Tuesday, September 10, 2013

Skolans dag Light


I dag firar vi LR:s Skolans dag med en bit ur 
CV från Kistalight - mer litterär än du tror. 
Vi väljer Undervisning är det som pågår medan vi sysslar med annat.
Vad som går att digitalisera - kommer att digitaliseras! 

Citat från Henrik Ahlen - teknisk idécoach på  kurs för crossentreprenörer STDH och DSV Stockholm VT 2012.


Undervisning är det som pågår medan vi sysslar med annat


Varför är det så få lärare som skriver i skoldebatten? 

Kistalight skriver traditionsenligt en blogg på Nationaldagen. Vad passar väl inte bättre då än en bit om den svenska grundskolan. Ett flaggskepp som en del av berättelsen om det moderna Sverige!

 Kistalight som är så gammal att han hunnit med både folkskola, enhetsskola och slutligen grundskola, tog aldrig gammaldags studenten, men väl en gymnasiekompetens på naturvetenskaplig linje på Norra Latin.

Dock utan att åka runt och tjoa på ett bilflak!
De traditionerna kom senare!
 Kistalight som en första generationens student och för den delen akademiker även om vi ungdomen hann med att gå i målarlära.
 Alltså är vi en produkt av reformer inom svenska utbildningsväsendet. 

Kunskapsnivån sjunker i Sverige sett ur internationella mätningar somPISA - undersökningen med flera och svenska elever halkar efter sina kamrater i många länder. 
Vad beror det på och är det verkligen så? 

Antagligen har svenska elever aldrig skrivit så mycket som i dag. Bara det att det inte riktigt är i skolans regi (de rackarna!) och att de inte skriver som vi vuxna vill. Det mailas, messas, skrivs på Facebook och i andra sociala medier. 
 Aldrig har svenska elever haft så goda kunskaper i engelska via PC-spel, media, populärkultur, fanfiction och bloggar. Det pågår en digital revolution och globaliseringen är ständigt närvarande med både invandring och internationella kontakter. 
Vad sysslar då skolan med? 
 Klart att det finns bra lärare och skolor med förmåga att variera undervisningen och med lärare som goda exempel på förmåga att kommunicera kring lärandet. Ge feedback, skapa gott arbetsklimat och fixa en god stämning och faktiskt kunna förklara vad undervisningen går ut på.
 Schysta metakognitiva strategier nog förekommer det – sic!

Nog om detta! Nu en liten detalj från hemma ”på våran” gata! 
När Kistalight började på Spånga high 1989 för drygt 20 år sedan var skolbyggnaden organiserad på ett annat sätt än i dag. I mitten av byggnaden, centralt, fanns skolledningen, rektorer och elevexpedition plus plats för skolans lärare i ett personalrum och i ett bibliotek. Biblioteket var fyllt med pedagogisk litteratur, där fanns arbetsplatser (skrivbord) och ett långt konferensbord med vackra stolar och gott om utrymme för möten. I hörnan hängde en tjusig tavla av Sigrid Hjerten som senare måste flyttas av tekniska försäkringsskäl. 
 I dag är huvudbyggnaden en plats för administration och ekonomi här sitter rektorerna förstås, intendenten som är ansvarig för ekonomin, kontorspersonalen, konsulenterna - SYV för både högstadiet och gymnasiet. Ingen vet vart lärarbiblioteket tagit vägen? 
Behövs det? 
Lärarna då?
Behövs dom?
 Ja de är förflyttade till olika arbetslagsrum i skolans ytterbyggnader där de är placerade med sina datorer från Volvo IT.
 Här får de mest  sitta och fylla i olika utvärderingar, svara på och läsa e-mail, bekräfta omvärlden och varandra med hjälp av konferenser.
 Hitta en plats i kalendern för detta, sköta om sin digitala profil i Fronter (hög frekvens är bra för löneutvecklingen) fylla i frånvaro och skriva omdömen i Skola 24.
Formulera åtgärdsprogram för elever som inte klarar godkänt, skriva protokoll för APT eller olika grupper som vi deltar i.
  Kistalight som är aktiv i elevrådet producerar om vi följer riktlinjerna 1000 protokoll per läsår.

Enligt följande 12 klasser, blir 24 mentorsgrupper är lika med lika många protokoll i veckan till varje mentorsmöte blir 100 i månaden och på 10 månader blir det tusen protokoll!

Mumma för framtida skolforskning! 
Klart att det är ont om lärare i skoldebatten.
Vi pysslar med vår administration.
Undervisning är det som pågår medan vi sysslar med annat!
Har du rättat proven?
Pratat med någon elev?
Förberett lektionen eller fördjupat dig i något ämne?
Förresten var tog egentligen lärarbiblioteket vägen?

 Basil Luxemburg vår knarrige gamla huskatt med anor (revolutionär tänkare från 68) said: Bild Thommy Sjöberg
Politiska system, byråkratier, som producerat mängder av dokument gör det naturligtvis för att kunna kontrollera sina medborgare. Medborgarna själva levererar för att hålla ryggen fri.
Vilka politiska system skaffar sig gigantiska arkiv kan man fråga sig?
Vi prövar några namn från vår 1900-tals historia!
Stasi, KGB och Nazi-Tyskland!
Känns de bekanta?
Man kan bli mörkrädd för mindre!

Lust att läsa mer?
Beställ en CV från Kistalight på kistalight@gmail.com 100 SEK:-  Alternativt beställ på Bokus.com


©Thommy Sjöberg

6 comments:

Thommy Kistalight said...

Bloggen, texten, finns på ett antal ställen bl a i CV från Kistalight.
- Här den senaste!

Kistalight said...

Undrar om inte Stockholms skolförvaltning och dess byråkrati
skulle kunna kallas ett litet (2000-talets) Östtyskland Light i miniatyr!

Kistalight said...

Konstigt...konstigt...strange!
Att det inte förekommer mer problematiserande debatt
om all dokumentation som ska göras i skolorna?
Var är värdegrunden?
Elever som ettor och nollor!
Juridik där?
Går det att digitalisera omdömen, individuella utvecklingsplaner mm
utan att något väsentligt missas och kanske fram för allt kan vara kränkande?

Thommy Kistalight said...

Fronter och Skola 24 ovan i bloggen har numera ersatts av Stockholms Skolwebb.
Ett webbprogram som har massor av födslovåndor!
Men kan man undra är inte möten i IRL att föredra framför möten i speciella rum på Webben?!

Thommy Kistalight said...

Här ytterligare några program som vimlat förbi, som fallna höstlöv, genom åren.
Citat Kistalight:
Det är olika skolprogram som vimlat förbi och ska hanteras.
PODB, Absentia, Presentia, Fronter, Skola 24 och Skolwebben ofta med en livslängd på mellan ett och två år.
Sic!

Thommy Kistalight said...

Det jag försöker ringa in ovan är naturligtvis att IT, informationsteknologi,
kan vara både utvecklande och kreativt,
men också användas för bakåtsträvande idéer och för att utöva makt och kontroll.
Stockholm stad som har investerat i Volvo IT
där massor av kostnader för tjänster som elev och personalkonton och olika program, en miljardrullning,
består av i princip tjänster som redan finns fria på nätet.
Tjänster som eleverna oftast i praktiken använder.
Fortsätter och kommentera här eftersom besökare fortfarande hittar fram till sidan.