Rosa Segel av Ragnar Sandberg, bild Thommy Sjöberg mobil, från utställningen med samma namn, vernissage på Moderna Museets Konstfest den 17 juni. Matilda Olof Ors curator och intendent på museet guidar oss genom den charmiga utställningen som är en hängning med målningar hämtade från Museets samlingar. Tiden är 1900-tal fram till åren kring 1940.
Visst kan man komma att tänka på Jonathan Johanssons jättehit Rosa Himmel när man hör utställningens namn!
Rosa Segel visas i rummet där målningar (landskapen och konstverken) mer har karaktär av ett andligt sökande bortom realism och samhällskritik, en lyrisk och sinnlig värld av färg och form.
Visningen startar med Sven X:et Erikssons Målarens hus från 1942. En idyll från Saltsjöbaden, en fest med färg och form från målarens hem! Målaren själv står på stege, verkar skrapa gammal färg med sin spackel, frun Ingeborg, Bojan, dyker upp i olika skepnader, serverar kaffe, saft och bullar, jobbar i trädgården medan barnen Irma och Sverre leker, mot husfasaden står också tre par skidor ska de påminna om vinterns kyla? I luften i tavlans övre högra hörna störs idyllen av tre plan från svenska flygvapnet. Det är krig i Europa.
X:et gick den långa vägen för att bli en etablerad konstnär, startade 14 år gammal som målarlärling (hantverk), fortsatte med studier på aftonskola till dekoratör, utbildade sig till teckningslärare, men arbetade till att börja med som konservator, så småningom blev det studier på Konsthögskolan och till slut en professur på samma skola.
X:ets måleri påminner mycket om Hilding Linnqvists konstnärsskap; naivismen, färgfesten, men han har också en egen ton av kraft, lek och primitivism. Färgerna och formerna är även påverkade av modernismen i Europa (Paul Klee) och sedan också av ett samhällsengagemang där X:et tog intryck av den spanske målaren Goya och hans uttryck. X:et var en konstnär som tog del av samtiden, och var en del av rörelsen kring arbetarförfattarna och konstnärerna som började få sitt genombrott vid den här tiden, med sitt enda öga såg han mer än de flesta konstnärer och författare vid en tid när samhället förändrades och arbetarrörelsen, andra folkrörelser och SAP började forma folkhemmet medan Europa genomled ww2, ett krig som kom att förändra världen.
Horizon of Me(aning) Träskulptur (vedstapel i björk) Carola Grahn Pressbild Moderna Museet
Samhällsförändringarna kan även avläsas i rummet där norrländska landskap (från stad till land) dominerar; Helmer Osslund med målningar inspirerade av Gaugin, och X:et med flottare (proletärer i centrum).
I mitten av salen delas rummet i två delar, av en samtida träskulptur, Horizon of me(aning) 2015/23 av Carola Grahn, i form av en sinnrik travad vedstapel av björk. Mitt emot på väggen ett bevarad konstverk av en samisk konstnär Lars Pirak. En världsbild från Sapmi, träskulpturen får även symbolisera en fantasi, men också en tystnadskultur omkring samernas historia och deras utsatthet.
På andra sidan 6 fotografier (bilder) från en fotoresa av Carl Gustaf Rosenberg, dåtida odyssé i Sverige, från Konsumbutik i Kallhäll till järnbanan vid Riksgränsen nära Narvik.
Isac Grünewald och Sigrid Hjerten får representera stadens landskap i djärva rörliga färger och Sigrid som även var en textilkonstnär har fått ett eget litet rum för sina textila skapelser (mattor).
Rosa Segel är en färgfest, mycket målargodis av några av våra stora konstnärer från tiden när Sverige var på väg att bli ett folkhem och välfärdsland. Men också med aningar om sprickor i samhället från de kunskaper om en tystnadskultur kring samernas historia vi har i dag.
Bestämt ska vi besöka utställningens olika rum fler gånger för att fördjupa vår upplevelse.
Ett behov märker vi nu när vi skriver om utställningen och även passa på att glädja oss åt en rad färgstarka målaräventyr från folkhemmets genombrottsår.
© Thommy Sjöberg
Tjoho, ser utställningen en andra gång,den 3 september, nu mer fokuserat,tillsammans med Mimmi, mycket trevligt!⛵️🍒🎷😎 // Kistalight
ReplyDelete