Thursday, February 27, 2020

Mikael Wiehes Veranda Light

Klart vi följer Jills veranda på Kistalight. Igår multiinstrumentalisten och skönsångaren Loney Dear och förra veckan Mikael Wiehe som säger sig vilja gå i Bob Dylans fotspår.
På ett enkelt farbroderligt sätt, är han inte lite lärare också, tar magister Wiehe över programmet.
Blir det inte Mikael Wiehes veranda?
Visst vill han sjunga Dylan!
På programmet, en bucketlist, finns också att köpa ett munspel och att fira Chiles nationaldag med sång på lämpligt café eller restaurang.
Jill Johnson plockar fram ett ess, Charlie McCoy, som Wiehe får träffa och musicera med. Charlie McCoy har lirat med alla stora musiker Elvis (mycket trevlig), Johnny Cash, Paul Simon och Bob Dylan (mycket tystlåten). Han säger att Bob Dylans besök vid inspelningen av Blonde on Blonde (BOB) har varit betydelsefullt för musikindustrin i Nashville för det fick andra musiker än countryartister att söka sig till staden.
 Charlie McCoy medverkade på Bob Dylans Blonde on Blonde album inspelat 1966 på Music Row i Nashville. Ett album som är ett av pophistoriens mest omvälvande verk och den första dubbel LP:en någonsin med låtar som Visions of Johanna, Stuck inside of Mobile och Sad Eyed Lady of the Lowlands där texterna hämtat intryck från modernismen inom poesi och lyrik. Sångerna har ett djärvt bildspråk och en spännande musikalisk mix skapat av musikerna från vischan (Nashville) och bohemerna från New York (se nedan!).
Charlie McCoy är som många stora musiker som spelat bakom de riktigt stora stjärnorna; ödmjuk, trevlig, anspråkslös och en följsam människa som kan lira de flesta instrument, fram för allt munspel. På en tidigare inspelning, ej i Nashville, med Bob Dylan så spelar han gitarr i de vackra melodislingorna på Desolation Row.
Det enda akustiska spåret på Highway 61!

Både Kistalight och Mimmi blir riktigt rörda (tår i ögonvrån) av Mikael Wiehe, Jill Johnson och Charlie McCoys musicerande och framförande av låtar, Wiehes egen där han minns och hyllar Björn Afzelius, en Johnny Cash låt, en superhit från Chile, något av Latinamerikas proggiga nationalsång och till slut väljer han Forever Young av Bob Dylan (Wiehe har nyligen blivit morfar för sjunde gången).
Inte så spännande val kanske?
Låten är inte alls inspelat i Nashville och utan är från Planet Wawes 1974 med The Band som studiomusiker.
Det blev alltså mer från Mikael Wiehes Veranda än att följa Bob i fotspåren i Nashville.
Undrar förresten om inte Jills Veranda har utvecklats mer musikaliskt i år jämfört med de tidigare säsongerna. Jill sjunger nedtonat, är följsam till de andra musikerna och är det inte även fler musikinslag än på de  tidigare verandorna?
Nedan något om Bob i Nashville och inspelningen av Blonde on Blonde.

Bob goes to Nashville från en tidigare blogg av Kistalight

 Med sig till Nashville har Bob sina musikerkompisar Al Kooper arrangör och blivande Blood Sweat and Tears grundare, Robbie Robertson mohawkättling, gitarrist i det blivande The Band och kommande låtskrivare av superhits som The weight med flera dessutom var producenten Bob Johnson med. Tillsammans med ett gäng Nashvillemusiker, superstudioproffs med legendariska Charlie Mcoy i spetsen skulle alltså skivan spelas in. New York bohemian trion måste ha setts som sällsynta creature i Nashville musikernas ögon. Bob med ett risigt hårrburr likt ett fågelbo, var visst inte så där alldeles nyduschat heller, han påstod att burret höll tankarna på plats. Al Kooper var utstyrd i en sorts Carnaby Street klädsel något som fick Nashvilleungdomarna att se rött när han visade sig på stan och han riktigt riskerade att få sig en omgång som tur var fanns en av Elvis Presleys livvakter till hands som fick skydda den gode Al när han rörde sig bland ortens pigga pågar.
Musikerna och producenten har alltid varit viktiga i Bobs låtskrivar process. Till Nashville, här, kom han med ett knippe halvskrivna låtar, tog in på Ramada Inn, lät Al Kooper klinka på pianot, medan han förfärdigade låtar som Stuck inside of Mobile på deras brevpapper. Låten är en favorit hos Kistalight. I vår ungdom trodde vi att det betydde att Bob satt fast i någon sorts rörlig mackapär - symbolisk frigörelse naturligtvis, som vuxen So-lärare vet vi att Mobile är en stad i Alabama i den Amerikanska södern.
 Kulturkollisionen mellan de proffsiga följsamma musikerna från Nashville (old country boys) och den bohemiska trion från New York kom att skapa en mycket komplex samling låtar och tät musik på Blonde On Blonde. Där fanns rhytm blues bitar som Leopard Phil box hat lite åt Chicago rock hållet, där fanns låtarna med det där täta Mercury soundet som Bob var på jakt efter och med djärva surrealistiska bilder.

Kistalight och Årstagalningen som gillade Bob och Heta råttor redan i ungdomens glada studentdagar på Nybban si så där omkring 1970. Foto Årstagalningen

 I låtar som Visions of Johanna och Sad eyed Lady of the lowlands uppenbarar sig -
En rock ´n rollens Rimbaud på besök i Nashville!
Varje låt kring albumet har sin egen historia möjligen (med fakta om Dylan är man aldrig säker) var fullängdaren Sad Eyed Lady of the Lowlands samlingens första inspelningsspår. Medan musikerna hängde på CBS music row studio spelade kort och väntade på Bob. De hade fått order att infinna sig två på eftermiddagen så gick timmarna och Bob skrev på sin sång. Mitt i natten dök han upp för inspelning efter genomgång typ light tändes den röda inspelningsknappen. Den långsamma  bluesaktiga kärlekslåten framfördes som i en inåtvänd trance. Nashvillemusikerna som var vana vid låtar på drygt två minuter följde med i de surrealistiska verserna. När varje vers var slut lirade de automatiskt fram en ljudklimax men då började nästa vers så pågick det i fem verser och låten landade på drygt 11 minuter.
Det var alltså introduktionen av Bob för Charlie Mcoy och de andra musikerna som fick vackla hem i nattens Tennessee efter all väntan och anspänningen att hänga med i pophistoriens då längsta låt.

 Många musor tror sig vara besjungna i kärlekslåten men den är en hyllning till Sara Lownds (Low lands) som definitivt har stora sorgsna ögon och som några månader tidigare blivit fru Sara Dylan men det var det just ingen som då kände till.
 I dag måste Sara Dylan vara en av alla dessa före detta hustrur till popstjärnor som är absolut rikast. När de skildes på 1970-talet var bara Bob Dylans musikförlag värt 60 miljoner dollar och detta delades då mellan makarna. Bara royaltys till alla hans låtar generar säkert miljoner varje år. Min kompis Årstagalningen som är ekonom säger bara för att Bob ska behålla inflytandet över sitt musikförlag måste han betala miljoner i underhåll till sina före detta hustrur därav dessa ständiga världsturnéer NET tours.

Blonde on Blonde är kulmen på Bob Dylans skapande mellan våren 1963 då albumet med Freewheelin Bob Dylan kom ut med det första stimmet av mästerliga låtar sedan rullade det på akustiskt till en början The Times They are A-changing, Another Side, elektriskt med Bring It All Back Home, Higway 61 och slutligen Blonde on Blonde februari 1966. Tre år med nästan hundra skrivna låtar, alla inspelningar har så kallade outtakes i vissa fall pärlor även dom. Några exempel där är Tomorrow is a long time och Mr Tambourine Man från Another Side. De tre åren innehöll även världsturnéer och filminspelningar klart att ett så hårt program har sitt pris med för mycket röka, kröka, pillertrillande och utbrända relationer. Men det konstnärliga nyskapandet kan ingen komma förbi - texter och musik som en popmusikens jämförelse med den franska symbolistpoeten Arthur Rimbaud. En ung 1800-tals poet och geni som skrev hela sitt litterära verk före 25 års ålder och sedan tystnade. Bob Dylan åkte på världsturné med The Band spelade akustiskt och elektriskt blev utbuad mest överallt på den elektriska avdelningen.
 - Vilket öde för en grabb vars pappa hade en liten El-firma!
Vilken uthållighet med att tro på sin konst och musik!
 Den 17 maj 1966 några veckor före 25-årsdagen spelades den berömda konserten i Manchester Free Trade Hall känd som Judaskonserten. Kanske pophistoriens mest piratkopierade konsert med titeln The Royal Albert Hall Consert. Sedan åkte Bob tillbaka till staterna var med om en omtalad mytomspunnen motorcykelolycka, tystnade i flera år, återhämtade sig får man anta och levde bohemiskt familjeliv i Woodstock med Sara och barnen. Visst har Bob kommit med mästerverk efter Rimbaudexplosionenen i sin ungdom som Blood On The Tracks, Oh Mercy och Time Out Of Mind men energin, nyskapandet och vitaliteten hörde ungdomverken till.
Under åren har Bob samlat massor av talangfulla musiker och producenter omkring sig indirekt skulle man kunna säga att Bob är en skicklig bandledare som låter musikerna utveckla sitt eget spel. I dag producerar han sina egna skivor under pseudonymen Jack Frost.



Visst lever Bob även hos den unga generationen!
Här en något queer tolkning, men ändå konventionell, av Visions of Johanna av den unga parisiskan och indiemusikern Margot Cotten som har en alldeles egen kanal på Youtube.
Hos Bob finns ett litet autistiskt drag möjligen kryddat med några stänk aspberger. Han har ett otroligt sinne för detaljer och vilket minne behövs inte för att memorera alla dessa texter. I ungdomen fanns en stor iakttagelseförmåga, hel del humor, fantasi och skapandet som ofta kom igång genom att resa och vara i rörelse.
 Kistalight som lider lite lite av Bobomania - behöver bara se ett skivomslag av Bob för att gå i spinn och berätta en massa anekdoter kring honom. Det finns mycket värre freaks i floran av Dylanfans än vi. De som följer hans turnéer världen runt, de som samlar på piratproducerande konsertupptagningar i en aldrig sinande ström och de som diskuterar detaljer kring hans artisteri i  ändlösa samtal på olika Chattforum för Dylan.
Nej vi har ett mycket sunt och balanserat förhållande till Bob!
Fråga bara min fru Ulla (Mimmi) på Kistalight!

Fru Ulla (Mimmi) som alltid följer med Kistalight på en Bob konsert, mysko modernistiska konstutställningar och på resor i världen eller varför inte på en konsert med Jill Johnson på Berwaldhallen.
Jills veranda har allt vi gillar på Kistalight; musik, resor och geografi, fina personporträtt, samhällsengagemang med empati och värdegrund och vore det en webbproduktion på nätet vilka pedagogiska artiklar kunde man inte då haka på med länkar till!


Betyg för Jills Veranda Fem Verandor i Tennessee av fem!
Grattis Jill och alla andra bakom serien till ett Toppenprogram!

© Thommy Sjöberg

1 comment:

Kistalight Slowgold fan said...

Jill Johnson välkomnar Miriam Bryant, Mauro Scocco, Shima Niavarani, Mikael Wiehe, Emil Svanängen och Amanda Werne till verandan i Nashville. Där uppstår det magisk musik och fina samtal.

Visst ... visst magisk musik och fina samtal men kan man bli lite trött på gubbarna ovan Wiehe och Scocco även om man själv är en gubbe. Visst ... visst är de hell of real musicans men ändå öppna sinnen ...
Nä tacka vet ja the young ones och speciellt Amanda Werne med Slowgold som blev en nyupptäckt artist. Spännande med hennes dreamrock, poesi och influenser från Neil Young.
Wow!