Kistalight Adresses

Saturday, March 24, 2012

Hattie hii Light blues

   
Om klassers storlek och om vad som är viktigt i undervisningen - lärare spelar roll!

Hatie hii och Hattie hoo, Kistalight har varit på föreläsning i veckan på Åsö gymnasium tillsammans med företrädesvis ett hundratal andra grundskolelärare. Men visst såg vi några burriga rektorshuvuden bland publiken - sådana som vi vet förmår att ge en hint om vad en skola i världsklass är och kan tolka den något gåtfulla Vision 2030 som gäller för Stockholms stads skolor!
  Det finns något befriande uppriktigt i John Hatties metaundersökning Synligt lärande från skolans värld (speciellt då från den engelskspråkliga världen) och vad som påverkar elevers studieresultat.
 Jan Håkansson från Växjö föreläser och SKL har skapat en länk till hans text.
Vi kan börja med allt det som inte är det väsentliga för bra studieresultat: Tekniska hjälpmedel, lärarutbildning (de flesta har ändå en sorts basnivå), lärares ämneskunskap aj..aj se basnivå även där, klassernas storlek – ännu mer aj..aj, olika (lek)program och specialmetoder.
Faktiskt kan man ana en släng åt alla, ha..ha, teknokratiska lösningar på skolans problem.
Bör då också kunna gälla den svenska skolans digitala dokumentationshysteri.
Därmed inte sagt säger Hattie att alla dessa faktorer är dåliga. De är bra och kan vara viktiga även om de inte är de mest betydelsefulla.
 Om vi nu har fattat galoppen rätt med John Hatties poäng gäller att följande faktorer har stor betydelse: Att se utmaningar i sina ämnen och ge feedback och ha inflytande där, skapa bra relationer till eleverna - inte samma sak som att man är kompis med dem.
Ha varierade strategier – typ kunna ändra sin lektion i flykten (med språng) om den ursprungliga intentionen inte fungerar och ha en repertoar av strategier för sina lektioner.
Förklara undervisningsmaterialet – dvs. läsa av och tolka koderna i vad som ska läsas för eleverna och kunna engagera sig i hur eleverna lär sig.
Kan vara så enkelt som att man helt enkelt frågar eleverna vad som fungerar och vad dom tycker!
Kistalight med sin erfarenhet av undervisning och skolan, går mot guldklocka trots att den kommunala hydran gör allt för att pressa musten ur vår pedagogiska gärning, i dag jobbar vi 110 procent, en extraklass i So, med fullmatade klasser 30 elever eller mer trots vår mogna ålder och får kämpa på.
Vi tycker (upplever) att det finns massor av trovärdighet i John Hatties forskningsresultat utan att för den skull anse oss vara någon pedagogisk stjärna. Kan ändå tillhöra de goda lärarnas,  ”lärare gör skillnad”, krets.
Bara nu  kommungubbarna inte får ståpäls av Hatties forskningsrapport med insikter om den reducerade betydelsen av klassers storlek, att ämnesbehörigheten inte är avgörande och att diverse lekprogram spelar mindre roll och kör på med ytterligare besparingar.
Fler befriande insikter hos Hattie är att det är inte alltid som det fungerar med klasserna, undervisning handlar om en levande kommunikation inte diverse digitala dokument som ska hanteras, "ibland är man expert och ibland inte".
Ju större undervisningsrepertoar eller koreografi desto större möjlighet till mer sammanhållna resultat.
 Hattie fångar komplexiteten i lärarrollen i sin forskningsrapport Visible learning.
En ytterligare faktor som får hög skattning för lärarens betydelse är etiketteringen. Får i vår tolkning bli att man inte gör skillnad på elever, inte ska klassa dem efter olika diagnoser eller klassificeringar.
Hattie skattar även den professionella utvecklingen som en viktig faktor, utveckling av lärrollen då inte ämneskunskaper - man lär av sitt lärande! Kistalight tolkar detta som en dialektisk process. Undervisning med ett öppet sinne medför att man lär av eleverna vad som fungerar och går hem.
en så kallad aha-upplevelse, den där glimten av förståelse i ögonvrån hos eleven som är lika med lärarens belöning! Som en utveckling av lärarrollen kan även även micro-teaching ingå.
 Det är mer Piaget än Vygotskij hos Hattie menar dagens föreläsare Jan Håkansson vår svenske uttolkare av Synligt lärande. Det är den kognitiva utvecklingen som dominerar något vi gärna instämmer i från Kistalight. Vår erfarenhet av skolans värld är att den analoga förmågan (i So) hos eleverna utvecklas under högstadietiden. Att diskutera, föra resonemang, dra slutsatser, analysera och ta ställning går så mycket lättare i årskurs nio än i sjuan - viktig förmåga för ett högre betyg i So.
- Klart det är inte riktigt säkert att det beror på undervisningen!
 Undrar om inte Hatties ideala lärarroll även har lite av gammal folkbildare över sig. Engagemanget för ämnet och försöka påverka med sina kunskaper, se och uppmärksamma alla i sin omgivning.
- Integrera istället för att exkludera!

  Det har varit mycket när det gäller skolans värld den senaste veckan. Vi har skrivit omdömen för 150 elever som ska ha fem unika poster dokumenterade plus tre klick om målen – bör bli 750 kommentarer plus 450 klick.
 Någon som vill vara tidsstudieman där?
 Vi har läst, fick tips om den, Johan Kants skolblogg och En lärarskildring (brev) som genererar mängder av läsarkommentarer och är en tänkbar skildring av skolans värld. Läser man brevet tillsammans med Thomas Perssons krönika Dela med dig av framgångarna riktad till oss i skolans värld finns det milt sagt anledning till funderingar kring skolan.
 - En klyfta (avgrund) mellan överhet och verkstadsgolv!
Det finns även mängder av analyser av vad det är som har gått snett i svensk skolutveckling - tänkbar debattartikel, en av de senaste,  är - läs gärna den Hans Bergströms 68-vinden blåste... DN 24 mars!
 Kistalight som inte vill slukas, ätas upp, av allt för mycket negativ energi tar sig istället en riktig funderar och kulturpromenad på sitt gamla Söder.

Utrustad med två kulspetspennor från Lärar Fortbildning AB och några karameller invirade i plast som färdkost. Varför inte säger vi kvista förbi och morsa på de gamla polarna Stig och Lennart som lyckades så väl i sin konstnärliga gärning!
Men vilket pris fick de betala?

  Katarina Bangata söders egen aveny, Vi syns vid målet, Greta Garbos park och Nytorget. I dag är hela caffe Latte gänget på plats med sina barnvagnar i parken - i min ungdom häckade Söder bohemian, A-laget, här. Bild Love Sjöberg

 Snett bakom Malongen ligger Katarina södra skola. Där gick Knutte, min farsa till päron, i folkskolan. Knutte var ingen pluggis ändå tillhörde han en av de första som gick åtta år i folkskola. Knutte var en lirare. Han spelade hem massor av bucklor i pingis och älskade att fröjda på lördagarna. Efter folkskolan blev han springschas och så småningom lärde han sig till lysmask, elektriker, och startade en liten El-firma.
 I min ungdom, nästan barndom, åkte jag stan runt med min farsa och installerade pop-corn maskiner, fixade det mesta inom el och la om likström till trefas växelström. Ofta var jag också, när jag tänker efter, mest med hans anställda gubbar Kurre Knopp och Ludde Propp.
 Aldrig en tråkig stund - roligt mest för jämnan! Redan då började jag samla på anekdoter och lärde känna Stockholm.
Du Knutte säger jag i dag och tittar upp mot Söders himmel!
Tänk att det kunde gå så här!
Jag blev lärare!
En skolfux med akademisk lärarexamen!
 Du Charlie, han kallade mig alltid det, någon måste bli lärare också!
Hänga över böcker och vara en bokmal!
Inte min melodi!
Kunde man få en snyting för här på gamla Söder!
Kissedoggar du vet!
 - Ska vi ha något att läska oss med?

 Jag känner stor tacksamhet till mina lärare både småskolans Elsa Karlsson som lät mig läsa hur mycket som helst, folkskolans magister Stolt som uppmuntrade mina talanger i matte och högstadiets Sven Sörnäs som var en estradör och showman i engelska, tyska och franska.
 Min lärare på universitet i Analys i matematik och Docenten Carl Reinhold Smedmark, lärare i litteraturvetenskap, som blev så entusiastisk vid en muntlig tenta om Strindberg över ett av mina svar om gubben Hummel i Spöksonaten. Vid diskussion lyfte sedan Carl Reinhold fram poesin i pjäsen och fick mig att både skriva om Strindbergs novellkonst, lärde mig massor om bildspråk där, och läsa en kurs om den moderna romanen.
 – En av mina stora läsupplevelser!
 Så minns jag min lilla skolfröken från Stureby high, ärtig tyckte vi grabbar, men hon kunde hålla reda på oss streetkids från Ösberga. Vi höll små föredrag, tog del av den svenska litteraturen och skrev små bitar. Hon hade en varierad repertoar i sin undervisning. Ibland läste hon Kistalights alster högt inför klassen.
Yvigt sa hon men du har förstått uppgiften väl!
 Kul att minnas!
- Sublimt!

PS Vi har skrivit förr här om omdömen på Kistalight bland annat en bit som återfinns i goes Ryan
i kapitlet Pisa Light. En annan bit återfinner vi i Omdömen på rad i Skola 24.  Grejen är att det aldrig blir någon arbetsro kring omdömesskrivandet - ständigt nya direktiv. Är det månne ett uttryck för att det fungerar dåligt och att det är måttlig respons från elever och föräldrar. Dagens föreläsare Jan Håkansson ställer sig öppet skeptisk till värdet av det digitala omdömesskrivande. Möjligen säger han att man kan ge IUP en en chans och se vad den kan ge på sikt.
Andra bloggar   om Kista  Andra bloggar om litteratur    Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm 
 © Thommy Sjöberg

Sunday, March 18, 2012

There´s no place like home in Kista



Vem är den första två unga söta tjejer från Skövde filmar när de gör ett projekt om Kista?
- Kistalight förstås!
Vi har besökt Kista Digital Art Center DAC i veckan. Viss munterhet i vår grupp av crossentreprenörer när det visas projektfilmer från Skövde högskola om Kista och undertecknad dyker upp på skärmen.
Små älvor som lindar in äldre herrar såväl som yngre med ett rött nystan av garn kan naturligtvis bara uppträda på en gångbro i Kista en dag när ett milt snöfall råder (2010) och vintern aldrig tycks ta slut.
Fler filmer från Skövde högskola som dyker upp på skärmarna på DAC är Kista och framtiden, Kista/Husby och Ingvar Sjöberg berättar om Kista Digital Art Center 

Vill man veta mer om spännande frukostseminarier under våren på Kista DAC klickar man här!
© Thommy Sjöberg

Saturday, March 10, 2012

SM-Slutspel och hosta


Skridskor på Norrviken innan hosta och virusinfektion tog över. Kistalight bänkar sig framför TV:en när det är dags för slutspel i ishockeyn. Klicka gärna (2 ggr) på skridskoåkaren - vilken grace - Bild Fru Evelina O

Klart att hjärtat bankar för Stockholmshockeyn. Känner igen en hel del spelare från deras juniortid när grabben spelade hockey i Hammarbys A-J. Faktiskt vimlar det av dem, Gynge, Steen, Ahlström, Living,  Blomdahl, hos motståndarna Luleås Johan Fransson och AIK:s Daniel Bång har vi faktiskt coachat på den tiden han var en liten parvel och spelade i Kista HC.
Vi får nya favoriter i Luleå – ett riktigt vasst lag med massor av fart, fyndigt anfallsspel där man vallar in pucken framför mål a la Gretsky plus giftiga styrningar när man trycker på i anfallszon, faktiskt har Luleå även en riktigt tät defensiv.
Inte verkar man rädda för att smälla på heller utan att man får något intryck av att de är särskilt storväxta lirare. 
Dessutom två schysst  spelande lag – Aik får några utvisningar emot sig till slut när de inte orkar att stå emot Luleås offensiv.
Är det så här modern hockey ser ut – kul i så fall.
Kul att styrspelet och de stora biffarnas tid verkar över inom hockeyn!
Luleå får bli favoriter om inte AIK grejar att gå vidare!

Saturday, March 03, 2012

NABC - Light Blues


Fjäderlätta  poetiska reseskildringar eller robusta Brillolådor! Hur ser marknaden ut för Kistalight? Dunderförkylning under sportlovsveckan som inte går över.  Borde vara reklamation för krämpor under lov! Bild Thommy Sjöberg

Kistalight går på kurs, student på äldre dagar, i Cross/media på STDH i samarbete med Stockholms universitet institutionen för Data och systemvetenskap med stöd från Kista Science center. Tanken är att teknik, kultur och entreprenörsskap ska närma sig varandra. Kistalight deltar med tanken att skapa e-books av sina böcker.
Speciellt Kistalight goes Ryan! Se även gärna Ryanair Light - fantasi!
Det senare är i praktiken bara några klick bort.
Besöker våra tekniker Awe och Staffan, den ena är faktiskt skolkompis med min dotter och den andre har varit elev på Spånga high. De tipsar om gratisprogrammet Calibre för PC. Håller mig helst till, prövar där, PC även om jag vet att det finns utmärkta applikationsprogram från Apple.
Till vår hjälp som blivande entreprenörer har vi fått en modell som heter NABC; Needs,Approach, Benefits och Competition – se nedan och som utarbetats av en av våra, kursens, idécoacher Ulf Eriksson som är entreprenör, riskkapitalist, inkubator och är verksam vid SU Innovation vid Stockholms universitet.


 NEEDS

APPROACH

BENEFITS per costs

COMPETITION and/or alternatives
 
Vi börjar med Needs
Ingen behöver Kistalight. Vad vi behöver är arbete, bostad och mat på bordet, sjukvård kanske och skolor – (Kistalight var ung på sextio och sjuttiotalet vilket färgar av sig på våra synpunkter). Möjligen behöver vi litteratur som Uppslagsverk, läroböcker, Sveriges rikes lag, lexikon och guideböcker om vi ska ut och resa.
Romaner, lyrik, essäer och deckare är någonting annat.
 Plusenergi kanske?
 Någonting som spiller över!
 Påfallande ofta handlar skönlitteratur också om någonting som ska ställas till rätta, ett problem som ska lösas, en utredning utan uppdragsgivare, ett humanitärt forskningsprojekt eller en historia som bara måste berättas på sina egna villkor!

Tilltaget att skapa hör till det mest självklara och är förmodligen just det som gör oss till människor, men det är samtidigt smärtsamt och generande anspråksfullt och självupptaget. Frågan är hur vi tar på oss både det det självklara och det anspråksfulla utan att hamna i det fåfänga och pretentiösa.

Kanonrader av Niklas Rådström!
Kan man spekulera över en marknads behov med slika tankar?

Approach för att nå ut i världen med Kistalight.
I dag över 35 000 besökare (pagewievs from may 2009) på bloggen, mest svenskar förstås men just i dag ovanligt många tyskar, 25, som besöker vår sida och i går hade vi 18 besökare från Luxemburg och 16 från Ukraina.
Kanske borde vi fira på Kistalight med att hitta vår jubileumsbesökare. Vi utnämner helt enkelt en av våra största fans Millis till mottagare av vår nya Kistalight goes Ryan. Klart hon har redan köpt den men det finns ju en ny upplaga med några nytillkomna sidor.
 Millis som är 57 år och bor i radhus i Kärrtorp mitt emellan det burgna Enskede och det mer proletära Byälvsvägen i Bagis. Hon låter som en riktig söderböna när snacket går men hon har faktiskt vuxit upp på Lidingö. Hon har en honkatt som heter Lennon och rättar mest läxförhör i helgerna och dricker ekologiskt rödtjut till grönsaksgratängerna när hon ser spanska kulturrullar av Almodovar på lördagskvällen. I veckorna sköter hon sin fysträning och övar yoga när hon inte undervisar. Millis som köpt Kistalights alla titlar och gärna några extra som presenter till lärarkandidater och goda vänner! Klart vi älskar Millis på Kistalight.
Jädra roligt med dina böcker och resor till lite udda mindre platser! Men du Thommy du är ett högriskprojekt säger hon!
 Vi har flera real fans som till exempel Farshin från Azerbajdzjan. Hon är speciallärare på gymnasiet och är van att coacha eleverna.
 Du är en poet säger hon till Kistalight och tycker jag ska lägga ribban högre för mina böcker! Undrar också om inte Farshin en gång sålde samma Kistalightbok två gånger till en av våra rektorer på gymnasiet? Som sagt Farshin har en Master i specialmatematik för gymnasiet och hjälper gärna till med vår försäljning och lansering av böckerna.
I dag nöjer vi oss så här långt med att tänka på vårt nätverk av köpare och de som får en Kistalight som present. Familjen, släkten, grannarna i Kista och på Norra Öland, kompisarna varav några som aldrig läser, kolleger, tennisrivaler, elever som får en liten premie, de lokala biblioteken och bokhandlarna och några som av en slump blir lyckliga innehavare av en Kistalight.
Ser ni en äldre dam som säljer Bingolotter i Kista centrum så är det inte omöjligt att hon också har en Kistalight under disken till rätt person alltså - men hysch...hysch! 


Benefits hellre läsare än köpare får bli Kistalights paroll. Vi följer därmed en röd tråd genom åren. Redan som målarlärling gjorde vi allt för billiga arbeten när vi knäckade extra för att försörja oss. Under åren som idrottsförälder blev det massor av ideellt arbete allt ifrån lagledare, ishockeytränare, cupgeneral till internetredaktör på swehockey.se.
  Kistalight goes Ryan som e-book är bara några klick bort med gratisprogrammet Calibre. Nuvarande marknad är mättad se vänner och arbetskamrater ovan även om vi har våra fans. Vi försöker lägga ut vår goes ryan på nätet och ser om vi får nya läsare den vägen. Blir också ett led i att försöka att nå ut till bibliotek, skolor och studieförbund och skapa en läsekrets. Ett program finns redan för Kistalight och grejen är att få fler nya läsare så att vi kan komma ut och berätta om våra böcker och vårt förlag.
 
Competition –  finns naturligtvis hur mycket som helst i böckernas värld precis som i övriga samhället. Kistalight älskar att tävla, spelar gruppspel i tennis regelbundet, men är vi en vinnare eller bara en lycklig motionär?


Vi går till Kista bibliotek och funderar över vår plats i böckernas värld. Bild Thommy Sjöberg - klicka gärna 2 ggr!

 På hyllan Bb för allmän och blandad litteratur hittar vi Kistalights titlar bland så namnkunniga författare som Georg Klein, Mark Levengood, Fredrik Lindström, Mian Lodalen, Salmon Rushdie och Fredrik Sjöberg med den festliga titeln Den utbrände kronofogden som fann lyckan och till höger skyltar man med den fina skribenten Marianne Hööks artikelsamling Får man vara lite tilltalande i det här samhället?
Härligt gäng att dela hyllan med – essäister, kåsörer, debattörer, undertecknad som lokal aktör, en stjärnskribent och en världskändis (Rushdie) i litteraturens värld.
- Men knappast några kioskvältare i hyllan!
 Salmon Rushdie hade en bestseller med Satansverserna (fantastisk bok) men det berodde nog mest på fatwan mot honom.
Vad ska vi nu dra för slutsatser av gänget ovan?
Tja ska man försörja sig som litteratör med böcker på hyllan för allmänt och blandat på biblioteket måste man nog vara en mångsysslare.
 -  En estradör i bokens värld !  
Kanske ska man byta ut Competition mot en Compelling novel?
Vi får helt enkelt skriva  vår egen historia på Kistalight.
Hitta en egen ton och ett tema.
- Får bli bästa vinnarkonceptet!

© Thommy Sjöberg