Författaren, feministen och filmfantasten Susan Sontag - lavering Carl Fredrik Reuterswärd
Kistalight passar på att läsa Carl Fredrik Reuterswärds Closed for Holidays Memoarer med avslutande essä KILROY av Ulf Linde efter att ha sett utställningen CFR på Moderna Museet.
Boken har stått till sig i bokhyllan efter ett kanon inköp, rea på bokrean!
En trevlig och underhållande bok av CFR; om alla hans kontakter i konstvärlden, kompletterat med anekdoter och berättelser om utställningar, konceptkonst, happenings där CFR tillhörde avantgardet. Från Hylands hörna, via mystisk lavendeldoftande föreställning på Alléteatern vid Narvavägen till gäddan på Moderna som visade sig vara från Danmark.Vilket i dag väcker en viss munterhet!
Från ungdomen finns också roande äventyr med CFR som ung sjöman med uppdrag att färgsätta rör på M/S Vinterland ett av Broströmsrederiernas dåtida modernaste fartyg. Uppdraget kom sig av att CFR hade vunnit ett förstapris på Konsthögskolan med ett färgsystem för att måla fartygets alla rör enligt ett sinnrikt mönster. Målningen av rör och sprinklers för CFR runt Medelhavet i en sex månader lång resa. Resan innebär också en hel del festliga erotiska äventyr som skildras med penna och kolteckningar, troligen gjorda efter CFR;s stroke, inte helt PK i #Metoo tider.
Kul med mycket kraftfull kolsvärta!
Undrar om inte en av CFR;s stora talanger är hans förmåga att teckna porträtt av vänner bland konstnärer, författare, konstmecenater, kritiker och andra profiler inom konstvärlden.
Några som fastnat med ritstiftet, kolpennan, pennteckningen eller laveringar är författaren, feministen och filmfantasten Susan Sontag även berömd för sin essä Om Fotografi, se tusch och lavering ovan!
Några andra är beatförfattaren Bill William Burrough, Michel Tournier, konstnären Fernand Leger som också var hans lärare, Jean Tinguely, Peggy CFR;s hund, Jasper Johns, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Pontus Hultén, Clas Oldenburg, John Cage, poeten WH Auden, Robert Lowett, Joeph Heller han med Moment 22, Stellan Mörner, Maqrcel Duchamp som alla popmodernister har en speciell förkärlek till, Man Ray surrealistisk fotograf, Öyvind Fahlström, Simon Brehm något överraskande, Else god vän och ballerina från Köpenhamn, frun Anna, Evert Lundquist, Meret Oppenheim, David Hockney, Francis Bacon, Jean Dubuffet, Jean Paul Sartre, Truman Capoté, Charlie Chaplin, Jeanette Bonnier och Göran Gentele.
CFR;s galleri ovan (namedropping är också något av ett avantgarde inom konst och litteraturvärlden på 1960 och -70-talet.
En experimentell och nyskapande tid för konst, film och litteratur och Moderna Museet i Stockholm storhetstid.
Teckningarna med porträtt kompletteras med anekdotiska berättelser från konstvärlden varav några når milt absurda höjder. Memoarerna tillägnas Meret Oppenheim och Ulf Linde även Marcel Duchamp hyllas och ett kapitel i boken skildrar hur CFR och hans vän Bruce O`Connor besöker Philadelphia Art Museum och kikar på originalet till Duchamps The Bride Stripped Bare by Her Bachelors Even från 1915-23. Originalet, Det Stora Glaset, har en del skavanker och krosskador jämfört med Ulf Lindes replik på Moderna Museet i Stockholm.
Den gåtfulla glasmålningen analyseras inte i detalj!
Det Stora Glaset, The Bride get stripped ... Marcel Duchamp 1915 -23 från Philadelphia Art Museum. Finns även en festlig teckning i Memoarerna av Bruden och CFR med vännen Bruce framför verket.
Både Bruce och CFR är överens om att det är ett mästerverk med mycket frihet och stor humor. The Bride is up here, de nio männen är här nere. De låter henne strippa naken. De påverkar hennes egen önskan om orgasm.
En komedi, en sexuell komedi. Bruce
Marcel Duchamp ville aldrig utesluta humor! CFR
Göra vad hon vill i övre halvan medför djup förstämning bland herrarna i nedre halvan!
Ingen tror jag kan fatta det stora Glaset!
Friheten är för stor! Bruce O`Connor
Kistalight som just nu läser Gösta Berling av Selma Lagerlöf (går lite trögt trots Selmas livliga berättande) kommer att tänka på kavaljerna på Ekeby och majorskan när vi läser titeln The Bride stripped bare by her bachelors even men Gösta Bergling var ett romantisk drama medan Marcel Duchamps Det Stora Glaset The Bride ... mer är en romantisk komedi med absurda förtecken och festlig fantasi.
Den lekande människans signum!
Marcel Duchamp har också gett ut en grön box med kommentarer till The Bride ... , The Green Box 1934, en bok med noter, skisser, tankeflöden (stream of consciouness), och tillägg som ytterligare gör verket Det Stora Glaset gåtfullt.
Dock beskriver han att hans lustiga bild är avsedd att skildra det erotiska mötet mellan Bruden i övre panelen och hennes nio Bachelors som skrämda är samlade i den nedre panelen bland ett överflöd av mystiska mekaniska apparater.
Det finns en replik av Det Stora Glaset på Moderna Museet i Stockholm från 1961 skapad av Ulf Linde och Marcel Duchamp. En annan replik finns från 1966 på Tate Gallery i London.
Marcel Duchamp får konsten, ha ...ha, att överraska och bli kul!
Ett cykelhjul på en pall, en skyffel på väggen och en urinoar signeras och blir konst, fixat, klappat och klart (ready mades), Mona Lisa får mustasch och Marcel leker med identiteter och uppträder som Rrose Celavie.
Hur kul som helst!
Marcel Duchamp slutade med måleriet och att utsätta sig för terpentin ångor men ett skarpt intellekt hade han och han lär under en period ha tillhört franska landslaget i schack. Visst kan man förstå att hans idéer om konst och lekfullhet inspirerade CFR.
Meret Oppenheim som CFR hyllar i Memoarerna får också några kapitel. CFR berättar historien om ett par damkängor från Operan som förvandlades till ett av Merets mer berömda konstverk. Konstverket som fått namnet Ma Gouvernante (My Nurse) är en replik från 1936. Originalet är förstört men Meret Oppenheim med CFR som assistent skapade en nygammal version av verket till Merets stora retrospektiva utställning 1967 då verket, pumpsen, också köptes in av Moderna Museets vänner. Meret Oppenheim som ser tillvaron med surrealistiska (lekfulla) ögon lyfter fram oväntade sammanhang.
Kvinnlig längtan, lust eller bara ett par pumps kan man fråga sig när man betraktar verket.
Visst illustrerar CFR Meret O;s pumps i sina memoarer. Han tecknar också av hennes flygväska, handbagage, som hade hundben med små hjul, tror också att det fanns lite päls på väskan. Benen var av trä och gjorda av Meret själv och mycket naturtrogna och kunde monteras av och på vid flygningen.
Klart att Merets väska väckte en viss uppståndelse i ankomsthallar med väntande besökare.
Stirrande ögon på varsin sida av ett frågetecken!
Betyg för CFR;s Memoarer Five Closed for Holidays of Five!
© Thommy Sjöberg
Marcel Duchamp ville aldrig utesluta humor! CFR
Göra vad hon vill i övre halvan medför djup förstämning bland herrarna i nedre halvan!
Ingen tror jag kan fatta det stora Glaset!
Friheten är för stor! Bruce O`Connor
Kistalight som just nu läser Gösta Berling av Selma Lagerlöf (går lite trögt trots Selmas livliga berättande) kommer att tänka på kavaljerna på Ekeby och majorskan när vi läser titeln The Bride stripped bare by her bachelors even men Gösta Bergling var ett romantisk drama medan Marcel Duchamps Det Stora Glaset The Bride ... mer är en romantisk komedi med absurda förtecken och festlig fantasi.
Den lekande människans signum!
Marcel Duchamp har också gett ut en grön box med kommentarer till The Bride ... , The Green Box 1934, en bok med noter, skisser, tankeflöden (stream of consciouness), och tillägg som ytterligare gör verket Det Stora Glaset gåtfullt.
Dock beskriver han att hans lustiga bild är avsedd att skildra det erotiska mötet mellan Bruden i övre panelen och hennes nio Bachelors som skrämda är samlade i den nedre panelen bland ett överflöd av mystiska mekaniska apparater.
Det finns en replik av Det Stora Glaset på Moderna Museet i Stockholm från 1961 skapad av Ulf Linde och Marcel Duchamp. En annan replik finns från 1966 på Tate Gallery i London.
Marcel Duchamp får konsten, ha ...ha, att överraska och bli kul!
Ett cykelhjul på en pall, en skyffel på väggen och en urinoar signeras och blir konst, fixat, klappat och klart (ready mades), Mona Lisa får mustasch och Marcel leker med identiteter och uppträder som Rrose Celavie.
Hur kul som helst!
Marcel Duchamp slutade med måleriet och att utsätta sig för terpentin ångor men ett skarpt intellekt hade han och han lär under en period ha tillhört franska landslaget i schack. Visst kan man förstå att hans idéer om konst och lekfullhet inspirerade CFR.
Meret Oppenheim som CFR hyllar i Memoarerna får också några kapitel. CFR berättar historien om ett par damkängor från Operan som förvandlades till ett av Merets mer berömda konstverk. Konstverket som fått namnet Ma Gouvernante (My Nurse) är en replik från 1936. Originalet är förstört men Meret Oppenheim med CFR som assistent skapade en nygammal version av verket till Merets stora retrospektiva utställning 1967 då verket, pumpsen, också köptes in av Moderna Museets vänner. Meret Oppenheim som ser tillvaron med surrealistiska (lekfulla) ögon lyfter fram oväntade sammanhang.
Kvinnlig längtan, lust eller bara ett par pumps kan man fråga sig när man betraktar verket.
Visst illustrerar CFR Meret O;s pumps i sina memoarer. Han tecknar också av hennes flygväska, handbagage, som hade hundben med små hjul, tror också att det fanns lite päls på väskan. Benen var av trä och gjorda av Meret själv och mycket naturtrogna och kunde monteras av och på vid flygningen.
Klart att Merets väska väckte en viss uppståndelse i ankomsthallar med väntande besökare.
Stirrande ögon på varsin sida av ett frågetecken!
Betyg för CFR;s Memoarer Five Closed for Holidays of Five!
© Thommy Sjöberg
No comments:
Post a Comment