Friday, August 10, 2012

I betraktarens ögon – Kistalight har varit på Lousiana


Entrén till Pink Caviar–utställningen med nyförvärv av modern samtida konst i Lousianas samlingar Bild Thommy Sjöberg
Tell me what you see
What you see is me

Bilskulptur av Erwin Wurm - konstnären fångar rörelse och fart hos en Renault. Bild Thommy Sjöberg


Kistalight gillar färg, form och rörelse på Lousiana men vem är konstnären och finns det fortfarande fotograferingsförbud på våra muséer? Alla tycks fota med sina iPhones och mobiler så också Kistalight som dock glömmer att skriva upp vad han fotar!
 - Frustrerande! Bild Thommy Sjöberg


Förresten förra konstverket, bilden ovan, så här bör det hängas eller hur? Kistalight tänker till! Bild Thommy Sjöberg Namnet på konstnären finns till höger om tavlan! Går inte riktigt att läsa - Kistalight tror att konstnärens namn är, research, Michel Majerus, en ung spännande konstnär som blandar, gränsöverskridande mellan olika uttrycksformer, som digital och mer traditionell konst. Sorgligt nog förolyckades Michel Majerus i en flygolycka här om året! Majerus är säkert inspirerad av Andy Warhol - samma blommor, men mer målare och konstnär än Warhol, verkar ha en egen ton och palett med varma färger - se ovan! Hoppas nu bara att detta är  Michel Majerus som vi ser på bilden säger Kistalight! - Det är det!


Kistalight gillar berättande måleri med färg och form. Men ser vi samma berättelse - här från bananrepubliken - Hitler och generalen kanske? Som sagt vi har inte gjort några anteckningar kring målningarna så vi kan bara spekulera! Bild Thommy Sjöberg Research i efterhand ger ...att konstnären heter Tal R och verket Blind Date - spännande!


En av utställningens mer centrala målningar - men vad heter konstnären? Research ger att konstnären heter Elliot Hundley och verket A cairn at Cynossema
Här kan man scanna in en föreläsning om tavlan om man har en smartphone upptäcker vi när vi spanar in verket tillsammans med en pageklippt modell. Hon ser mest ut att trassla in sina sladdar till iPhonen i sina långa spiror, long endless legs, när hon fotar verket.
 - Tror Kistalight innan jag förstår att hon scannar av en föreläsning om målningen från en responder nere till höger om verket.


Kistalight  får en gillande eftertänksam blick! Eftersom Kistalight genom åren skaffat sig en betydande (tyst) kunskap om att läsa av människor så märker jag att det är en iakttagande tjej med både självkänsla och självförtroende som så att säga scannar av sin omgivning.
Hoppsan troligen är hon en supermodell (se bild ovan) som säkert är van hantera både uppblåsta manliga egon såväl som känsliga kreatörer eller för den delen fotografer som mest gillar anorektiska modeller.
Dessutom verkar hon genuint konstintresserad!
Vem hon är?
Of course I could tell you!
 Men Kistalight är för sjutton ingen paparazzi!


 
Alexanders Calders rörliga mobila skulptur med utsikt över Öresund och Ven. Bild Thommy Sjöberg
Tell me what you see … what you see is me!
 Kikar i fönstrets reflexer –mot Öresunds blåa skimmer bort mot Ven och Calders svävande mobila skulptur! Där vår supermodell samlat ihop spirorna, sina endless legs, på trapporna och zippar på sitt kolsyrade mineralvatten och njuter av utsikten.
Kanske förväxlar tjejen framför tavlan mig med någon annan?
Grått silverhår, markerade ögonbryn, klungor av skrattrynkor kring ögonen, mungipor som ibland sjunker ner (sad) som på en lärare i november! Plus bredaxlad förstås, medellängd, några kilon för mycket, dock hyfsat smidig (flitig tennismotionär) och för dagen iförd randig Picassotröja.
Visst en del karaktär!
Dock även ungdomliga drag – en känslighet och ömtålighet som lever kvar i ögonen och ansiktets linjer (sorger och trauman?) som en samling spännande berättelser som bara måste berättas - på sitt eget sätt.
Sånt kan man upptäcka en solig dag när man går på Lousiana konstmuseum och sundet skimrar blått...blått med en smula vitt över Ven och den svenska kusten och livet är ett sommarlov. 

© Thommy Sjöberg

4 comments:

Thommy Kistalight said...

Saxar från Kristianstadsbladet om Elliot Hudley. 30 maj 2012
Humlebæk. Frilansjournalist Tomas Polvall

Tittar längst gör besökarna på ”A Cairn at Cynossema”, ett collage med tusentals små saker: pärlor, tyg, nålar, fjädrar och hundratals små bilder.

Verket har skapats av Elliott Hundley, att en man skapat ett sådant verk förvånar. Skulle jag välja ett verk från ”Pink Caviar” som uppenbart var gjort av en kvinnlig konstnär hade jag gissat på det här. För att det påminner om sådant flickor gjorde när de var små, men det här är mycket större och mycket mer och det är det mest betittade och kommenterade av ”Pink Caviars” verk under de dagar jag är på plats. Inte för att Louisiana ska bry sig om sånt. /.../

Thommy Kistalight said...

Kistalight upptäckte genom tavlan ovan Michel Majerus!
Hoppas att det är rätt konstnär nu!
Kort biografi via webben nedan!

Michel Majerus, Luxembourg (1967 - 2002)

Born in Esch, in Luxembourg in 1967, Michel Majerus was a key figure amongst a new generation of painters, and was included in a number of important group exhibitions in Europe and the US. Majerus lived and worked in Berlin until his death in an accident in November 2002.

Painting was Majerus’s preferred medium of expression, but his creative horizon extended to many aspects of popular culture, from computer games, digital imagery, film, television, and pop music to trademarks and corporate logos.
His work also displayed an appreciation of the history of painting in the twentieth century, with references to work by artists such as Willem de Kooning, Cy Twombly, Gerhard Richter, Frank Stella and James Rosenquist, as well as the master of Pop art, Andy Warhol.

During a prolonged sojourn in Los Angeles in 2001, Majerus began work on an ambitious series of large-format paintings. Completed in Berlin the following year, the series eventually comprised of over thirty works. Pop Reloaded includes a selection of nine canvases from these so-called LA paintings, as well as a short animated video, all of which are on show for the first time in the UK at Tate Liverpool.

Los Angeles’ striking blend of styles, materials and textures makes up a confusing visual landscape, which found its way indirectly into Majerus’s work. The monumental scale of the LA paintings reflects the gigantic billboards lining the freeways as well as referring to the formless scale of the urban conglomerate itself.

/ _ _ _ /

In his paintings Majerus pays homage to some of the masters of recent art history. splash 2001 inscribes a trade logo onto a dull surface of dark and light grey, and evokes many associations with other artworks: the late leaden landscapes of Mark Rothko (disrespectfully turned by ninety degrees); Cy Twombly’s automatic writing on monochrome grey; Gerhard Richter’s calculatedly uniform canvases, devoid of any individuality and emotional investment; Ed Ruscha’s high-concept, exquisitely textural calligraphy; and, perhaps, allusions to David Hockney’s iconic painting A Bigger Splash 1967, drained of all its rich sun and colour?


Majerus often extended the presentation of his paintings into ambitious installations that radically changed the physical and mental experience of the gallery space. Early discussions for his exhibition at Tate Liverpool, for example, included an idea for a coloured plastic floor, to transform the space through relatively simple and, in essence ‘painterly’, means. And whilst deeply steeped in global media culture, Majerus also responded to local situations, integrating, for example, an image of Liverpool pop group Atomic Kitten in his initial ideas for the installation here.

/ _ _ _ /

Majerus came to international attention during the late 1990s, with exhibitions at the Kunsthalle, Basel in 1996; Manifesta 2 in 1998; Colour Me Blind! in Stuttgart, Münster and Dundee, and the German Open, Wolfsburg, both in 1999. Also in 1999, he created a major work which was presented on the façade of the Italian Pavilion at the Venice Biennale. He also exhibited at the Kunstverein in Cologne in 2001. Recent solo exhibitions include: neugerriemschneider, Berlin; Asprey Jacques, London; Friedrich Petzel Gallery, New York, and most recentlyat Hamburger Bahnhof, Museum of Contemporary Art in Berlin. Majerus was working on Project Space for Tate Liverpool when he died

Thommy Kistalight said...

Biografin över Michel Majerus i föregående post var hämtar från Ro-Gallery Auktionshus · Konstgalleri · Antikaffär
47-15 36th Street, Long Island City, NY.

Thommy Kistalight said...

En gång till!
Absolut att det är Michel Majerus!
Rätt konstnär alltså!
Kanske blir det en blogg framöver?!