Thursday, September 29, 2022

Bella Ciao et Bella Donna på Fleminggatan

https://youtu.be/k0UAXdsEl5k 
Kistalight delar den vackra sången från en iransk kvinna som kämpar på barrikaderna i Iran för sin frihet att uttrycka sig, röra och klä sig som man vill, friheter som för oss är en självklar rättighet.
Sången är en gammal kampsång för italienska vänstern och är nog så aktuell i dag i Iran #mashaamini och i världen.
Kistalight blir riktigt upplivad av Bella Ciao på persiska, hoppas att teokratin (religiösa diktaturen) snart faller och gubbarna (mullorna) får stå till svars!
Patriarkatets sista suck?
Hur som helst är många Iranska unga kvinnor välutbildade, företrädesvis i tekniska och naturvetenskapliga ämnen. Det vimlar av lärare, ingenjörer och doktorander bland tjejerna som demonstrerar (allt enligt Jenny Nordberg i SvD). 
Brain is sexy, undrar hur gubbarna i moralpolisen ska skyla detta? 
Ögon, öra, näsa, mun ... Det blir som hos barnvisan när moralgubbarna ska hålla reda på tjejerna när de går från mullaobjekt till att bli sina egna subjekt när de vill forma sina berättelser.
Blir mycket att hålla reda på öga, mun, byst och bak för de misogyna moral mullagubbarna!


                                                                💓


Vi växlar spår en aning här på bloggen och knyter an en aning till Lilla Grödings äventyr i förra posten.
Varför dras killar, män eller gubbar om du vill, till vissa tjejer och kvinnor? Vi hämtar lärdomar från kolleger och en av våra litterära husgudar Bodil Malmsten.

Hon har sängkammarögon Thommy säger min
kvinnliga kollega med ett roat leende.
Aha säger jag, medelålders om än som en gosse på realskolan i vissa frågor.
Vi diskuterar varför herrarna flockas kring vissa kvinnor. Det kan gälla på raster, seminarier eller för den delen på fester. 
Varför är vissa kvinnor sexiga?
Ja, ibland diskuterar vi sådana frågor i kollegiet och då inte bara oss grabbar emellan.
Ändå borde jag veta bättre.
Allt sedan min ungdom lider jag av en ögonskada. Då och då går jag och undersöker ena tiran.
Min ögonläkare kikar i mitt ögas botten med diverse instrument.
 Lyser i min själ?!
För att kunna genomföra detta använder han en sorts ögondroppar som klingar till det poetiska namnet La Bella Donna och som får pupillen att vidga sig till små tefat. Dropparna från medicinalväxten med samma namn används även av latinska kvinnor när de har en spännande date på gång eller förstås när de vill förföra en tjusig kille..
När jag med förundran inför världen flanerar med storögda glosögon på Fleminggatan efter undersökningarna på S.t Eriks Ögonsjukhus kan jag tänka på detta.
Är det dessutom vår passerar alla dessa vackra långbenta kvinnor på promenad.
Är de på väg till en date?
Droppat Bella Donna!
Någonting i luften!

En författare som tänkt till om Belladonna ögon är Bodil Malmsten (1944 - 2016). En  favorit hos Kistalight; härligt humör (ofta jävligt förbannad), kul, med humor, gillade att blogga, gav ut bloggböcker med ny spännande form, vurmade för fransk kultur från franska vågen till chansones sjunga av långbenta kvinnor med sensuella röster som Françoise Hardy, Jane Birkin eller hennes döttrar, dock gillade hon inte Carla Bruni (model, kändis och singer/songwriter!
Läs Bodils inlägg om sängkammarögon!

Carla Bruni är den sortens manipulativa våp som alla män faller för, inte bara i Frankrike, redan när jag gick i realskolan i Blackeberg var det den typen som tog den hon ville ha vare sig han var upptagen eller ej, en kvinnotyp som skenbart undergivet med stora laserögon ser upp på män och pratar med viskande röster och sveper med sina hår. /_ _ _ / För det värsta med Carla Bruni är att det fungerar, lika mycket nu som när jag gick i realskolan i Blackeberg." Citat Bodil Malmsten

Efter denna lite omständliga genomgång av sexy eye undrar Kistalight om det inte kunde vara något för moralgubbarna i Iran? 
Snabbehandling av sexy lasereye!

© Thommy Sjöberg

1 comment:

Kistalight fundersam ... said...

Blev väl spretigt ovan, bör vara två separata bloggar!
Men ok får stå så länge!