Monday, September 20, 2021

Dante and His Heritage 1321 - 2021 SU Light

 


Anonymous Kistalight Dantefan said...

Klart vi följer Dante Symposiet från SU (https://www.su.se/romklass/om-oss/evenemang/registrera-evenemang/dante-and-his-heritage-1321-2021-international-symposium-1.564381) den 16:e september med inledning av Anders Cullhed som bl a betonar Dantes Komedi som ett modernt verk i form av autofiction, bildnings och utvecklingsroman; en auctor - författare med ett heligt uppdrag.
Min lärare från SU:s föreläsningar Dante, Tzortzis Ikonomou, även organisatör av symposiet, förmedlar Conny Svensson från Uppsala Universitet och hans studier om Dante inspirerad litteratur i Sverige.
Kurt Jensen från SU berättar om korsfarare och islam om Dantes familj och förfäder i From Heaven to Hell.
Efter fika blir det Pellegrini professor från Verona universitet i Italien, mycket lärd, betonar att vi måste skilja komedin från Dantes biografi och liv och också hur djupt förankrad Dante är i Medeltidens föreställningar samtidigt som Dante är a great man of letters.
Elsa Brilli professor från Toronto, påminner kanske lite om en ung Joyce Carol Oates talar om Dantes fyra åldrar, om Dante som en del av den västerländska (moderna) litteraturen som en berättelse om jaget (ego?) - en självbetraktelse.
Kistalight missar några Danteprofiler under eftermiddagen, andra plikter, men är tillbaka till Zygmunt Baranski som blir dagens höjdpunkt.
Baranski talar till synes utan manus med en lätt hand om Dante och hans text i komedin. En lätthet som säkert rymmer en otroligt massa kunskap om Dantes liv och verk.
Baranski betonar Dantes modernitet i skrivandet, texten, i Komedin, och det gäller även helheten i macrostrukturen, i organiserandet av verket, samtidigt som han hör hemma i medeltidens föreställningar och världsbild.Han uppfinner sina sånger, Cantos, med den struktur de har, terziner och verser och han utvecklar texterna på sitt eget sätt där han blandar högt och lågt med olika stilarter som poetiskt högtravande, filosofiskt och lärt med kommentarer om den egna texten. Han blandar, mix, även med olika språk från folkligt Toscanska till latin.
Dantes sätt att använda språk och stil gör honom, Komedin, till ett radikalt språkligt poem även om hans föreställningar hör hemma i medeltiden.
Titeln Komedin skulle då kunna förklaras med denna förmåga att blanda högt och lågt, det folkliga med det lärda, mix av latin och mustig toscanska, leken (experimentet - kreativiteten) med olika språkliga och stilistiska nivåer skapar en komedi och bildningsresa i Medeltidens allvar och föreställningar.
Hm ... hm, intressant, ska bli spännande att läsa mer om Dante i den kommande kursen 
Dantes Den Gudomliga Komedin (7,5p) och sätt att se på hans modernitet!

Hur som helst! Wow, tycker Kistalight även om detta inte är ett inlägg (utrop) med akademisk dignitet!

© Thommy Sjöberg

1 comment:

Kistalight Dantefan said...

Kistalight som läste Den Gudomliga Komedin (åtminstone Helvetet) och Olof Lagercrantz Dantebok i vår mogna ungdom när jag var litteraturstudent på Stockholm SU, i slutet av 1970-talet minns vilken hjälp vi hade av Olof Lagercrantz hyllade tolkningar. Tolkningar som redan då betonade att Dantes vandring genom kretsarna kunde ses som en utvecklings och bildningshistoria (roman?).
I dag när vi (Kistalight) läser Komedin kan vi inte låta bli att tänka på Sagan om Ringen och om Frodo, hans vänner hoberna och Gollum och deras vandring genom Mordors rike, mm, och deras kamp med det goda och mot de onda.
Vi kan inte hel ler låta bli att tänka på alla nivåer, kretsar (levels) som pilgrimen med sin följeslagare Vergilius ska klara av på sin vandring för att nå sina mål. Nivåer (levels) som skulle göra sig jättebra i ett PC eller TV-spel!
Dante för en modern värld eller unga människor!
Se även Anders Cullhed och Zygmunt Baranskis ovan och deras tolkning, syn, på Dante som en modern författare för vår tid, i sitt språk och i sitt sätt att använda litteraturen.