, nya bostadsskrapan i Kista centrum och närmast bortom vår vattenspegel Tensta koloniträdgårdar med kul husprofiler, som små bönehus, längs vattenlinjen. Kolonilottsrörelsen som funnits i mer än hundra år och i dag åter är aktuellt med egenodling i dyrtider och klassamhälle.
Funderar du i mer andliga riktningar kan du tänka både på Asplund och Lewerentz Skogskyrkogården och att skapa efter naturens former (arkitektur), livets cirkularitet, liv och död, och här på Järva begravningsplats med öar som symboler för livets kretsgång.
Kulturpromenaden avslutar vi vid Ceremoni-byggnaden efter visning av den, en trevlig och kunnig visning av vår ciceron i glatt sällskap är över och Kistalight tycker sig ha upplevt inte bara en vacker begravningsplats utan också något av en poetisk skulpturpark där du kan promenera och njuta av Öarnas poesi. Vi avslutar som vi börjar med några rader av John Donne.
Each man´s death diminishes me,
For I am involved in mankind.
Therefore, send not to know
For whom the bell tolls,
It tools for thee, (John Donne 1600-tal)
1 comment:
Visst är vi medvetna om att Järva begravningsplats är föremål för debatt, samhällsintresserade som vi är, men just här har vi inte följt och tagit del av debatten. Inslaget ovan kan mer ses som en poetisk (estetisk) upplevelse av platsen med både Skogskyrkogården och Wanås skulpturpark som förebild.
Post a Comment