Sommarljus
Sundet glittrar blått
I vilset mått
förälskelsens förvirring
I rödgrön hägring
Ölandsbron i sommar ljus
På väg mot vårt sommarhus
Tärnor i vindars termik
I cool kalabalik
Räknar du stjärnorna i natten?
Öland är inte Sverige likt
Ölandsbron i sommar ljus
På väg mot vårt sommarhus
Klippkust romantisk målarsägn
Dröm i oxelträdets hägn
Turisters lätta vimmel
Sundets marinblå himmel
En ros, kyss, och Sommarregn
Penåsa, Skärlöv, Linda på Malmen
Banvall, stege mot himlen
Stackmoln, landbris från sydväst
Svallet mot kalkflishällens ortoceratit
Ölandsbron i sommar ljus
På väg mot vårt sommarhus
Slör, länsa för sydosten
Mistlur i dimman
Vid den yttersta udden
Först där kan du se
Att havet drunknar i horisonten
Sommarlovsvindar o lummig berså
täcke av stjärnbilder över Lindens å
Vintergatans stjärnor falla
Varför räkna dem alla?
Ölandsbron i sommar ljus
På väg mot vårt sommarhus- Andra bloggar om Kista Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om klassresor Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande Andra bloggar om Öland: Andra bloggar om Benny Andersson
- ©Thommy Sjöberg
3 comments:
Hej! Se http://ekjulia.blogspot.se/
Hittade din bild via Google!
Charmig bild att illustrera en schlager med!
Se inledning till blogg - hoppas det går bra att använda din bild!
Skriver här eftersom det bara går att kommentera för gruppmedlemmar på din blogg!
Skriver schlagern ovan eller är det mer en rimmad dikt?
När fru Ulla går på gym och tränar för sina krämpor.
Så gick plötsligt en dag!
Funkar utmärkt för en panschis!
Läs mer om versmakande på Wikipedia!
Verse–chorus form (vers och refrängform) is a musical form common in popular music and predominant in rock since the 1960s.
In contrast to thirty-two-bar form, which is focused on the verse (contrasted and prepared by the B section), in verse–chorus form the chorus is highlighted (prepared and contrasted with the verse).
"Many popular songs, particularly from early in [the 20th] century, are in a verse and a chorus (refrain) form. Most popular songs from the middle of the [20th] century consist only of a chorus."
Thus, while in both forms A is the verse and B is the chorus, in AABA the verse takes up most of the time and the chorus exists to contrast and lead back into the return of the verse,
in verse–chorus form the chorus often takes much more time proportionally and the verse exists to lead into it.
For example: ABABB(B) [approximates: "Be My Baby"], rather than thirty-two-bar form's AABA.
The chorus often sharply contrasts the verse melodically, rhythmically, and harmonically, and assumes a higher level of dynamics and activity, often with added instrumentation.
This is referred to as a "breakout chorus.
Post a Comment