Thursday, May 26, 2005

Kistalight

Just for fun!
I början av nittiotalet gick undertecknad på skrivarkurser. Kurser som bestod av en grupp skrivglada svensklärare som leddes av poeten och litteraturlektorn Tom Hedlund. Det var grund, fortsättning och påbyggnadskurs i lyrik och översättning. Mina ärade kolleger, mestadels kvinnor, ville aldrig sluta.
Själv satte jag dock punkt i skrivargruppen, men fortsatte med att skriva egna bitar, mest på loven, bitar som skickades till olika tidningar och tidskrifter. Ibland blev det napp, men oftast blev det nobben. Man kunde glädja sig om det överhuvudtaget kom ett svar med motivering till refuseringarna.
Hur som helst blev det ett antal skrivna alster som jag här prövar att ställa samman. En sorts sökande i de egna texterna för att se om jag hittar en ton och kanske berättar de en historia. Formen är lätt essäistisk, nåja vissa av bitarna är säkert mer reportage och kåserier.
Temat är didaktisk - lärare som man är, varvat med självbiografiska inslag. Kompositionen är inspirerad av lexikonformen och får heta ABC… Kistalight.
Tanken är att skapa en hemsida där berättande blandas med tips på källor på Internet.
Likt en förortens Montaigne vill jag pröva, söka, vara en flanör och samtida krönikör och snickra på en hemsida där högt blandas med lågt och stämningar från förort och glesbygd varvas med porträtt av kulturpersonligheter:
Säg mig vem du umgås med och jag ska tala om vem du är!
Kanske kan en blogg duga så länge?
Vi prövar så får vi se.
Montaigne förresten!
Vem är han?
Kultursnobb?
Eller är det en fransk fotbollsspelare från förorten?

Flanör - Thommy, längs Helsingörsgatan Bild Evelina Sjöberg 
© Thommy Sjöberg


5 comments:

Anonymous said...

Hej pappa vad fint du skriver! Blir alltid lika imponerad av dina texter och din sida :-) Kram

Thommy Kistalight said...

Hej Evelina!
- Massor av kramar för just i dag när jag skriver det här är det din födelsedag.
-Grattis!
Understundom blir jag själv förvånad över mina texter.
- Har jag skrivit det här?
- När gjorde jag det?
Men så tänker jag efter - jag ägnar en hel del tid åt mina bitar och tänker på uppslag och formuleringar det gör jag ännu mer.
Kram på födelsedagen/pappsen

Bodil said...

Montaigne i Kista

Min blogg har blivit inbjuden till Bloggportalen och där ligger den nu bland andra bloggar.
Och det första min blick faller på under Litteratur och skrivande är Kistalight där LarsThommy säger:

Likt en förortens Montaigne vill jag pröva, söka, vara en flanör och samtida krönikör.

I Kista liksom i Finistère, i hela den verkliga världen och den virtuella - Montaigne rules!

Påminnelse:
Montaigne Essayer, i pocket på Bokförlaget Atlantis, översättning Jan Stolpe.
Inlagd 2005-10-15, kl 11:43 | Litteratur

Thommy Kistalight said...

Har försökt och länka till Bodils sida här på (i) kommentarboxen.
Funkar inte!
Min HTML kunskap är begränsad men vi gör ett försök till!

Se Montaigne i Kista - Bodil

Annars funkar faktiskt länken ovan i texten ser jag!

Thommy Kistalight said...

Min HTML verkar funka!
Yepii!