Sunday, July 05, 2020

Final Light Kalmarspelen 2020

Kistalight har varit i Kalmar och lirat tennis i Kalmarspelen 2020. Här bild efter finalen HS 55 från årets finalpar segraren Anders Alriksson och tvåan Kistalight/Thompa. Segraren fick två rör med bollar och tvåan Thompa en rulle tejp för sitt tennisracket.
Precis vad jag behövde!
Ska absolut fixa till handledsgreppet med lite fräsch tejp!

Ssch ... säg inget till Folkhälsomyndigheten!
Finns just inga klasser i år för äldre-äldre!
Svenska Tennisförbundet har strukit alla klasser från 70 plus och uppåt.
Herrar single 55 var åldersklassen i år.
Vad göra?
Jo man får anmäla sig till yngre-yngre klasser och försöka lista ut lämpliga motståndare. I Herrar motion florerar några riktiga lirare som har mycket högre spelnivå än sin ranking. Det vet jag sedan förra året. Se Sverige VM-Brons - Mimmi Larsson Light!
Bäst att undvika!
Än får Anders Tegnell vänta med krocketspel, bouleset eller stavgång!
 Thompa piratspelar i herrar 55 och blir till sin förvåning seedad (rankad) tvåa i gruppen.
Okej det är en blygsam grupp på fyra spelare!
Det blir semi direkt.
När sedan min tänkta motståndare har sträckt någon magmuskel och lämnar wo är min första final i veterantävlingar ett faktum.
Min motståndare i semi måste ha läst min rysarstatistik från Svenska Tennisförbundet!
Visst jag har lirat finaler förr, matcher, om förstaplatsen i gruppspel då och då och vid ett tillfälle spelade jag dubbel med yngre man HS 45 i en trivseldag för spelare med blandad spelnivå i Sundbyberg TK. Min uppgift var att hålla mig undan framme vid nätet så fick han slå in bollarna.
Räckte nästan till final!
Här om året kom jag trea i Aspö Open veteranklass typ HS 45 och äldre.
Se Aspö Light - Vandrarhem, Världsarv och lite Asfalt! Se även Aspö Light och lite grustennis!

Lördagens finalmatch HS 55 var en blåsig historia.
Västlig stark byig vind, det gäller att hålla i bollen.
Visst några bollar blåste bort och några in, två olika spel beroende på vilken sida man stod på.
Visst blåste min motståndare Herr Andersson av mig från banan, rörde sig snabbt som en vessla på banan, högg på mina stoppbollar, en bra toppad dubbelfattad backhand, hyfsad smash på mina höga bollar mot baslinjen (slickar linjen - nåja) har en fin spelrepertoar med en hyfsad forehand och en snabb hård första serve som oftast blev för lång.
Det var en värdig vinnare.
Inget snack om detta!
Kistalight måste trots allt visa lite mer energi på banan; hugga på stoppbollarna, röra på fötterna, tänka till med tajmingen och slå igenom fore och backhand.
Kul trots allt att vara i final på Kalmar TK fina grusbanor med den trevliga tävlingsledningen och häftigt med den nya Padelanläggningen bredvid tennisbanorna där det pågick en finalserie. Kistalight ägnar någon timme efter finalen åt att studera Padelns hemligheter, en bollsport för lirare, innan jag åker till Bauhaus för att köpa några pallkragar och göra både mig själv och fru Mimmi glad.
Vi är ju trots allt torpare på Norra Öland.
När jag åker över Ölandsbron regnar det, ett strilande duggregn, Kalmarsund i dis och vid brofästet på andra sidan tonar Kalmar och en förlorad final bort i backspegeln.

© Thommy Sjöberg

1 comment:

Kistalight said...

Tjoho!
Många besökare från USA i dag!

Fem i topp enligt följande!
Post Sidvyer
USA 550
Singapore 190
Sverige 40
Vietnam 38
Frankrike 26

Mystiskt!?
Vad kan en amerikansk besökare se (finna) i Kalmarspelen i tennis?
Klart att det har varit USA,:s Nationaldag; 4 th of july, Independence Day, och några bloggar hos Kistalight har haft amerikanska nationaldagen som tema.