Saturday, February 18, 2006

Äntligen fredag

En vecka som gränsar till mytomani
Missar sen måndagslektion.

Anledning: Hemma på lunch - bilen hos Roy och Roger, tar bussen. Bussen kör vilse på väg till skolan. Först viss munterhet bland passagerarna, tissel, tassel och små skratt när chauffören kör rakt fram istället för att svänga av till Västergöksvägen på väg mot Vällingby. Desperation längre fram när vår förare svänger till höger på Bergslagsvägen mot Barkarby och Jakobsberg - rakt motsatt håll än målet så att säga.
- Rusar fram och förhör mig om situationen. En lätt generad förare säger sig ha varit tjänstledig ett tag och glömt färdriktningen och letar nu efter ett ställe att vända bussen.
- Inte det lättaste att vända en tvåledad dragspelsbuss och förresten vem har inte glömt färdriktningen här i tillvaron.
Vändplats hittas bland logistik(ha...ha)långtradare i Lunda.

Tillbaka på skolan
- Ni kommer inte och tro mig säger jag till de elever som är kvar.
- Bussen körde vilse på vägen hit. Ni kan fråga Per, datateknikern han var också med på bussen. Eleverna tror mig - för vi har snälla elever på vår skola.
På onsdag bilen äntligen fixad och nybesiktad - åker hem som en spinnande katt.
Torsdag tankar bilen på OK i Rinkeby. Bilen startar inte. Får hjälp att kolla batteriet inget fel på det. Rullar in bilen på en parkering. Inser att jag kommer att missa minst en lektion - givetvis med samma klass som i måndags. Ringer skolan får inte tag i någon - pratar i diverse röstbrevlådor.
- Frustrerande, funderar allvarligt på att åka hem och ringa skolan igen och säga att jag inte kommer i dag. Ringer Roy och Roger, bussiga grabbar, är där inom en kvart. Vi bogserar igång bilen och kör in den på deras verkstad. De säger att det måste vara fel på startmotorn och det var det - rena branden. Får skjuts till skolan av en av dom och till kvällen fanns det en ny (begagnad) startmotor i bilen.
- Tror ni mig inte så åkte jag i alla fall lycklig hem på fredagkvällen. Men nu verkar det vara något med katten - var i kinden och som vanligt har han varit i slagsmål.
Copyright LarsThommy



No comments: