Gamla Stan i Sarajevo; folkliv, kupoler och minareter Bild Wikimedia
Fortsätter och rättar niornas prov i Islam i helgen.
Funderar på kriterierna och målen.
När, var och hur (frågorna) och ribban är lagd för godkänd.
Putta in frågan varför och eleven får fundera, resonera och analysera och det blir okej med nivån för Väl godkänd och snart är eleven uppe på de höga höjderna - Mycket väl godkänd där eleven både ska värdera, argumentera och ta ställning.
Borde ha haft med några resonemang kring Sharia i Islam på provet. Lätt att argumentera för hur vi ska vara mot varandra. Att man ska vara schyst. Vad som är rätt och fel och så vidare som är en del av sharia.
- Moralfrågor där de flesta religionerna är lika varann!
Värre då när religiösa tolkningar ska ersätta världsliga (civila) lagar och rättssystem. Som gjort för att allt för mycket makt samlas på ett håll, makt korrumperar – läs prästerskapet i Iran!
Jämför med våra lagar och grundlagar och Montesquieus gamla idéer från 1700-talet om upplysning och maktdelning – som innebar en delning mellan dömande, lagstiftande och verksställande makt - så viktiga för parlamentarismens framväxt. Krydda sedan detta med tankar om individens rätt och okränkbarhet se t ex den amerikanska konstitutionen och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
- Resonera och argumentera kring Sharia och hämta exempel från historien kring din argumentering?
Nåja kanske en allt för krävande uppgift för en elev i årskurs nio. Får bli ett litet resonemang kring fusk på prov istället.
- Vad säger Koranen om fusk på prov?
Resonera - jämför gärna med bibeln och tänk på frågor som rätt och moral!
Elev said:
Du Thommy den är lite mysko den här frågan!
Men jämför man med kristna kyrkan så påminner det lite om att synda.
Är man då katolik är det ju bara att bikta sig.
10 Ave Maria och synderna (fusket) är förlåtna.
Sedan är det klappat och klart!
Andra bloggar om Kista: Andra bloggar om Islam Andra bloggar om skolan
© Thommy Sjöberg
No comments:
Post a Comment