Tuesday, February 02, 2010

Konsten att skriva Light

Målning av Maquire – just i dag 2 februari för över hundra år sedan, 1882, föddes James Joyce på Irland i en förort till Dublin

"Once upon a time and a very good time it was there was a moo-cow coming down along the road and this moo-cow that was coming down along the road met a nicens little boy named baby tuckoo ...

His father told him that story: his father looked at him through a glass: he had a hairy face.


He was. baby tuckoo. The moo-cow came down the road where Betty Byrne lived.

She sold lemon platt."
- The opening lines of Portrait of the Artist as a Young Man

I helgen som var har debatten om Stieg Larssons skrivande fortsatt! I en ledare i DN signerad Lena Andersson kommenteras hans skrivande i en läsvärd artikel.
Citat ”I själva verket är allvarligt syftande författare besatta av sitt personliga avtryck, sin stil, sin ton. / _ _ _ / Om Stieg Larsson inte skrev så bra för trettio år sedan kanske det mest av allt berättar varför det dröjde så länge innan han skrev sina böcker. Skrivande kräver träning och övning, människor utvecklas.”


I dag har jag inte heller fått något skrivet!

Till Alla med ett tomt vitt papper som väntar på att fyllas med bokstäver och intressanta texter berättar Kistalight följande lilla skröna.
Jag brukar berätta den för mina elever som får skrivkramp. En berättelse som jag har glömt källan till och som jag dragit ett antal gånger. Jag vet faktiskt inte riktigt om den är sann.
Den store irländske författaren James Joyce, han som var en av dem som skapade moderniteten i 1900-talets litteratur.
Mannen som hade ett oöverträffat ordflöde och en oändlig språkvariation när han skrev sin tegelsten Ulysses. Han led under långa perioder av oförmåga till skrivande. Det var då han rumlade runt i sin exiltillvaro i Trieste i Italien.
God vän dyker upp hemma hos Joyce.


- Nå James har du skrivit något i dag?
- Sex ord säger Joyce.
- Det är ju bra James säger den gode vännen som har insikter i Joyces skaparvånda.
- Problemet är säger Joyce att jag inte vet i vilken ordning de ska stå i.


- Nåja!
Ordning på sina texter fick både Joyce och Larsson grejen är att de båda var för sig och på olika sätt "gör (citat DN – L. A.) det ogjorda, beträder otrampad mark, får saker utförda."
- Ett under!
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om Stieg Larsson Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om författare: Andra bloggar om skrivande
©Thommy Sjöberg

1 comment:

kistalight said...

Ser på årets första Babel Stieg Larsson i centrum och Svante Weyler i tyckarpanelen.
Snudd på ärekränkande och mer än så säger Svante om DN:s artikel där man påstår att Stieg larsson inte kunde skriva.
- Om jag stod i en korvmoj för trettio år sedan och därefter utvecklat mitt skrivande och hittat min litterära åder är det väl inte så konstigt menar Svante.
(- Ungefär så i alla fall sa Svante!)
Kistalight instämmer!