Vi har har varit på Kulturhuset och lyssnat på Niklas Rådström som berättar om sin vänskap med Slas och om sin bok Stig.
Sett utställningen Slas. Jag minns dig nog med Madeleine Odelstierna som berättar om Slas som bildkonstnär.
Utställningen visar upp den mångsidige Slas; den produktive författaren, målaren och porträttören och inte minst brödskrivaren och tecknaren Slas, den idoge amatörboxaren och hans träning i Hammarby boxningsklubb.
Vi har flanerat i Slas barndomskvarter i Sofia församling tillsammans med guiden Tobias Barenthin Lindblad och funderat över staden som organism och företeelsen Gentrification.
På Kulturhuset läser Niklas Rådström ur sin bok Stig. Ett avsnitt handlar om hur Stig på kvällarna som liten pojke besöker Sofia folkskola och deltar i fria teckningslektioner.
Fria i den bemärkelsen att här gavs det möjlighet att teckna gratis, tillgång till pennor och papper, det fanns en plats (skolsal) och en vuxen lärare som förmedlade detta utan att undervisa. Här lades grunden för en skapande frihet, en autodidaktens prägel med barnets seende där tystnad, flit och frihet gällde.
- En liten kille som koncentrerat ritar medan tungan lever med och formar bilderna.
Ett annat avsnitt som Niklas Rådström läser skildrar hur Slas varje dag följer sin lillasyster från Duvnäsgatan upp till en barnkrubba på Fjällgatan. Där en av Stockholms vackraste utsikter blir en vardagsvy för Slas med ett formbart ungt sinne. Här blir Niklas Rådströms bok Stig litterär och bjuder i sig på en riktig stockholmsskildring av klassisk snitt.
Wow!
Fram för allt är Niklas Rådströms Stig en bok om skapande och kreativitet. Niklas betonar Slas ärlighet i uttrycket och hans arbetsmoral.
Glöm kepsen som en symbol för den tuffe kisen från Söder!
Kepsen var helt enkelt ett arbetsredskap att hålla kvar bilden mellan block och motiv.
Kistalight som lider av en ögonskada sedan ungdomen och som gärna samlar på författare och konstnärer med liknande problem. Har följande samling; Sven Erixon, X:et, Jean Paul Sartre, Marty Feldman och nu även Slas förstår vi efter att ha läst Niklas bok Stig. Slas led av en ögonskada efter att ha skadats av en bandyklubba som i ungdomen slog av synnerven.
Kanske ändå någon sorts tillgång att bara ha syn på ett öga - skärper andra sinnen men det kan behövas en kepsskärm för att få fäste för horisonten och proportioner när man tecknar!
Kepsen och synfältet, pennans horisont och rytm, barnets blick, omedelbarhet, enkelt och exakt, fångar ögonblicket, ej pretto, Stockholm och vischan - blir!
Slas och en tecknare i världsklass!
Talangen var säkert en del av detta och drivkraften revansch från nöd och fattigdom i Sofia församling men säkert också solidaritet med sina föräldrar och att landsbygden skavde inom honom - söderkisen.
Några av de finaste raderna i Stig är när Niklas skriver om hur vi kan förhålla oss till skapandet:
Tilltaget att skapa hör till det mest självklara och är förmodligen just det som gör oss till människor, men det är samtidigt smärtsamt och generande anspråksfullt och självupptaget. Frågan är hur vi tar på oss både det det självklara och det anspråksfulla utan att hamna i det fåfänga och pretentiösa.
Från början sålde han just ingenting säger Madeleine Odelstierna Slas gallerist under visningen av utställningen Slas. jag minns dig nog.
Slas är en berättande målare säger hon. Han tecknar med färgen men tålamodet tryter gärna vilket märks när han målar porträt. Ofta blev det ok, ibland mindre bra och någon gång riktigt bra!
Då satt det!
När Slas lyckades hitta något karakteristiskt hos sin modell, en detalj, något avgörande så att porträttet innebar något nytt - att man såg modellen med nya ögon.
Slas experimenterade gärna med materialen och blandade former. Han gjorde sevärda och uttrycksfulla collage från sin boxningsklubb Hammarby och från de senare åren gjorde han tankfulla jordnära målningar från Västergötland. Motiven kan vara en traktor på ett ödsligt fält, månen är uppe och skogen är på väg att ta över. Mer humor och glädje finns det när han målar får.
Det går fortfarande att köpa målningar, collage, teckningar, krita och pastell till hyfsade priser säger Slas gallerist Madeleine Odelstierna.
Kistalight som älskar Stig Claessons bitar, krönikor från AB och Svd, tycker att det är i den formen, när han lyckas, som han når sin verkliga mästarklass.
A champ!
Paradoxen används som ett stilmedel, ofta är det en företeelse någonstans mellan gammalt och nytt.
Där en känsla av nostalgi dominerar!
Tekniken att berätta liknar en serie montage och påminner en hel del om franska vågen.
Ni vet filmarna som var i ropet på 1960-talet!
Slas är då en modernist i sin stil toppat med hans inkännande teckningar.
Tobias Barenthin Lindblad visar i sin guidetur i kvarteren kring Sofia hur Slas i dag kan vara en aktuell röst i debatten för en levande stad. Han jämför inflyttningen på östra Södermalm från den svenska landsbygden på 1920 och 30-talet med hur våra invandrare bosätter sig i förorten i dag.
Delvis är det samma process!
Från Anatoliens landsbygd eller från vischan i Västergötland!
Skillnaden är kanske inte så stor?
Då som nu bildades ungdomsgäng med eget språk och egna normer men från början fanns ingen kriminalitet hos södergängen påpekar guiden Tobias.
Ironiskt är att östra Södermalm i dag är en av de Stockholms stadsdelar som snabbast genomgår en social och ekonomisk förändring. Kvarteren omvandlas i rasande takt från fattiga hyresrätter till trendiga bostadsrätter för folk, mest unga, med pengar.
Gentrification!
Hur ska en stadsdel hålla sig levande om det blir för dyrt för kreativa människor, hantverkare, småföretagare, kvarterskrogar och de lite udda (som Slas gärna skriver om) om de tvingas flytta ut i förorten. Tobias resonerar i sin guidetur med Slas texter som grund på hur viktiga de här människorna är för ett levande Söder och att Slas ser staden som organisk helhet i sin konst.
Intressant är guiden Tobias funderingar om Slas texter kan leva vidare – fungerar de för unga människor i dag?
Det är lätt att man drunknar i nostalgi och i alla anekdoter om Slas! Kistalight tror på Slas korta bitar med kongeniala teckningar.
Ligger i tiden jämför med bloggar och texter som passar för webben.
Dessutom har de ofta ett ungdomligt drag av absurdism och berättar om de udda så viktiga för en levande stad.
Lästips och källor
Böcker om Slas
Nils Claesson Blåbärsmaskinen
Niklas Rådström Stig.
Utställningskatalog Kulturhuset Slas. Jag minns dig nog
Böcker av Slas - de flesta kan väljas men här några favoriter - Kistalight gillar Slas bitar från ungdomen
Supportern
Svart asfalt grönt gräs (ej från Slas ungdom)
Västgötalagret
Ugnstekt gädda
Lyssna på Slas
SR Minnen
© Thommy Sjöberg
Sett utställningen Slas. Jag minns dig nog med Madeleine Odelstierna som berättar om Slas som bildkonstnär.
Utställningen visar upp den mångsidige Slas; den produktive författaren, målaren och porträttören och inte minst brödskrivaren och tecknaren Slas, den idoge amatörboxaren och hans träning i Hammarby boxningsklubb.
Vi har flanerat i Slas barndomskvarter i Sofia församling tillsammans med guiden Tobias Barenthin Lindblad och funderat över staden som organism och företeelsen Gentrification.
På Kulturhuset läser Niklas Rådström ur sin bok Stig. Ett avsnitt handlar om hur Stig på kvällarna som liten pojke besöker Sofia folkskola och deltar i fria teckningslektioner.
Fria i den bemärkelsen att här gavs det möjlighet att teckna gratis, tillgång till pennor och papper, det fanns en plats (skolsal) och en vuxen lärare som förmedlade detta utan att undervisa. Här lades grunden för en skapande frihet, en autodidaktens prägel med barnets seende där tystnad, flit och frihet gällde.
- En liten kille som koncentrerat ritar medan tungan lever med och formar bilderna.
Ett annat avsnitt som Niklas Rådström läser skildrar hur Slas varje dag följer sin lillasyster från Duvnäsgatan upp till en barnkrubba på Fjällgatan. Där en av Stockholms vackraste utsikter blir en vardagsvy för Slas med ett formbart ungt sinne. Här blir Niklas Rådströms bok Stig litterär och bjuder i sig på en riktig stockholmsskildring av klassisk snitt.
Wow!
Fram för allt är Niklas Rådströms Stig en bok om skapande och kreativitet. Niklas betonar Slas ärlighet i uttrycket och hans arbetsmoral.
Glöm kepsen som en symbol för den tuffe kisen från Söder!
Kepsen var helt enkelt ett arbetsredskap att hålla kvar bilden mellan block och motiv.
Kistalight som lider av en ögonskada sedan ungdomen och som gärna samlar på författare och konstnärer med liknande problem. Har följande samling; Sven Erixon, X:et, Jean Paul Sartre, Marty Feldman och nu även Slas förstår vi efter att ha läst Niklas bok Stig. Slas led av en ögonskada efter att ha skadats av en bandyklubba som i ungdomen slog av synnerven.
Kanske ändå någon sorts tillgång att bara ha syn på ett öga - skärper andra sinnen men det kan behövas en kepsskärm för att få fäste för horisonten och proportioner när man tecknar!
Kepsen och synfältet, pennans horisont och rytm, barnets blick, omedelbarhet, enkelt och exakt, fångar ögonblicket, ej pretto, Stockholm och vischan - blir!
Slas och en tecknare i världsklass!
Talangen var säkert en del av detta och drivkraften revansch från nöd och fattigdom i Sofia församling men säkert också solidaritet med sina föräldrar och att landsbygden skavde inom honom - söderkisen.
Några av de finaste raderna i Stig är när Niklas skriver om hur vi kan förhålla oss till skapandet:
Tilltaget att skapa hör till det mest självklara och är förmodligen just det som gör oss till människor, men det är samtidigt smärtsamt och generande anspråksfullt och självupptaget. Frågan är hur vi tar på oss både det det självklara och det anspråksfulla utan att hamna i det fåfänga och pretentiösa.
Från början sålde han just ingenting säger Madeleine Odelstierna Slas gallerist under visningen av utställningen Slas. jag minns dig nog.
Slas är en berättande målare säger hon. Han tecknar med färgen men tålamodet tryter gärna vilket märks när han målar porträt. Ofta blev det ok, ibland mindre bra och någon gång riktigt bra!
Då satt det!
När Slas lyckades hitta något karakteristiskt hos sin modell, en detalj, något avgörande så att porträttet innebar något nytt - att man såg modellen med nya ögon.
Slas experimenterade gärna med materialen och blandade former. Han gjorde sevärda och uttrycksfulla collage från sin boxningsklubb Hammarby och från de senare åren gjorde han tankfulla jordnära målningar från Västergötland. Motiven kan vara en traktor på ett ödsligt fält, månen är uppe och skogen är på väg att ta över. Mer humor och glädje finns det när han målar får.
Det går fortfarande att köpa målningar, collage, teckningar, krita och pastell till hyfsade priser säger Slas gallerist Madeleine Odelstierna.
Kistalight som älskar Stig Claessons bitar, krönikor från AB och Svd, tycker att det är i den formen, när han lyckas, som han når sin verkliga mästarklass.
A champ!
Paradoxen används som ett stilmedel, ofta är det en företeelse någonstans mellan gammalt och nytt.
Där en känsla av nostalgi dominerar!
Tekniken att berätta liknar en serie montage och påminner en hel del om franska vågen.
Ni vet filmarna som var i ropet på 1960-talet!
Slas är då en modernist i sin stil toppat med hans inkännande teckningar.
Tobias Barenthin Lindblad visar i sin guidetur i kvarteren kring Sofia hur Slas i dag kan vara en aktuell röst i debatten för en levande stad. Han jämför inflyttningen på östra Södermalm från den svenska landsbygden på 1920 och 30-talet med hur våra invandrare bosätter sig i förorten i dag.
Delvis är det samma process!
Från Anatoliens landsbygd eller från vischan i Västergötland!
Skillnaden är kanske inte så stor?
Då som nu bildades ungdomsgäng med eget språk och egna normer men från början fanns ingen kriminalitet hos södergängen påpekar guiden Tobias.
Ironiskt är att östra Södermalm i dag är en av de Stockholms stadsdelar som snabbast genomgår en social och ekonomisk förändring. Kvarteren omvandlas i rasande takt från fattiga hyresrätter till trendiga bostadsrätter för folk, mest unga, med pengar.
Gentrification!
Hur ska en stadsdel hålla sig levande om det blir för dyrt för kreativa människor, hantverkare, småföretagare, kvarterskrogar och de lite udda (som Slas gärna skriver om) om de tvingas flytta ut i förorten. Tobias resonerar i sin guidetur med Slas texter som grund på hur viktiga de här människorna är för ett levande Söder och att Slas ser staden som organisk helhet i sin konst.
Intressant är guiden Tobias funderingar om Slas texter kan leva vidare – fungerar de för unga människor i dag?
Det är lätt att man drunknar i nostalgi och i alla anekdoter om Slas! Kistalight tror på Slas korta bitar med kongeniala teckningar.
Ligger i tiden jämför med bloggar och texter som passar för webben.
Dessutom har de ofta ett ungdomligt drag av absurdism och berättar om de udda så viktiga för en levande stad.
Lästips och källor
Böcker om Slas
Nils Claesson Blåbärsmaskinen
Niklas Rådström Stig.
Utställningskatalog Kulturhuset Slas. Jag minns dig nog
Böcker av Slas - de flesta kan väljas men här några favoriter - Kistalight gillar Slas bitar från ungdomen
Supportern
Svart asfalt grönt gräs (ej från Slas ungdom)
Västgötalagret
Ugnstekt gädda
Lyssna på Slas
SR Minnen
© Thommy Sjöberg
4 comments:
Mmmmm omslaget på Ungstekt Gädda väcker många härliga minnen !
Läs Rådström, läs Slas, läs även Nils Claeson då skapas en bild av en mångfaceterad konstmär.
Instämmer till fullo!
Googlar på Ungstekt gädda - originalet av boken säljs i dag för ca 500 kr.
Inte dåligt jag köpte min bok, beställde från Cavefors, för min del 1967, för 29:50 SEK.
Det kommer mera Slas!
Ugnstekt Gädda ...javisst är det en bra bok, en av claessons bästa... läs okså : döden heter konrad...
Läste vi när det begav sig! Absolut kan vi tänka oss en omläsning
Post a Comment