Just for fun, från Kista till Norra Öland och med Järvafältet, en värld i sig! Essäer och resebitar, gott humör, i en mix av högt och lågt, med en ton av allvar till skratt av indieförfattaren och förläggaren Thommy Sjöberg
Samlar några texter från hösten minus vår tenta på SU som jag lämnade in strax före jul och tycker att jag lärt mig något om en litteraturhistoriens giganter.
Dante Alighieri 700 år, Anniversary Light, i dag 14 septemberhyllar vi Italiens store diktare, Dante Alighieri från Florens, en av de stora inom världslitteraturen, som avled på natten mellan den 13:e och den 14:e september 1321 för 700 år sedan.
Vilket uppmärksammas av alla litteraturälskare och Dantespecialister världen över.
Kistalight passar på med att gå en kurs på SU, den Italienska institutionen, där vi speciellt studerar Dantes Den Gudomliga Komedin (7,5p) under hösten. Vi studerar verkets språkliga och litterära kraft, dåtidens politiska strider och statsskick i Florens, i Italien och i den romerska kyrkan, och vi studerar Dantes liv och hur hans verk påverkade samtiden och eftervärlden. Dante var politiker, statsman, ekonom, föreläsare och författare på sin fritid, kanske rent av en indieförfattare, även om man på medeltiden knappast kände till begreppet fritid.
Men enligt Anders Cullhed var han den förste riktigt moderne författaren (se hans nyutkomna bok Dante - Den Förste Författaren) som ständigt under sina senare år arbetade med sitt verk Komedin som han skrev, bearbetade och skrev om, för att jobba på sitt eftermäle, sin image eller för att han helt enkelt skrev för att uppleva en gudomlig skaparglädje.
Kistalight missar några Danteprofiler under eftermiddagen, andra plikter, men är tillbaka till Zygmunt Baranski som blir dagens höjdpunkt. Baranski talar till synes utan manus med en lätt hand om Dante och hans text i komedin. En lätthet som säkert rymmer en otroligt massa kunskap om Dantes liv och verk. Baranski betonar Dantes modernitet i skrivandet, texten, i Komedin, och det gäller även helheten i macrostrukturen, i organiserandet av verket, samtidigt som han hör hemma i medeltidens föreställningar och världsbild.Han uppfinner sina sånger, Cantos, med den struktur de har, terziner och verser och han utvecklar texterna på sitt eget sätt där han blandar högt och lågt med olika stilarter som poetiskt högtravande, filosofiskt och lärt med kommentarer om den egna texten. Han blandar, mix, även med olika språk från folkligt Toscanska till latin. Dantes sätt att använda språk och stil gör honom, Komedin, till ett radikalt språkligt poem även om hans föreställningar hör hemma i medeltiden. Titeln Komedin skulle då kunna förklaras med denna förmåga att blanda högt och lågt, det folkliga med det lärda, mix av latin och mustig toscanska, leken (experimentet - kreativiteten) med olika språkliga och stilistiska nivåer skapar en komedi och bildningsresa i Medeltidens allvar och föreställningar. Hm ... hm, intressant, ska bli spännande att läsa mer om Dante i den kommande kursen Dantes Den Gudomliga Komedin
Patti Smith och Robert Mappelthorp från Just Kids övervakar delar av kurslitteraturen från årets jubileumskurs, Den Gudomliga Komedin och Arvet från Dante 700 år, Romanska Institutionen Stockholms Universitet. Bild Thommy Sjöberg, pennteckning Elisabet Halls, Åkerbokonstnärerna, dotter Anna Horn.
Kistalight har kommit en bit med sina studier om Dante, följt fem föreläsningar så här långt, läst Helvetet och Skärselden i Den Gudomliga Komedin, plöjt det mesta (2/3) av Anders Cullheds Dante - den första författaren, Olof Lagercrantz Från helvetet till paradiset har vi läst tidigare, blir omläsning där. Den egensinniga Giacomo Oreglias Dante Liv, Verk & Samtid läser vi i då och då (smakportioner) och Giovanni Boccaccios En liten skrift till Dantes lov (viss ironi eller godmodig humor från medeltida 1350-tal) hittar vi på Kistabibblan.
Grabbar och tjejer (shummar och guzzar, lite förortsjidder) som om Kistalight, fortfarande slashade från katedern i Orten 1 6 4 Light. .
Dante är en av giganterna i världslitteraturen.
Grym softish ragazzo på världsnivå!
Ingen har som han personifierat medeltidens litteratur och tänkande!
En skolastiker som införlivade kristendom med antikt tänkande från Aristoteles och andra greker (legender från Hellas) i sin stora Komedin.
Hans stora verk Komedin, från början kallades den inte för Den Gudomliga Komedin, kom senare då Boccaccio la till det epitetet i sin Dantebok En liten skrift, har liknats vid en jättelik medeltida katedral av språkbygge. Komedin består av 100 sånger, cantos, indelade i tre böcker, delar, Helvetet (Inferno), Skärselden (Pugatorie) och Paradiset (Paradiso). Varje del består av 33 sånger (cantos) plus att Helvetet har en inledningssång. Varje sång består av cirka 140 rader och är skrivna på italienska med dialekt från Toscana (lingo från förorten nja .. a men ett mycket progressivt val av ett folkspråk för dåtida religiös litteratur skrevs på latin) på ett versmått som kallas för terziner, treradiga strofer med elvastavig vers.
Dantes språk har en märkvärdig litterär kraft, det är lyriskt när det gäller verser och ordval, men samtidigt precist och konkret med detaljer, namn på orter, historiska personer och händelser. Plus att det finns en tolkningsbar mystik.
Se den berömda inledningen!
Till mitten hunnen på vår levnads vandring
hade jag i en dunkel skog gått vilse
och irrat bort mig från den rätta vägen.
En del av den konstnärliga kraften finns i lyriska liknelser och metaforer se till exempel från den berömda femte sången i Inferno där Dante berättar om kvinnor (par) som drabbats av ödesdigra passioner allt från Semiramis (Assyrien), Dido i Khartago, Kleopatra från Egypten med Caesar och Antonius, den sköna Helena (Sparta) och Paris, Tristan (en av Kung Arthur riddare) och Isolde och slutligen paret i sången; Francesca och Paolo som förälskar i sig i varandra medan de läser om Lancelot och Ginevra i Artursagan och deras kärlekshistoria för att förströ sig när hans storebror Malatesta, ful och gemål till Francesca, var på annat håll, sedan är det liksom kört, kärlek, passion och stora känslor uppstår. Dante författaren tar avstånd från sådana lustar, ha sex (bazza - bäzza, jingli-jingli som man säger i förorten), och anser att kärleken är ett högre gudomligt väsen medan pilgrimen hans huvudperson i sångerna är full av medkänsla och insikt.
Som stararna bärs bort på sina vingar
i tät och talrik flock när vintern kommer,
så driver blåsten dessa onda själar;
än upp, än ned, än hit, än dit den för dem;
och inget hopp om ro eller lindring
i deras straffdom någonsin dem tröstar.
Kring titeln Den Gudomliga Komedin har det alltid funnits funderingar; Den Gudomliga la Boccaccio till i sina föreläsningar om Dante och i sin bok En liten skrift till Dantes lov.
En litterär biografi från slutet av 1350-talet!
Att Dante med sina mörka skildringar från Helvetet och Skärselden skulle kunna kalla sitt verk för en komedi uppfattades av många som en gåta och mystifikation. Argumentet var att ändå slutade verket, Dantes pilgrimsfärd, lyckligt, religiöst fulländat och resultatet var en gudomlig komedi.
Verket hör så mycket hemma i medeltidens tänkande och religiositet och med Dantes strama byggande av en litterär katedral blev det också snabbt accepterat, hyllat och kanoniserat i den medeltida världen. Men språket och den konstnärliga gestaltningen lever vidare och kränger sig ur sin samtid och tidskostym. Blandningen av latin och italienska från Toscana, stilbrytning mellan högt och lågt, skapar också kärna av humor och folklig tillgänglighet. Dessutom måste det för Dante ha varit väldigt tillfredsställande (roligt) att placera alla sina rivaler, meningsmotståndare och fiender, det vimlar av dem ofta från Florens, på olika nivåer (kretsar) i helvetet och i skärselden. Det är lite som hos Strindberg när han processar sina antagonister:
Vi syns i min nästa roman!
To be continued ... märker att vi inte blir klara med Komedin här, får bli en blogg till med Kistalight som slashar från Orten!
Kistalight som ibland drömmer om att han är en seriefigur.
En cartoon!
Tja, varför inte tillsammans med Mimmi på äventyr i vardagen.
Vi börjar med bilden ovan, med sommaren i backspegeln, grönska i Enerum och på väg mot Kalmarsund och fortfarande, även i år, syns en yvig coronafrisyr som tittar fram under kepsen.
Frillan får i dag heta omicron light, en superspridare!
Klart vi är vaccinerade på alla håll och kanter.
Får bli en logga av bilden, åtminstone i dag, när vi börjar gå mot ljusa tider!
Så Mycket Bättre är över för den här gången, istället för att jämföra olika säsonger försöker vi plocka ut några höjdare genom åren. Inte med perspektivet med vilka som blivit super duper hits utan mer tolkningar som känts överraskande, närvarande, som tolkats med hjärta och äkthet.
Tolkningar med karaktär och autenticitet och nya dimensioner!
Något funderar vi också var de riktigt stora kanonerna inom singer/songwrirter skrået i Sverige håller hus?
Ulf Lundell, Per Gessle, Håkan Hellström, Peter Le Marc, Lars Winnerbäck, eller varför inte tjejerna Veronica Maggio och Robyn men Laleh har varit med, ABBA med Björn och Benny är väl inte att tänka på när det gäller tolkningar av andra artister.
Kistalight har en teori; visst är de för stora för formatet, alla andra artister skulle bli alldeles för starstrucked, typ tokimponerade. Dessutom tror vi att flera av våra storheter inom singer/songwriter parnassen är genuint blyga människor.
De grejar typ inte sådana här tillställningar!
Nej bättre då de lite lagom stora profilerna!
Passar bra för familjelivet, vitt vin och snacks, framför TV under sena höstkvällar!
Kistalight goes Indie - tolv låtar från Spellistan
Detta är Gustaf och Victor från Så mycket bättre! Vad gör man inte för att se och höra dem även om det inte är Live! Musik när det är som bäst, den lekande spelande människan, lek istället för ego och klickar på sociala medier, bara att sjunga med och digga, Musiken är mitt liv diddle i do, diddle i dej!
Årets genombrott i Så mycket bättre! Vem är bättre skickad än Cherrie att tolka Stockholmsnatten med dunkla krafter i rörelse. Lyssna på hennes honungsstämma från Orten! Jämför gärna med Kistalight Orten 1 6 4 Light!
Jakob Hellman med Eldkvarns I skydd av mörkret, mycket atmosfär av det som var Norrköping; en arbetarstad, Strykjärnet, industrierna vid Motala Ström, hudlöshet och känsla av att inte höra till. Wow för tolkningen och Jakob Hellmans lätta danssteg.
Visst älskar vi popschlager, Bara Du och Jag, Tove Styrkes tolkning av Lili och Susies hit. Schysta moves och Tove är så söt att man kan äta upp henne, men har inte Toves sång och gullighet mörka stråk av undertoner. I en annan tolkning av Helena Sjöholms sång Varje sår söker ett sår, original Billy Joel, förvånas man över att en så ung tjej, Tove, kan ha så djupa insikter i sorg och saknad.
Little Jinder gör en fin fin existentiell tolkning av Carolas Säg mig var du står säsongen 2019. En hipster från Söder och Nytorget. Yngre hippa tjejers idol med anarki och fest i blick! Inte bara om man får tro Fredrik Strages analys, Little Jinder lär även attrahera yngre medelålders män (fyrtioåringar) som i henne ser en ställföreträdande revoltör och där hon liksom har en hemlig skara följare. Kan detta gälla även för en gles skara panschisar?
Seren stämning med Tomas Andersson, vi väljer hans tolkning av Eric Saades Popular. En ännu större följarskara fick Tomas med sin version av Sven-Ingvars När Solen Färgar Juninatten. Men i tolkningen ovan finns en härlig indiekänsla: Underdog med hemligheter och ensamhet.
En dag jag vinner allt!
Icona Pop med Moneybrothers They´re building walls around us. Det finns bara ett läge hos tjejerna i Icona Pop! Det handlar om full gas och fullt ös. Kistalight kanske skulle ta på sig sina blue suedes shoes (Dansdojorna på i Lundegård) dra till Strand i Borgholm och dansa på deras disco fram på småtimmarna nästa gång tjejerna kommer till vår sommarstad.
Visst ja, räknas visst till de äldre-äldre, går helst på fest redan på eftermiddagen eller tidig kväll och oftast blir det mineralvatten till salladen.
Inga tunga grejer eller hot shots!
Hej ... hej, innan solen går ner över Kalmarsund.
Ett sista glas med Miriam Bryant blev en jättehit genom Så Mycket Bättre. Tolkningen av Sven Bertil är inte bara en version av en av våra stora trubadurer utan är också en lyhörd tolkning av den framlidne akademiledamotens Lars Forsells vers och text. Kistalight och Mimmi har haft en av sina mest gripande musikupplevelser någonsin när Miriam Bryant framförde Ett Sista Glas på Sergels Torg i april 2017 när 50 000 människor samlades i en Kärleksmanifestation, se A Broken Rose in Stockholm, efter attentatet på Drottninggatan. Stockholmare som drog man ur huse för att visa att man vill ha demokrati, rättvisa, en mänsklig stad och att man står upp mot terror och religiös fundamentalism.
Tidernas största, en monsterhit, i Så Mycket Bättre, Magnus Uggla med Jag och Min Far. Kanske inte så mycket indielåt men Magnus har varit både punk och glamrockare i sin ungdom. Olle Ljungströms vars låt är förlaga till Magnus sång var ju dessutom under sin tid som musiker i Reperbahn väl så mycket indie och underdog.
Kistalight och Mimmi som senare en lördagseftermiddag tillsammans med andra panschisar, från både stan och vischan, var och såg Magnus Uggla på Cirkus i Stockholm i hans musikmemoar:
Hallå, om Bobo Viking och andra musikhjältar i från hans ungdom.
Kul inslag i monologen var när Magnus undrade om det var något fel på rökmaskinen på scenen?
Alldeles grått över publikhavet på föreställningen.
Inte lätt att vara grånad panschis på Magnus musikal Hallå en lördag eftermiddag!
Har inte Agnes alldeles för vacker pipa för att vara på en indielista?
Inte alls!
Här tolkar hon dessutom Ebbot Lundbergs Instant Repeater från Soundtrack of our Lives.
Agnes och Ebbot!
Kan inte bli mer indie!
Laleh, ett av de stora genombrotten i Så Mycket Bättre! Hon var indiestar när hon kom till Blå Gåsen på södra Gotland men en stjärna i folkhemmet när hon for hem från ön. Här med E-Types Here I Go Again! Laleh lyfter låten till nya dimensioner, från dansande showdisco med fyrverkerier till en mogen ballad med lyriska kvaliteter.
Wow!
Det första stora genombrottet i Så Mycket Bättre!
September vem sjutton är det?
Var indie, men inte länge efter att programmen visats i de svenska stugorna.
På vår lista avrundar vi med Pluras Kärlekens Tunga, passar bra eftersom vi började med Jakob Hellman, tolkande Eldkvarn.
Visst är Septembers tolkning lysande och snart visste vi alla vem Petra Marklund var. Kul detalj är porträtten framme vid scenen där artisterna har målat av varandra.
Fin film på SVT2 ikväll, se analogt eller streama!
Kistalight har varit på bio i veckan, mars 17, och sett Oscarsvinnaren Manchester by The Sea - bästa manus och bästa manliga huvudroll. En vacker film med mycket vacker musik och en sorgsen berättarton! Det tycks råda ständig senvinter i filmen och varken det lätta snötäcket eller människors känslor tycks kunna tinas upp! Ser filmen torsdag eftermiddag på bio i Kista - småkallt och dragit även i salongen! Går du på bio i Kista en senvinterdag se till att du har varm tröja, jacka och varför inte långkalsonger och ett par rejäla kängor? Nåja ska du se en kulturrulle i förorten så kan du gott se till att ha en varm klädsel - ska man vara fin får man lida lite pin! En mycket sorgsen film - ett även passande känsloläge med tanke på händelserna i Kista, Hallonbergen och Rinkeby i veckan! Unga människor med livet framför sig som får sätta livet till i blodiga gänguppgörelser. Vad händer i Sverige och i förorten? Segregation, orättvisor, ökade klassklyftor, nedmontering av skolor och omsorg och ett tomrum kring frågor som att vi behöver en gemensam värdegrund - för att kunna tackla problemen i vårt samhälle. Tillbaka till filmen! Manchester by The Sea är en film som tar tempen på USA - speciellt då på hur den den vita arbetarklassen mår. Är det då arga äldre vita mäns vrede som gestaltas (plus deras kvinnor)? Ni vet Trumps något överraskande väljarbas i USA;s roststater och i gamla New Englandstater på östkusten! Nja... filmen har en enkel grundstory. Huvudpersonen Lee har flytt sin hemstad Manchester by The Sea och försörjer sig som trulig fastighetsskötare (typ minns en svår Marlon Brando eller James Dean) i den närbelägna storstaden Boston två timmar bort. Men återvänder när hans kvarvarande bror hastigt avlider i hjärtsvikt. Motvilligt finner han, Lee, sig vara utnämnd till förmyndare för sin brors 16-åriga son. Lee och hans brorson blir en ofrivillig duo. Kvinnorna lyser med sin frånvaro. Patricks mamma finns någon annanstans och är bara närvarande på Internet och Lees fru har dragit. Två övergivna killar alltså! Patrick ska hantera sorgen med sin förlorade pappa och bearbeta traumat med sin försvunna mamma och Lee, det förstår man snart, bär på en katastrof inom sig av den där karaktären det aldrig går att komma över. Från detta bottenfrusna läge, ständigt snötäcke, småkallt (Marlon Brando och James Dean i T-shirt i snålvintern) fucking freezing all the time, ska Lee och Patrick ta itu med begravningsbestyr och sin framtid. I dialogen mellan Lee och Patrick hämtar filmen sin storhet. Manusförfattaren och regissören Kenneth Lonnergan, en gammal filmräv, får till en skruvad dialog. Känslotundran tinas upp med humor och farbror Lee får skjutsa (curla) Patrick till skolan, hockey och basketträning, repetition med punkbandet, dejter med de två flickvännerna, fixa den avlidna pappans fiskebåtsmotor (båten måste absolut vara igång för ekonomin), stilla Patricks oro över att den avlidna pappan måste ligga i ett frysrum ända till gravsättningen under våren (fucking freezing) och i en mycket festlig scen vara förkläde när Patrick ska få till det med den ena flickvännen och Lee får underhålla flickans mamma vid en middag. Det går trögt med konversationen! Blir mest en noshörning i vardagsrummet eller varför inte en isbjörn vid köksbordet! Filmen livas också upp av det livliga bildberättandet i de kvicka växlingarna mellan nu och dåtid. Vackra bilder dessutom av burgna Bostonbors ödsliga sommarhus, tomma hummertinor på kajerna, spegelblanka fjärdar ut mot öarna och där det mest tycks vara folkliv på den lokala puben som livas upp av ett och annat rallarslagsmål. Något upptinade i permafrosten blir vi trots allt innan den vackra sorgsna filmen är över och visst är det en berättelse om dagens USA. Tiden tycks ha gått förbi det lilla fiske och sommarställe byn med småindustri och hantverkare i den gamla New England staten. Manchester by The Sea i Massachusetts som en symbol för någonting ursprungligt i den amerikanska berättelsen. Till New England kom de första pionjärerna, pilgrimerna, med Mayflower, här startade amerikansk kapitalism och entreprenörsanda med småindustri i textilbranschen och här grundades några av de mest inflytelserika skolorna och universiteten. Den amerikanska drömmen, The american way of life, känns ändå långt borta! Är det ett tomrum efter stora förändringar i samhället? Globalisering och digitalisering! Nedlagda bil och stålindustrier, gruvor som läggs ned och förändrad (demografi) sammansättning i befolkningen. Den stora klyftan mellan de stora städerna och landsbygden med små samhällen! Det kulturella gapet mellan vänsterliberalism, media, feminister, hbq och gröna aktivister och så kallat vanligt folk som fått sämre villkor. Vilka formulerar och tar ställning för vanliga människors världsbild? En aggressiv multimiljardär i röd arbetarkeps som misstror etablissemanget? Den amerikanska drömmen som möjlighet har ju alltid varit lite tilltufsad men i dag tycks den mer avlägsen än någonsin! När populism förklädd i röd keps förklarar klassklyftorna i samhället och fyller på tomrummen av förlorade ideal och blir en antiröst mot överheten för vanligt folk som blivit fattigare.
Betyg för filmen Manchester by The Sea: Fem fyllda hummertinor av fem.
Vi avslutar med något mer optimistiskt och dagsaktuellt, War on Drugs, I Don´t live here anymore.
I ärlighetens namn röstade inte delstaten Massachusetts på Trump. I flera av de gamla New Englandstaterna stod Hillary som vinnare! Liksom på västkusten! Längs kuststaterna röstade man alltså gärna på Hillary Clinton. Liksom i flera av de områdena i Californien m fl stater som gränsar, sic, till Mexico1
Detsamma gällde i valet 2020 men då vann Joe Biden tillbaka flera stater i Rostbältet!
och gjort ditt namn så välkänt i Inferno! (1 -3) Sång XXVI Inferno Dante
Kistalight har läst Dante Den Första Författaren av Anders Cullhed. Detta är en bok att älska för alla oss som älskar böcker.
Grabbar och tjejer (Z- generationen)!
Ni vet sådana där rektangulära grejer, med hård pärm, framsida med bild och namn, och innehåll med många papperssidor med massa text som du kan läsa i lugn och ro och där du varken behöver klicka gilla, klistra in emojis eller kommentera!
Anders Cullhed och Den Förste Författaren är en vacker bok med en fin och tydlig kapitelindelning, utmärkta illustrationer av medeltida konstverk och boksidor, bilder och nutida fotografier från Toscana och Florens.
Är du intresserad av historia, medeltida statsskick, skolastik, i Europa, Italien, speciellt i Toscana och stadsstaten Florens,vid tiden för när den officiella litteraturen tog ett språng från lärde med latin till en kanon på folkspråk (italienska från Toscana), kryddat med occitanska från Sydfrankrike eller trubadurpoesi från Provence, så är detta boken för dig.
Florens är under Dantes tid, 1265 - 1321, en stad som växer ekonomiskt och får en stigande befolkning med cirka 100 000 invånare.
Vilket då gör staden till en av Europas folkrikaste städer!
Textil och klädnadsindustri står i centrum!
Det medför en tillväxt i ekonomin som utvecklar handel och bankirverksamhet. Kring entreprenörsandan präglas till och med en ny valuta guldflorinen.
Florens som stadsstat utvecklar även en kommunal organisation under inflytande av de yrkesgrupper som dominerar i staden; textil, läder, skinn, päls,handel, bankir, apotek och läkare. Den kommunala organisationen blir en motvikt till den omgivande landsbygdens jordbruk och feodalism.
Omvärlden domineras av två stora maktblock det Tysk-Romerska riket och kyrkostaten Rom. Kejsarriket, den världsliga makten står mot den andliga riket påvestaten (med en ledarroll i förfall).
I Florens fanns då två stora partier ghibellinerna (kejsarvänliga) och guelferna (påvevänliga) som dominerar styret.
Trots den avancerade kommunala styret, med makt och rikedomar, är den här perioden en tid av laglöshet, intriger och korruption. Dante som blir en representant för de vita guelferna är under en tid en lokal politiker och verkar även under ett år, 1300, som ambassadör i San Gimignano.
År 1300 blir ett ödesår för Dante under uppdrag (troligen) i Rom passar hans politiska (ekonomiska) motståndare på att intrigera och döma honom till böter och hans tillgångar konfiskeras. Straffet omvandlas senare till en dödsdom och Dante går i landsflykt.
En landsflykt som påverkar hela hans vuxna återstående liv och kom att genomsyra hans Gudomliga Komedi.
Anders Cullhed följer Dante tätt i spåren, från barn, ungdom och som vuxen och han visar hur mycket Dante formades av medeltidens förhållanden i Florens, Toscana och norra Italien. Dante blir hos Cullhed en författare som är formad av den entreprenörsanda som rådde i Florens mer merkantil (kommunen, handel, hantverk och business) anda än av akademisk lärdom.
En ton som också genomsyrar Komedin!
Dante valde även italienskan, sin moders språk, för att nå ut till fler läsare, ett val som visar på känsla för marknaden. Komedin visar även prov på att Dante inte är främmande för konkurrens, rivalitet och tävlan med andra samtida författare.
Anders Cullhed berättar också om hur Dante utvecklas som författare, blir en auctor, som både citerar (latin), kommenterar sina texter och som författare skapar sitt eget språk med egen ton. Frågan är också om inte Dante även uppfinner sina egna ord i sin Komedin när han väljer folkspråket italienska.
PS I kursen om Dante på SU som Kistalight följer under HT 21 finns det skrivningsfrågor (tenta) som handlar om Anders Cullheds tolkning av Dante som den förste författaren jämfört med några andra Danteforskare. Vilket gör att jag inte fördjupar mig allt för mycket här på bloggen i den frågan
Jaha, då var veckans statsministerval klart, gick bra den här veckan också!
Nu verkar det dessutom hålla över Regeringsförklaring, ministerlista och kungens konselj, kanske ända fram till valet om tio månader.
Ser bra ut med Magdalena Anderssons minoritetsregering, några nya intressanta ministernamn som ... ....
Men vad göra i en dysfunktionell familj?
Behövs en terapeut?
SD som en gökunge som ingen vill ha i familjen och ingen vet hur man ska hantera!
En politisk gökunge som dessutom växer och bara blir större när folk borde veta bättre (lurade av populistisk politik) än att rösta på dem.
Vad göra i den såriga familjens syskonskara?
Jo man får upprätta listor med avtal! Vi tar det från vänster.
V upprättar samarbetsavtal med SAP
SAP har (hade) långa listor med samarbetspunkter med MP, C och FP som regeringsunderlag
C har lista med samarbetsförbud med V för SAP och utesluter allt samarbete med SD ändå röstar de på en budget som SD medverkar i
C har avtal (lista) med MP om strandskydd och skog
FP säger nej efter förra regeringskrisen till SAP lista och går högerut samtidigt som partiet blir allt mer diminutivt, in to thin air
KD ledare har egna skriftliga husavtal med äldre man som känner sig förvirrad; sälja eller inte sälja
SD har lista (avtal) med kommande uppgörelser (budget) med M och KD
M försöker då och då bilda regering på talmannens uppdrag när det är kris men grejar inga listor, tji lista ingen regering
Vad gör man när den politiska verkligheten inte ser ut som den förväntade partikartan, hur löser man upp låsningar? Terapeut behövs i högsta grad men hur ska terapin se ut?
Varför inte anlita en smart gamer så här i digitala tider som kan lösa upp de politiska låsningarna med lite kul spelövningar!
Gör ett Sverigespel med landet som karta och med riksdagen som sidorubrik. Skapa en slinga genom landet, prickar som följs med tärningskast och med platser som anhalter (stopp) där spelarna får anvisningar, ta ett kort, om konsten att hantera listor, förflytta sig framåt eller bakåt, sjunga lämpliga partivisor, härma legendariska politiska citat, läsa på FN:s klimatmål och mänskliga rättigheter, plugga in de svenska grundlagarna med riksdagsordningen, träna värdegrund, bryta arm eller hoppa grodorna och fortsätta spelet med tärning tills man går i mål i riksdagshuset.
Platser som kan besökas med egna politiska profiler (listor) kan vara Malmö, Sölvesborg, Kalmar, Ljungby, Göteborg, Strängnäs, Uppsala, Stockholm, Ö-vik, Haparanda och många fler.
Slappa på soffan med fars Dag Present från Mimmi, Obscuritas David Lagercrantz nya mysteriebok (eget inköp på Akademibokhandeln i Kista men Mimmi sponsrar).
Börjar med sovmorgon, var med (passade) trollen, barnbarnen Freja och Ludde mycket trevligt, igår med kaninpassning (Olle och Lakrits) i utomhusboning, pepparkaksbak formar och egen design, lasagnemiddag och barnserier från Netflix, pling,plong, kaniner, enhörningar och andra figurer, som sjunger spelar och dansar och är på äventyr, plus nattning med några lästa sagor.
Då sover man, pling plong, gott på natten!
David Lagercrantz nya deckare är en riktig bladvändare. Här har Lagercrantz tagit steget vidare från Milleniumböckerna, fröken Salander och Mikael Blomqvist är nu på retreat och Lagercrantz har skapat nya personligheter och miljöer.
Från Stockholm söder (basecamp; Milleniumtidningen och Fiskargatan) till Östermalm (Oscars föramling) och Husby (Kista) i Västerort. Här med egna karaktärer som professor Hans Rekke, gedigen överklass och Michaela Vargas förortsbrud och ung polis med stenhårt pannben och ambitioner som inte riktigt passar in i ett polisgäng av kriminalare.
Från Strandvägen via krogarna kring Stureplan till Kista Torg och grön pastell på hyreslängor i Husby!
Stieg Larsson lekte med sina karaktärer, Blomkvist och Salander, parodi noir på Astrid Lindgrens Pippi och Kalle B i Milleniumtrilogin. David Lagercrantz skojar med sir Arthur Conan Doyles och Sherlock Holmes myten och hans följeslagare Dr Watson. Hans Rekke har en skarp iakttagelseförmåga, ser detaljer som ingen annan, har en höklik profil, blir lätt manisk kring mysteriegåtorna, lider av bipolaritet och faller ned i svarta hål med medikamenter i badrumsskåpet som vore det ett apotek.
Svarta hål som är ett ledmotiv i deckaren; både för offer, gärningsman, liksom för Hans Rekke och tjejen från Husby kriminalaren Micaela Vargas med det betonghårda pannbenet, David Lagercrantz egen Dr Watson.
Medan Kistalight vänder blad på soffan, ambitionen att slappa på soffan under Fars Dag, upptäcker vi att det är skidskytte på Svt och premiär för Vinterstudion. Vi älskar komben skidskytte och Stina Nilsson (jämför även gärna med Stina Nilsson Trippel i Quebec) bara måste följa Stina Nilssons nya satsning, i dag har hon näst snabbaste åktiden men några bom för mycket!
Svenska Skidförbundet verkar ha sålt ut rättigheterna för att sända längdåkarnas tävlingar (ett antal) till ett kommersiellt bolag. De har sålt skidåkarsjälen på månglarnas marknad så det blir mindre sprint och distans med Jonna, Maja, Ebba och Frida och de andra tjejerna på folkliga Svt som alla kan se.
Synd!
Kistalight vänder några blad i Lagercrantz Obscuritas, men det är ju Fars Dag då bara måste man gå på promenad. Vi väljer en klassiker Igelbäcken förbi koloniodlingarna, fortfarande odlas det grönkål, bort mot änderna vid bron till Skogvaktarkärret, får en liten pratstund med änderna (small chatt). De ser fina ut i år, talrika och fina i teckningen. Kistalight och Mimmi blir glada av att prata med änder. Ålderstecken?
Inte alls säger ung tjej som med ett stort leende lyssnar på vårt prat och säger sig också prata med våra Quackisar.
Sedan fortsätter vi runt Ärvingeområdet hem till söndagsmiddagen.
Vänder några blad med Lagercrantz ...
Fars Dag middag javisst, fixad i förväg med krämig lasagne, något vi redan bjöd trollen på (barnbarnen) under lördagen. Vad passar väl bättre än lite Så mycket bättre till söndagsmiddagen. Kistalight försöker rodda in på TV 4 play appen och casta till vardagsrum, funkar ej, kastas ut till någon Google app, prövar med min gamla iPad, går ej funktionen är ej längre tillgänglig, prövar till slut med datorn - funkar. Alltså häftigt musikprogram med bröderna Norén, den lekande människan med musik, och Cherié, ett glas och krämig lasagne.
Perfekt match för Fars Dag!
Vänder några blad med Lagercrantz ...
Tar en tupplur, kollar på Babel och vänder några blad till!
Sedan fotboll på toppnivå, Sverige mot Spanien, utan Zlatan i startelvan, stort bollinnehav för Spanien men visst skapar de chanser; Isak, Forsberg och grabbarna, kunde ha blivit något mål! Sverige håller tätt i drygt 80 minuter sedan spricker nollan med ett märkligt mål, retur från ribbkrysset som påpassligt sätts i nätet av spanjorerna. Ett mål som av svenskarna uppfattas som offside.
Vinst för Spanien, logiskt och väntat, men ändå ...
Vänder några blad till med Lagercrantz den sena kvällen, tunga teman som talibaner, situationen i Kabul 2003, förbud av musik, hemliga tortyrceller och okända fängelser; Black Princess och Micaela Vargas förortstjejen med det betonghårda pannbenet som tycker att Hans Rekke är en riktig lipsill, som bör samla ihop sig för att de ska lösa bokens mysterium. Trots de mörka ämnena lyckas David Lagercrantz skriva en puttrig thrillercocktail som är en riktig bladvändare. Bra Fars Dag läsning, betyg fem snabbt vända blad av fem.
Allhelgonakyrkan i novemberskrud och skymning! Visst passar det fint att minnas sina förfäder vid Allhelgonahelgen. Mitt emot Allhelgonakyrkan på Stockholm Söder bodde min farmor Anna Sjöberg runt tjugo år på Helgagatan 17 och där är Kistalight född när det begav sig. Foto från Facebokgruppen Södermalm i bilder Susanne von Stransky.
Helgalunden
Klicka gärna på bilden, troligen från mitten av 1940-talet, kanske rentav från fredsslutet 8 maj 1945 någonstans vid Helgalunden eller möjligen Rosenlundsparken. Bild från Johan Kragsterman. Laguppställning Sjöbergsfamiljen de vuxna (trolig) från vänster Gunnar, Greta, Bror, John, Knutte, Anna, Hjalle, Hasse, farmor Anna, Helga Bengt, Helge, Gun, Alvar, Ingegerd, Elsa, framför Sassan och Märta, är det månne Signe som är fotograf. Det är en liten bild men skarp i konturerna efter alla år.
I dag fyller vi 15 år som blogg på Kistalight. Inte dåligt! Vi firar med en blogg. För nästan lika länge sedan publicerade vi Rötter, en bit om Sjöbergssläkten från Årstanäs i Österhaninge socken, med hjälp av ett fotografi från Stockholmstidningen den 27 september 1925, där man hyllade en av Sveriges barnrikaste familjer. Familjen med 20 medlemmar! Bilden ovan är från kusin Johan Kragsterman. Liten i formatet men överraskande skarp i konturen! Nu har barnen Sjöberg blivit stora, flytt från landsbygden (skärgårdshemmanet) och landat, strandat, på en granithäll (kobbe) nära Helgalunden på Stockholms Söder. Tiden är mitten av 1940-talet och det är sommar. Bor man i en liten lägenhet får man trolla när det är dags för kalas och vid fotografering flyttar man gärna utomhus. I mitten står farmor Anna omgiven av ett antal av sina barn med deras respektive, längst fram barnbarnen, alla de som blev en hel drös med kusiner. Platsen är kanske Rosenlundsparken eller möjligen nedanför Tjurberget och Helgalunden, Kistalight tycker sig se ett höghus från Blomsterfonden vid Ringvägen skymta i bakgrunden. Hur som helst har vi spanat i kvarteren! Liksom lite med hjälp av våra äldre släktingar kikande över axeln från fotografiet! Kistalight har genom Katarina kyrkoarkiv, dopattest, upptäckt vår födelseadress, Helgagatan 17, föräldrar Kurt Adolf Sjöberg f 1922 elektriker, ska vara Knut Adolf, och Ulla Gunvor Jansson f 1924. Det noteras även om när föräldrarna har gift sig. I mitt fall drygt fyra månader före födsel, ska egentligen vara född fem månader innan då jag är tre veckor för tidigt född den 4 februari 1948, för andra kunde det vara mer tätt inpå än så, någon lyckas med att gifta sig en månad före nedkomsten och för de som är ogifta blir det en skarp notering. Männens yrke noteras; Knut var elektriker och det är präktig arbetarklass som råder i Katarina församling, rör, fabriks, tygarbetare, mekaniker, chaffis eller postiljon, kvinnornas sysslor noteras ej.
Jag närmar mig Helgalunden via Tjurbergsparken. Det första som dyker upp är gamla Katarina Realskola. En av Stockholms första byggnader i funktionalistisk stil, invigdes i mars 1932 och ritades av arkitekterna David Dahl och Paul Hedqvist. Byggnaden är i en stram funkis stil, tre våningar hög med huvudbyggnaden och skolgården vänd mot söder med aulan i vinkel som är uppburen av pelare. I aulans pelargång finns en känd dricksfontän skapad av Eric Grate. Skolbyggnaden är numera kultur(blå)klassade av Stockholms Stadsmuseum, en period verkade Teaterhögskolan här och i dag huserar Engelska gymnasiet i byggnaderna. Stig Claesson, Slas, har berättat om bekymren med att bära realskolemössa under sina år som elev på skolan. Pappans stolthet över mössan och hur Slas fick gömma den den när han lämnade hemmet på Klippgatan på östra Södermalm för att inte mobbas som en kissedog och rent av få en snyting av grabbarna på väg till skolan. Inte lätt att vara en arbetarkis från Sofia i den stilrena funkisen i en realskola på Söder!
Väster om skolan ligger kvarteret Metern här går går vi in genom en portal och kommer till en storgård för HSB bostadsrättsföreningen Metern som uppfördes 1926 med mindre lägenheter för skötsamma arbetare med lägre inkomst. Gården andas idyll med inväxt grönska a la trädgård och omsorg om byggnader. Den gamla numreringen för Helgagatan finns kvar, första porten är nummer 15 och hjärtat börjar picka hos Kistalight, här är det nära till 17, är jag möjligen född inom HSB-gemenskapen? När jag var ung bodde jag i gamla Östberga, Hälsningar från Östberga, och i dag bor jag sedan mer än 40 år i Kista i HSB, se Heja Sverige! Bara att gå ett varv runt gården så hittar jag nog min adress, går motsols ett, tre, fem och så vidare, men gårdens portar slutar vid 15! Söker du någon och kan jag hjälpa dig säger äldre vänlig farbror vid den måleriska porten vid entrén. Jag är ordförande här sedan antal år tillbaka och vet en del om kvarteret. Kistalight berättar att han är född här i kvarteren kring Helgalunden och letar efter port nummer 17, är lite nyfiken så här på gamla dagar över mina Rötter. Med all rätt säger vår vänlige ordförande men i dag har hela kvarteret Metern adressen Helgagatan 36 men i porten därborta bodde en av skaparna av de i dag kulturmärkta byggnaden. Nummer sjutton har jag inte koll på. Metern anses dock i dag vara av kulturhistoriskt värde och har begåvats med en blå skylt av Samfundet S:t Erik säger vår vänlige ordförande.
Kistalight som börjar få slut på batteriet (krutet) i sin mobil skyndar vidare längs Helgagatan. Googlesökningen på nr 17 pekar envist bort mot den charmiga portalen mellan Helgagatan och Hallandsgatan. Trevlig ung dam frågar om jag söker en tandläkare! Nej jag söker ett nummer säger Kistalight! För säkerhets skull lägger jag till att jag letar efter var jag är född, ska vara Helgagatan 17. Har du googlat säger vår unga dam? Visst men min mobil är död. Här är nummer 17 säger vår unga dam som tillhör den unga generationen och är flink med de digitala grejerna och pilen på Google Street View pekar envist på portalen. Visst ... visst säger jag men det stämmer inte! Är du säker på att du inte söker en tandläkare då säger vår trevlige unga dam?
Kistalight smiter in på gården vid Helgalunden där pilen från Google Street View envist pekar, grinden står öppen, räknar nummer längs längan; ett, tre, fem ... elva, dock inte sjutton, men nu är grinden stängd. Ska man klättra över ett staket? Ingen bra idé för en old one, kille, äldre-äldre, riskis-riskis, som söker sina rötter! Får hjälp av en byggnadsarbetare från Baltikum som hjälper mig med portkoden. Do you have the code for the entrance! I´m looking for my roots here in the quartier and now looking for the way out! Yes ... yes no problem here is the code ... !
Verkar bli en kulen dag! Vad göra? Söka sig till kulturen och besöka Garbos hus i hörnan av Blekingegatan och Tjurbergsgatan där det finns en bronsskulptur av konstnären Julia Eble av den Gudomliga. Huset där Greta Garbo bodde är i dag rivet men de nya husen i korsningen kallas i folkmun för Garbohusen. Medan vi begrundar Gretas öde, ett av Söders mest kända Maskrosbarn, berömd i stora världen, men gåtfull och skygg efter sin filmkarriär, så har hon fascinerat människor och lockat till tolkningar i litteratur och konst.
Med stöd av Greta tar jag nya tag och kvistar uppför Blekingegatan upp emot Helgalunden igen och Allhelgonakyrkan denna idylliska nationalromantiska träkyrka invigd i april 1918 och i dag populär kyrka för dop, vigslar, konserter och Allhelgonamässan. Vid parken svänger jag vänster och vips, hokus pokus, har jag hittat Helgagatan 15 - 17, eminenta Google Maps har visat fel och anger Helgagatan som Helgalunden. Visst tickar hjärtat lite extra framför porten nummer 17! Här bodde min farmor i många år, på sin 60-årsdag, 11 mars 1938, blev hon intervjuad av DN i en artikel med rubriken Att vara mor till 23 barn då har hon bara sex barn kvar i hemmet. Det var i slutfasen av 30-tals depressionen. De har jobb och en av sönerna utbildar sig till ingenjör på aftonskola vilket betraktas som mycket märkvärdigt. Tio år senare fanns det även barnbarn, minst ett, undertecknad i hemmet. Av alla hennes barn, mina farbröder och fastrar, 20 av dem blev kyrkobokförda vid födseln, några dog unga, men många blev äldre och flera blev riktigt gamla och visst var de duktiga och en del av det spirande Folkhemmet.
Vi bäddar in Gammal (unga generationen) som sjunger sånger från förut.
Här kring Helgalunden, informellt charmigt kvarter, där stadsplan ritad av Per Olof Hallman anpassat sig efter naturliga förutsättningar, vilket var en organisk framväxt efter Tjurberget och Ringvägens utsträckning!
I dag en softis hipster idyll, som symboliseras av Funkis, storgårdskvarteret Metern i HSB regi, populär nationalromantisk träbyggnad Allhelgonakyrkan och maskrosbarnet Greta Garbo från Blekingegatan som hittade vägen till Hollywood och blev en världsstjärna inom filmen.
Fint att vara född på genuina Söder och kunnat hämta styrka från tankarna om min farmors hus: Efter några månader på Helgagatan blev det kravaller på Söder (se Den Bråkiga Staden Rötter II Helgalunden) och snart flyttade jag tillsammans med min lilla mamma som hade smilgropar, lätt för skratt och var en snygging och min glada pappa som var lysmask, hade bollsinne, gillade att fröjda och var lirare i pingis på mytiska källarklubbar.
Snart flyttade vi till Knivsöder vid Hornstull nära Bergsunds Strand. Där vi försökte leva familjeliv! Men det är som man säger en helt annan historia.
Patti Smith och Robert Mappelthorp från Just Kids övervakar delar av kurslitteraturen från årets jubileumskurs, Arvet från Dante 700 år, Romanska Institutionen Stockholms Universitet. Bild Thommy Sjöberg, pennteckning Elisabet Halls, Åkerbokonstnärerna, dotter Anna Horn.
Kistalight har kommit en bit med sina studier om Dante, följt fem föreläsningar så här långt, läst Helvetet och Skärselden i Den Gudomliga Komedin, plöjt det mesta (2/3) av Anders Cullheds Dante - den första författaren, Olof Lagercrantz Från helvetet till paradiset har vi läst tidigare, blir omläsning där. Den egensinniga Giacomo Oreglias Dante Liv, Verk & Samtid läser vi i då och då (smakportioner) och Giovanni Boccaccios En liten skrift till Dantes lov (viss ironi eller godmodig humor från medeltida 1350-tal) hittar vi på Kistabibblan.
Grabbar och tjejer (shummar och guzzar, lite förortsjidder) som om Kistalight, fortfarande slashade från katedern i Orten 1 6 4 Light. .
Dante är en av giganterna i världslitteraturen.
Grym softish ragazzo på världsnivå!
Ingen har som han personifierat medeltidens litteratur och tänkande!
En skolastiker som införlivade kristendom med antikt tänkande från Aristoteles och andra greker (legender från Hellas) i sin stora Komedin.
Hans stora verk Komedin, från början kallades den inte för Den Gudomliga Komedin, kom senare då Boccaccio la till det epitetet i sin Dantebok En liten skrift, har liknats vid en jättelik medeltida katedral av språkbygge. Komedin består av 100 sånger, cantos, indelade i tre böcker, delar, Helvetet (Inferno), Skärselden (Pugatorie) och Paradiset (Paradiso). Varje del består av 33 sånger (cantos) plus att Helvetet har en inledningssång. Varje sång består av cirka 140 rader och är skrivna på italienska med dialekt från Toscana (lingo från förorten nja .. a men ett mycket progressivt val av ett folkspråk för dåtida religiös litteratur skrevs på latin) på ett versmått som kallas för terziner, treradiga strofer med elvastavig vers.
Dantes språk har en märkvärdig litterär kraft, det är lyriskt när det gäller verser och ordval, men samtidigt precist och konkret med detaljer, namn på orter, historiska personer och händelser. Plus att det finns en tolkningsbar mystik.
Se den berömda inledningen!
Till mitten hunnen på vår levnads vandring
hade jag i en dunkel skog gått vilse
och irrat bort mig från den rätta vägen.
En del av den konstnärliga kraften finns i lyriska liknelser och metaforer se till exempel från den berömda femte sången i Inferno där Dante berättar om kvinnor (par) som drabbats av ödesdigra passioner allt från Semiramis (Assyrien), Dido i Khartago, Kleopatra från Egypten med Caesar och Antonius, den sköna Helena (Sparta) och Paris, Tristan (en av Kung Arthur riddare) och Isolde och slutligen paret i sången; Francesca och Paolo som förälskar i sig i varandra medan de läser om Lancelot och Ginevra i Artursagan och deras kärlekshistoria för att förströ sig när hans storebror Malatesta, ful och gemål till Francesca, var på annat håll, sedan är det liksom kört, kärlek, passion och stora känslor uppstår. Dante författaren tar avstånd från sådana lustar, ha sex (bazza - bäzza, jingli-jingli som man säger i förorten), och anser att kärleken är ett högre gudomligt väsen medan pilgrimen hans huvudperson i sångerna är full av medkänsla och insikt.
Som stararna bärs bort på sina vingar
i tät och talrik flock när vintern kommer,
så driver blåsten dessa onda själar;
än upp, än ned, än hit, än dit den för dem;
och inget hopp om ro eller lindring
i deras straffdom någonsin dem tröstar.
Kring titeln Den Gudomliga Komedin har det alltid funnits funderingar; Den Gudomliga la Boccaccio till i sina föreläsningar om Dante och i sin bok En liten skrift till Dantes lov.
En litterär biografi från slutet av 1350-talet!
Att Dante med sina mörka skildringar från Helvetet och Skärselden skulle kunna kalla sitt verk för en komedi uppfattades av många som en gåta och mystifikation. Argumentet var att ändå slutade verket, Dantes pilgrimsfärd, lyckligt, religiöst fulländat och resultatet var en gudomlig komedi.
Verket hör så mycket hemma i medeltidens tänkande och religiositet och med Dantes strama byggande av en litterär katedral blev det också snabbt accepterat, hyllat och kanoniserat i den medeltida världen. Men språket och den konstnärliga gestaltningen lever vidare och kränger sig ur sin samtid och tidskostym. Blandningen av latin och italienska från Toscana, stilbrytning mellan högt och lågt, skapar också kärna av humor och folklig tillgänglighet. Dessutom måste det för Dante ha varit väldigt tillfredsställande (roligt) att placera alla sina rivaler, meningsmotståndare och fiender, det vimlar av dem ofta från Florens, på olika nivåer (kretsar) i helvetet och i skärselden. Det är lite som hos Strindberg när han processar sina antagonister:
Vi syns i min nästa roman!
To be continued ... märker att vi inte blir klara med Komedin här, får bli en blogg till med Kistalight som slashar från Orten!
Biten kan också ses som en förlängning av tankar från Bok Olle i Byxelkrok Remix och ett exempel på Ölandslitteratur!
Kistalight har läst Öland brinner av radiojournalisten, på Svt och SR P4 Radio Kalmar, Sigrid Edsenius, mest handlar boken om dubbelmorden i Mellby Byxelkrok 2006 och Flakböle norr om Löttorp 2012 och om andra mystiska våldsamma bränder på Norra Öland.
Morden som är en sorg för bygden Norra Öland! Sigrid Edsenius bok är också en bok om människorna, naturen på Norra Öland och den väldigt speciella miljö som finns där och boken kan möjligen också ses som ett inlägg mot den tystnadskultur som råder i bygden kring de tragiska dubbelmorden.
Ofta nämner hon den norra udden i texten utan att riktigt karakterisera (definiera) området. Där finns tre unika naturvårdsområden; Neptuni Åkrar med sina klapperstensvallar (kalkflis) och blommande blåeld på försommaren, Trollskogen med sina krumma lågt växande tallar härdade av vind och väder och den över en mil långa Bödabukten med sina sandstränder, revlar, och sanddyner bundna av starrgräs, ett sätt att undvika sandflykt. Bödabukten; Böda Sand, Lyckesand och Homrevet är en perfekt match för sommarturism; sol, bad, party, friluftsaktiviteter och lite ... hm hm i en bra mix av kommersialism, fri natur bortom tingel tangel och familjeliv för småbarnsföräldrar. Men vad är då egentligen Norra Udden? Kistalight föreslår att man tänker sig den som en stående triangel med basen i Bödarondellen Enerumsvägen upp till Byxelkrok och spetsen vid Långe Erik och Trollskogen. Tjoho för detta, en fantastisk mix av tre naturvårdsområden; Neptuni Åkrar, Trollskogen och Böda Sand plus en av Sveriges solsäkraste platser Byxelkrok. Kroken med sin air av gammal badort, fiskeby, båtförbindelse med Oskarshamn, nöjesställe och smältdegel för ölänningar, turister och sommarboende men också scenen för ett i rättsligt avseende icke uppklarad dubbelmord 2006 i Mellby Byxelkrok. Sigrid Edsenius följer mordfallet tätt i spåren i Öland Brinner, är varsam med namngivning, och lågmäld i sina omdömen om människor och skuldfrågor, mest försöker hon redovisa berättelsen om morden som en faktaredovisning. (More facts than views!) Visst lyckas Sigrid Edsenius med det, ändå kan man läsa Öland Brinner som en nyckel dokufiktion, en bok där Norra Uddens invånare, bofasta och sommarölänningar, kan känna igen sig i de berörda människorna. En viktig bok för att öppna upp de egensinniga Norra Uddens (är inte alla öbor en smula sturiga) invånare och deras tystnadskultur. Samtalet som en del av att läka sorgen efter dubbelmorden! Betyg (förhoppning) fem goda samtal av fem om Öland Brinner!
Kistalight hittade vägarna förbi Bukowski under torsdagseftermiddagen, Lars Norén - Ting, en visning av delar av hans efterlämnade föremål som nu är till försäljning (auktion från 14 - 17 oktober) från Noréns dödsbo. Shoppar katalogen (ångestdämpande), lågmäld avskalad presentation, vackra bilder, interfolierade av texter från dagboken. Bild Thommy Sjöberg Se även Kistalight Minns Lars Norén!
Ting kunde vara viktiga i Lars Noréns författarskap, rekvisita som triggade kreativiteten.
En cykel av fabrikatet Bianchi, en skinnpaj från Armani, solglasögon gärna runda (The Victorian) från Uma Wang, kameror av märket Canon, stolar, bord, hyllor och lampor av designklassiker toppat med Le Courbiseur vilstol eller en Zenith kikare.
Märkesnamn som kan ge ton till ett drama i en medelklassvärld. Ärligt talat finns det även en del mindre bra grejer i utbudet av ting i visningen.
Det finns även böcker, tavlor, posters, vinylskivor, CD, fotografier från olika uppsättningar av Lars Norén och fina bilder från klassikern i TV-teatern Natten är Dagen Mor.
Trädgården mellan 10 och 13. Sedan sprang jag. Pumpade cyklarna, var tvungen att ta Bianchin. Den är inte bra på grusvägar. (citat Lars Norén)
Bianchi, racercykel, Italien ca 1980-tal. Utgångsbud 5000 SEK 490 EUR Bild från visningen Thommy Sjöberg
Undrar om inte Bianchin dyker upp som staffage i flera av Noréns berömda dramer?
Från skivsamlingen på visningen skymtar även Velvet Undergrounds Banana klassiker med Andy Wahrols skämda banan på omslaget, likt Andy Wahrols estetik är Lars Norén bra på yta, märkesvarorna upprepas som minimalism i hans uppsättningar i de stora dramerna.
Lyxkonsumtionen av märkesvaror som ett sätt att bli bekräftad eller för att bedöva sin ångest för en övre penningstark medelklass?
Varufetischism?
En av hemligheterna med Lars Noréns storhet som dramatiker är hans förmåga att lyssna in det sköra, vilsna och det oväntade hos människor i medelklassen. När de möts på sommartorp, julfirande eller i urscenen hos den dysfunktionella familjen på hotellet i Genarp i Skåne. Det är lite som hos Leonard Cohen.
There is a crack in everything
That´s how the lights gets in
Man skulle kunna säga att Lars Norén har absolut gehör, en musikalitet i texterna och i den dramatiska gestaltningen!
I Lars Noréns CD-samling vimlar det av jazzmusiker, lite namedropping; Miles Davis förstås men även Sonny Rollins, Art Pepper, Bud Powell, Stan Getz, Gerry Mulligan, Thelonius Monk, Charlie Parker, Keith Jarrett och fram för allt Chet Baker, den sköraste av dem alla.
Aktuellt bud
8 400 SEK
Utropspris
2 500 SEK
I visningen Lars Norén - Ting finns inga stora boksamlingar men hans samling av Martin Heidegger säljs 31 volymer.
Ingen av Lars Noréns döttrar som vill förkovra sig i Heideggers existentialistiska filosofi?
Annars kan man väl tänka sig att Lars Norén bör ha haft ett omfattande bibliotek med både poesi, filosofi, samhällsdebatt och skönlitterära verk för att inte tala om vad han originalmanus skulle kunna vara värda, en del av dem kanske deponeras i aktningsvärda bibliotek och samlingar.
Nationalklenoder med paketerad ångest från Genarp!
Kala rum, vita väggar, minimalism i inredningen, allt för den kreativa processen men visst måste väl Lars Norén ha haft ett välfyllt bibliotek någonstans?
Hur som helst ekar hans dramer av klassisk poesi och lyriska avgrunder.
2011 – Pingviner kan inte baka ostkaka (Ulrich Hub)
En underbar titel den sista, som också vittnar om att Lars Norén kunde ha humor! Vi avslutar med, bäddar in, Chet Baker Live at Ronnie Scotts. Chet Baker som skulle kunna vara en hudlös, sårbar antihjälte i ett drama av Lars Norén.
Genom åren som konstnärlig ledare och regissör har även Lars Norén utarbetat en praxis att samarbeta med sina skådisar, ljud, ljus och dekoratörer när han skapar sina föreställningar. Han spelar på sina ensembler som vore det en samling instrument eller som den gode läraren som spelar på sin klass som vore det ett klaviatur för att plocka fram det bästa hos var och en. Hur som helst har det skapats en hel del unika föreställningar de senare åren genom mötet mellan Lars Norén som regissör och hans teatergrupper. En tragedi blev dock samarbetet med några svårt kriminella interner i pjäsen 7:3. Ett teaterstycke som slutade i en mänsklig katastrof med polismorden i Malexander.
Kreativitet a la Lars Norén
Scendekor med märkesvaror från Bianchi racercykel till Le Courbiseur vilstol av italiensk design
Musik från Maria Callas via Velvet Underground till Chet Baker There is a crack ...
Lyriska titlar på dramerna, anger en ton - visar en avgrund, från Stagnelius, Eugene O´Neill, John Milton till Primo Levi Som löven i Vallombrosa
Kala rum, vita väggar och minimalism i inredningen
Spela på ensemblen som ett klaviatur, mötet mellan skådisar och regissör skapas under, minus den tragiska utgången i pjäsen 7:3 där en idealiserad konst och människosyn mötte en brutal kriminell verklighet
Influenser från Strindberg, Tjechov, Eugene O´Neill och Edvard Albee, undrar om inte Beckett fanns där i bakgrunden också. De stora dramatikerna fanns där som ekon, tonfall, i Noréns egna dramer. Ibland med en lätt men säker hand, som till exempel i Som löven i Vallombrosa där Tjechovs ande vilar över den svenska sommarverandan som en lätt bris från fjärden när det är dags för ett litet glas i kvällningen
PS Undrar om inte detta, bloggen, kunde fungera som ett intro (läraren i mig) om Lars Norén på gymnasiets tredje årskurs? Grabbar och tjejer, i dag tar vi något om Lars Norén och hans scenkonst!
Vi avslutar med något mer optimistiskt och dagsaktuellt, War on Drugs, I Don´t live here anymore.
I ärlighetens namn röstade inte delstaten Massachusetts på Trump.
I flera av de gamla New Englandstaterna stod Hillary som vinnare!
Liksom på västkusten!
Längs kuststaterna röstade man alltså gärna på Hillary Clinton. Liksom i flera av de områdena i Californien m fl stater som gränsar, sic, till Mexico1
Detsamma gällde i valet 2020 men då vann Joe Biden tillbaka flera stater i Rostbältet!
© Thommy Sjöberg