Friday, March 20, 2015

Linkedin Light

 
Kistalight får en förfrågan härom veckan om att läggas till på yrkesnätverket Linkedin. Jag har en gammal typ avsomnad sida (graveyard of the Internet) där och inte en aning om lösenordet!
Thommy Sjöberg teacher på Spånga gymnasium är yrkesprofilen som jag skaffat vid något tillfälle för att komma i kontakt med en tennisspelare som var svår att nå.
Min sida, yrkesprofil har två kontakter, en ung dam från Minnesota University, har inte en aning om varför hon vill lägga till mig i sitt yrkesnätverk, och så en kontakt till.
Får alltid en knepig resa med mina digitala äventyr nu gäller det efter den nya förfrågan från min duktige lärare och coach Erika Höghede från min Cross Media och Entreprenörskurs att få igång sidan igen! Eftersom min stolta pedagogiska karriär i pedagogikens hage är över, har blivit pensionär, gäller det att greja en ny yrkestitel, får bli Indieförfattare och Publisher, som man säger på nusvenska.
Grattis till det nya jobbet replikerar Linkedin.
Problemet är att nu har jag två sidor, yrkesprofiler, på Linkedin!
Eftersom jag alltid får en knepig resa med mina digitala äventyr grejar jag inte att ta bort den gamla sidan!
Bägge sidorna finns alltså där på nätet!
Men är det då samma Thommy Sjöberg?
Klart att jag känner mig ungefär likadan som förr fast morfar jag är!
Egentligen har jag, så där innerst inne, inte längtat efter någon yrkesprofilsida!
Roddar runt lite bland sidorna som poppar upp från Linkedin, ser några tjusiga sidor (damer), från kamraterna på kursen Cross Media, kolleger från Spånga High och tennis gruppspelskompisar.
Bara att adda som mina tonåriga elever brukar säga?
Nåja, Erika som fått igång mig (hon är bra på det) med det här digitala äventyret, egentligen en riktigt bra uppgift, CV för Cross Media Entreprenörer i digital skrud så att säga och en fördel är att jag får anledning att kolla mina papper och årtal, sortera en del, och få en överblick av vad jag egentligen har gjort under mitt vuxna yrkesliv och på något av min fritid.
Faktiskt ser Yrkesprofilen riktigt bra ut!
Men så hade jag en utdragen ungdomstid  också då jag lärde mig till målare och studerade (en bildnings och klassresa). Men det är som man brukar säga en helt annan historia som jag tänker försöka skriva om så roligt och tänkvärt det bara går här på webben!
Kanske ska jag inte lägga så mycket krut på Linkedin sidan, men kul att se delar av sitt yrkesliv i en profil och knyta an till  tennis, studie och arbetskamrater.
Vem är jag?
Vad vill jag?
Vart är jag på väg? (Rackarns På Spåret fråga!)
Kanske ska jag bara klicka på Skapa kontakt från adressboken G-mail, är Linkedin ett Google företag månne, och sedan låta det vara!
Ser att den förskräcklige Lektor Vektor finns på listan också!
Han stryker vi!
Där finns också en del tennisspelar kompisar.
Om de svarar förstås!
Några panschisar med ett par kontakter!
De tittar aldrig på en sådan här sida (Graveyard of the Internet)!
Kanske klickar jag Lägg till alla utom Lektor Vektor?
Sedan finns det en amerikansk författare också på min lista.
Hur sjutton har hon hamnat där?
Men kul om hon vill vara med tycker Kistalight som hyllar litteraturen!
Några till som jag undrar över hur de hamnat hos lilla mig?
Några som säkert också undrar över min förfrågan!
Kanske putsa listan med förfrågningar?
De flesta på listan har säkert inte Linkedin!
Sedan får nog Linkedin vara!
Åtminstone ingen hög prioritet!
Min uppgift får vara att skriva här på bloggen och på andra sidor.
Så gott det bara går!
Så det så!

PS Verkar bli rena härdsmältan om man klickar på Alla!
Blir verkligen aj...aj Alla!
Räknar till 13 sidor gånger 15 ungefär!
Ha...ha hur många blir det?
Okej några, en hel del, är till företag och institutioner!
Dessutom kunde man ha lagt till alla från sin adressbok i Hotmail!
Oj...oj ..oj!
Blir ännu fler!
Får vara så länge!
Visa Thommy Sjöbergs profil på LinkedIn

4 comments:

Årstagalningen said...

Hej Kistalight !

Har fått ditt Linkedin erbjudande!
För ett halvår sen tog det mig flera timmar att gå ur Linkedin, som jag var med i när jag jobbade, och aldrig haft användning för,
och för att gå med i ditt nätverk så måste jag registrera mig där igen! Det vill jag inte, MEN du får gärna övertyga mig om att jag ska göra det!

Kistalight said...

Absolut Årstagalningen!
Ska inte försöka övertyga dig att gå med!
Borde inte ha hoppat på Linkedin äventyret!
De snygga sidorna (damerna) som gjorde det?
Nåja lite kul att överblicka sin yrkesprofil och vuxna arbetsliv!
Kanske också en möjlighet, se mitt skrivande,
att knyta an till de kontakter jag har haft de senaste åren i mitt arbetsliv, studier och fritid!

Ulrika D said...

Ulrika Drougge
Project management, teaching, online education development, research

Thommy - a wise, true-hearted humanist who with his inclusive attitude and sense of humour
makes sharp observations of everyday life events wherever he goes.
It is a pleasure to read his texts!

Ulrika Drougge
Idea Development Coach in Cross Media Entrepreneur Course
Stockholm Academy of Dramatic Arts
27 mars 2015: Ulrika var rådgivare åt Thommy på Kistalight Publisher

Thommy Kistalight said...

Tack Ulrika!
Tack så väldigt mycket!

Du knöt förtjänstfullt ihop våra idéer på Cross Media Entreprenörskursen och du var en utmärkt lyssnare.
Från våra möten gick jag glatt visslande med mod, framtidstro och nedtecknade tankekartor och idéuppstyrningar likt tapetrullar under armen.
Du kommer att bli hundra år sade du till Kistalight!
Nu inleder du din tredje karriär!
Oui, tres bien, merci säger jag!
När orden inte räcker till!