Nina Bouraoui, en Nobelpriskandidat i litteratur, bild från Radio France
Favoritsnacket med mina gamla vänner Årstagalningen och Jakobinen så här års brukade handla om Bob Dylan var mogen för Nobelpriset, gärna över en fika på Café Panorama på Kulturhuset i Stockholm. En fantasi och snackis, Knockin´ Light on Nobels door, som till vår stora förvåning, häpnad och typ nypa sig i armen, blev verklighet.
Är detta sant eller bara en ironisk dröm?
I år förväntar vi oss inte någon sensation, lunch och fika med gamla Bob fantasterna är inställt (se coronatider), men det kan ändå bli ett kul val och en viss överraskning!
Har inte kollat oddsen på Ladbrokes, men det spelar säkert ingen större roll nu när Kulturprofilen sitter bakom lås och bom och Akademien jobbar på sin goodwill ute i stora världen.
Tänk ändå om Nina Bouraoui kunde få priset?
Ändå en liten överraskning!
Kistalight har tippat henne förr, fantasi Noble Prize Light anno 2018, men nu är hon kanske aktuellt igen!
Språkligt och litterärt matchar hon tidigare pristagare som förra årets Peter Handke, inte lika distanserad som han, men ändå har hon ett utpräglat litterärt språk. Säkert är hon även jämförbar med patrick Modiano och Le Clezio när det gäller den litterära nivån.
Ni vet litterär nivå i det finkulturella kretsloppet!
Litteraturen och språkets eget Nobelprislingo!
Vi kör en repris från vår blogg 2018!
Nina Bouraoui Lumiere
För ett författarskap som förenar kärlekens mångsidiga väsen i lyriska prosaskisser och vackra tidsfragment (Kista Lumiere prövar stilnivå i Nobel citat genren, Nobelprislingo)
Kistalight lånar böckerna på Kulturhusets bibbla från hyllan med modern litteratur.
Visst är det en modern författare, Nina Bouraoui, hon är stil och formmedveten. I våra kyssar... använder hon en tillsynes hoppande kronologi mellan förr och nu som i slutet knyts ihop i nutid. Stilen är lyrisk. De korta tidsfragmenten funkar som vackra ibland skarpa prosadikter. Med texter likt prosapoem som Marilyn Paris 1990, Stranden Roquebrune 2000, En tjej i Provincetown 2002 - En bild i hennes amerikanska resa, En teckning av Picasso Paris och Sasha 2009. Titlar som fungerar som sociala markörer!
Nina Bouraoui gillar tjejer. I Våra kyssar är avsked skulle man kunna säga att hon hittar en form, lyrisk fragmentarisk stil, för att berätta historien hur hon finner sin väg, utforskar sina känslor och hittar sin identitet.
Visst är det en modern författare, Nina Bouraoui, hon är stil och formmedveten. I våra kyssar... använder hon en tillsynes hoppande kronologi mellan förr och nu som i slutet knyts ihop i nutid. Stilen är lyrisk. De korta tidsfragmenten funkar som vackra ibland skarpa prosadikter. Med texter likt prosapoem som Marilyn Paris 1990, Stranden Roquebrune 2000, En tjej i Provincetown 2002 - En bild i hennes amerikanska resa, En teckning av Picasso Paris och Sasha 2009. Titlar som fungerar som sociala markörer!
Nina Bouraoui gillar tjejer. I Våra kyssar är avsked skulle man kunna säga att hon hittar en form, lyrisk fragmentarisk stil, för att berätta historien hur hon finner sin väg, utforskar sina känslor och hittar sin identitet.
I Kärlekens geografi gillar Nina en betydligt yngre man.
Inget fel i det men något överraskande efter kampen om att hitta sin identitet i våra Kyssar är...!
Något hon inte tycker sig behöva kommentera, att han P. är man alltså, däremot funderar hon en hel del på deras, 16 år, åldersskillnad. Nina och P. hittar fram till varandra via nätet, ligger i tiden, Nina som från början känner en viss skam över surfandet och kikandet (lämnar det spår?) på P.s hemsidor. När de får kontakt, IRL (In Real Life) blir det en intensiv kärlekshisoria. Nina Bouraoui beskriver och reflekterar över deras möten i filosofiska och lyriska vändningar. Det blir en levande Parisskildring där gator och parker blir tyngdlösa i en sorts kärleksrus. Jardin de Luxemburg svävar förbi i ett lätt luftigt skimmer och besvarar deras gåta - en kärlekens geografi - se bild ovan! Möjligen skulle man kunna invända att Nina Bouraoui är mer förälskad i förälskelsen än i P. Idén och funderandet över kärleken tar över vilket fungerar för de är Särbos (modernt även det) hon i Paris och P. i Lausanne. Någon gång har Nina rent av inte tid att träffas - hon måste skriva. Resorna mellan Paris och Lausanne med Hjärtexpressen, linjens tåg illustreras med ett hjärta, blir poetiska resor genom Bourgognes vingårdarna mot Dijon, passagen genom Jurabergen, och målet Lausanne vid Lac Leman med Alperna i fonden och Kistalight upptäcker att Schweiz ligger sydöst om Paris.
Nina B skriver Kärlekens geografi i ett enda stycke (andetag), hon är kär och modern, förutom ett kort bit där hon citerar ett brev från P. mindre än en sida.
De sociala markörerna i boken, livsstil, är tydliga och fungerar som ett kitt mellan dem. De klär sig i diskret smakfullt väl valda märkeskläder. Speciellt P. som går sista året på en högre akademisk konstnärsutbildning och väljer att göra en installation med ett speciellt slutet rum.
- En cell!
Symboliskt för kärleken eller var det IRL?
P. som i framtiden vill leda och organisera konst och utställningar framför att verka som fri konstnär. Nina B. tycker att han har talang med sin konst teckningar, broderier, och sin installation. Han bränner även en CD med musikverk som illustreras av hennes dagboksanteckningar. Ett viktigt inslag, hög intensitet där, är alla besök på olika moderna konstutställninga från Musée des Arts Decoratifs i Paris till museet La Fondation de l'Hermitage i Lausanne. Koncept och installationer - nästan namedropping där!
De ingår i det finkulturella kretsloppet, lever genom konsten, och boken avslutas med att paret åker tåg till Venedigs konstbiennal.
Betyg för böckerna Fem konceptuella konstverk av fem
© Thommy Sjöberg
Inget fel i det men något överraskande efter kampen om att hitta sin identitet i våra Kyssar är...!
Något hon inte tycker sig behöva kommentera, att han P. är man alltså, däremot funderar hon en hel del på deras, 16 år, åldersskillnad. Nina och P. hittar fram till varandra via nätet, ligger i tiden, Nina som från början känner en viss skam över surfandet och kikandet (lämnar det spår?) på P.s hemsidor. När de får kontakt, IRL (In Real Life) blir det en intensiv kärlekshisoria. Nina Bouraoui beskriver och reflekterar över deras möten i filosofiska och lyriska vändningar. Det blir en levande Parisskildring där gator och parker blir tyngdlösa i en sorts kärleksrus. Jardin de Luxemburg svävar förbi i ett lätt luftigt skimmer och besvarar deras gåta - en kärlekens geografi - se bild ovan! Möjligen skulle man kunna invända att Nina Bouraoui är mer förälskad i förälskelsen än i P. Idén och funderandet över kärleken tar över vilket fungerar för de är Särbos (modernt även det) hon i Paris och P. i Lausanne. Någon gång har Nina rent av inte tid att träffas - hon måste skriva. Resorna mellan Paris och Lausanne med Hjärtexpressen, linjens tåg illustreras med ett hjärta, blir poetiska resor genom Bourgognes vingårdarna mot Dijon, passagen genom Jurabergen, och målet Lausanne vid Lac Leman med Alperna i fonden och Kistalight upptäcker att Schweiz ligger sydöst om Paris.
Nina B skriver Kärlekens geografi i ett enda stycke (andetag), hon är kär och modern, förutom ett kort bit där hon citerar ett brev från P. mindre än en sida.
De sociala markörerna i boken, livsstil, är tydliga och fungerar som ett kitt mellan dem. De klär sig i diskret smakfullt väl valda märkeskläder. Speciellt P. som går sista året på en högre akademisk konstnärsutbildning och väljer att göra en installation med ett speciellt slutet rum.
- En cell!
Symboliskt för kärleken eller var det IRL?
P. som i framtiden vill leda och organisera konst och utställningar framför att verka som fri konstnär. Nina B. tycker att han har talang med sin konst teckningar, broderier, och sin installation. Han bränner även en CD med musikverk som illustreras av hennes dagboksanteckningar. Ett viktigt inslag, hög intensitet där, är alla besök på olika moderna konstutställninga från Musée des Arts Decoratifs i Paris till museet La Fondation de l'Hermitage i Lausanne. Koncept och installationer - nästan namedropping där!
De ingår i det finkulturella kretsloppet, lever genom konsten, och boken avslutas med att paret åker tåg till Venedigs konstbiennal.
Betyg för böckerna Fem konceptuella konstverk av fem
© Thommy Sjöberg
3 comments:
Kistalight är, verkar det som, väl optimistisk när det gäller Nina Bouraoui. Hon finns inte med på de stora spelbolagen listor si så där strax efter 18:00 7 oktober. Se Nedan!
Maryse Condé 5.00 4.50
Lyudmila Ulitskaya 6.00 5.50
Haruki Murakami 7.00 7.00
Margaret Atwood 7.00 7.00
Ngugi Wa Thiong'o 9.00 8.00
Anne Carson 11.00 10.00
Javier Marías 11.00 10.00
Ko Un 11.00 10.00
Yan Lianke 13.00 10.00
Annie Ernaux 17.00 15.00
Can Xue 17.00 15.00
Cormac Mc Carthy 17.00 15.00
Don De Lillo 17.00 15.00
Marilynne Robinson 17.00 15.00
Jamaica Kincaid 21.00 20.00
Yu Hua 21.00 20.00
Edna Obrien 25.00 25.00
Friederike Mayrocker 25.00 25.00
Charles Simic 26.00 25.00
Jon Fosse 26.00 25.00
Louise Glück 26.00 25.00
Scholastique Mukasonga 26.00 25.00
Both Strauss 30.00 30.00
Homero Aridjis 30.00 30.00
William T Vollmann 30.00 30.00
Hilary Mantel 34.00 30.00
Karl Ove Knausgård 34.00 30.00
Linton Kwesi Johnson 34.00 30.00
Michel Houellebecq 34.00 30.00
Milan Kundera 34.00 30.00
Stephen King 51.00 50.00
Richard Osman 101.00 100.00
Verified (CET)
Changed (CET)
Betsson Ladbrokes
4.50 5.00
5.50 6.00
7.00 7.00
7.00 7.00
8.00 9.00
10.00 11.00
10.00 11.00
10.00 11.00
10.00 13.00
15.00 17.00
15.00 17.00
15.00 17.00
15.00 17.00
15.00 17.00
20.00 21.00
20.00 21.00
25.00
25.00
25.00 26.00
25.00 26.00
25.00 26.00
25.00 26.00
30.00
30.00
30.00
30.00 34.00
30.00 34.00
30.00 34.00
30.00 34.00
30.00 34.00
50.00 51.00
100.00 101.00
07 Oct 18:07
07 Oct 00:08 07 Oct 18:07
01 Oct 16:12
Ett hyfsat tips, en ganska bra blogg, Kistalight är nöjd med sitt skrivande och med några förslag om vem som skulle kunna få priset 2015 Och vinnaren är...
Se blogg från 7 oktober 2015! http://kistalightnow.blogspot.com/2015/10/och-vinnaren-ar.html
Kistalight prövar (övar) lite HTML från länk förra kommentaren , se ovan!
Och Vinnaren är ...
Post a Comment