Thursday, July 02, 2009

En Midsommarnattsdröm

Å dessa författare och deras katter. Här Anna Gavalda vars novellsamling Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans Kistalight har läst under midsommarhelgen.

Sju blommor under kudden – tja…
- Farsan igår såg du ut som en förmögen fransk framgångsrik författare säger sonen Love. (Kistalight som har överraskats med dotterns bröllop, vi kanske berättar mer om detta en annan gång, är dagen till ära iklädd linnekostym från Gant och randig tröja under den svarta ylletröjan plus vit keps som skydd mot kylig nordan ifrån Kalmarsund.)
- Jo jag tackar jag nyss influgen från Nice, lämnat cafébordet vid Promenad Anglais, lättat på sidenscarfen när siroccons heta vindar blåser, druckit ur espresson och fångat en flight mot Kastrup, hyrt in en liten Cessna för vidare färd mot Ölanda.
- Jo jag tackar jag!


En sådan dialog påverkar säkert midsommarnattens drömmar, säkert också läsningen av Je voudrais… och så har det ju varit bröllop.
Klättrar över staket, går över stättor, smyger förbi ett plank och plötsligt befinner jag mig på Svenska fotbollsförbundets kansli i Solna. Där står en parant och chic Anna Gavalda. Hon ler igenkännande.
- Bon jour Thommy, Thommy avec th.
- Tjena Anna säger jag har du biljetter till matchen ikväll (Ma compine avez vous de billet pour le match ce soir - ungefär så)
Kommer ej ihåg svaret men, oh, verserat var det.
Matchen ja, måste ha varit Sveriges U21-match mot Serbien.
- Those crazy dreams!
Sedan måste jag klättra ned för en djärv vertikal bergsbrant, en via Feratta, där bultar, kilar och karbiner redan är fixade, hissnande känsla inför höjden, passerar nya hinder och häckar.

En trio av trubadurer och diktare av typ äldre medelålders snitt, 40-talister, dyker upp på scenen. En scen som liknar Washington Square i Greenwich Village i New York.
- Du Thommy, Thommy med th skanderar dom!
- Vi är alla poeter och diktare!

Andra bloggar om Öland: Andra bloggar om Kista:
Andra bloggar om författare: Andra bloggar om litteratur
©Thommy Sjöberg

1 comment:

Thommy Kistalight said...

Bright säger vi på Kistalight om Anna Gavaldas novellsamling jag skulle vilja... där t ex mjukisnovellen om bäddsoffan Klick klack från IKEA finns med.
Den senare novellen råkade Kistalight läsa just som vi lyssnade på Ingvar Kamprads sommarprogram under midsommarhelgen.
- IKEA Sannerligen ett världsbegrepp!