Entreprenören som en fyr i havsbandet eller vilse i pannkakan?
Funderar på att ställa upp i en "tävling" öppen klass för innovativa lärare med ett entreprenörsbidrag - se nedan och blogg från förra året. Grejen är att skapa och ladda upp sitt bidrag i speciella mallar.
- Tycker mig ha lyckats med detta - men duger det?
Vi får se.
Så kan man fråga vad som driver en äldre medelålders bloggare? Tror i mitt fall att det rör sig om en lust att berätta om vardagen och upplevelser i denna, fåfänga - att se sina ord i tryck, att hitta ett mönster i sina texter - nyfikenhet på sig själv och kanske bearbeta gamla trauman. Gillar sedan att få ett antal texter; kill your darlings och få en komposition som man kan ställa samman i små böcker.
- Ligger annars lite lågt med mitt bloggande, ingenting jag snackar så mycket om med kolleger och vänner, har under min tid som bloggare även fått diverse kommersiella erbjudanden om ringsignaler och allt vad det kan vara.
- Vilket det inte alls finns någon lust, energi eller tid för. Känner heller ingen lust att delta i alla dessa blogg kontakter a la gissa fem saker du inte vet om mig som många bloggare ägnar sig åt.
- Klart att jag blir riktigt glad om jag får oväntade kommentarer. Kommentarer, interaktivitet hör bloggen till, men för min del är texterna det viktiga. Hör sedan någon av sig kul och bonus men det är knappast där jag vill lägga energin.
Vem vill inte visa upp en liten olja eller akvarell?
- Nedan något om mina entreprenöriella äventyr!
I veckan som var avslutade jag en kurs i Entreprenöriellt lärande. Kursen var ett samarbete mellan Lärarhögskolan i Stockholm och Lunda Nova näringsliv i Spånga. Ett antal skolor i Spånga/Tensta stadsdel deltog och i fredags var det ett avslutande seminarium i huset Oskar på Konradsberg.Massor av duktiga lärare och redovisade fina projekt.
- Saknar något – allt är förutsägbart, så även processen, finns det inga sprickorna i fasaden?Parallellt med kursen under läsåret har jag haft mitt eget entreprenöriella äventyr.
- Skrivit en bok, sammanställt texter, strukit – massor av kill your darlings och gett ut en bok på eget förlag – Kistalight Publisher.Tycker jag funnit en ton och en rytm och att texterna fungerar i flera plan. Fått massor av beröm och snälla kommentarer – tillhör dock inte generationen av bloggare som blir kommenterad via comments på bloggen.
- Är det någon som överhuvudtaget läser där kan man undra?
I sommar ska jag bestämt sköta om mig; jogga, cykla, vila tennisaxeln och resa men också jobba på bok nummer tre i en tänkt trilogi.
- Hallå där bäste debutant!
- Blir det inte bok nummer två då?
- Visst men trean är redan klar och nu återstår endast redigering och massor av kill your darlings.
- Tvåan, tja den finns någon annanstans i den imaginära världen.
- Hoppas jag kan knyta ihop ett tema i trean.
- Hur det går?
- Det vet vi någon gång i höst.
Nedan några bloggar från läsåets äventyr som entreprenör och från debuten som författare.
Publishing Light
Poesi online Light
Lektör Light
Absolut Kistalight - Lust att läsa - här presenteras ABC...Kistalight
Förläggarnytt
Intervju Light
Lilac light
Intervju light # 2
Release Light
Förläggarpyssel – ABC…Kistalight
Entreprenör Light - Här något om kursen Entreprenöriellt lärande
Kistalight goes Ryan Här presenteras bok tre i den tänkta trilogin
Andra bloggar om entreprenörsskap:
©Thommy Sjöberg
Meningen är att det är bidraget från juni 2007 som ska delta - se länk! http://kistalightnow.blogspot.com/2007/06/entreprenren-som-en-fyr-i-havsbandet.html
ReplyDeleteplus länken till Kistalight goes Ryan / Thommy
Hej Karin!
ReplyDeleteNu har jag fyllt i mallen med det projekt som låg till grund för min artikel Vilse i pannkakan.
- Ser att idén med mitt eget entreprenöriella projekt, att ge ut en bok på eget förlag, inte fungerar inom ramen för VKG-mallen.
Artiklarna, bloggarna får ligga där som ett bihang på slutet istället.
Projektet som är inlagt i VKG-mallen är nu ett teamwork från delar av Lag III på Spånga grundskolas högstadium från VT 07.
Problemet nu är att de andra i laget inte är riktigt medvetna om det här tilltaget med att delta som Innovativa lärare. Men det går säkert bra. Förövrigt är jag sekreterare till de flesta dokumenten.
Bifogar filen.
Mvh / Thommy Sjöberg
Hej Thommy! Vad roligt att du skickade in en VKG! Jag har nu lagt upp den på ITN-siten, så du får väl berätta för dina kollegor att de är med och tävlar!
ReplyDeleteMVH
Karin Wivallius
Hej Broder!
ReplyDeleteKlart att någon läser och begrundar dina fina alster.
Önskar att jag kunde skriva lika målande och insiktsfullt.
MVH
Anders
Tjena Anders!
ReplyDeleteTack för de värmande raderna.
Massor av hälsningar från Kista.
Tack för era bidrag till årets utnämning av Innovativa lärare!
ReplyDeleteVi har fått in många spännande bidrag av genomgående hög kvalitet, och som därmed gav juryn en utmaning att utse vinnnare. Alla bidrag finns nu uppladdade på www.innovativalarare.se.
Till alla er som bidragit vill vi uppmuntra att berätta mer om er undervisning som är en ovärdelig inspirationskälla för andra lärare.
Logga in på ITN och sök rätt på webbrummet ”Innovativa lärarrummet” (Klicka på join så blir du medlem i webbrummet!)
Gå in i webbrummet och se hur en arbetsyta kan se ut (Klicka på ex Bitte Kajler, Eva Mutvei, Anna Svärd....)!
Vi hoppas nu att alla ni vill ha var sin arbetsyta för fortsatt berättande från era”klassrum”!
Kontakta oss så skapar vi dem tillsammans!
Annars kan ni naturligtvis ladda upp fler VKGer som deltar i nästa års innovativa lärarutnämning! Vi har redan den första på gång!
Juryn har i år beslutat att utse följande tre bidrag att delta i den europeiska finalen:
- Centralperspektivet – från 3D-verklighet till 2D-planet
Anna Stenkvist, Tensta gymnasium, Stockholm
- Gyllene snittet – i naturen, konsten och matematiken
Eva Mutvei, Europaskolan, Strängnäs
- Robot Case with OneNote
Kurt Näslund, Westerlundska gymnasiet, Enköping
Vi ses på ITN!
Carpe Diem