Kistalight har varit på Moderna med Mimmi, lyckats greja digital bokning, bjudit på halstrad lax, stuvad potatis, bönor i senapsdressing och bubbelvatten och sett höstens stora utställning Face to Face med Giacometti i repris. Se Face to Face Light Giacometti på Moderna. Bild ovan Thommy Sjöberg
Face to Face Giacometti på Moderna - Remix
Utställningen Face to Face har en väldigt trevlig mix av Giacomettis skulpturer, målningar, klotter i tidningar (gärna huvuden) och utsmyckningar från väggar i hans ateljé i Montparnasse i Saint-Germain des Pres i Paris.
Kistalight fascineras av Giacomettis sökande efter ett konstnärligt uttryck. Han är ständigt på jakt efter en känsla, en ton eller efter en perfekt gestaltning i sin konst något som han aldrig riktigt verkar nå fram till.
Jean Paul Sartre som ville ha en modell (förebild) från konstens värld i efterkrigstidens (WW2) Paris valde Giacomettis skulpturer som symboler (Giacometti Light) för sin filosofi.
Ett Varat eller Intet i skulptural form!
Existentialismens som avskalad expressionism med surrealistiska inslag!
Giacometti kände sig dock mer besläktad med Beckett, Jean Genet och George Bataille i deras skrivande än med Sartres mer doktrinära syn på samhället. I Beckett hade han även en själsfrände i sitt behov att skala av verkligheten, att reducera uttrycket.
Kanske var deras konst också ett uttryck för deras isolering, ett inre tomrum och smärtan av att leva i exil! Giacometti kom från Schweiz och Beckett hade brutit upp från Dublin.
Beckett hade till och med bytt språk i sitt skrivande, från engelska till franska.
Giacommettis väg till konsten; född i Schweiz 1901, pappan var målare (impressionist) och själv gick han i konstskola i Geneve innan han som alla konstnärer på den tiden sökte sig till Paris 1921. Där studerade han skulptur på Grande Chaumeire Academy, skaffade sig en liten ateljé på 25 kvadrat som han behöll i alla år för både arbete och fest, deltog i Paris kulturliv (avantgarde) och träffade Flora Mayo som han sammanlevde med fram till 1929 och ofta anlitade som modell.
Alberto Giacommetti studerade abstrakt och primitiv konst, även kubism. Han kom i början av 30-talet under inflytande av Surrealismen och Andre Breton och hans grupp innan han återvände till skulpturen och arbetar med levande modell. Materialet var lera och Giacometti skalar ned sina figurer, försöker och försöker, går i närkamp med materialet, blir gärna långdragna figurer (ofta kvinnor) och det blir en sorts rymd kring skulpturerna efter gjutning.
Bild från utställningen Face to Face Giacometti Bild Thommy Sjöberg mobilAlberto Giacommetti studerade abstrakt och primitiv konst, även kubism. Han kom i början av 30-talet under inflytande av Surrealismen och Andre Breton och hans grupp innan han återvände till skulpturen och arbetar med levande modell. Materialet var lera och Giacometti skalar ned sina figurer, försöker och försöker, går i närkamp med materialet, blir gärna långdragna figurer (ofta kvinnor) och det blir en sorts rymd kring skulpturerna efter gjutning.
Giacometti kom också att stå för scenografin i Becketts I Väntan på Godot.
Sparsmakat med Ett ensamt magert träd i gips på scenen!
Det som är roligt och inspirerande med utställningen är att man får kliva in i Giacomettis fantasivärld och uppleva hans kreativa förmåga genom målningarna och klottret från hans ateljé.
Giacometti och hans lilla ateljé på rue Hippolyte Maindron i Montparnasse kom att bli en träffpunkt, där det var roliga fester och en mötesplats för konstnärer, författare. En plats där berömda fotografer som Henri-Cartier Bresson och Christer Strömholm förevigade Giacometti, hans konst och modeller.
Giacometti är en del av stadsdelen Saint Germain des Pres DNA och han är en god representant för den eviga bohemen i Paris och den intellektuella boom som fanns i kvarteren kring caféerna Flore, Deaux Magots och Place de la Saint Germaint des Pres under mellankrigstiden, efter www2 och 1950-talet. I dag har bohemerna, artisterna, numera även IT-folket och författarna flyttat norrut mot Montmartre och Belleville, men designers, det rika och vackra modefolket häckar fortfarande i kvarteren, plus turister förstås.
Kistalight har varit där!
Blivit bloggar om detta!
Se Saint Germain des Pres eller Sartres norra öga och Inspiration Light - Saint Germain des Pres eller Strindbergs Byst Makterna Light! Här kan också du läsa mer om en läsupplevelse av Kistalight om existentialisterna At the Existentialist Café!
Direkt från Giacomettis ateljé; Anette, Giacometti, Jean Genet, Abdallah Bentaga och Long Tall Slim Sally. Bild Thommy SjöbergUndrar om inte Giacometti skulle tilltala och attrahera unga människor i dag?
Kistalight som panschis saknar då och då sina gamla elever efter många år som SO-lärare på Spånga High. (Skolans dag Light)
Vi trivdes allt som oftast med att vara med ungdomar och tror att utställningen Face to Face med Giacometti kan vara något för nya pigga ögon och en ung publik. Utställningen kan säkert passa för ett studiebesök för elever som går sista året på högstadiet eller på gymnasiet.
Givetvis coronasäkrat!
Vi lever ju i en absurd värld.
Ett av utställningens många huvuden, avskalat javisst men också influerat av kubism, afrikansk primitivism och kanske några stänk surrealism. Bild Thommy Sjöberg
Giacomettis ständiga skalande på sina figurer, ansikten och huvuden kan säkert kännas igen av en ung generation som gör massor av selfies, om och om igen, på sina Instagramkonton.
Möjlig hög igenkänningsfaktor alltså med Giacomettis konst!
I dagens knepiga värld med pandemier, klimatförändringar, krigen i Mellanöstern, flyktingströmmar, klassklyftor och digitalisering går det säkert att känna igen sig, identifiera sig med, Giacometti och Beckett och deras känsla för att vi lever i en absurd värld där man kan känna en hög grad av inre tomhet och en upplevelse av att vara i exil.
Det blir säkert många besök för Kistalight på Utställningen Face to Face Giacometti.
Varför inte några fler verk från Kistalights mobil; porträtt, klotter och skulpturer från Giacommettis ateljé.
I hans strävan efter fullkomlig konstnärlig helhet blir det liksom ett lyster och ljus kring verken, de avskalade skulpturerna får en alldeles egen rymd, porträtt och staffli med penslar lyser av poetisk kraft och energi.
Kistalight skalar en selfie vid kopparhusen (färjeterminalen) och Waxholmsbåtarna vid kajen framför Grand Hotel, på en av sina favoritpromenader (catwalk in the City) mellan Kungsan, af Chapman och Moderna, längs kajerna med Söders höjder och Skeppsbrons stadssiluett, som i en saga, i fonden. Bild Thommy Sjöberg
Alla bilder, fotografier, ovan är från utställningen och fotade med min mobil!
ReplyDelete/// Kistalight / Thommy
Apropå Face to Face, påminner om face off den amerikanska termen för tekning i ishockey.
ReplyDeleteI högre serier förs statistik för antal vunna tekningar i varje match för de spelare, ofta centrar, som tekar (genomför tekning).
Alltså face to face en direkt konfrontation eller ett direkt möte!
//Kistalight som arbetat ett antal år (2) som Onlineredaktör för Hammarby A-juniorer i ishockey