Sunday, June 17, 2018

Djurberg och Berg på Moderna, Leranimationer Light och lite Techno

Kistalight har varit på Moderna i Stockholm, på vernissage för Vännerna, på Pressvisning och blivit överväldigad av två unga konstnärer som skapat en egen värld av egensinniga berättelser.
Ovan den rökande vargen, en nutida sagofigur med anor som du här kan se som animerad lerfigur. Klicka på länken för den skapade videosnutten här https://www.instagram.com/p/BkAkyNjnDsV/.
Den rökande vargen kan gott ses både som en förlaga till en seriefigur, en cartoon, en samtida saga med bråddjup och avgrunder, så här i VM-tider kan vi inte låta bli att fantisera vad Nathalie Djurberg skulle kunna göra för en berättelse om fotboll med sin animerade figur.
Vi har ju en sydamerikansk storstjärna i VM-fotbollen som liksom kan bita till i straffområdet om anspänningen blir för hög.
Varför inte låta denna idé inspirera till en video med Den Rökande Vargen i Straffområdet?
Vilken berättelse det skulle kunna bli med oväntade infall, utfall och överraskande vändningar och förvandlingar.
Sydamerikansk storstjärna tar sig en rök i motståndarens grotta.
Förvandlas till Zeke Varg!
Makt och hierarki!
Spelare runt omkring förminskas, osynliggörs och demoleras!
Bollen flyter runt som ett litet animerat snöre och...
Wow för denna idé!

Visst är Nathalie med sina leranimationer och Hans med sin musik andliga släktingar till förra årets sommarutställare Marie Louise Ekman.
Samma lek med härskar strategier och roller, samma känsla för absurd och grovkornig (sex) humor, lek med former och färger och drift med tidens chica kultur. Men hos Nathalie är det mer action, mer splatter, ännu mer mörker, kanske också musiken förstärker intensiteten.
Det är lätt att gå vilse i utställningen (lost in exhibition)!
Kistalight går vilse i Potatisen... utan att tillhöra Staffan Vesterbergs generation.
Hittar så småningom The Experiment, plantor och köttiga blommor, vackra men också frånstötande, som visades första gången på Venedigbiennalen 2009 då Nathalie Djurberg fick priset Silverlejonet. Vi hittar också vägen till The Parade (a birdwalk) med samlingen av fåglar som har dinosaurieliknande drag. En ornitolog hävdar bestämt att en av fåglarna ser ut som en afrikansk kornknarr och flera av dem har en färgskala som finns i Tropikerna och näbbar som stora Flamingos och målade ögonglober likt urtidsödlor men de hör naturligtvis hemma i en surrealistisk drömvärld.
När vi hittat ut från Potatisen (utställningen) för att pusta några minuter från intensiteten hos videor med animerade lerfigurer, fågel och blomskulpturer finns Nathalie och Hans till hands för frågor och intervjuer. De är överraskande avspända, roliga och långt ifrån en pretentiös konstelit.
Kistalight är nyfiken på några detaljer. Vi frågar Nathalie om fåglarnas färgglada urtidsögon samtidigt som jag berättar om att jag själv har en ögonprotes som är både handmålad och består av en del hantverk i plast. Nathalie säger, skojar, att hon kan fixa ett ett öga till mig med men att min protesskapare (Anna Anaplastolog) säkert är mer noggrann än hon är. Hur som helst köper Nathalie stora träkulor som hon sedan målar och lackar och monterar på sina skulpturer.
Både hantverk och konst alltså!
Vidare är vi nyfikna på Nathalies berättarmetod.
Hon säger att ramen finns för hennes berättelser (videoanimationer), visste hon i detalj hur historierna skulle gestaltas, skulle hon aldrig skapa dem och det händer att hon blir överraskad och att figurerna liksom lever sitt eget liv. Kistalight tycker sig se figurer, herr gurka, en banan, någon ost med flera, inspirerade av Lennart Hellsings verssagor vilket Hans Berg instämmer i. Vidare berättar vi om vårt barnbarn Freja som drömmer om monster och målar med starka färger på dagarna och frågar om Nathalie drömde om monster som barn.
Visst var det så säger Nathalie men ett sätt att övervinna dem var att ge efter och liksom se dem ovan ifrån sedan går vi in till utställningen igen och tar några bilder.

Hans Berg och Nathalie Djurberg vid The Parade, fågelsamlingen (the birdwalk) centralt i utställningen med fem videoinstallationer längs väggarna möjligen den afrikanska kornknarren bakom Hans. Bild Thommy Sjöberg
Kistalight tycker sig uppleva moderna jazztoner kring en av videoinstallationerna, lite funk a la Miles från hans elektroniska period, och frågar Hans Berg om hans inspirationskällor.
Jazz är alldeles för svårt för mig säger han (sic!) som hämtar all sin inspiration från techno med synthar, samplers och avancerade datorprogram, ibland spelar han live på klubbscenen hemma i Berlin, men har ingen formell utbildning. Dessutom står numera även Hans Berg för ljussättning i deras gemensamma videor.
Här bild och musik från The Parade - kanske lik en tropisk urtidsvärld eller också bara ett samtida poetisk avtryck i en alldeles egen skapad värld.


Nathalie Djurbergs formella utbildning är målarskola Hovedskous i Göteborg 1997 och Konsthögskolan i Malmö 2002. Hon är 40 år och lever tillsammans med Hans Berg i Kreuzberg i Berlin. Nathalie har fått rader av priser och den kanske mest meriterande är Silverlejonet från Venedigbiennalen 2009 för mest lovande unga konstnär. Från början var hon skulptör men upptäckte sina möjligheter och sin väg när hon började med leranimationer med stop motion metoden. En konstnärlig process som kräver stort tålamod och uthållighet. Nathalie är som en alldeles egen fabrik med flit när hon dessutom använder det traditionella analoga arbetssättet. Nathalie säger även (Kistalight har berättat att jag är en fri bloggare, glad amatör och inte konstvetare) att hon upplever en stor konstnärlighet frihet med sina skulpturer och leranimationer när hon målar och färgsätter dem just för att hon inte har någon formell tyngande utbildning där. Kistalight tror dock att leranimationerna och videorna får en kraft, styrka och spänst i uttrycket genom den analoga metoden jämfört med om Nathalie skulle välja digitala program för sina animationer.
Vinyl i digital skrud istället för Spotify!

Nathalie Djurberg och Hans Berg har deltagit i rader av utställningar genom åren. Nathalie varje år sedan examensutställningen 2002 i Malmö och de hör i dag till de stora stjärnorna i konstvärlden. Ovan Worship från Kunstraum Dornbirn! En videoanimation som också ingår i Modernas utställning.
Saga, surrealism, tecken och plakatpoesi, rökande vargen, frossande grisen och den storögda flickan med hårsvall, plutande mun, runda former och svullen tunga i excesser av begär, mobbing, härskarteknik och förvandlingar. Det är lite samma känsla hos Djurberg och Berg som hos Bob Dylan (konstnärens urkänsla) i The Times they are a-changing/and keep your eyes wide/the chance won´t come again/and don´t speak too soon/ For the wheels still in spin/and there´s no tellin`who that it´s namin´/for the loser now will be later to win/For the times they are a-changin / _ _ _ /.
I sagans väsen och i deras berättelser hittar den svage (förloraren och kanske den lilla människan) en värdegrund i en mycket tvivelaktig värld. Där den rökande vargen tar sig ett bloss (One Need Not To Be A House, The Brain Has Corridors) som mycket väl kan sammanfattas i tweeten som är under liner till utställningens rubrik.
En resa genom träsk
och förvirring med små
glimtar av luft

                   Djurberg & Berg

PS En gång till! Här Freja snart 5 år gammal som älskar att måla med starka färger och stundom målar hon ett och annat monster. Här dock ett porträtt av La Famiglia nedan med ett insmuget djur!
Gissa vilken av figurerna?
Kanske hittar Freja vägen till konsten och kanske till konsten och Moderna om inte annat än för målarglädjens skull tror morfar Kistalight och mormor Mimmi.
Klicka gärna på bilden! 

  Freja i målartagen...
© Thommy Sjöberg

No comments: