Saturday, April 28, 2012

Tjenare Thommy - Kistalight firar Världsbokdagen i veckan

Kistalight har fortsatt att spela luftgitarr genom åren, inte bara i Östberga, i ungdomen. Här med några kolleger från åren i S:t Jacoby - Johan och John.  Kalle i 7a skickade bilden.


I veckan firar vi Världsbokdagen – Per på biblioteket uppmuntrar. Kistalight läser och berättar om Tjenare Thommy från …goes Ryan. Vi är mer litterära än man kanske tror vid första ögonkastet säger vi och berättare om andra Tjänare i den svenska litteraturen. Vi tänker förstås på Bellman och tjänare Mollberg och vådan av att prata illa offentligt om Polens affärer åtminstone på 1700-talet. Här några strofer från Bellmans epistel N:o 45.
Tjänare, Mollberg, hur är det fatt?
Var är din harpa, var är din hatt?
Ack, hur din läpp är kluven och stor!
Var har du varit? Svara, min bror!
Till Rostock, min far,
min harpa jag bar;
där börjas krakel
om mej och mitt spel;
och bäst jag spelte, pling plingeli plång,
kom en skoflickare hjulbent och lång,
högg mig på truten. Pling plingeli plång.

/_ _ _ /

Jag satt och spelte nykter och sur
Drottningens polska i Polen, G-dur;
runt kring mig satt förståndiga män;
den drack ett stop, ett halvstop drack den.
Men hur var det fatt,
slog en av min hatt,
en ann sad' åt mej:
vad fan angå dej
Polens affärer? Pling plingeli plång.
Spela ej polska men lär dig en gång
ha tand för tunga. Pling plingeli plång.


/_ _ _ /
 Hela episteln finns att läsa i C. M. Bellmans Sånger, Dikter och Epistlar. Möjligen är det en efterkonstruktion att vi inspirerats av Bellman men kul när det finns ekon från litteraturhistorien i en text! Kanske kan man där lära att man ska vara försiktig med offentlig kritik vare sig det gäller Polens affärer på 1700-talet eller skolans webbpolitik pling plingeli plång. 

Tjenare Thommy kommer här:

  Vi spelar tennis i gympasalen. Dubbel – två par, det är gympafröken som är så blond som bara en fröken från en svensk småstad kan vara. Men hon kan balansera det mesta; koner, bollpåsar och namnlistor samtidigt som hon cyklar till utelektionen på bollplan.
- Hon är inte så smart säger lektorn i svenska.
  Lektorn som en gång under en lektion fick en nerramlande karta från taket i huvudet, som trots detta blodig fortsatte sin undervisning. Lektorn som gärna använder rödpennan likt en Sven Dufva för att besvärja de sista anfallen mot det svenska språket.
Läs mer från Kistalight goes ryan ...

Kistalight goes Ryan finns att beställa på kistalight@gmail.com
 En hundring plus frakt!

1 comment:

kistalight said...

Kanske är den här typen av inlägg inte det bästa för Kistalights löneutveckling.
Men vad ... det blir ju inte så mycket klir i kassan (anyway) hur som helst i kommunala lönepåsen!