Monday, April 19, 2021

Vaccinerad Light och Lite Påskekrim

 

Små arga monsters a la covid som ska betvingas, ser här mest ut som någon sorts trivselakrobater, faktiskt blåsta figurer med (sugrör) akvarellfärg  som här får symbolisera det monsterarga dödliga viruset Covid 19.
Kistalight har fått sin första dos, Astra Zeneca, något för de verkliga hårdingarna!
Inget knussel sa Emil!
Varför knussla sa Emil?
Omstritt, pausat, stoppat och förtalat?
Nu är vaccinet genom FHM okej för oss 65+ plussare!
Kistalight tycker, tror och antar att det är så att Astra Zeneca har hamnat i trubbel (blåsväder) inte bara av förment vetenskapliga och medicinska skäl utan också av europeisk politik (brexit och EU) och intriger, toppat  med surret från sociala medier och säkert ett och annat ryskt troll. Brittiskt och svenskt vaccin med bristande leveranstider, orättvis fördelning (har inte britterna varit i förarsätet) massor av doser till britterna mindre för övriga.
Läge för kritik och intriger!
Hur som helst Kistalight gillar läget och får sin första dos, tackar sin sköterska (berättar om Kistalights alla vaccineringar genom åren, gratis är gott) och går på en liten solig stadspromenad i S:t Eriks gamla sjukhusområde som blivit charmiga bostadskvarter och vidare ner till Klara Sjö och Karlbergskanalen i för dagen långsam klädsam vaccinationstakt.

Kistalight firar dagen med lite påskekrim och en påse godis på panschissoffan; en oläst deckare (kriminalroman) av David Lagercrantz med titeln Det som inte dödar oss hittad i bokhyllan.
Ett citat från Nietzsche som visar sig vara ett viktigt kodord i romanen.
David Lagercrantz skriver väl, frågan är om han inte är en styvare skribent än Stieg Larsson. Det lekfulla genidraget hos Stieg Larsson finns kvar med hans skapade karaktärer Lisbet Salander och Mikael Blomqvist, leken med high tech och digital teknik finns också kvar; här med ett tema med AI som grund för kampen mellan det onda och det goda, även kvinnor som misshandlas (män som hatar kvinnor) finns med som ett sidotema.
Wasp seriefigur i rollspel, Lisbet Salanders alias som hacker och representant för folket och de goda

Intrig och tema går alltså i Stieg Larssons anda nu även utökat med två alias från serievärlden signaturen för hackern Wasp (Lisbet Salander) och Thanos alternativt Alkhema (Lisbets mystiska, isvackra och onda tvillingsyster) som kvinnlig ledare för ett ryskt brottssyndikat. Kampen mellan det onda, det goda och ödesdramat inom en familj lever alltså vidare i David Lagercrantz kriminalroman Det som inte dödar oss. 

Boken börjar med ett förskräckligt oväder i november över Stockholm, Mikael Blomqvist är hängig och tycker sig vara i en återvändsgränd som reporter och människa, signaturen WASP hackar sig in i amerikanska underrättelsetjänstens allra heligaste NSA:s datorer via server- och intranät och den svenska specialisten AI-forskaren Frans Balder återvänder till Sverige med sina forskarhemligheter för att ta hand om sin autistiska son sedan rullar dramat på. 
Utan att spoila handlingen allt för mycket kan man säga att ingredienserna (The plot) i David Lagercrantz kriminalroman Det som inte dödar oss finns i teknikutveckling. Det vimlar av hemliga program, Tor, för det mörka nätet (Dark Net), krypterade telefoner, Black phones, som används både av Salander, Blomkvist, SÄPO och de kriminella Thanos ryska brottssyndikat. En viktig del är även matematiska och fysikaliska resonemang, kvantdatorer, primtals utveckling i serier och begreppet Singularitet. Det senare kan återfinnas i universums svarta hål, i artificiell intelligens och självlärande algoritmer som kanske kan överträffa smarta forskare och inte minst har Lisbet själv en dragning till filosofin om svarta hål både för att tolka sina egna själsliga trauman och i fysikens idéer som inspirerar henne när hon hackar sig in hos NSA eller när hon har (för) en dialog med Frans Balder. I Frans Balders son August får Lisbet en like om än mer autistisk än henne (Lisbet som aspis), en savant som kan multiplicera långa primtalsserier, skapa avancerade ekvationer och har ett exakt fotografiskt minne som kan omvandlas till fantastiska teckningar (konstverk) men som inte kan tala och fungera socialt.

Kistalight tycker att David Lagercrantz förvaltat arvet efter Stieg Larsson väl, kombinationen av ödesdrama inom  familjen (systrarna Wasp och Thanos), lek med seriefigurer, teknikprylar, hightech och artificiell vetenskap, autistiska specialbegåvningar och samhällskritik. Dessutom lyckas han balansera skildringen, gråzonen, mellan den goda staten USA och den onda staten Ryssland, kriminella nätverk och giriga maktfullkomliga karriärister i den amerikanska statliga förvaltningen utan att hemfalla till enkla pekpinnar.

Betyg fem påsar, i lagom mängd, med påskgodis av fem. Det som inte dödar oss kriminalroman som passar bra för nyvaxad (nyvaccinerad) 70+are med Astra Zeneca som kopplar av med lite läsning under några eftermiddagar på soffan och som tror sig må rätt så bra efter sin vaccination.
.
© Thommy Sjöberg

No comments: