En liten nyårsbukett, istället för raketer, från Kistalight - Julros, Midnattsbarnen och Joseph Anton av Salmon Rushdie hemma i köket vid arbetsbordet. Två monsterromaner när det gäller omfång - cirka en kvarts miljon - 250 000 ord per roman. Ett kraftprov av författaren och det behövs en viss energi av läsaren för att hänga med i svängarna. Bild Mobil Thommy Sjöberg
Äntligen blev den läst under hösten Midnattsbarnen av Salman Rushdie - en bok vi drömt om att läsa ända sedan den kom i svensk översättning för trettio år sedan av bara farten kom vi att även läsa Joseph Anton - Salman Rushdies memoarbok om hans år med fatwan - dödshotet från mullorna i Iran.
Även om det tog trettio år för oss att läsa Rushdies bok så betraktar vi oss som snabbläsare, vill det sig riktigt illa, under anspänning i vårt yrke som lärare, provledare valförrättare och indieauthor kan vi ta till tricket med att nästan fotografera sidorna, en sorts mental snapshot när det så behövs.
Midnattsbarnen, trettio kapitel, i tre stora avdelningar en för sekulariserad hinduism, den andra islam och den tredje buddhism med kriget i Bangla Desh i centrum, med vindlande text, magisk realism med drag av absurdism, grovkornig humor, spänstig dialog och kärleksfulla miljöskildringar från framförallt Bombay och Kashmir. Här har Salman Rushdie hittat sin stil när det gäller att fånga Indiens moderna historia från självständighetsdagen. Hans alter ego i boken är också årsbarn med självständighetsdagen - viktigt för att forma intrigen och kompositionen i boken. Alla barn födda den dagen får magiska gåvor ju närmare 24:00-slaget desto större är dom. Kompositionen i Midnattsbarnen är påverkad av Günter Grass och hans Blecktrumman. Det skadade, traumatiserade, barnet (ungdomen) med unika förmågor står i centrum. Ett berättargrepp som behövs för att fånga en komplex verklighet - här subkontinenten Indien med sina många folk, klasser (kaster), koloniala arv, språk och världsreligioner som skaver mot varandra.
Genidraget med det traumatiserande barnet som kan läsa och styra andras tankar (efter en snyting - smäll mot ena örat) och kan kommunicera med alla de andra midnattsbarnen med sina övernaturliga gåvor. Ett chattcentrum för alla, långt innan det fanns, som är födda på Indiens självständighetsdag 15 augusti 1947. Eller varför inte ett Heta linjen för invigda jämför hur de unga i Stockholm 1982 upptäckte att man kunde ha gruppsamtal på vakanta telefonnummer.
Vilken intrig!
Den övernaturliga förmågan blir ett fantasirum som håller igång storyn, Indiens komplexa historia, och ger bränsle, fart och energi till Rushdies berättande.
I Joseph Anton Rushdies memoarbok om fatwan, mer facts än fiction, får vi även veta mer om hans barn och ungdom i Bombay, studier på internatskolan Rugby, mobbing a la Lundsberg där, och den realistiska bakgrunden till Midnattsbarnen. Memoarboken handlar alltså inte bara om fatwan. Det vimlar också av vänner till Rushdie som får tunga besked om livshotande cancer, en sorts fatwa i sig. Boken handlar också om litteratur och skrivande något Rushdie av naturliga skäl är expert på.
Pseudonymen Joseph Anton som Rushdie använder i kontakten med sina säkerhetsvakter (Scotland Yard) hämtar han från två av sina favoritförfattare Joseph Conrad och Anton Tjechov.
- Vilka skulle man själv välja?
I all anspråkslöshet förstås utan vidare jämförelser!
Behöver nödvändigtvis inte vara något dramatiskt för det!
Michael August kanske?
Kul svensk pseudonym att leka med!
Årskrönika litteratur
En pilgrims död
Beckett i Östberga
Cabrillo highway - Sandwich - English day
Betraktelse på långfredagen
Spaning på Annandag Påsk
CV från Kistalight (årets bok)
La Isla Bonita
Världsbokdagen på Kistalight
Fira Nationaldag med berättelser...
CV från Kistalight - En gång till!
Don´t be evil - är du scannad lille vän
Tysk höst - Stig Dagerman
4 th of july - CV från Kistalight
På Kistabibblan
Gilla läget - moi Lolita
Can you please crawl out your window
Zlatan Tour in Malmö
Welcome to Sweden Mr President
Skolans dag Light
Odla sin trädgård på Norra Öland
Knockin Light on Nobels Door
Indieauthor of all countries
Kistalight an indieauthor
Modernism, bygglåda och ungdomliga val
Högskoleprov, Litteraturfestival och lite tennis
Twitter Bright Light - Poesi på en dag
Kistalight goes for a match with an essay of Zlatan
Så mycket bättre gänget lyfter
Lunch with a view
Pisa Light - Fritt Fall
Lisbet Salanders Come Back
Postmodernism Light (fotografi men även lite litteratur)
Gott nytt år
Det kommer mera!
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om Moderna Museet:
Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om klassresor Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande
©Thommy Sjöberg
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Årets första bok utläst - Justine Levi Inget allvarligt - ett nyårslöfte!
Klappat och klart!
Justine Levy skriver sig fram till en egen stil, jargong, attityd, ungdom för att beskriva och hitta sitt jag.
Inte det jaget man vill visa upp (Image)utan mer en inre (hennes) värld. Hudlös i förhållande till hennes excentriska och gränslösa mamma och hennes duktiga, berömda och aningslösa, nåja, pappa som knaprar amfetamin när han behöver slutföra, avsluta, sina böcker, hon är hjälplös även mot sin karriäristiska och narrcistiska pojkvän.
Är inte alla karriärister narrcisister?
Nog är det en intrig som heter duga eller exempel på en präktigt dysfunktionell familj!
Älskarinnan till pappa blir älskarinna till pojkvännen (alla fransmäns älskarinnemonster Carla Bruni i boken Paula)!
Trots sin aningslöshet,ibland odrägligt bortskämd, gränslös, missbruk av amfetamin under en period så verkar Justine fixa till det!
Hon växer och mognar bortom egoisterna omkring henne sånt gillar vi skarpt på Kistalight!
Betyg Fem tama innekatter av fem!
För Justine tycks gilla katter!
Post a Comment