Thursday, October 01, 2015

Google från insidan...

Kistalight har läst Google från insidan av Eric Smith och Jonathan Rosenberg och roddar runt i Googles bildprogram för att hitta en tänkvärd bild för att illustrera vår läsupplevelse och hittar den fantasifulla bilden ovan från Bacon - a love story.  (Mat och smart bildblogg här med rubriken Google från insidan.)

Grabbar och tjejer!
Vad gör ni om om ni funderar över en fråga?
Frågar ni mamma eller pappa?
Eller!
Frågar ni Kistalight er gamle So-lärare?
Slår ni kanske upp i ett lexikon?
Vi googlar Thommy!
Vi googlar Thommy med Th också!

Kistalight har läst en insider om världens mesta hightech företag.
Ett företag som vet allt om oss åtminstone våra sökvägar på nätet!
En något självförhärligande skildring till att börja med innan berättelsen om Google sätter sig. Det handlar om de smart kreativa kunskapsarbetarna i du sköna nya värld och deras förmåga att utveckla tekniskt djup, affärskänsla kombinerat med kreativitet, ofta är de ingenjörer eller datavetare men behöver inte vara det.
Nyckelorden är att man ska vara nyfiken, gärna ifrågasättande, risktagande, inte vara rädd för att misslyckas, självstyrd, öppen kul och genuint kreativ.
Naturligtvis är det inte säkert att en googler har alla de här egenskaperna.
En smart kreativ är ofta konflikträdd till exempel!
Den viktigaste insikten är att de här personligheterna kan man hitta överallt på alla arbetsplatser.

Don´t be evil!
Googles mystiska devis får sin förklaring, en moralisk kompass för de anställda, som innebär att man ska våga ifrågasätta och diskutera varandras projekt men inte vara elak utan konstruktiv i sin kritik. Viktigt är att man uppnår en sorts consensus inom teamet i sina projekt. Vidare ska man ha kul på jobbet, inte Kul med stor bokstav, utan just kul i den vanliga arbetsdagen med bra stämning och god gemenskap, mer än att de anställda bjuds på spekulativa fester eller får delta i arrangerade jippon av överheten.
Strategin för Google kan vara att tekniska insikter kan vara värda att pröva utan stora marknadsundersökningar. Grejen är att ha kombinationer med underliggande kunskaper, inom underhållning till exempel, experter på berättande, framträdande, komponerande och skapande.
Öppenheten är normalvärdet för Google som företag, exemplet här är mobiloperatören Android som bygger på öppen källkod till skillnad från Apples slutna IOS.
Alltså är öppenheten viktig för Google och när det gäller mobiler ska operativsystemet Android fungera som plattform för att skalbarheten att gå från PC till mobiler ska kunna fungera i massupplaga när det gäller sökning.
En chefs viktigaste uppgift är att anställa talanger anser Eric Smith, passionerade människor använder inte gärna det uttrycket säger han, det sitter i hjärtat, de engagerar sig, smarta dras till smarta, och ett passionerat fritidsintresse bör vårdas och tas till vara för att det kan spilla över på nya gångbara projekt så viktigt för ett kunskaps och hightech företag, vidare anställ även kunskapstörstande medarbetare skriver Eric Smith sökandet efter kunskap, know-how,som är en del av talangens dna.
Viktig del för att hitta talangerna är att genomföra väl gjorda anställningsintervjuer. De bör vara högst 30 minuter med snabb feedback. En fråga kan vara att redogöra för sin roll i ett projekt.
Vad gjorde du rätt?
Vad gjorde du fel?
Andra råd är, fortbildning, åk utomlands och skriv reseskildringar, skaffa dig en coach, och repetera din egen hisspitch. En hisspitch, kort presentation på 30 sekunder som sammanfattar ditt eget personliga projekt på ett levande och kärnfullt sätt.
Stort utrymme får kapitlet innovation i boken!
Tänk stort!
Sätt upp nästan ouppnåeliga mål!
Google har en procent regel 70 - 20 - 10 enligt följande!
Arbeta sjuttio procent med kärnverksamheten, tjugo procent med kommande saker och tio procent med nya projekt.
En medarbetare på Google får dessutom använda tjugo procent av sin arbetstid till egna projekt. Något som har visat sig mycket fruktbart och gett upphov till en rad av fantastiska skapelser som Google now, Google News, rörelse på Google Maps, trehjulingen för gränder och gångvägar på streetviews, gmail plus Adwords och Jonathan Rosenbergs bästa tjugo procent (egen tid) blev projektet att alla föremål på Yad Vashem museet i Jerusalem skulle digitaliseras något som i sin tur ledde till att borde inte alla föremål på museer runt om i världen digitaliseras - Googles Open Gallery.
Bästa erfarenheten av, med, den egna tiden är att medarbetarna kan pröva något nytt och provar saker, man utvecklar och prövar färdigheter som man inte använder dagligen, kan hitta nya vägar för samarbete med kolleger och sammantaget blir de smart kreativa ännu smartare på high tech företaget Google.

PS Hittar inte tillbaka till bloggen ovan där jag lånat bilden men vid sökning hittar jag fram till Bacon a Love Story som är en amerikansk framgångsrik blogg som blivit bok och säljs via Amazon och andra förlag. Vår baconblogg ovan som förmedlar Google från insidan är att alla, nästan, är män som jobbar där, de är unga!
Inga chefer, nästan, är kvinnor och att maten på företaget inte är särskilt god!
På det mest öppna företaget av dem alla med den absoluta transparensen och den totala tilltron till Internets frihet  är det samtidigt ett ogenomträngligt hemlighetsmakeri kring parametrarna om hur Googles pageranking går till och hur all scanning av sökningarna hanteras.
Är inte detta en verksamhet som verkligen borde belysas frågar Kistalight som trots allt verkligen gillar Google och hellre scannad än stalkad.

Betyg för Google från insidan: Fem snabba sökningar av fem med Kistalight högt på pagerankingen!
 - Grabbar och tjejer på med Googleglasögonen bara!

Andra bloggar om KistaAndra bloggar om Moderna museet  Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur  Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande Andra bloggar om Istanbul   Andra bloggar om pedagogik   Andra bloggar om didaktik
©Thommy Sjöberg

Labels: , ,

5 Comments:

Anonymous Marcus R via Kistalight said...

Hi,

I represent a digital marketing agency currently working with an international adult product provider
who operates in the same market place as popular American international retailer Victoria’s Secret and Priscilla MacCall’s.

We are in the process of securing sponsored placements for our client and we were wondering if you were interested in featuring such a post on your site.
For the privilege of being featured on your site, we would be happy to offer a fee in the region of $...

Kind Regards,

Marcus Reed

1:08 AM  
Anonymous Kistalight said...

Hittar följande citat från bloggen Bacon a love story!

"Alla bilder är antingen egna eller har använts under antagandet att de är fria att använda för icke-kommersiellt bruk. Om det inte är fallet, var vänlig påpeka detta till erik@hornfeldt.se så tar jag omedelbart bort dem."

Vilket får Kistalight att känna frihet att använda bilden ovan som illustration till vår blogg om Google från insidan!

3:05 AM  
Anonymous Google via Kistalight said...

En sekretesspåminnelse från Google
Rulla ned och klicka på Jag godkänner när du är redo att fortsätta till Sök eller utforska andra alternativ på sidan.
Data som vi behandlar när du använder Google
När du till exempel söker efter en restaurang på Google Maps eller tittar på ett videoklipp på YouTube behandlar vi information om den aktuella aktiviteten, till exempel vilket videoklipp du tittade på, enhets-id, IP-adresser, cookiedata och plats.
Vi behandlar även de typer av information som beskrivs ovan när du använder appar och webbplatser där tjänster från Google används, till exempel annonser, Analytics och YouTubes videospelare.

Därför behandlar vi data
Vi behandlar data för de syften som anges i vår policy, bland annat för att
våra tjänster ska leverera mer användbart och anpassat innehåll, till exempel mer relevanta sökresultat
förbättra kvaliteten på våra tjänster och utveckla nya
visa annonser baserade på dina intressen, såsom dina sökfrågor eller videoklipp du har tittat på på YouTube
förbättra säkerheten genom att skydda mot bedrägeri och otillåten användning
genomföra analyser och mätningar för att bättre förstå hur våra tjänster används.

Kombinerade data
Vi kombinerar även data i våra tjänster och från dina olika enheter för samma syften. Vi använder till exempel data från miljarder med sökningar för att skapa modeller för rättstavning som vi använder i alla våra tjänster, och vi kombinerar data för att uppmärksamma dig och andra användare på potentiella säkerhetsrisker.
Läs om hur Google använder data för att förbättra din användarupplevelse


När du använder Googles tjänster, t.ex. Maps, Sök eller YouTube, genererar du information – t.ex. om platser du söker efter, saker du gillar och personer du känner. Den här informationen bidrar till att produkterna från Google fungerar bättre för dig.
Bestäm hur din data används

Teknik som cookies gör det möjligt att dra nytta av en skräddarsydd upplevelse på Google (cookies är små dataenheter som används för att spara information om tidigare besök på webbplatser). Annan data som baseras på din aktivitet används också för detta ändamål (t.ex. sökningar du gjort eller videor du tittat på).
Kom ihåg att du kan kontrollera hur Google använder informationen. Du kan inaktivera historiken på YouTube och Sök och välja bort intressebaserade annonser. Du kan även läsa om hur du hanterar cookies.
Självklart kan du alltid logga in på ditt Google-konto om du vill se över eller använda de verktyg och inställningar som vi tillhandahåller för att hjälpa dig att kontrollera din upplevelse på webben.
Mer information
På www.google.com/policies hittar du mer information om tekniken vi använder för att tillhandahålla våra tjänster (du kan till exempel läsa om hur Google använder cookies). Du hittar även information om hur specifika Google-tjänster behandlar data.
Hantera sekretessinställningar på Google när som helst på myaccount.google.com.
Tips! Om du loggar in på ditt Google-konto innan du godkänner sparas valet på alla enheter och i alla webbläsare där du har loggat in.

2:29 AM  
Anonymous Kistalight said...

Biten, stycket, att fundera över i förra kommentaren är väl hur Google kombinerar data!
Skapa modeller för rättstavning!
Sic!
Ha...ha...ha!
Vad säger alla gamla språklärare i Sverige och i världen som verkade före PISA-Undersökningar?
Google bättre än tentamen?
Ändå fungerar lite felstaving ja menar felstavning vid Googlesökningar!
Bright said Kistalight!

2:37 AM  
Blogger Thommy said...

Hel del besökare på bloggen ovan!
Även i oktober 2016 - Sic!
Beror säkert på att det släppts en pocketversion
av Google från insidan.

1:56 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home