Kistalight Adresses

Friday, July 08, 2005

Ljuset på Moderniteten

  • Bild signaturen A-CHA
Modernitet uttryck för modern livsstil, för demokrati och alla friheter som där hör till som; religion, åsikts och tryckfrihet, möjligheten att resa och att mötas, fungerande rättsstat, tro på staden som idé och projekt, alla människors lika rätt till kärlek, kultur och utbildning oavsett ursprung. Allt det där fick sig en rejäl törn den 11 september 2001. Magnituden på smällen var så häftig så att man speciellt i USA talar om före och efter den dagen. Det var som om själva grundvalarna för vår värld skakades om. 11 mars i Madrid och nu London var det dags igen. Den här gången med ett omfattande tunnelbaneattentat. Vi som är äldre kommer ihåg när Kennedy och Palme mördades och hur vi fick besked om attentaten på dem. (Senare även Anna Lindh och nu i Madrid och London). När vi får meddelande om en för oss genomgripande politisk händelse så är det som att plats och sätt etsas fast i minnet och på näthinnan. Min personliga lista i de här fallen ser ut enligt följande. John Kennedy muntlig budbärare, en av killarna i vårt pojkgäng, när vi satt på café. Palme när jag fiskar upp min morgon DN och World Trade Center katastrofen via SMS till elev, mamman till eleven skickade, under sen eftermiddagslektion. Meddelandet följdes upp av gemensam Internetsökning: ”Ett plan till har kört in i södra tornet!” Sedan i bil på väg till ett möte på en annan skola, hör jag Cecilia Uddén i radio från Washington berätta om hur norra tornet kollapsar inför världens TV-kameror och inför chockade och förtvivlade New Yorkbor. På mötet, som var en briefing för en resa till Sarajevo för några stockholmsskolor i stadsdelen Spånga/Tensta, så blev det svårt att hålla sig till ämnet, eftersom det var omöjligt att inte fundera på vad det var som hände i New York. - Det måste vara Usama bin Laden! Det finns bara en som har ett så stort ego, amerikahat och han har de ekonomiska möjligheterna att genomföra en aktion av det här slaget sade vår bosniske deltagare bara någon timme efter attentatet utan att ha sett vare sig tevebilder eller hört någon officiell kommentar. Så sa vår vän med sina erfarenheter och djupa insikter från Sarajevo om var gränssnittet ligger i världen; mellan öst och väst, mellan fattig och rik, mellan kristendom och islam, mellan fanatism och demokrati. Den 11 september - En berättelse om vår tid? Planet som styr in i södra tornet, den mörka skuggan som dyker upp som en svart urtidssfågel på vår samtidshimmel, vad berättar den om vår tid? Inte är det actionrullarnas story som berättas! Bilderna som matades timme efter timme den 11 september 2001 tyder inte bara på att nyhetsredaktionerna fått en serie dramatiska bilder att visa som vida överträffar vår fantasi utan också om en desperation: - Vad var det egentligen som hände och varför? Klart att magnituden av smällen är beroende av att världshistoriens mäktigaste nation angrips i sin inre kärna, WTC-tornen som den globala ekonomins främsta symboler, till synes försvarslösa. Ett hightech försvar knyts upp med pappersknivar som vapen, fungerande som små trojanska hästar, när en grupp fanatiska unga män är beredda att offra sina liv och andras för att passera en gräns för vad fantasin kan föreställa sig. I Los Angeles Times berättas några dagar senare deras historia i ett detaljerat reportage om deras sista tid före attentatet och på radio och i tv varvas expertkommentarerna. - Påminner inte ideologin hos dem om unga fascisters ideal från 1930-talet? Känns de inte igen från de ryska terrorister som gjorde livet livsfarligt för tsarens alla byråkrater åren före ryska revolutionen? Är de inte andliga kusiner till Baader-Meinhof och de italienska Röda brigaderna från 1970-talet som isolerade från omvärlden genomförde diverse meningslösa våldsdåd frågar vi historieintresserade oss? När al-Qaida värvar sina proselyter (anhängare) i arabvärlden handlar det ofta om unga kränkta personer, kanske de första i en familjetradition som fått högre utbildning, men som tappat rotfäste i en korrupt värld där de härskande eliterna i Arabvärlden inte ger något utrymme för samhällsförändring eller ungdomliga drömmar om en bättre värld. Det vimlar av högutbildade tekniker och naturvetare hos al-Qaida. De som värvas i väst tycks snarare höra hemma bland en välförsedd medelklass med rötter i arabvärlden än bland fattiga och förtryckta människor från västbanken eller någon annan krisort. Grogrund för frustrationen är här snarare att de i möts av fördomsfulla attityder, rasism och att alienationens moras ligger på lur i deras studier på universitet och högskolor. - Var inte han som styrde in planet i norra tornet doktorand i stadsplanering. De tycks använda sina kunskaper i teknik för terror i samma utsträckning som de lockas av en enkel samhällssyn som hör hemma bland medeltida ideal och med ett Islam som det såg ut på Muhammeds tid. - Ett islam i fascistisk skrud. Bilderna av planen som styr in i tornen blir då en berättelse som vi har tagit del av förr. Berättelsen om hur teknik och utveckling går i spinn mellan känsloliv och intellekt. Fascism, anarkism och religiös fundamentalism som reaktion på det moderna livet; i form av mångkultur, demokrati, kvinnans frigörelse, globalisering och en komplex värld. Kampen om civilisationen står då inte mellan islam och kristendom eller mer diffust (amerikansk politik) mellan det onda och det goda utan mer mellan modernitet och fanatiker med extrema föreställningar och ideal. - Moderniseringen måste hanteras även av de muslimska länderna! Detta tänker jag är förstås en synpunkt av många på 11 september 11 mars i Madrid. och nu i London. I dag badar Kista Science Tower i medelhavsljus mer ett fråge än ett utropstecken. Pastellfärger skimrar från en klarblå sommarhimmel i glasfasaden när jag flanerar Helsingörsgatan fram. Tycks aldrig logga ut från webben den här sommaren. - Modernitet och ett mänskligt samhälle är inte det en utveckling jämfört med medeltida ideal och ond terror undrar jag när jag kisar i motljuset mot skrapan. - Kunskaper i historia, religion, psykologi och statskunskap, kunna känna empati och tro på en rättvisare värld, brukar jag säga till mina elever, är de bästa vapnen i kampen mot terrorism.

Källor och lästips 
  • Tidningsartiklar: Rader av intressanta artiklar, krönikor och ledare DN hösten 2001 Se t ex Göran Rosenberg "Fundamentalismens frestelse" DN 10/8 -01 där det även finns en osannolik bild på Usama Bin Laden på besök i Falun sittande i moderna västerländska kläder på ett amerikanskt vrålåk tillsammans med ett försvarligt antal syskon och kusiner. 
  •  Översättningen från Los Angeles Times DN 5/10 -01 artikel av C J Williams, J T Dahlburg och H G Reza "Kaparnas väg /_ _ _/."
  • DN 21/9 -01 "En fascism i religiösa kläder" artikel av den brittiske historikern Anatol Lieven som diskuterar islamska fundamentalismens psykologiska orsaker
  •  Litteratur: Ali Tariq Fundamentalisternas kamp - " - Björn Kumm Terrorismens historia - " - Tahar Ben Jelloun m.fl 11 september ett år efteråt
  • © Thommy Sjöberg

No comments:

Post a Comment