Saturday, March 03, 2012

NABC - Light Blues


Fjäderlätta  poetiska reseskildringar eller robusta Brillolådor! Hur ser marknaden ut för Kistalight? Dunderförkylning under sportlovsveckan som inte går över.  Borde vara reklamation för krämpor under lov! Bild Thommy Sjöberg

Kistalight går på kurs, student på äldre dagar, i Cross/media på STDH i samarbete med Stockholms universitet institutionen för Data och systemvetenskap med stöd från Kista Science center. Tanken är att teknik, kultur och entreprenörsskap ska närma sig varandra. Kistalight deltar med tanken att skapa e-books av sina böcker.
Speciellt Kistalight goes Ryan! Se även gärna Ryanair Light - fantasi!
Det senare är i praktiken bara några klick bort.
Besöker våra tekniker Awe och Staffan, den ena är faktiskt skolkompis med min dotter och den andre har varit elev på Spånga high. De tipsar om gratisprogrammet Calibre för PC. Håller mig helst till, prövar där, PC även om jag vet att det finns utmärkta applikationsprogram från Apple.
Till vår hjälp som blivande entreprenörer har vi fått en modell som heter NABC; Needs,Approach, Benefits och Competition – se nedan och som utarbetats av en av våra, kursens, idécoacher Ulf Eriksson som är entreprenör, riskkapitalist, inkubator och är verksam vid SU Innovation vid Stockholms universitet.


 NEEDS

APPROACH

BENEFITS per costs

COMPETITION and/or alternatives
 
Vi börjar med Needs
Ingen behöver Kistalight. Vad vi behöver är arbete, bostad och mat på bordet, sjukvård kanske och skolor – (Kistalight var ung på sextio och sjuttiotalet vilket färgar av sig på våra synpunkter). Möjligen behöver vi litteratur som Uppslagsverk, läroböcker, Sveriges rikes lag, lexikon och guideböcker om vi ska ut och resa.
Romaner, lyrik, essäer och deckare är någonting annat.
 Plusenergi kanske?
 Någonting som spiller över!
 Påfallande ofta handlar skönlitteratur också om någonting som ska ställas till rätta, ett problem som ska lösas, en utredning utan uppdragsgivare, ett humanitärt forskningsprojekt eller en historia som bara måste berättas på sina egna villkor!

Tilltaget att skapa hör till det mest självklara och är förmodligen just det som gör oss till människor, men det är samtidigt smärtsamt och generande anspråksfullt och självupptaget. Frågan är hur vi tar på oss både det det självklara och det anspråksfulla utan att hamna i det fåfänga och pretentiösa.

Kanonrader av Niklas Rådström!
Kan man spekulera över en marknads behov med slika tankar?

Approach för att nå ut i världen med Kistalight.
I dag över 35 000 besökare (pagewievs from may 2009) på bloggen, mest svenskar förstås men just i dag ovanligt många tyskar, 25, som besöker vår sida och i går hade vi 18 besökare från Luxemburg och 16 från Ukraina.
Kanske borde vi fira på Kistalight med att hitta vår jubileumsbesökare. Vi utnämner helt enkelt en av våra största fans Millis till mottagare av vår nya Kistalight goes Ryan. Klart hon har redan köpt den men det finns ju en ny upplaga med några nytillkomna sidor.
 Millis som är 57 år och bor i radhus i Kärrtorp mitt emellan det burgna Enskede och det mer proletära Byälvsvägen i Bagis. Hon låter som en riktig söderböna när snacket går men hon har faktiskt vuxit upp på Lidingö. Hon har en honkatt som heter Lennon och rättar mest läxförhör i helgerna och dricker ekologiskt rödtjut till grönsaksgratängerna när hon ser spanska kulturrullar av Almodovar på lördagskvällen. I veckorna sköter hon sin fysträning och övar yoga när hon inte undervisar. Millis som köpt Kistalights alla titlar och gärna några extra som presenter till lärarkandidater och goda vänner! Klart vi älskar Millis på Kistalight.
Jädra roligt med dina böcker och resor till lite udda mindre platser! Men du Thommy du är ett högriskprojekt säger hon!
 Vi har flera real fans som till exempel Farshin från Azerbajdzjan. Hon är speciallärare på gymnasiet och är van att coacha eleverna.
 Du är en poet säger hon till Kistalight och tycker jag ska lägga ribban högre för mina böcker! Undrar också om inte Farshin en gång sålde samma Kistalightbok två gånger till en av våra rektorer på gymnasiet? Som sagt Farshin har en Master i specialmatematik för gymnasiet och hjälper gärna till med vår försäljning och lansering av böckerna.
I dag nöjer vi oss så här långt med att tänka på vårt nätverk av köpare och de som får en Kistalight som present. Familjen, släkten, grannarna i Kista och på Norra Öland, kompisarna varav några som aldrig läser, kolleger, tennisrivaler, elever som får en liten premie, de lokala biblioteken och bokhandlarna och några som av en slump blir lyckliga innehavare av en Kistalight.
Ser ni en äldre dam som säljer Bingolotter i Kista centrum så är det inte omöjligt att hon också har en Kistalight under disken till rätt person alltså - men hysch...hysch! 


Benefits hellre läsare än köpare får bli Kistalights paroll. Vi följer därmed en röd tråd genom åren. Redan som målarlärling gjorde vi allt för billiga arbeten när vi knäckade extra för att försörja oss. Under åren som idrottsförälder blev det massor av ideellt arbete allt ifrån lagledare, ishockeytränare, cupgeneral till internetredaktör på swehockey.se.
  Kistalight goes Ryan som e-book är bara några klick bort med gratisprogrammet Calibre. Nuvarande marknad är mättad se vänner och arbetskamrater ovan även om vi har våra fans. Vi försöker lägga ut vår goes ryan på nätet och ser om vi får nya läsare den vägen. Blir också ett led i att försöka att nå ut till bibliotek, skolor och studieförbund och skapa en läsekrets. Ett program finns redan för Kistalight och grejen är att få fler nya läsare så att vi kan komma ut och berätta om våra böcker och vårt förlag.
 
Competition –  finns naturligtvis hur mycket som helst i böckernas värld precis som i övriga samhället. Kistalight älskar att tävla, spelar gruppspel i tennis regelbundet, men är vi en vinnare eller bara en lycklig motionär?


Vi går till Kista bibliotek och funderar över vår plats i böckernas värld. Bild Thommy Sjöberg - klicka gärna 2 ggr!

 På hyllan Bb för allmän och blandad litteratur hittar vi Kistalights titlar bland så namnkunniga författare som Georg Klein, Mark Levengood, Fredrik Lindström, Mian Lodalen, Salmon Rushdie och Fredrik Sjöberg med den festliga titeln Den utbrände kronofogden som fann lyckan och till höger skyltar man med den fina skribenten Marianne Hööks artikelsamling Får man vara lite tilltalande i det här samhället?
Härligt gäng att dela hyllan med – essäister, kåsörer, debattörer, undertecknad som lokal aktör, en stjärnskribent och en världskändis (Rushdie) i litteraturens värld.
- Men knappast några kioskvältare i hyllan!
 Salmon Rushdie hade en bestseller med Satansverserna (fantastisk bok) men det berodde nog mest på fatwan mot honom.
Vad ska vi nu dra för slutsatser av gänget ovan?
Tja ska man försörja sig som litteratör med böcker på hyllan för allmänt och blandat på biblioteket måste man nog vara en mångsysslare.
 -  En estradör i bokens värld !  
Kanske ska man byta ut Competition mot en Compelling novel?
Vi får helt enkelt skriva  vår egen historia på Kistalight.
Hitta en egen ton och ett tema.
- Får bli bästa vinnarkonceptet!

© Thommy Sjöberg

Labels: , ,

3 Comments:

Anonymous Kistalight said...

Ser i Svd 17 mars att Amazon är störst på korta e-böcker.
Nu kommer singles skriver man, e-böker korta som långa tidskriftsartiklar.
Amazon är störst av förläggarna och har gett ut 160 stycken så här långt.
Mest populär är en novell av Lee Child som har sålts i 180 000 exemplar.
Alla titlar är original och ingen kostar mer än 25 kronor.
Hm...hm!
Intressant säger vi på Kistalight!

2:29 AM  
Anonymous Elib said...

Vi kanske ändå skulle kika på lite lättare kommersiella möjligheter på Kistalight!

Om Elib

Elib är ledande i Norden inom distribution av digitala böcker. Våra tjänster finns i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Elib grundades år 2000 och ägs gemensamt av Bonnierförlagen, Natur & Kultur, Norstedts förlagsgrupp och Piratförlaget. Vi arbetar med produktion och distribution av digitala böcker i olika former, såsom e-böcker, MP3-böcker och strömmande ljudböcker.
Våra uppdragsgivare är bokförlag, internetbokhandlare och bibliotek.
Elib är ett business2business-företag som har slutanvändaren – läsaren och lyssnaren - i fokus.

2:41 PM  
Anonymous JS said...

Instämmer med Farshin ovan!
Du är en poet!
Och kan gott lägga ribban högre för ditt skrivande!

2:20 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home