Thursday, February 18, 2021

Här händer det grejer ... välkommen Leah!



Här händer det grejer, Kistalight och Mimmi har blivit farfar och farmor. 
En liten cool och pigg tjej (kolla blicken), med arbetsnamnen Parveln, Filuren och Stampe har kommit till världen och välsignats, IRL, med de vackra namnen Leah och Aurora och hon kommer att kallas Leah.
Vilket vackert namn!
Vi gratulerar den coola tjejens föräldrar!
Grattis Love och Saide!
Välkommen till världen Leah!

Kul ... kul tycker Kistalight och Mimmi som har fullt upp med att fira sportlov, men inte riktigt får träffa Leah, Ludde och Freja (våra andra barnbarn) i den omfattning (närkontakt), som vi önskar i pandemitider.
Sportlov inleds numera som panschisar redan i vecka sex  och pågår troligen till och med vecka nio!
Sportlovsveckor alltså!
Sportandet går till så att man varje dag kollar tider för sändningar från Vinterstudion sedan anpassas dagens ensliga promenader i det fina vintervädret på Järvafältet. Allt som oftast träffar vi andra gamla kistabor på solitär promenad och ett litet small chat uppstår, gör vi inte det, kan man alltid snacka (small quack) med änderna vid Igelbäcken.
Om vådan av fågelinfluensa till exempel!
Efter det är det bara att bänka sig i TV-soffan med semlor och geléhallon i Alla Hjärtans-form när man räknar in varv och mellantider, skottbild, åkteknik, taktisk disposition och dagsform.
Lyssna på Ferry, Wiberg och Ekholm!
Pang ... pang ... bom!
Spänningen är olidlig.
Bra första vecka, vi blir världsmästare fyra gånger, några oväntade, Skridskor 5000 och 10000 meter med nya stjärnskottet Nils van der Poel minst lika oväntat med Skidskytte sprint Martin Ponsiluoma och något överraskande VM-guld i Ski-cross med Sandra Näslund.
Wow för första sportlovsveckan!
VM-Guld ... VM-Guld!
Vecka sju har börjat bra, nu tycks trenden vara silver, Sebastian Samuelsson Skidskytte distans,  Alpina landslaget oväntat  i lagtävling parallellslalom och lite oväntat Hanna Öberg som  laddat med pizza och godis och trots allt hittar tillbaks till formen och grejar ett VM-silver på distans med bara en bom och finfin åkning.

Pang ... pang ... bom plus lösskott!
I dag blir det brons i singel mixed stafett med Hanna och Sebastian som laddat med tårta och pizza!
Stort även det!

Kul ... kul, hur kul som helst att Joe Biden är ny president i USA, Inaugural Adress Light, (bra för nerverna)  och att Trump dragit sig tillbaka till Florida, blivit av med sitt Twitterkonto och trots allt blivit fälld i Kongressen i åtalet mot honom, The Impechement Trial, som Kistalight och Mimmi följt via TV 4 Play. Bra dom mot Trump även om det inte är med absolut majoritet!
Följden blir att demokraterna kommer att äga berättelsen om Capitolium. 

Nu är säkert det kokta fläsket stekt för Trump tror Kistalight, efter The Impechement Trial, väntar säkert ett antal stämningar i civila domstolar för den före detta presidenten och hans advokater, både om The Big Lie (lögnen om valfusk), valpåverkan(fixa valet) i Georgia och andra stämningar om försäkringsfusk, skattebedrägerier och övergrepp mot kvinnor mm.
Kommer rättvisa och lagar till slut att fälla Trump?
Till slut kommer han kanske inte undan?
Klassiskt i USA är att fälla riktiga skurkar (big Wolfes) för skattefusk!
Vi får se!

Kul ... kul även att fylla år i februari, bli uppvaktad på Fejan, läsa sina nyårslöften när det gäller litteratur, just nu Hundparken av Sofi Oksanen, starkt från samtida Ukraina och ingen söndagsutflykt!
Den rackarns pandemin ger trots allt en viss stiltje i vardagslunken och tid för det lilla livet!
Tjoho för barnbarn!


Lågmäld tolkning av Gabriellas sång av Jakob Hellman från Så mycket bättre ... 
En sång för pandemitider ... 

Jag vill känna att jag lever
All den tid jag har
Ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever
Veta att jag räcker till
Jag har aldrig glömt vem jag var
Jag har bara låtit det sova
Kanske hade jag inget val
Bara viljan att finnas kvar
Jag vill
© Thommy Sjöberg

No comments: