Kistalight i festlig spegelsal på Moderna, visst har vi stängt dörren om oss, men vad har vi för humoristiskt sällskap där i rummet? Bild Thommy Sjöberg from Yayoi Kusamas Phallic field
I veckan som var full fart; firande av nationaldagen, race uppför Ostkusten, mormor och morfars uppdrag, fika och lunch inför sommaren med grabbarna på Fåfängan, studentmottagning och mingel hos systerdotter Fanny i Vendelsö, Challonge - lättsam tennisturnering med Solna TK på lördagkvällen och sist men inte minst pressvisning och vernissage med vännerna på Moderna.
Fina presentationer av Moderna Museets intendenter Daniel Birnbaum, Ann-Sofi Noring och curatorn Jo Widoff om den nya utställningen I oändligheten med Yayoi Kusama.
En av vår tids mest kända, uppburna och respekterade konstnärer!
Det är en till synes lättsam introduktion som görs av vår trio ovan.
Visst är det en hel del tack till alla inblandade sponsorer (tack marathon) men också en lätthet i framställningen kring Yayoi Kusama som konstnär som visar på omfattande kunskap och insikter om hennes konst och tid.
Kistalight kommer som gammal lärare att tänka på hur viktigt det är med att det råder en trevlig och rolig inramning kring all inlärning!
För visst kan vernissager och pressvisningar på Moderna liknas vid kunskapsförmedling på en alldeles särskild nivå här dessutom med en rolig, fantasifull och kul utställning som man blir glad att ta del av även om det också är mörka mänskliga stråk som kommer till uttryck!
Selfobliteration (självutplåning) Yayoi Kusama 1967
I Yayoi Kusamas konst finns de stora strömningarna inom modernismen som hon är en del av samtidigt som hon är sin alldeles egen konstnärliga rörelse.
En polkaprickarnas högsta prästinna!
Hos Kusama finns både öst och väst, måleri och skulptur, konst, foto och design, installationer och Happenings. Hon kunde även anlita kända fotografer för att visa upp sina prickmålade modeller och fantasifulla designade kläder ofta med utklippta cirklar, större prickar, på väl valda erotiska ställen.
Kusama kom att gå från traditionella utställningar på gallerier till modevisningar och performance.
Allt mer i Kusama Enterprise regi med varumärket The Nude Fashion Company som organisatör!
Dessutom gav hon under 1960-talet ut sin konceptuella barnförbjudna sextidning Kusamas Orgy.
Kul alltså med en konstnär som så tidigt verkar gränsöverskridande som en kultur cross media entreprenör!
Pumpor och prickar i oändliga speglingar, Kistalight och Mimmi på Vännernas vernissage Bild Thommy Sjöberg
Utställningens curator Jo Widoff guidar oss engagerat genom pressvisningen.
Kusama växte upp i Matsumoto i de japanska Alperna där föräldrarna drev en plantskola. Vilket kom att prägla Kusamas unga konstnärsskap, fröer och växter blev motiven, form och material inspirerades av klassisk japansk Nihongamåleri och även för Kusamas inre psykiska värld blev konsten viktig för att bearbeta stämningarna från föräldrarnas kyliga äktenskap och att hon led av hallucinationer och hörde inre röster. Så småningom (1950-tal) efter att ha emigrerat till New York (att ta sig från Japan var ett av Kusamas stora mål) utvecklade hon en teknik med att måla prickar och halvcirklar, kan möjligen tolkas som frökapslar, i oändliga tålmodiga serier - Infinity Nets. Verken tycks växa fram organiskt, Kusama låter arbetet med prickarna styra målet och man upplever energin och närvaron i arbetet samtidigt som det bildas ett djup och rörelse i bilden. Över Infinity Nets dukarna finns ett tunt lager av vit lasyr som ger målningarna ett ljust skimmer (älskar vi på Kistalight) och ger målningarna en aura av mystik.
En bild av intet eller oändligheten?
Under 1980-talet återvänder Kusama till Tokyo. Hon går ned i format, prickar och nät återkommer som ledmotiv i hennes konst, och den gula pumpan blir ett kännetecken som motiv hos Kusama. Här påminner hon om Hilma Klint (Kistalights kurs) i sina färger och former! Vid den här tiden upplever också Kusama en djup kris och lägger in sig på ett mentalsjukhus, Seiwa Hospital, där hon sedan kommer att bo. Hon kom också att skriva skönlitterära böcker, noveller och dikter under 80-talet som blir en återkomst för henne i Japans kulturliv.
Livets Hymn - Infinity Mirrored Room Bild Thommy Sjöberg. En spegelinstallation med färgklädda rislampor i en rad olika milda färger och med de obligatoriska prickarna. Stillsamt skiftande ljusklot i en harmonisk rymd skapar en egen färgglad oändlighet.
Passande avslutas visningen av Jo Widoff på ArkDes med spegelinstallationen Hymn of Life som är Kusamas senaste verk plus att Widoff berättar om ett av Kusamas mer kända verk den 50 år gamla Narcissus Garden med hundratals spegelklot även det på ArkDes, en kinetisk matta (kopior väl), från Venedig biennalen 1966.
Betyg för utställningen Fem glada prickiga pumpor av fem
© Thommy Sjöberg
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Kistalight är inbjuden till Modernas Pressvisningar av pressekreterare, eller Press Officer som vi säger numera, Kristin Ek.
Vilket gör mig riktigt glad!
Troligen beror det på mitt myckna bloggande om Vernissager med vännerna!?
Hur som helst fungerar visningarna lite som mina universitet som panschis!
En bildningsgång i den moderna nutidskonsten, samhällskommentarerna och debatten!
Wow säger Kistalight!
Post a Comment