Sunday, May 13, 2007

En gång till Karin Mamma Andersson eller life in Stockholm Light

Sleeping standing up – ljust kammarspel med björkar
En gång till
Massor av intressanta möjligheter till kultur i veckan; På Kulturhuset experten på Mellanöstern Robert Fisk och ett spännande seminarium om Ryszard Kapuscinski med diverse medverkande författare.
- Missade båda, det blev tisdagsklubben på Moderna istället.
- Karin Mamma Andersson – en gång till!
Utrustad med en speciell vänbiljett dagen till ära, har blivit robbad på min plånbok, mitt framför ögonen i ett omklädningsrum i en rackethall. Där fanns bland annat mitt Moderna museet vänner kort.
Lite fåfängt tror jag att Mamma Andersson själv ska vara där på tisdagen så jag släpar med mig utställningskatalogen för en signering men hon hade åkt till Tokyo.
Nu har jag studerat utställningskatalogen, tagit intryck av målningarna och läst texterna där. Fröding, Tomas Tidholm och Lars Norén bland författarna. Intressant med Noréns intervju, Mamma Anderssons utställning refererar inte bara till konst och musik utan även till teatern.
Curatorn för Moderna Museet, Ann-Sofie Noring, berättar om tankar bakom utställningen. Första salen är Panoramarummet, större längre dukar relativt nyproducerade, med titlar som Heimat, Så gladeliga hand uti hand… och Abandoned. Sal två är ljusa kammarspel och sal tre mörka dito. I sal fyra återfinns folksagan, myt och historia.
Utställningen var tänkt att kallas Are you here to stay? Vi ska vara borta när dom kommer som nu är titlar på målningar och finns graverat på insidan av katalogens linneband. Karin Mamma samplar sina målningar. I målningen About a girl är tonen hämtad från Billie Hollieday. Akryl och olja på två pannåer, här kan man även notera att tjejerna i målningen är välfriserade i riktigt tjusiga frisyrer. Målningen har en drömsk gåtfull karaktär.
Säkert besöker vi utställningen fler gånger bara jag får ett nytt Moderna Museet vänkort istället för det stulna. Vi på Kistalight som dagligen umgåtts med tonåringar de senaste 20 åren kommer även att tänka på Nirvana när det gäller titeln About a girl.

I need an easy friend
I do with an ear to lend
I do think you fit this shoe
I do what you have a clue

Förresten ser ni en något yngre man, 20 till 30 år, mindre än medellängd, mörk jacka, spensligt nästan spetsigt ansikte, spankulera bland målningarna med en handväska med ett upp och nedvänt badmintonracket.
- Kanske är det mannen som är den nya innehavaren av mitt Moderna museet kort.
Hoppas i så fall att det kan ge denne omklädningsrummens Ville Vessla någon glädje och att kortet kan skänka insikt och eftertanke.
Andra bloggar om Moderna museet:
Andra bloggar om Karin Mamma Andersson:
Copyright Thommy Sjöberg

1 comment:

Thommy Kistalight said...

Tonen till Mamma Anderssons målning About a girl stämmer bättre Med Billie Hollieday blues ballader.
- Ändå kan jag inte låta bli att jämföra med Nirvanas grungelåt About a girl - minns hur fanatiskt förtjusta några av mina elever, tjejer på högstadiet, var i den låten och i Curt Cobaine någon gång på nittiotalet.