Monday, October 30, 2017

Damen med Handväskan Light

Damen med handväskan - en Fashionista?
En Gucci, Valentino, Mullberry, en Celine eller som Mona Sahlin med Louis Vuitton in action!
Chica statusgrejer, släng er i väggen!
Här en tant med handväska fylld med mod och civilkurage som accessoar!

Damen med handväskan tycks ha hittat hem.
Hemvisten blir Alingsås efter beslut i stadens kultur och fritidsnämnd förra veckan.
Konstnären Susanna Arwin är överlycklig och donerar verket till staden.
Äntligen!
Möjligen kommer statyn att hamna på torget utanför stadens konsthall.
Beslutet var inte enhälligt av nämndens 13 ledamöter reserverade sig 4 bland annat SD;s Zandra Pettersson som ville ha en skulptur som uttryckte mer kärlek med färger, kramar och hjärtan säger hon.
Wow säger Kistalight som trodde att SD mest gillade järnrör så där ute i det offentliga rummet!
Vore jag lärare i konst eller bild, ok kan duga gott med en SO-lärare också, skulle konstverket Damen med handväskan, kunna ligga till grund för en diskussion.

  • Hur viktigt är det med konstverk som gestaltar civilkurage och mod?
  • Var och i vilken miljö kan verket då placeras?
  • Kring damen med handväskan finns också en etisk dimension. Damen på det berömda fotografiet (årets bild 1985) som var förlaga till verket led av psykisk ohälsa och ville inte förekomma i offentligheten - bör man inte då ta hänsyn till detta?
  • Dessutom hävdar vissa personer och grupper (SD t ex) att konstverket uppmanar till våld! Placera konstverket i sitt sammanhang (kontext) och samtala om detta!
  • Duger Damen med handväskan som konstverk - se estetik! Bör alla verk i det offentliga rummet ha en mininivå när det gäller den konstnärliga utformningen? Se t ex Lars Vilks rondellhund!
  • Vem bestämmer i så fall den offentliga estetiken - se konstråd m fl!
Verket Damen med handväskan tycks också ha skapat en trend och mode i statyvärlden!
Från Öland, Färjestaden och Borgholm, kommer detta glada inlägg.
Visst har ölänningarna humor!
Från Karlstad kommer Solastatyn ekiperad med några handväskor.
Tjusigt ovan i Solas stad och det är inte sämre i Borås där det liberala kommunalrådet Morgan Hjalmarsson hittat fram till Borås offentliga klassiska kvinnliga skönhet (den manliga blicken?) även hon med några moderiktiga handväskor.
Vi avrundar med en krigarkonung. Alla skinheads favorit när det begav sig! För en handväska i tiden och för ett nationalistiskt monument som tycks ha anpassat sig för nya hbqt-tider.
En man som sänkt sin värja!
#Metoo kanske?
Ska förstås vara #Ihave!
En fashionista i tiden?

Ah vi kör en till när vi ändå är i gång! Vad sägs om att äntligen befria Lenin från hans ideologiska fängelse och elfenbenstorn av Marxist-Leninistiska idéer. Vi  börjar med att ekipera Lenin med några handväskor i sann renlärig hbqt-anda.
Något för Putin och ryska nationalister också?
Jag håller med om att vi ska ta emot  gåvan  säger Lasse Diding som erbjuder Varbergs kommun konstverket. Lasse som äger den andra utgåvan (statyn av Damen med väskan) har tills vidare placerat den i sin trädgård. Lasse Diding är entreprenör och hotellägare (hotell Havanna) i Varberg och är mannen bakom det kontroversiella Leninpriset.
Klart att tanten med handväskan lever som graffiti också! (Bild från Tilt photogroup)
Här från graffitivägg i Snösätra industriområde strax söder om Stockholm.
Tanten med väskan in action, fotot, som pressfotografen Hans Runeson tog den 13 april 1985 i Växjö under en demonstration av svenska nazister lever sitt eget liv och får vår fantasi rörelse.
Bilden blev rejält uppmärksammad och fick stor spridning i massmedia och blev vald till Årets bild årets bild 1985 men fortsätter att engagera oss.

Leve handväskan som modig accessoar!
© Thommy Sjöberg

1 comment:

Kistalight said...

Tanten med väskan, är förstås pressfotografiet som togs av Hans Runesson i samband med demonstrationer den 13 april 1985 i Växjö.
Bilden visar hur en fanbärande demonstrant för Nordiska rikspartiet angrips bakifrån av en 38-årig kvinna som slår med sin väska mot hans huvud.
Bilden fick stor spridning och valdes till Årets bild 1985. Den röstades också fram i slutet av 1990-talet av tidskriften Vi och Svensk fotohistorisk förening till "Århundradets bästa bild