I dag hyllar vi Italiens store diktare, Dante Alighieri från Florens, en av de stora inom världslitteraturen, som avled på natten mellan den 13:e och den 14:e september 1321 för 700 år sedan. Vilket uppmärksammas av alla litteraturälskare och Dantespecialister världen över. Kistalight passar på med att gå en kurs på SU, den Italienska institutionen, där vi speciellt studerar Dantes Den Gudomliga Komedin (7,5p) under hösten. Vi studerar verkets språkliga och litterära kraft, dåtidens politiska strider och statsskick i Florens, i Italien och i den romerska kyrkan, och vi studerar Dantes liv och hur hans verk påverkade samtiden och eftervärlden. Dante var politiker, statsman, ekonom, föreläsare och författare på sin fritid, kanske rent av en indieförfattare, även om man på medeltiden knappast kände till begreppet fri tid. Men enligt Anders Cullhed var han den förste riktigt moderne författaren (se hans nyutkomna bok Dante - Den Förste Författaren) som ständigt under sina senare år arbetade med sitt verk Komedin som han skrev, bearbetade och skrev om, för att jobba på sitt eftermäle, sin image eller för att han helt enkelt skrev för att uppleva en gudomlig skaparglädje.
I all anspråkslöshet minns vi med en blogg, där några av våra texter har en anknytning till Dantes Gudomliga Komedi. Dante lever sitt eget liv, om än död sedan 700 år! Se nedan och bloggarna Roberto Saviano Blues och Mona Lisa Light i repris!
Mona Lisa Light October in Toscana
Nytt ljus över Mona Lisas leende, Kistalight minns egna möten i gränderna i San Gimignano i Toscana. Bild ovan en i allra högsta grad levande Principessa och sentida ättling till Lisa Gherardini.
Kistalight på vift i San Gimignano
besöker Galleria d Àrte Contemporaneo
skådar ut bland medeltida torn
a la Manhattan skyline
som vanligt en aning vilse
- svängde höger
en gammal pilgrimsväg
på vår färd mot Siena.
Leendet i dörröppningen
i den smala gränden!
Något bekant, en ton - en känsla?
Ett tilltal genom seklerna eller bara
klanger från några vackra terziner!
Dante Alighieri said: Han var från Tours och rensar ut med fastan
Bolsenas ål och vinet från Vernaccia. Dante Alighieri var under ett år (1300) ambassadör för guelferna i San Gimignano
Några flaskor vitt, Vernaccia,
en specialité från orten
inhandlade av en leende Lisa Gherardini
Principessa i grändens butik
med ett korpsvart hår
Da Vinci kunde ha målat.
Mixen av modernitet och medeltid
så självklar på Galleria d Àrte Contemporaneo.
Bob Dylan said:
But Mona Lisa musta had the highway blues
You can tell by the way she smile
No…no, mer ett skratt som klingar
likt en sång av kvinnoklackar
genom seklerna i den smala gränden
på vår pilgrimsväg till Siena.
Kistalight på vift i San Gimignano
besöker Galleria d Àrte Contemporaneo
skådar ut bland medeltida torn
a la Manhattan skyline
som vanligt en aning vilse
- svängde höger
en gammal pilgrimsväg
på vår färd mot Siena.
Leendet i dörröppningen
i den smala gränden!
Något bekant, en ton - en känsla?
Ett tilltal genom seklerna eller bara
klanger från några vackra terziner!
Dante Alighieri said: Han var från Tours och rensar ut med fastan
Bolsenas ål och vinet från Vernaccia. Dante Alighieri var under ett år (1300) ambassadör för guelferna i San Gimignano
Några flaskor vitt, Vernaccia,
en specialité från orten
inhandlade av en leende Lisa Gherardini
Principessa i grändens butik
med ett korpsvart hår
Da Vinci kunde ha målat.
Mixen av modernitet och medeltid
så självklar på Galleria d Àrte Contemporaneo.
Bob Dylan said:
But Mona Lisa musta had the highway blues
You can tell by the way she smile
No…no, mer ett skratt som klingar
likt en sång av kvinnoklackar
genom seklerna i den smala gränden
på vår pilgrimsväg till Siena.
Roberto Saviano Blues
Napoli i vulkanens hetta – Montage av Andy Wahrols Vesuviomålning
Inte riktigt klokt egentligen!
Som turist bland Toscanas böljande kullar, hisnande utsikter och brinnande färger i november, runt slingrande serpentinvägar, sprakande vinrankor och cypresser som reser sig likt utropstecken kring chiantigrevars vingårdar. I Sienas medeltida kvarter och bland Pisas och Firenzes konstskatter från renässansen:
Så drabbas jag av Roberto Savianos bok Gomorra om Napolis camorra.
På cafeer och hotellrum läser jag boken.
Savianos texter lär ha startat som en blogg när han som student åkte runt på vespa i Neapel och följde Camorran som en led i sina filosofistudier på universitetet Federico II i Neapel.
Savianos metod är journalisten på spaning. På plats ser han offren för Camorrans vendettor, mord och knarkförsäljning.
Han följer de kriminella verksamheterna och idkar närstudier av aktuella platser; Neapels hamn, textilfabriker i gamla slitna industrilokaler i förorterna, byggen "förgiftade av cement", drogförsäljning och speedade ungdomsgäng i Casal de Principe, legala hotellaffärer i Scotland och inte minst sopphantering och besök i Eldslandet bland dumpade soppor i Caserte - området. Intervjuer och samtal på plats följs upp av polisrapporter, obduktionsprotokoll, listor för angörande båtar och konsten att trolla bort ett antal laster, femtiotusen förfalskade fraktsedlar, i Neapels hamn.
Radio och tidningsreportage granskas och han beskriver hur ungdomar lägger in foton från aktuella arresterade gangsters i sina mobiltelefoner.
Skildringarna av bestialiska mord är så plågsamma i sina detaljer att man är tvungen att lägga ifrån sig boken under läsningen.
Berättelsens tempo hämtar energi just i samlingen av fakta och inte minst namngivna camorister som löper genom handlingen. Språket är litterärt. Saviano arbetar med metaforer och bygger upp en världsbild genom bilden av Systemet. Se camorran som likt den starkare a la Machiaveli behärskar världen med hot våld och Euros. Systemet skonar inte heller någon. Det finns inga knivskarpa gränser mellan det rika nord och det fattiga Syditalien eller mellan den vita och den svarta ekonomin.
Egentligen finns det bara förlorare.
Globaliseringen slår igenom och i princip är alla delaktiga och drabbade.
Ändå är det i grunden, tycker jag, en postkolonial situation (södra Italien som exploaterat u-land) som råder för människor i den vackra Napolibukten och som gestaltas i Gomorra.
Saviano har skrivit en utvecklingsroman. Under resans gång träder hans jag fram. Han söker en plats där han kan reflektera över ordens möjligheter utan att korrumperas. Valet blir Pasolinis grav i Casarsa i regionen Friuli-Venezia i nordöstra Italien. Där kan han skrika ut sitt "jag vet, min tids jag vet" och han beslutar sig för att bli en sanningssägare.
Kanske är det de som inte ger upp som blir förebilder. De som träder fram likt prästen Don Peppino Diana eller lärarinnan i Mondragone som vågade vittna efter att ha sett ett begånget mord. De som är aktiva och sanningsenliga i kampen mot Camorran med livet som insats.
Kapitlet om den mördade prästen Don Peppino avslutas med en bibeltext om Gomorra, som kanske Peppino förberedde, som predikan när han mötte sina mördare i kyrkan i Casal de Principe och har fått gett namn åt boken.
Det är lätt att göra litterära associationer till Savianos vandring: Som en nutida Dante vandrar han, snarare åker vespa, genom Camorraland. Det är ett dödsrike, likt Dantes helvetesskildring i Den Gudomliga komedin, om än förflyttat till jordelivet och det nutida konsumtionssamhället. Inkörsporten till helvetet är Neapels hamn faktiskt inte långt från ingång till Helvetet, Lago DÁverno, som Dante trädde in i tillsammans med Vergilius när det begav sig i Den Gudomliga Komedin.
Avslutningen är storartad, "i den yttersta kretsen" - se slutstationen i vandringen i Camorraland: I Eldslandet, soptipparnas Casertesområde, konsumtionssamhällets yttersta utpost vandrar han med fötter nedsjunkna i dyn räddar sig upp på ett flytande kylskåp och slungar ut ett skrik med sin mages fulla kraft i ett,
- Där fick ni, era jävlar! Än är jag inte död!
Likt Dante får han också finna sig i ett liv i exil efter att skrivit boken. Det lär också vara svårt för honom att röra sig i hemtrakterna i Neapel utan att ha ständigt livvaktsskydd.
Savianos bok är välskriven med en vulkanisk hetta får man säga. Kanske är det som gör att de litterära associationerna infinner sig.
Konstigt nog är den dåligt uppmärksammad av de svenska stora tidningarna speciellt DN. Saviano har ändå nyligen, 22 november, besökt Stockholm (Svd var där och Junivallen med festlig inspelningsmojäng) och en intensivare samtida samhällsskildring får man leta efter. En som skrivit passionerat redan i somras om Roberto Saviano och hans bok är bloggaren Junivallen och även Bodil Malmsten har uppmärksammat den.
Betyg: Fem verksamma vulkaner av fem
Inte riktigt klokt egentligen!
Som turist bland Toscanas böljande kullar, hisnande utsikter och brinnande färger i november, runt slingrande serpentinvägar, sprakande vinrankor och cypresser som reser sig likt utropstecken kring chiantigrevars vingårdar. I Sienas medeltida kvarter och bland Pisas och Firenzes konstskatter från renässansen:
Så drabbas jag av Roberto Savianos bok Gomorra om Napolis camorra.
På cafeer och hotellrum läser jag boken.
Savianos texter lär ha startat som en blogg när han som student åkte runt på vespa i Neapel och följde Camorran som en led i sina filosofistudier på universitetet Federico II i Neapel.
Savianos metod är journalisten på spaning. På plats ser han offren för Camorrans vendettor, mord och knarkförsäljning.
Han följer de kriminella verksamheterna och idkar närstudier av aktuella platser; Neapels hamn, textilfabriker i gamla slitna industrilokaler i förorterna, byggen "förgiftade av cement", drogförsäljning och speedade ungdomsgäng i Casal de Principe, legala hotellaffärer i Scotland och inte minst sopphantering och besök i Eldslandet bland dumpade soppor i Caserte - området. Intervjuer och samtal på plats följs upp av polisrapporter, obduktionsprotokoll, listor för angörande båtar och konsten att trolla bort ett antal laster, femtiotusen förfalskade fraktsedlar, i Neapels hamn.
Radio och tidningsreportage granskas och han beskriver hur ungdomar lägger in foton från aktuella arresterade gangsters i sina mobiltelefoner.
Skildringarna av bestialiska mord är så plågsamma i sina detaljer att man är tvungen att lägga ifrån sig boken under läsningen.
Berättelsens tempo hämtar energi just i samlingen av fakta och inte minst namngivna camorister som löper genom handlingen. Språket är litterärt. Saviano arbetar med metaforer och bygger upp en världsbild genom bilden av Systemet. Se camorran som likt den starkare a la Machiaveli behärskar världen med hot våld och Euros. Systemet skonar inte heller någon. Det finns inga knivskarpa gränser mellan det rika nord och det fattiga Syditalien eller mellan den vita och den svarta ekonomin.
Egentligen finns det bara förlorare.
Globaliseringen slår igenom och i princip är alla delaktiga och drabbade.
Ändå är det i grunden, tycker jag, en postkolonial situation (södra Italien som exploaterat u-land) som råder för människor i den vackra Napolibukten och som gestaltas i Gomorra.
Saviano har skrivit en utvecklingsroman. Under resans gång träder hans jag fram. Han söker en plats där han kan reflektera över ordens möjligheter utan att korrumperas. Valet blir Pasolinis grav i Casarsa i regionen Friuli-Venezia i nordöstra Italien. Där kan han skrika ut sitt "jag vet, min tids jag vet" och han beslutar sig för att bli en sanningssägare.
Kanske är det de som inte ger upp som blir förebilder. De som träder fram likt prästen Don Peppino Diana eller lärarinnan i Mondragone som vågade vittna efter att ha sett ett begånget mord. De som är aktiva och sanningsenliga i kampen mot Camorran med livet som insats.
Kapitlet om den mördade prästen Don Peppino avslutas med en bibeltext om Gomorra, som kanske Peppino förberedde, som predikan när han mötte sina mördare i kyrkan i Casal de Principe och har fått gett namn åt boken.
Det är lätt att göra litterära associationer till Savianos vandring: Som en nutida Dante vandrar han, snarare åker vespa, genom Camorraland. Det är ett dödsrike, likt Dantes helvetesskildring i Den Gudomliga komedin, om än förflyttat till jordelivet och det nutida konsumtionssamhället. Inkörsporten till helvetet är Neapels hamn faktiskt inte långt från ingång till Helvetet, Lago DÁverno, som Dante trädde in i tillsammans med Vergilius när det begav sig i Den Gudomliga Komedin.
Avslutningen är storartad, "i den yttersta kretsen" - se slutstationen i vandringen i Camorraland: I Eldslandet, soptipparnas Casertesområde, konsumtionssamhällets yttersta utpost vandrar han med fötter nedsjunkna i dyn räddar sig upp på ett flytande kylskåp och slungar ut ett skrik med sin mages fulla kraft i ett,
- Där fick ni, era jävlar! Än är jag inte död!
Likt Dante får han också finna sig i ett liv i exil efter att skrivit boken. Det lär också vara svårt för honom att röra sig i hemtrakterna i Neapel utan att ha ständigt livvaktsskydd.
Savianos bok är välskriven med en vulkanisk hetta får man säga. Kanske är det som gör att de litterära associationerna infinner sig.
Konstigt nog är den dåligt uppmärksammad av de svenska stora tidningarna speciellt DN. Saviano har ändå nyligen, 22 november, besökt Stockholm (Svd var där och Junivallen med festlig inspelningsmojäng) och en intensivare samtida samhällsskildring får man leta efter. En som skrivit passionerat redan i somras om Roberto Saviano och hans bok är bloggaren Junivallen och även Bodil Malmsten har uppmärksammat den.
Betyg: Fem verksamma vulkaner av fem
Robert Saviano blues
ReplyDeleteKommentarer finns ovan till bloggen om Gomorra
Tjoho, imorgon, 16 september, bär det av med ett litet Dantesymposium.
ReplyDeleteI´ll be there Kistalight!
Romanska och klassiska institutionenOm ossEvenemangRegistrera evenemangDante and his heritage 1321-2021. International symposium
Evenemang
Inspelade föreläsningar
Forskningsseminarier
Konferenser, symposier och workshops
Kommande disputationer
Seminarier UGA
Hitta till oss
Kontakt
Nyheter
Press
Dante and his heritage 1321-2021. International symposium
EVENEMANG
Datum: 16 september 2021 08:30 - 16 september 2021 18:00
Plats: Zoom and The Royal Swedish Academy of Letters, History and Antiquities
The symposium commemorates the 700th anniversary of Dante’s death. Some of the most renowned Dante scholars will present the Italian poet to non-specialists. The official language of the symposium is English. The event will take place both on site and via Zoom.
Dante Alighieri, fresk av Domenico di Michelino från katedralen i Florens, Santa Maria del Fiore
Foto: Domenico di Michelino, Public domain, via Wikimedia Commons
Program
Morning - The Royal Swedish Academy of Letters, History and Antiquities
08.30 Official greetings
9.00-10.45 •Anders Cullhed (Stockholm University / The Royal Swedish
Academy of Letters, History and Antiquities, Stockholm,
Sweden), “On Dante’s stratagems of authorship”
• Conny Svensson (Uppsala University, Sweden), “On reading
some Swedish Dante readers”
• Kurt Villads Jensen (Stockholm University, Sweden), “To
heaven or to hell? Crusading and Islam in Dante’s Divina
Commedia”
10.45-11.15 Coffee break
11.15-12.30
• Paolo Pellegrini (University of Verona, Italy), “How Dante’s
biography (could be) changed”
• Elisa Brilli (University of Toronto, Canada), “Dante, history
and self-telling”
Afternoon
14.30-15.45 • Lino Pertile (Harvard University, Cambridge, MA, USA),
“Dante’s Ulysses today”
• Marco Petoletti (Catholic University of the Sacred Heart,
Milan, Italy),“Dante and the classical poets: a new
approach”
15.45-16.15 Coffee break
16.15-17.30 • Ülar Ploom (Tallinn University, Estonia), “On the poetic of
the closed and the open in Dante’s Paradise imagery”
• Zygmunt Baranski (University of Cambridge, UK /
University of Notre Dame, IN, USA), “Dante and the
invention of modern literature”
Mona Lisa Light och Roberto Saviano Blues finns båda att läsa i Kistalight goes Ryan, andra upplagan, Författares Bokmaskin 2009.
ReplyDelete- Livet är en weekend tour!
PS Kistalight är slutsåld på förlaget.
ReplyDeleteALL SOLD OUT
Klart vi följer Dante Symposiet från SU den 16:e september med inledning av Anders Cullhed som bl a betonar Dantes Komedi som ett modernt verk i form av autofiction, bildnings och utvecklingsroman; en auctor - författare med ett heligt uppdrag.
ReplyDeleteMin lärare SU föreläsningar Dante, Tzortzis Ikonomou, även organizer av symposiet, förmedlar Conny Svensson från Uppsala U och hans studier om Dante i Sverige.
Jensen från SU berättar om korsfarare och islam om Dantes familj, förfäder i From Heaven to Hell.
Efter fika blir det Pellegrini professor från Verona i Italien, mycket lärd, betonar att vi måste skilja komedin från Dantes biografi och liv och också hur djupt förankrad Dante är i Medeltidens föreställningar samtidigt som han är a great man of letters.
Elsa Brilli professor från Toronto, påminner kanske lite om en ung Joyce Carol Oates talar om Dantes fyra åldrar, om Dante som en del av den västerländska (moderna) litteraturen som en berättelse om jaget (ego?) - en självbetraktelse.
Kistalight missar några Danteprofiler under eftermiddagen, andra plikter men är tillbaka till Zygmunt Baranski som blir dagens höjdpunkt.
Baranski talar utan manus med en lätt hand om Dante och hans text i komedin. En lätthet som säkert rymmer en otroligt massa kunskap om Dantes liv och verk.
Baranski betonar Dantes modernitet i skrivandet, texten, i Komedin gäller även helheten i strukturen, i organiserandet av texten samtidigt som han hör hemma i medeltidens föreställningar och världsbild.Han uppfinner sina sånger, Cantos, med den struktur de har, terziner och verser och han utvecklar texterna på sitt eget sätt där han blandar högt och lågt med olika stilarter som poetiskt högtravande, filosofiskt och lärt med kommentarer om den egna texten. Han blandar, mix, även med olika språk från folkligt Toscanska till latin.
Dantes sätt att använda språk och stil gör honom, Komedin, till ett radikalt språkligt poem även om hans föreställningar hör hemma i medeltiden.
Titeln Komedin skulle då kunna förklaras med denna förmåga att blanda högt och lågt, det folkliga med det lärda, mix av latin och mustig toscanska, leken (experimentet - kreativiteten) med olika språkliga och stilistiska nivåer skapar en komedi och bildningsresa i Medeltidens allvar och föreställningar.
Hm ... hm, intressant, ska nog läsa på mer om det där!
Hur som helst, wow, tycker Kistalight!