Sveriges största akvarellkonstnär och talang med vattenpenslarna sedan Carl Larsson och Anders Zorns dagar har hittat vägen till Island.
Nåja det var några år sedan, i början av 2000-talet, men målningarna känns alldeles som att The paint is still wet!
Island långt i norr, strax under Norra Polcirkeln, ljusa sommarnätter, mörka vintrar med milt dovt februariljus, svärta och levande vulkaner en av dem är Hekla, andra dolda under glaciärer (Vatnajökul) och nordligt maritimt klimat påverkat av Golfströmmen.
Klart att Lars Lerin är där för att fånga ljuset i när han skriver ett februaribrev från Reykjavik. Lars Lerin är en fantastisk tekniker i konsten att hantera sina vattenfärger, till och med använder han färgpennor vilket beskrivs som en dramatisk (ironi) vändning i hans konst.
Lars Lerin citerar och funderar över föregångare inom konst och litteratur som har skrivit om sina besök på Island. Siri Derkert som uthärdade i 8 månader på ön 1949 - 50.
Luften i Reykjavik stark som synålar så frisk var den och ljuset är vitt, solen t.o.m är vit inte gul som i Neapel eller Stockholm / _ _ _ / så tänker jag på Kiruna, så på Florens. / _ _ _ / Alla städer kanske liknar varann när man går omkring i dem ensam som en främling.
För en annan konstnär Torsten Renqvist blev ett besök på Island 1964 en nog så livsavgörande vändpunkt. Han slutade måla landskap och började ställa upp objekt som han avbildade vilket blev en början till hans nyskapande period som skulptör.
Vidare citeras Tomas Tranströmers Isländsk Orkan prosapoem från Det Vilda Torget / _ _ _ / vad det är tungt för fjärilen att bogsera en pråm!
Även poeten Lars Huldén citeras om det speciella vädret på Island.
Väderlekarna utprovas här
sju, åtta stycken varje dag
innan de släpps ut över världen.
Faktiskt förhåller sig, bygger, Lars Lerins text även till andra Islandsresenärer och islänningar, Hallgrimur Helgason och Hannes Piturson, upplevelse av Island. Originaliteten i den vackra boken blir hur Lars Lerins akvareller är upplagda i generösa serier fint formgivna av Heidruns förlag.
Lars använder svärtan i sina bilder, akvareller, för att framkalla ljuset i februari på Island. Han är arkitektonisk säker i sina målningar av hus och byggnader och akvarellerna av båtar och fartyg får ett särskilt poetiskt skimmer i ett milt februariljus från Reykjaviks hamn.
Betyg fem målade vykort av fem i februariljus avsända från Reykjavik av Lars Lerin akvarellkonstnär med absolut gehör för färgtoner.
© Thommy Sjöberg
1 comment:
Bakgrunden till att vi hittar fram till Lars Lerins Grå Resa är förstås att vi tittat på TV-serien Lars Lerins lärlingar!
Se från tidigare blogg om nyårslöften läsning 2018!
Klart att vi följer Lars Lerins Lärlingar och hans målarskola på Svt.
En godhjärtad konstnär och en serie om dysfunktionella ungdomar, hudlöshet och konsten att nå våra kreativa goda källor. Lars Lerin som även är en av våra stora berättare i färg och i ord och som är en fantastisk reseskildrare.
Kistalight hittar en halv oläst Lerin i sin bokhylla.
Lars Lerin Grå Resa Februaribrev från Reykjavik från 2003 som får bli nästa nyårslöfte att läsa och att tjusas av hans fina akvareller!
Post a Comment