Tuesday, September 22, 2015

Om jag var en historielärare...


Om jag var en historielärare skulle jag absolut berätta något på morgonsamlingen för kidsen om bakgrunden till de flyktingar som vi ser på TV, i media, bland rubriker och i nyhetsflashar!

Vi ser dem varje dag!
De vandrar, traskar, går och flyr från krigen i Syrien, Irak och Afghanistan och söker sig till freden, välfärden och friheten i norra Europa.
Mödrar och fäder som bär och kånkar på sina barn, på sina axlar, i famnen och håller dem i sina händer.
Barn som är hotade av militär, av omänskliga ideologier och religioner, barn som bombas av kemikalier, sofistikerade vapen och barn som drunknar.
Om jag var historielärare skulle jag börja med videon ovan och fylla på med en kortfattad reportage och historieserie, mycket bra, från SvD Konflikten i Syrien för nybörjare!


Om jag var en historielärare skulle jag också berätta något med hjälp av bilder; om barn, krig och vuxenvärlden, något om vuxna människors svek, om länder och staters kollaps när ett politiskt system krisar och inte längre förmår att styra ett samhälle och hålla ihop sitt land.
Då är barnen de första offren som kommer i kläm!
Bilden på den napalmbombade flickan från Vietnamkriget har nu fått en motsvarighet från kriget i Syrien, genom den lilla pojken Allan, som hittas drunknad av kustbevakningen på stranden vid den turkiska kusten.
Vilka makthavare kan försvara en sådan ondska?

Om jag var en gammal historielärare skulle jag också minnas bilden på den lilla judiska pojken från upproret i Warszawas ghetto 1943 som visar så i ögon fallande på nazismens brutalitet och krympta ideologi.
Ska man berätta något om krig, maktlystnad och  krigsförbrytare då ska man börja med barnen. Krigsbilder med barn som visar på vuxenvärldens oförmåga och i Syrien även världssamfundets handlingsförlamning!
I Syrien kommer säkert dessutom eftervärldens dom att bli mycket hård och entydig om det nu kommer att upprättas krigsrättegångar när väl kriget är över.

Om jag var en historielärare  skulle jag berätta om den lilla flickan i den symboliska röda kappan i  Steven Spielbergs dokumentära spelfilm Schindlers list. Den röda kappan som var det enda inslag av färg som fanns i den svarvita filmen och som var ett mytiskt ledmotiv i berättelsen.


Steven Spielberg som är en stor berättare visste att för att visa på den hisnande avgrunden i andra världskriget och hos Förintelsen måste man ha med barnen.
Vem, vilka, som kommer att berätta historierna om Mellanösterns flyktingar och krig återstår att se.
Vem vet?
Kanske överlever en liten livlig flicka med lockigt hår och röd kappa, en flicka som kommer att berätta den historien för oss!
©Thommy Sjöberg

Andra bloggar om KistaAndra bloggar om Moderna museet  Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur  Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande Andra bloggar om Istanbul   Andra bloggar om pedagogik   Andra bloggar om didaktik





No comments: