Sunday, April 02, 2006

Första april - Högskoleprovet - inget skämt


Första april – Högskoleprovet - inget skämt
Gråtrist och några minusgrader när jag svänger till vänster från Helsingörsgatan mitt framför Kistaskrapan den första april. Det är tidig morgon och ingen trafik. Jag ska vara provledare på högskoleprovet under dagen. Det kan bli lite Wallraffande bakom katedern. Platsen är Jakobsbergs gymnasium i Järfälla kommun i Stockholm. Vi är 19 provledare plus en huvudprovledare (general) med assistent som ska administrera och leda cirka 500 provdeltagare. I en kartong finns dagens fem block paketerade i plastpåsar tillsammans med deltagarförteckning, svarshäfte i 0 till fem delar, schema för dagen och grön blankett där förmiddagens provhäften ska antecknas så att inget provhäfte hittar vägen ut från klassrummet.
I sal L 177 ska jag och som det visar sig 26 provdeltagare tillbringa dagen. Från deltagarlistan saknas två personer och andra sidan visar det sig vid ifyllande av svarshäftet att vi fått en extra deltagare som hamnat fel men ej gett sig till känna vid uppropet. Hon förs över till min lista. De flesta deltagarna i min grupp tycks vara födda på 80-talet. Två har samma namn och där finns ett par som är enäggstvillingar. Det senare väcker en viss munterhet.
- Ni byter väl inte plats under dagen skämtar jag? Den ena flickan har klippt lugg säger hon "så titta på den". Dessutom bär de något olika kläder. Legitimationskontroll och signerande av svarshäfte är en viktig uppgift för varje provledare. Något som utförs efter varje delprov. En annan viktig uppgift är tidsindelningen. Vi kommer igång exakt 9:02 och slutar då 9:52. När det är fem minuter kvar upplyser man som provledare om detta och så flyter dagen på block för block. Första delprovet Block 1 visar sig vara NOG där matematisk och logisk förmåga testas. Ser räta linjens ekvation skymta bland uppgifterna. Den hade jag nog grejat men mest känner jag mig glad över att jag sitter på rätt sida av katedern och slipper fundera och tumma på min logiska förmåga första april en lördag förmiddag.
Efter fika är det dags för Block 2 som blir LÄS - alltså läsförståelse. Fastnar för en text om och lite av Mats Wahl. Han anser säger han att författaren är som en medpassagerare på det litterära tåg som en berättelse utgör.
- Sympatiskt tycker vi på Kistalight.
Block 3 är ELF – engelsk läsförståelse. Där fastnar jag för en text The right to Roam av en Michael McCarthy från The Independent som skriver om en ny lag där vandrare har rätt att röra sig i naturen i vissa regioner i sydöstra och nordvästra England.
Efter engelska läsförståelsen är det dags för ORD. Jag väljer två ord som dagens ord: Pannå – träskiva för målning – färger på en pannå diggar vi skarpt på Kistalight och så väljer jag garva i betydelsen bereda hudar men som för en söderkis i exil har en helt annan betydelse.
Under lunchen tittar solen fram och det är en fantastisk dag.
Efter lunch NOG igen – den här gången ska det räknas. Det första var en provomgång – sic! Ser räta linjens ekvation skymta förbi även den här gången fortfarande lika glad över att slippa tänka även efter lunch.
Provdagen avslutas med DTK, diagram, tabeller och kartor. Vi ser tabeller över hur två myskoxstammar från Dovrefjäll i Norge minskat genom att förirra sig till Sverige. Fabulous säger vi på Kistalight utan kommentera siffrorna noggrannare. När jag signerat 6 gånger 26 svarshäften, paketerat och lagt dem i nummerordning i en plastpåse och nyfiket tittat i svarshäftet för att se om enäggstvillingar svarar likadant.
- Det gör de inte!
- Solen skiner och lycklig åker jag hem, Science Tower badar i eftermiddagsljus när jag kör Norgegatan ner mot Kista. Min fru bjuder på en fantastisk middag.
- Kommer att somna tidigt i kväll!
Under natten drömmer jag om myskoxar från Norge, enäggstvillingar som byter plats och att alla heter Johan Eriksson.
Andra bloggar om högskoleprovet:
Kista på bloggkartan.se
Copyright LarsThommy

6 comments:

knutanders said...

Det var ju tur att din fru bjöd på en fantastisk middag och inget skämt.......

Thommy Kistalight said...

- Inte så dumt med ett litet skämt heller tillsammans med rostbiff, potatisgratäng och ett glas rödvin.
tennismatch på söndag fm.

knutanders said...

Lät jätte gott, hoppas att matchen gick bra.
Hälsa Ulla och barnen
Söder om söder

Thommy Kistalight said...

Träningsvärk i dag!
Spelade två matcher igår - fm förlust ingenting att säga något om - bättre motståndare. Notabelt där en av kompisarna på grannbanan, 55+are, slet av sig hälsenan under slutet av våra matcher - inget vidare, aj - ont, - vi fick gripa in - min motståndarkompis var (är) sjukvårdsutbildad så det blev SÖS.
Match kvällen vinner första set med 3-2, vi spelar på tid, förlorar andra med 2-3. Ännu en av dessa matcher där jag tycker att jag har greppet och slappnar av och vips så missar man ett game men ok min motsåndare var bara 33 år och jag har ju några år upp jämfört med detta och är inte riktigt lika pigg i benen.
-Ha det bra Anders - Söder om söder!

knutanders said...

Ikväll är det fotboll igen Juventus-Arsenal vi får väl hoppas på en lika bra match som sist.
Hälsa familjen

knutanders said...

Här får du länken till "Juve"
http://www.juventus.com/uk/index.aspx
//Anders