Tuesday, December 05, 2023

Skolbänken på Liljevalchs

 RÄP Återanvänd skolbänk, vax av Helena Perminger Liljevalchs Vårsalong 2020. Nedan något om varför svenska skolan har problem i dag och halkar efter i resultat i den ominösa PISA-Undersökningen, så även 2023. Tröst flera andra länder verkar också ha sjunkande resultat.
Vad var det jag sa!

Skolbänk RÄP 

Kistalight faller för ett av konstverken som ligger oss nära. Den avskalade bräckliga skolbänken skapad av Helena Perminger som knappt håller sig uppe och står med bräcklig grund, verkar vara mest bara  flisor och skärvor kvar.

Visst minns jag min gamla skolbänk!
Högalids folkskola 1955 och några år framåt.
Det kryllade av ungar; Benke som bodde vid biografen Rio, Björn, Bertil och Bo som var enäggs trillingar och lika varann som bär men Bo hade en silvertand, glada Titti och Birgitta med långa lockiga håret som alla killar blev kära i, Bernt som bodde på Långholmen och smygrökte redan i första klass, spjuvern Mikael och godmodiga Mats på Bergsunds Strand. Vår snälla fröken hette Elsa Karlsson och hon lät Kistalight få böcker utöver den vanliga läsningen att läsa när vi inte på rasterna tumlade runt på skolgården.
Stadsdelen kallades Knivsöder och det var långt från yuppiefiering, gentrifiering och hipsterboende.

Kistalight (Thommy Sjöberg) lägger in ett skolfoto från Högalids folkskola årskurs 1 läsåret !955 - 56 något med blurr men håll till godo så länge! En special för Gruppen Du vet att du är från Hornstull, Högalid när ... Bild Thommy Sjöberg

Sedan dess har många bäckar flutit i den pedagogiska skolpolitikens flod av experimentella idéer!
Folkskola, Enhetsskola och Grundskola 1962från statlig enhetlig styrning till det kommunala självstyret. Framförallt är det äventyret med en gemensam sammanhållen Grundskola som fått sina törnar och i ärlighetens namn hela sin livstid varit utsatt för kritik. Det gäller makten över innehållet. Vad ska lärarna förmedla, hur, till vilka och vem bestämmer egentligen över arbetstiden.
Kommunaliseringen (1989) av grundskola och gymnasium var ett av de verkliga grundskotten mot det svenska skolbygget. Det andra var friskolereformen (1992) där det tillåtits en djungel av etableringar, vinstintressen och oklara, även odemokratiska till sitt väsen, etableringar av mystiska skolor.
Den tredje grundskottet mot grundskolan var det gamla trätoämnet om lärares arbetstider, förtroendetid och undervisningsplikt, något som även ledde till en lärarstrejk hösten 1989.
Men det handlade även om makten över innehållet och formerna för undervisningen. SKL som tog över efter 1989 ville få lärarna att arbeta i lärarlag ofta fick lärarna höra att de var förändringsobenägna och motsade sig skolans (SKL) utvecklingsarbete. Konferenser, lärarlag och sedan digitaliseringen blev ett verktyg för att binda lärarna till ett 8 till 5 jobb på skolan. Konferenser som ofta hängde på sidan av den ordinarie undervisningen och digitaliseringen som gjorde läraren till en byråkratisk administratör av sitt arbete.
Har någon sett en lärare på skolan?
Nej de sysslar med sin administration!

Den ej längre gällande närhetsprincipen att skolbarn ska ha rätten att gå i den skola som ligger närmast utan att de också har möjligheten att söka utanför sina rektorsområden tar sig rent absurda former!
Kistalight som bor i Kista hade sina barn på den tiden det begav sig (sista sucken för Grundskolan) i Ärvingeskolan nära Kista centrum och kyrka. I dag går det i huvudsak barn från Södra Järvafältet i den. Föräldrar i Rinkeby och Tensta tror att Ärvinge är en skola där det finns möjlighet att lära sig svenska. Kistabarnen och deras föräldrar söker sig till Stockholm innerstads skolor av samma skäl. Engelbrektsskolan mitt emot Tekniska Högskolan har därmed blivit en förortsskola. Barnen och fram för allt deras föräldrar i Engelbrekts församling får kalla fötter och söker sig till friskolor på Östra Östermalm och Gärdet.
Här blir segregationen hur tydlig som helst!
Flisor av skolan som en demokratisk rättvis möjlighet för alla barn att få en bra grund av kunskaper och utbildning?
Flisor och skärvor av en skolbänk!
Vad göra?
Hemfalla åt biträdande rektors allt spännande utvecklingsarbete, satsa på alla nya projekt som hela tiden var på förslag eller snöa in på en skola i världsklass 2030 från Stockholm Stads visionära pedagogiska avdelning?
Nej i dag hämtar vi kraft från katten Sigge på Vårsalongen.
Katten Sigge är en mycket närvarande kisse på årets Vårsalong. Enligt matte (konstnären) Clara Lindgren blev han 21 år och gick gärna på skogspromenader om någon, matte, bar honom i famnen. Sigge blev ungefär lika gammal som Kistalights katt Basse Basil, En 100-årig jamare från Kista, som var en revolutionär cool cat. Gemensamt har de att de bägge blev gamla, cirka 100 kattår, och var ena riktiga överlevare. Egenskaper som också kan behövas om man ska överleva en skolpolitiks (madness) galenskaper.
Vi avslutar med ett litet ...

PS Kistalight som pedagog
Problemen i skoldebatten är allt som oftast att man inte ens kan komma överens om vad som är problemen.
Vissa ifrågasätter om det ens finns ett problem.
PISA resultaten ifrågasätts!
Skolans problem beror på stora samhälleliga förändringar som stor invandring och segregation.
Dåliga matte resultat och stor bristande läsförståelse kopplas ej till förändringar i skolans och lärarnas pedagogik.
Digitaliseringen har omgetts av någon sorts romantisk svärmisk tro på en ny värld av möjligheter till inlärning där det saknats fundamentala kunskaper (insikter) om hur det egentligen går till när man lär sig läsa, räkna och öva språk, So och No ämnen.
Skoldebatten om problemen i skolan blir ofta som kvicksand!
Det går inte att bottna riktigt; forskare inom medicin (hjärnan) hävdar att eleven (hjärnan) har olika utvecklingsstadier, pedagogiska forskare klamrar sig fast vid sin förståelseproblematik, bara läraren kan förklara, göra ämnet intressant så lär sig eleven.
Ingenting om hårt arbete, tragglande av läxor, grammatik och fakta.
Att repetition är all kunskaps moder eller att det trots allt är eleven som ska göra jobbet.
It´s a hard work, bloody job, but someone had to do it!
Allra mest i alla dessa skoldebatter saknas ofta läraren röst. Han, hon eller hen som sliter i vardagen och som trots allt är den som dagligen arbetar med den ädla konsten att vara lärare.
Vad gör han, hon eller hen?
Jo kanske sitter hon, han eller hen just nu vid datorn och fyller i en pedagogisk rapport om elevens pedagogiska utveckling, som någon IT-konsult sammanställt till svindyra konsultpengar på något luddigt managementföretag, .

 Kistalight minns sin gamla grundskola med Sven-Bertil och Neil Youngs Long May You Run

We´ve been through
some things together
with trunks of memories
still to come
We found things to do
in stormy weather
Long may you run

/ _ _ _ /

Well it was
back in Blind River in 1962
When I last saw you alive
But we missed that shift
on the long decline 
Long may you run


© Thommy Sjöberg

3 comments:

Kistalight Litteraturvetare o Skolfan said...

Kistalight Litteraturvetare o Skolfan said...
Kistalight har varit pensionär i drygt tio år 0ch biten ovan är skriven med det perspektivet.
Samtidigt känns skolans arbetsmiljö märkvärdigt bekant, ja rentav fördjupad, med perspektivet hur hunsade lärarna är av sin arbetsgivare SKL, ses om man läser den roliga krönikan av Marie Wiman i julnumret av Vi lärare.

Se https://www.vilarare.se/nyheter/kronika2/maria-wiman-julledigt--nu-ska-jag-gora-alla-skolgrejer-helt-tvartom/

Kistalight Litteraturvetare o Skolfan said...

Kistalight prövar HTML länk från Maria Wimans inlägg, se förra posten!

Julledigt från skolan Maria Wiman

Thommy Kistalight said...

Kistalight gammal skolfux said...
När man läser inläggen från Du vet att du är från Hornstull, Högalid när ... kan man se en rad gamla skolfoton från Högalids-skolan med massor av trevliga och levande kommentarer. Men där finns också minnen av lärarna, Kistalight klarade sig bra som hade den vänlige inkännande lärarinnan Elsa Karlsson som hade känsla för sina elever och tumme för att se hur den magiska processen att lära sig läsa gick till. I tredje klass hade vi en äldre dam, mer sträng än inkännande, som gärna hade kvarsittning för minsta förseelse och delade ut psalmverser för att lära sig utantill som straff.
Värre var det då för de äldre killarna som hade manliga lärare, där hängde örfilen ständigt i luften och rektorn, överläraren, som kallades Vingmuttern och var pigg på att dela ut en hurring till eleverna som blev kallade till honom.
Kort sagt många av lärarna var ena elaka jävlar, senare skolreformer ska säkert ses i ljuset av dessa erfarenheter.
Skolan behövde reformer!