Kistalight Adresses

Wednesday, December 30, 2009

Kistalight turns lit

Kistalight i motljus på Drottninggatan i decemberdis några veckor före jul bland tidiga klappjägare, litteratörer, Ture Sventon diggare och Strindbergsentusiaster. Bild Love Sjöberg

På spaning bland litterära genrer

Kistalight har mättad marknad i år och väntar med att ge ut sin nästa bok tills det blir bättre tider.
Medan du käre läsare väntar på nästa bok från Kistalight kan du följa i spåren på gamla spaningar bland litterära genrer som pågått under hösten.
- Håll till godo!
- Istället för en bok!
Textbitar ungefär som en årlig utgåva av en Kistalight!

Kistalight turns lit// Eller var och en sin egen förläggare

Endorfiner och självbiografi
Desperation och modernism
Outsiders och den politiska essän
Deckare och signering
Barack for the Nobelprize
High tide och reseskildring
Tourettes syndrom och en ungdomsroman
I dag något om den stora amerikanska romanen
Bob Dylan – krönikör och ett blåsigt ledmotiv
Lexikon, kärlek och en intervju
För mycket sprit, en bildningsroman och en artikel
Miljonsäljande koncept och en Bag in box

Bonusbit nr 1 Roberto Saviano blues
Bonusbit nr 2 Mer om Saviano och filmen Gomorra

Gott nytt läsår från Kistalight!

Andra bloggar om Kista Andra bloggar om skolan Andra bloggar om språket Andra bloggar om skrivande Andra bloggar om Barack Obama Andra bloggar om Nobelpriset i litteratur: Andra bloggar om växthuseffekten Andra bloggar om litteratur: Andra bloggar om författare Andra bloggar om Stieg Larsson Andra bloggar om Bob Dylan Andra bloggar om Joyce Carol Oates:
©Thommy Sjöberg

Wednesday, December 23, 2009

Kistalight goes Ryan God Jul


Kistalight goes Ryan
Thommy Sjöberg


Utgivningsår: 2007 - nytryck 2009 - utökad version
Språk: svenska
Antal sidor: 72
Utförande: limbunden
ISBN: 978-91-631-9927-1
Beställningsadress: E-mail: kistalight@hotmail.com
Kostnad 110 SEK inkl frakt - levereras efter betalning


GOD JUL Från Kista
Ta från de rika!
Ge till de fattiga!
- Varför inte med en nytryckt Kistalight goes Ryan?

Om du är på väg till Skavsta
i ilfart
över den sörmländska "stäppen"
På väg någonstans ut i Europa
Se till att du har
en Kistalight goes Ryan i ryggan!
Medan du mumsar på en
nyinköpt Kabanossen
i baguette med majonäs
från OK Sillekrog
och din resa skymtar
som ett äventyr
bortom motorvägens krök.

Andra bloggar om Kista Andra bloggar om Kistalight goes Ryan Andra bloggar om Karl Bertil Jonssons julafton Andra bloggar om Ryanair
©Thommy Sjöberg

Monday, December 21, 2009

Entre les murs Light

På väg hem från skolan - av en slump hittar kistalight Entre les murs i utkorgen för film som ska skickas tillbaka till Medioteket. Den Guldpalm vinnande franska filmen i Cannes 2008 gör oss riktigt upplivade, inser vi, efter att ha lånat hem filmen över kvällen. Kistalight minns vi Att vara och ha och funderar över varför franska filmer om skolan är så sevärda.

Sista veckan av terminen ser Kistalight Entre les murs, Mellan väggarna, passar bra som avslut för 00-talet. Entre les murs är en dokufiction alltså spelade scener av dokumentär typ från en skola i Paris 20th Arrondisment.
- Multikultimiljö - Belleville med flera stadsdelar.
Eleverna är från klass 8:3 i en högstadieskola. De och deras lärare François Bégaudeau agerar skådespelare. I filmen heter läraren Francois Marin.
Scenerna varvas från klass och lärarrum, elevkonferenser, rektorns rum, korridorer och skolgård. Ofta visas skolgården i fågelperspektiv med mycket betong, liten yta och med den hierarki bland eleverna som det bara kan finnas på ett högstadium.
Här får vi som filmens titel antyder tillfälle att göra ett besök bakom murarna i en bunkerliknande skola.
- Vad händer egentligen i ett klassrum?
Filmen inleds med att läraren något stressad klagar på att det tar så lång tid att komma igång med varje lektion. Ett räkneexempel visar även hur mycket eleverna missar under ett läsår tack vare det eviga diskuterandet och tjafset.
Eleverna är från Frankrikes forna kolonier och några är barn till illegala kinesiska invandrare. Klassen lever sitt eget vegetativa liv med klara positioner och status mellan eleverna. Där finns queen bees, skämtare, outsidern som är punk, kinesiska matte och spelgeniet och rebellen som är king i klassrummet. Kameran, finns kanske flera kameror, skiftar perspektiv i klassrummet ibland är det eleverna i blickfånget. Där finns eleven som nickar till, som sms:ar, som fnittrar, som inte vill skriva eller göra någonting, som småpratar och som läser annat men oftast är läraren i centrum.
Francois för en dialog med sina elever om allt mellan himmel och jord. Grunden är franska språket. Ofta är han utomordentligt tålmodig, ibland ironisk, exemplen på ordförklaringar liknar ett levande lexikon och samtalen påminner ibland om en lektion i livskunskap. Francois är lärare med betonig på att undervisa, jämför gärna med engelskans teaching, långt borta är läraren som mentorn som ska lotsa eleverna fram till kunskapen. Hans metod påminner en hel del om dialogpedagogik. Han för en ständig kamp med sina elever i samtalen. En lärarroll som redan de gamla grekerna praktiserade - se Sokrates och Platon som förebilder. Metoden har dock sina risker speciellt i en högstadieklass med preferenser a la multikulti . En sak är dock helig i klassrummet. Eleverna får inte dua monsieur Francois eller ifrågasätta hans ledarskap. Händer det blir det ovillkorligen besök hos rektor och hans expedition. För många besök, anmälningar, så blir eleven religerad.
- Den franska skolans straffsystem.
Ur detta hämtar filmen Entre les murs sin dramaturgi. Med läsåret som tidsram, komposition, får vi följa Francois med sina elever.
Franska språket och formen är helig. Passé compose och konjunktiv sätts hela tiden på prov. Form och korrekt språk vilken nytta har det frågar eleverna.
- Med viss rätt?
Läraren Francois hävdar behovet av att eleverna i alla fall ska veta om de rätta formerna. Någonstans skymtar även insikten att i det franska klassamhället exkluderas de som inte behärskar språket. Språket som en mur som utestänger.
När inte Francois är i centrum skriver eleverna sina självporträtt något de senare har som underlag för sina föredrag. Eleverna tycker sig inte ha så mycket att berätta.
- Vi är så unga - har inte levt några spännande liv ännu.
Kanske tränger sig vardagen i 20:e sig på som inte allt för glamorös trots Francois energiska dialogpedagogik.
I kollegiet och elevkonferenserna märks det vanliga positionerandet, märkvärdigt bekant även från den svenska horisonten, man måste sätta ner foten mer bestämt och krafttag behövs på ett tidigare stadium i förhållande till eleverna.
Debatt när ett elevärende diskuteras - en av Francoises elever riskerar religering, för dålig uppförande och disciplin. Francoise försvarar sin elev men råkar säga att han är begränsad vilket uppmärksammas av klassens ordningsmän, två tjejer, som medverkar i elevkonferensen.
- Se där ett exempel på att Franska skolan har nått längre än den svenska när det gäller elevmedverkan.
Flickorna fnissar, tisslar och tasslar under mötet men noterar Francois uttalande.

- Du "sänkte" Souleymane monsieur Marin säger flickorna nästa lektion. Vi vet för vi var med.
Flickorna berättar för klassen om elevkonferensen. Uttalandet är i viss mån orättvist eftersom Francois försvarade Souleymane men just sagt att han är begränsad. Tålamodet tryter för Francois och han tycker att flickorna uppträtt som bimbos under elevkonferensen med sitt fnissande och tisslande.
Uttalandet medför filmens dramaturgiska höjdpunkt. Flickorna anser sig kränkta över att kallas bimbos, förväxlas med skillnaden att uppträda som bimbos, Souleymane reagerar och i tumultet som uppstår skadar sig en flicka och Souleymane hamnar hos rektor med risk för religering.
Sedan har dramat sin gilla gång Souleymane religeras, säkert kommer han enligt flickorna i klassen att skickas till Mali av sina föräldrar, men även Francois hamnar hos rektorn, för kränkande beteende.
I slutscenerna spelar Francois fotboll på den minimala betongskolgården med sina elever. Fotboll som är så viktig för identiteten för grabbarna. Här kan Frankrikes koloniala arv och drömmen om den jämlika republiken få en touch av möjlighet.
Men sista ordet får en av våra bimbos, Esmeralda, från filmen. Esmeralda som efter en av Francois envisa utfrågningar om de har lärt sig någonting under skoltiden bekänner att hon har läst Republiken av Platon.
- Varför frågar Francois har du läst en sådan bok?
- Därför att hon lånat den av sin syster som läser juridik.
Den handlar, säger vår elev, om allt: Kärlek, ungdom, kön och samhället.
- Ingen vanlig bok för en bimbo!
- Cést tout!
Betyg: Fem ihärdigt slagna pekpinnar av fem i katedern!
- Just för att filmen inte hemfaller åt lättköpta pekpinnar.
- Någon jävla ordning måste det vara!

Klass 8:3 med sin lärare från 20 th Arrondisment i Paris på röda mattan i Cannes inför utdelningen av Guldpalmen 2008.

PS På Kistalight gillar vi monsieur Marin skarpt. Han är lagom marinerad som eleverna skämtar om i början av filmen.
- Luttrad eller sådant som kallas tyst kunskap i skolans värld?
Den strukturerade historieläraren som tycker att det ska stävjas i tid försöker inleda ett samarbete med Francois om upplysningen men han svarar undvikande om sin terminsplanering och tror inte att Voltaire och Candide kan vara något för 8:3.
- För tidigt för dem!
Monieur Marin med sina till korta kommanden och förtjänster i Mellan väggarna skulle kunna vara ett utmärkt exempel som underlag för diskussioner om vad som kännetecknar en bra lärare. Filmen är också ett exempel på skolans roll och möjligheter i ett utsatt område i globaliseringens tidevarv.
Risken är att det blir de vanliga tongångarna om ordning, reda och disciplin.
- Att man "inte fattat nånting" som eleverna brukar säga!
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om skolan Andra bloggar om språket Andra bloggar om Mellan väggarna Andra bloggar om Cannes
©Thommy Sjöberg

Sunday, December 20, 2009

I dag något om Bag in box och några miljonsäljande litterära koncept


Kistalight avslutar sökandet bland litterära genrér i sina texter med några tankar om vad som säljer och vad som inte säljer…!

Funderar allvarligt på att skicka manus från Kistalight till några olika bokförlag med titlarna ovan som stomme. Knyta ihop texterna! Får bli en litterär Bag in box från förorten. Kanske med några ändringar och något nyskrivet material så att även samlarna får sitt. Hårt att vara entreprenör, redaktör, korrekturläsare, skribent, formgivare, fotograf, paperback writer och marknadsförare i en och samma person. Ärligt talat! I bästa fall är böckerna ett plus minusprojekt. Påminner en del om mina elever Ludde och Ville som försökte sig på ett uppdrag som gatumusiker under en dag för att stödja ett Sri Lankaprojekt. Ni vet operation dagsverke!
Spelningar som renderade ett bidrag på.
- Tre kronor i hatten!
Kanske hade de bara valt fel spelplats och fel klockslag.
– Spelningen låg helt enkelt fel i tiden.
- Passerade just inga folkströmmar under musicerandet. Kanske klämde de inte i tillräckligt i sin sång. Helt okej som musikanter var dom i alla fall med både schysta ackord och fina fraseringar. Dessutom, hårt, deras bidrag togs inte ens emot fram på kvällen när det var dags för inlämning på skolan.
- Too small!
Klart att man har sina läsare. Varningstext på bagen: Risk för vanebildande. Utan en daglig dos Kistalight uppstår abstinens. Kolleger, vänner, släkt och grannar och en annan nyfiken Järvabo kan dock andas ut och lugnt läsa vidare i sina exemplar av Kistalight. De ger varken huvudvärk hangover, risk för små foster eller bildning av fettlever.
- Läs istället ABC.., goes Ryan eller Academy!
Möjligen kan smilbanden, ha...ha...ha, lättas upp en aning.

Milleniumtrilogin Light


Nu har kistalight gjort det som ett par miljoner läsare redan klarat av - läst Stieg Larssons milleniumtrilogi!

- Man kanske skulle läsa ett kapitel?
Bara pröva några rader för att se hur tredje delen verkar! Kistalights karaktär testas i veckan - läser ett par sidor i den nybeställda Stieg Larssons Luftslotttet som sprängdes.
- Sedan är det klippt som en drinkare efter första glaset är Kistalight fast i läsningen. Rättningen av åttornas prov får anstå medan Kistalight följer fröken Salanders öden och äventyr. Stieg Larsson syr så att säga ihop sin berättelse i tredje delen samtidigt som han för in några nya unga kvinnliga karaktärer i trilogin. I ett kapitel presenterar Stieg Larsson även yttrande och tryckfrihetsgrundlagen (YGL och TF) tillsammans med utmärkta resonemang om konstitutionella förutsättningar i en demokrati. Viktiga faktorer för att inte enskild organisation inom till exempel SÄPO ska börja agera som en stat i staten bortom demokratins värdegrund. Ett riktigt läsvärt kapitel för den samhällsintresserade som skulle kunna fungera som en lektion på gymnasiet om några av våra grundlagar.
Slutna rummets gåta får sitt även i tredje delen. Fröken Salander hackar sig ut i världen från ett isolerat och bevakat rum på Sahlgrenska i Göteborg. Även i tredje delen för Stieg Larsson in verkliga personer i fiktionen, om det i den andra delen var Paul Roberto, så blir det i Luftslottet Kurdo Baksi som skymtar i en biroll.
- Kuriosa! Kistalight träffade Kurdo Baksi under början av 2000-talet på Tollare Folkhögskola vid en seminarievecka mot rasism. Baksi var föreläsare i ämnet och berättade även om tidningen Expo tillsammans med en polis från Västerås som var expert och motståndare till högerextremism. Bägge levde periodvis på hemliga adresser och var goda vänner med Stieg Larsson. Några år senare på Rinkeby bokmässa
- Kistalight som alltid är upptagen mentalt av sin skola gör förväxlingar.
- Är det inte Alexanders farsa som sitter där borta bakom boktravarna från Expo?
- Hej Thommy säger Baksi åren går.
- Kanske ingen höjdare som kändisanekdot men ändå!

Som sagt Stieg Larsson syr ihop berättelsen i trean. Riktigt spännande – en verklig bladvändare med nya amazoner som hjältinnor. Vilket passar bra för böckernas huvudtema är våld och förtryck mot kvinnor. Eftersom Stieg Larsson leker med deckargenrén får berättelserna även ett lekfullt drag med inslag av sagor och den fantastiska romanen med magisk realism. Svårt att inte tänka på Gulliver resor i jättarnas land när Stieg Larsson syr ihop -bokstavligen spikar ihop scenen med Fröken Salanders slutuppgörelse med sin monstruösa bror. Berättelserna blir på det viset även en uppgörelse med familjen. Här en familj som är totalt dysfunktionell med monstergener.

Vad är hemligheten bakom succén?

Noomi Rapace som gett Lisbet Salander ett ansikte - en digital Pippi som kan nita både mc-värstingar och monstergubbar.

Kistalight som läsare av deckare har inte hängt med de senaste årens uppsving och deckartrend. Visst läste vi Sjövall - Wahlöö på sin tid, några Henning Mankell har vi klämt och vi är nyfikna på de samtida deckartjejerna Karin Alvtegen, Mari Jungstedt och Åsa Larsson. Bland amerikaner har vi frossat i Sara Paretsky från Chicago, James Ellroy och hans Los Angeles kvartett. Vi döpte till och med vår första katt efter honom. Ellroy som var en halvbror till vår nuvarande katt! - En av de absoluta favoriterna är Dennis Lehane. Även om vi tycker inledningen till Män som hatar kvinnor är alldeles för pratig, vi kvackar i branschen som bokförläggare - Kistalight Publisher lika med glad amatör och tycker att det är en gyllene regel att stryka och hålla ner tryckkostnaderna.
- En konstnärlig metod!
Ändå dröjer det inte förrän vi som läsare är drabbade av böckerna. Blir några nätters nattsömn som drabbas och mindre rättning av elevarbeten på dagarna. Varför inte plocka ut och lista ingridienserna hos Stieg Larssons miljonsäljande koncept.

- Här kommer listan!

· Mästerdetektiven Kalle Blomqvist och Pippi Långstrump får växa upp, värdegrund light, och bli ett deckarpar i det nya milleniet under börsklipparnas, globaliseringen (här i form av trafficing) och den digitala revolutionens signum
· Det vimlar av tekniska prylar, inte bara datorer och mobiler utan också olika programvaror, övervakningskameror, powerbooks, handdatorer, buggning och larm
· Sabbatsår för utbränd medelålders mediakille i gammal bruksmiljö. Kalle Blomqvist även journalist a la Uppdrag granskning med samhällsbevakning som specialité.
· Överklass på nedgång, Nazism och ockultism och säkerhetspoliser som spårat ur Våld speciellt mot kvinnor, sadism och sex - ett tema i böckerna
· Pusseldeckare a la slutna rummets gåta. Jämför med Agatha Christie och vem är mördaren i en sluten krets - här överklass i bruksmiljö. Se även rummet med den instängda och bevakade Salander på Sahlgrenska sjukhuset.
· Obändig tjej som går sin egen väg, ryggsäck och kamera och skaffar sig kappsäck full med pengar. Trots att hon bara är en tvärhand hög nitar hon både mc-värstingar och gubbmonster.
· Kravlöst sex för Kalle Micke Blomqvist - tjejerna (kvinnorna) tar för sig.
* Plus paradoxalt nog vardaglig trivsel och trygghet, trots våld och hot från omvärlden, i vardagsarbetet på Millenium. Modern teknik samsas med småborgerlig trivsel i knoget på redaktionen där entreprenörsandan råder och småföretagandet överlever i en global värld.
· Genidraget det som fascinerar är det motsägelsefulla porträttet av Lisbeth Salander tjejen med den tatuerade draken, det fotografiska minnet och överblicken, som hackar sig in i vilken dator som helst men som inte grejar det sociala livet! En Aspberger som faller för Kalle Blomqvist och berör oss läsare!
· Finns sådana tjejer och personligheter? Vad gör väl det (spelar roll)? Detta är fiction och en deckare!
· I andra delen tillkommer ett nästan antikt ödesmättat familjedrama eller är det bara en extremt dysfunktionell familjs tragedi där familjen tycks ha en uppsättning monstergener - Vilken intrig!
· Andra delen – struligt, sexistiskt och positionerande poliskollektiv!
· Tredje delen en intrig som är uppbyggd kring SÄPOS hemliga organisation på sidan av den gängse hierarkin så kallad plan organisation jämför Internet! Palmemord och polisspår!
· Fröken Salander blev inte bara rik utan inbringade, hackade till sig, mångmiljardbelopp, Ett öde som nu drabbar Stieg Larssons böcker.

Bra böcker! Betyg; Fem långsamma datorer av fem!
Går inte min dator lite långsamt just nu? Har det inte varit så den senaste veckan?Är det inte en liten fördröjning precis när jag klickar på publishknappen?
Hm...hm hur var det nu man gjorde för att hacka sig in...?
Måste skynda upp till Gallerian och se filmerna på Kista Bio.
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om Stieg Larsson Andra bloggar om kändisspotting: Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om författare: Andra bloggar om skrivande ©Thommy Sjöberg

Sunday, December 13, 2009

I dag något om en bildningsroman

Gitarrockare utan ström - kistalight slår an en ton och söker vidare i sina gamla texter på jakt efter olika litterära genrér!

På Kistalight längtar vi till sommaren.
Har det inte kommit någon lokaltidning den här veckan?
Den brukar ju komma på tisdagar.
Typiskt nu när man för en gångs skull råkar vara med.
Telefonsamtal till växeln på mitti:s redaktion ger följande resultat.
- Hallå - Jag är en medel ålders man boende på Helsingörsgatan som är väldigt intresserad av de lokala nyheterna.
- Vi har inte fått någon lokaltidning den här veckan.
- Vi antecknar och skickar hem ett exemplar.
- Gratisexemplar i buntar läggs även ut vid entrén till Kista Galleria vid Kistagången.
Tittar in på mitti:s internetsajt på onsdag eftermiddag. Intervjun av mig och min bok ABC …Kistalight är okej. Den har en hyfsad ton och några guldkorn har intervjuaren John Jenkins vaskat fram. Det tackar vi för. Fotona av Sara Flodin ser trevliga ut. Alldeles bestämt har jag lärarminen på mig på framsidan av tidningen - tycker i alla fall min fru, mungiporna har åkt ner, så är det.
- You have price to pay!
Överraskas av att Jenkins missat hur jag stavar mitt namn.
- Thommy med Th ska det vara.
En annan detalj är att det ska vara "att mitt skrivande har ökat efter min bloggs tillkomst" inte efter att boken kommit ut. Slutligen känner jag alldeles särskilt för att prata om min bok på de lokala biblioteken, tvärt om vad Jenkins skriver, även om jag kan tycka att det är pretentiöst att som alldeles okänd hobbyförfattare gå ut med eget program.
Dock efter 25 år som högstadielärare på skolorna kring Järvafältet tänker jag inte kinka allt för mycket om ett borttappat h och några felcitat. Man är väl luttrad. Men det är klart ha…ha…ha blir a…a…a utan h.
- Hur kul är det? Men lite umor jag menar humor måste man ha.
Min son som ibland ställer utmärkta frågor undrar:
Hur fick lokaltidningen nys om att du gett ut en bok?
Det säger jag - lite gåtfullt!
- Kan man verkligen undra över.


P. O. Enquist Light

Omelett kompis - highland cattle Järvafältet bild Thommy Sjöberg

Du inte bara läser dina böcker farsan!
Du luktar (på) dem också.
Åh, dom luktar antikvariat.
Inte bara dom som är som antikvariat farsan.


Läser P. O. Enquist Ett annat liv i en lustig ordning - börjar med den andra delen en starkt upplyst plats. Fastnar för, blir drabbad, när jag slår upp boken och hittar den anekdotiska biten om P. O. Enquist och Lars Gustafsson som inackorderingar i Uppsala.
När P. O. Enquist debuterat, klarat av studier och sin licentiat och skrivit en tredje bok Magnetisörens femte vinter blir han snart en del av det offentliga kultursverige. Den biten berättar Enquist om i andra delen En starkt upplyst plats. I dramalitteraturen, teatern, benämns en starkt upplyst plats som pivot det vill säga när en person öppnar en dörr; är han (hon) på scenen i mitten och oskyddad, allt enligt Enquist.
Allt rullar på och här passerar kultur och politiska kändisar revy för oss läsare. P. O. Enquists träffar genom sin epokgörande dokumentära fiction Legionärerna ledande politiker som Palme men även äldre socialdemokrater. Han försöker fånga 60-talets anda och sin egen roll i den. Han arbetar som kulturskribent på Expressen under Bo Strömstedt. Den offentliga rollen är inte helt samordnad med hans inre roll och upplevelse. Han tycker att han som kompassen snurrar kring Nordpolen. Ibland jämför han sig med mer flummiga uttolkare av tiden som Jack Kerouacs och On the road.
När han träffar Ingemar Bergman skämtar om vad han ska säga till alla dessa besvärliga journalister: Det är i skärningspunkten mellan språket och moralen som vår nya frihet blir synlig. He…he!
Om än skämt så där någonstans finns säkert essensen av 60-talet både för Enquist och för andra. Enquist flyttar till Väst-Berlin och får stipendium i något som kallas Berliner Künstlerprogramm. Han iakttar Bader-Meinhof ligans framväxt och sammandrabbningarna mellan studenter (vänstern) och polisen i sextiotalets Berlin.
I Berlin forskar han om arbetaridrott och skriver Sekonden. En av de bästa böckerna som har skrivits om idrott och fusk – visionär även för att den blev en metafor för framtida dopingfusk. På sitt sätt även en metafor för socialdemokratins utveckling, institutionaliserat fusk, tycker vi med många på Kistalight.
Kanske är han utbränd efter sina romaner, Legionärerna och Sekonden, skriverierna som kulturskribent i Expressen, uppdragen i Kulturrådet och Radionämnden och att få ihop privatlivet. Han är trött och hur som helst uttrycker han att: Den fantastiska framgångsvågen ligger som en potatissäck på hans axlar.
Så ramlar han in på ett nytt uppdrag, nåja för Expressens räkning, får han som gammal sportnörd, höjdhoppare och kulturskribent, åka till OS i München som ackrediterad journalist och skriva kolumner för sportsidornas räkning. Han har fria händer, lång och tyst som en kringvandrande tall vandrar han omkring och han söker sig gärna till förlorarna särskilt i tyngdlyftning.
- Förlorare all stor litteraturs grogrund!
Olympiaden som skulle tvätta bort Hitler och nazismens anda för Tyskland blev nu istället en vändpunkt i idrottens politiska historia. Nu var oskulden och tron att idrott stod över de politiska skeendena och politisk terror ett minne blott.
Hemma i Sverige i Bureå i sin mammas pensionärslägenhet färdigställer han reportageboken Katedralen i München.
- En modern klassiker även det inom idrottslitteraturen!
IB-affären virvlar förbi. Den stinker. Ingenstans under 70-talet blir skärningspunkten mellan språket och moralen så tydlig i samhället som då och P. O. Enquist skriver framgångsrika samhällskritiska pjäser, Chez Nous med flera, tillsammans med Anders Ehnmark.
I Los Angeles, på UCLA, som gästföreläsare i litteratur hittar P. O. Enquist tillbaka till den lekande människa som var så signifikativ i början av 60-talet.
- Det goda Livet!
På ett feministseminarium med Betty Friedan och Kate Millet får han höra en bejublad sketch om lillfingret som en liten daggmask - en bild av den manliga murbräckan. En bild han stjäl skamlöst till sin debutpjäs Tribadernas natt. Pjäsen skriver han på två veckor. Grunden, inspirationen, finns i de samtal som Enquist fört med sina studenter på litteraturkurserna på UCLA om Strindbergs Den starkare och den oanvändbara mannen.
Plötsligt är P. O. Enquist uppburen dramatiker med en av de mest spelade pjäserna efter Strindberg.
En gåta. Replikerna bara slank fram.
Här någonstans hade det varit intressant tycker vi på Kistalight att få höra mer om den kreativa processen, skapandet, bakom Tribadernas natt. Men det är klart då hade det blivit en annan bok. Vi får nog betrakta Ett annat liv som en roman och en fallbeskrivning även om skildringarna har dokumentär karaktär som till exempel fortsättningen av ödet för Tribadernas natt när den sätts upppå Broadway - massor av komik även där.

Ligger nära till hands att jämföra P. O. Enquist med de svenska arbetarförfattarna från 30-talet; Fridegård, Lo-Johan, Harry Martinsson och speciellt Eyvind Johnson och deras självbiografiska böcker. I deras fall är det mer en hjältehistoria. Enquist har annan dramaturgi med uppgång och fall i sin självbiografiska berättelse.
Titeln Ett annat liv får olika dimensioner i bokens tre olika delar. Där finns barndomens skapade litterära berättelse, livet som en offentlig person som har en mer dokumentär prägel och slutligen när P. O. Enquist försvinner in bland alkoholdimmorna.
Tycker att Enquist kunde vara lite mer generös med sin romanfigur han den där Enquist - den Långa tallen.
I första delen som jag läser efter den andra delen finns mer av gestaltad litteratur och poesi. Här finns också massor av humor och exempel på både riktiga och inbillade synder. Obetalbart är här hur han på lördagar måste bekänna en synd även om han så att säga måste uppfinna den.
Tll slut fick han synder att bekänna.
- Han den där Enquist!
I boken tredje avdelning In i mörkret kan man läsa mer om detta. Här finns också en suggestiv poesi från de tidiga morgnarna när Enquist fortfarande är nykter och kikar ut på Sortedam från sin våning i Köpenhamn och berättar om den märkliga Herr Clausen och hans familj. Något liknande från tiden i Paris när han skriver I Lodjurets timma när alkoholen går ur kroppen i den tidiga morgonväkten och han mest umgås, samarbete, med katten August. Faktiskt skrev han ändå en del under det mörka 80-talet, Enquist, filmmanus, pjäser, idrottsreportage och en mycket finstämd roman Nedstörtad ängel.
Lyriskt, poetiskt riktigt spännande som en thriller på de avslutande sidorna.
När P. O. Enquist med Toshiban i knät på ett hem i Danmark (där man ej hade kategoriska behandlingsprinciper) börjar skriva Kapten Nemos bibliotek om sin barndom får vi vara med om mirakel. Han slutar supa och han skriver igen. Bördan av framgångens potatissäck kan lämpas av och Enquist har funnit en ny litterär åder i sin barndoms Norrland.
Betyg: Fem långa tallar av fem! Hoppas P. O. Enquist kan få nya läsare till sin bok. På Kistalight har vi blivit riktigt nyfikna på Kapten Nemos bibliotek och Nedstörtad ängel flera av de stora romanerna har vi läst tidigare som Livläkarens besök, Legionärna och Sekonden.

Well sometimes I go out by myself,
and I look across the water.
And I think of all the things,
what you're doing,
and in my head I paint a picture

Amy Winehouse lyrics

Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om författare: Andra bloggar om skrivande
©Thommy Sjöberg

Wednesday, December 09, 2009

I dag något om lexikon och intervjuer

Läsa gillar vi på Kistalight - i ur och skur - Vi testar våra gamla texter i dag något om lexikon och intervjuer
Då och då blir vi intervjuade på Kistalight. Här om året av SIFO om dagspolitik, det blev tycker vi, en festlig blogg på Kistalight.
Strax före Allhelgonahelgen deltog vi i en undersökning om hur vi mår i Europa och om det finns någon framtidstro inom EU. Då intervjuades vi av en dam från, SCB, Statistiska centralbyrån. Den intervjun gick rekordsnabbt på något mer än en timme mot de stipulerade två timmarna - sade den intervjuande damen.
- Kan tyda på att man är säker på sina uppfattningar.
- Mindre säker nu!
Här om dagen blev vi intervjuade av lokaltidningens "mitt i" reporter John Jenkins och plåtade av hans kollega fotografen Sara Flodin. Anledningen var att min bok ABC…Kistalight getts ut och är ett kul och möjligen intressant inslag i den kultur som florerar i förorten. När jag säger vi på Kistalight tänker jag på min familj och de människor som finns kring boken. Men när det gäller intervjun är det förstås undertecknad som gäller. Intervjun genomfördes på Akademibokhandeln i Kista. Blev ett fint samtal och visst var det festligt att bli plåtad mot en blå vägg läsande och hållande i den nya boken bland bokhyllorna i affären och alla nya intressanta boktitlar. Utan att gå in på detaljer i intervjun fick jag anledning att fundera kring mitt skrivande.
- Varför skriver jag?
- När började du fundera på att skriva en bok frågar John Jenkins.
En fråga som jag inte riktigt kan besvara.
- Har jag inte alltid skrivit i vuxen ålder - men mest haft tid med små korta bitar. En form som passar mig utmärkt. Första sammanställningen blev en sorts lexikon för att se om det finns en röd tråd, ett mönster och hitta en ton i berättandet.
- Att trycka raderna blev sedan en liten dröm om att förverkliga entreprenören inom mig.
- Inte bara författare utan också förläggare.

- Är inte att skriva fortsätter jag i intervjun: En önskan att bli sedd, stå i centrum, en form av eskapism, skapa en roll, bearbeta gamla trauman. Sedan finns ju glädjen och lusten i att berätta en historia.
- Lika roligt som att läsa goda böcker, äta god mat, umgås med vänner, diskutera, arbetet, flanera, sitta på café, spela tennis, cykla, vandra, resa, lyssna på musik eller göra hm…hm.
Listan kan göras lång - om det som vi gillar som allra mest.

Kortfattad Kinesisk - Engelsk Ordbok för älskande

- Xiaolu som besöker Kulturhuset i Stockholm den 9 oktober


Well sometimes I go out by myself,
and I look across the water.
And I think of all the things,
what you're doing,
and in my head
I paint a picture.
Amy Winehouse lyrics - har Amy skrivit texten?

I dag återvänder vi från förra veckans blogg till Xiaolu Guo och hennes Kortfattad Kinesisk-Engelsk Ordbok för älskande.
- En mycket charmig och underfundig roman.

Boken skulle kunna användas som en kursbok i en skrivarskola. Ordlistan i hennes lexikon kan vara stommen i en roman och glosorna bitarna i den språkliga verktygslådan.
Vi väljer de engelska orden – känns mer naturligt för bokens ton.

Prolog, alien, hostel, full english breakfast, properly – ordentlig, fog, beginner, pronoun – pronomen, slogan, weather,confusion, homesick, progressive tenses, homosexual, guest, misunderstanding, bachelor, green fingers, fertilise, instruction, charm, vegetarian, noble, surprise, pub, drifter – här dagdrivare, bisexual, chinese cabbage + english slug, privacy, intimate, free world, custom, fart – fis, home, colony, prostitute, heaven, romance, physical work, isolate, humour, migraine, equal, frustration, nonsense,discord, identity, anarchrist, hero, freedom, Shengenområdet, self, abortion, nostalgia, age, lighthouse, pathology, pessimism/optimism, electric, bestseller, future tense, possess – äga, christmas, betray – förråda, infinity, expel, dilemma, timing, contradiction, fatalism, race, departure och epiloque.

Se där orden som bildar en kärna och ger substans åt Kortfattad kinesisk engelsk ordbok för älskade och som tillsammans med årets månader, kinesiska året, bildar romanens komposition.
Det finns en dramaturgi: Enkel flicka från landet (Kina) kommer till London (väst) för att lära sig engelska, träffar äldre man på bio. Flyttar kort där efter in hos honom. De möts, förälskelse, det uppstår missförstånd, flickan kallad Z ger sig ut på en tågluff i Europa. En resa som blir bokens vändpunkt, hon återvänder till sin man på Hackney road i London men måste till slut lämna England för att återvända till Kina.
Ur detta skapar författarinnan med hjälp av staplande ordföljder och tempusbrytningar - en naivitet som charmar men också belyser sprickorna i brittisk kultur och samhälle.
Xiaolu arbetar med kontraster som skapar komik men också massor av tänkvärda skärpta och poetiska iakttagelser; Kina – England, Öst – Väst, landsbygd – stad, bondesamhälle – modernitet, manligt - kvinnligt, heterosexuell – homosexuell, naiv förälskelse och prostitution och sex som hon beskriver i poetiska vändningar, engelska språket med bara 26 bokstäver med tempus och böjningar – kinesiska med tusentals tecken (10 000 eller mer) och en mer filosofisk syn på språket Ur detta skapar Xiaolu en sorgsen charmig utvecklingsroman.
I romanen finns en liten hake. Flickan kanske inte är så naiv. Hon och hennes älskade, ganska konturlös egentligen, ser avancerade filmer; Fassbinder, dokumentärer om Billie Holiday och Mae West, läser författare som Oscar Wilde, Virginia Wolf Mot fyren och Hanif Kureishi. Han är skulptör och författarinnan Xiaolu Guo, som säkert har drag av romanens huvudperson Z, är också filmare.
Vi avslutar med en strof från en dikt av Xiaolu Guo:

The man who loves groving beans
The wind is chilly in An april garden
She notices, some vhite hair
Hidden behind his ears
She remembers
He used to talk about beans all night
Broad beans,string beans, asparagus beans, kidney beans
He used to love her so much.

Dikten ovan får vara med för att odla, fertilise, har en viss betydelse i boken.
Vi ger den charmiga Kortfattad Kinesisk -Engelsk ordbok för älskande fem bönor av fem i betyg samtidigt kan vi inte låta bli att tänka att kinesiska är ett språk för målare, poeter, filosofer och bönder och alla som gillar att odla.
Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om författare: Andra bloggar om skrivande
©Thommy Sjöberg

Sunday, December 06, 2009

Klappat och klart

Gamla Stan i Sarajevo; folkliv, kupoler och minareter Bild Wikimedia

Fortsätter och rättar niornas prov i Islam i helgen.
Funderar på kriterierna och målen.
När, var och hur (frågorna) och ribban är lagd för godkänd.
Putta in frågan varför och eleven får fundera, resonera och analysera och det blir okej med nivån för Väl godkänd och snart är eleven uppe på de höga höjderna - Mycket väl godkänd där eleven både ska värdera, argumentera och ta ställning.
Borde ha haft med några resonemang kring Sharia i Islam på provet. Lätt att argumentera för hur vi ska vara mot varandra. Att man ska vara schyst. Vad som är rätt och fel och så vidare som är en del av sharia.
- Moralfrågor där de flesta religionerna är lika varann!

Värre då när religiösa tolkningar ska ersätta världsliga (civila) lagar och rättssystem. Som gjort för att allt för mycket makt samlas på ett håll, makt korrumperar – läs prästerskapet i Iran!
Jämför med våra lagar och grundlagar och Montesquieus gamla idéer från 1700-talet om upplysning och maktdelning – som innebar en delning mellan dömande, lagstiftande och verksställande makt - så viktiga för parlamentarismens framväxt. Krydda sedan detta med tankar om individens rätt och okränkbarhet se t ex den amerikanska konstitutionen och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

- Resonera och argumentera kring Sharia och hämta exempel från historien kring din argumentering?
Nåja kanske en allt för krävande uppgift för en elev i årskurs nio. Får bli ett litet resonemang kring fusk på prov istället.

- Vad säger Koranen om fusk på prov?
Resonera - jämför gärna med bibeln och tänk på frågor som rätt och moral!

Elev said:
Du Thommy den är lite mysko den här frågan!
Men jämför man med kristna kyrkan så påminner det lite om att synda.
Är man då katolik är det ju bara att bikta sig.
10 Ave Maria och synderna (fusket) är förlåtna.
Sedan är det klappat och klart!
Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om Islam Andra bloggar om skolan
© Thommy Sjöberg

Friday, December 04, 2009

Kistalight rättar…

Reader, if you go up Abdullah Kaukji street another 50 meters!

Kistalight rättar niornas prov i Islam i veckan – glömde bort att vara dagsaktuell med frågorna.
- Får bli en liten blänkare här istället!
Här om helgen har det varit folkomröstning i Schweiz om rätten att bygga minareter för landets muslimer.

- Kan man verkligen folkomrösta i sådana frågor?
- Vad säger all världens arkitekter?
- Kommer det i framtiden att bli förbjudet att bygga tornliknande byggnader?
- Var går gränsen?
- Vilken form kan en minaret ha?
- Finns inte en rad minareter runt om i världen som tillhör FN:s världsarv?


Om något liknande skulle ske i Sverige kan man då upprätta små miniminareter a la måtten Friggebod utan bygglov?

- Vi på Kistalight bara undrar!
- Arkitekter i alla länder förena eder!
- Släpp minareterna loss det är …

Kistalight passar i dag på att hylla mångfald liksom minareten genom ett litet besök i Sarajevo. Här en tolkning (Kistalight) av Imam Beys Mosque ur Sarajevo blues av Semezdin Mehmedinovic
Prosadikten är från Sarajevos belägring under dess beskjutning några år in på 1990-talet.

Läsare, om du går uppför Abdullah Kaukjigatan
50 meter till!
När du vänder dig om
ser du ett Sarajevo i dimma
Ett kosmos av sorg.
Ovanför dimman,
kan du se Gamla stans hustak
där ovan
minareten av Beymoskén
isolerad från den jordbundna
alldagliga dimman.
Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om minareter Andra bloggar om Sarajevo
©Thommy Sjöberg