Liten Brillo box i Kista – Kistalight försöker skaffa sig en
konstsyn och funderar om idéer och upphovsrätt i konsten. Bild Thommy Sjöberg -
Obs bara affektionsvärde på boxen!
I dag fyller vi år på Kistalight – mogen ålder!
Mimmi: Vad önskar du dig på födelsedagen?
Kistalight: Fred på jorden och lite kärlek!
Mimmi: Du behöver ett par
nya vinterkängor!
Kistalight: Äh jag har ju allt!
Kistalight: Äh jag har ju allt!
Mmm!
Mimmi: Vi behöver en ny gardinstång i köket.
Ha…ha..ha!
Kistalight: Freden får vänta!
Juridik – Brillo en gång till
Från förra helgen kan behöva ett eget litet
avgränsande stycke! Blir inte riktigt klar med problematiken där.
Äkta konstverk i sitt
sammanhang!
En Pontus Hultén som
snickrar egna Brillolådor både 68 till Moderna och 89 i Malmö, målar The white
wonder av Robert Rauschenberg enligt anvisningar och Rauschenberg signerar
eller en Clay Ketter som med assistent spacklar gipsskivor som inte på något
sätt skiljer sig från Kistalights spacklade gipsskivor på sommarverandan.
Visst äkta konst på Moderna
och Kistalight kommer i rörelse och får igång fantasin, känslorna och idéerna
men knappast konst utanför sitt sammanhang. Men visst lever den! Det skrivs
böcker och coola börsklippare samlar Brillolådor till fantasipriser.
One more time!
Eftermiddagens första föreläsare Jacob Vedefors är jurist från advokatbyrån DLA och är expert på upphovsrätt och licensiering. Det blir en genomgång av upphovsrätt och publiceringsskydd.
Vissa resonemang kring verkshöjd och att idéer inte skyddas.
Eftermiddagens första föreläsare Jacob Vedefors är jurist från advokatbyrån DLA och är expert på upphovsrätt och licensiering. Det blir en genomgång av upphovsrätt och publiceringsskydd.
Vissa resonemang kring verkshöjd och att idéer inte skyddas.
Intressanta diskussioner!
Kistalight kommer att tänka på Thomas Anderbergs Brillobok Den stora konstsvindeln som jag läste för precis ett år sedan med tanke på att jag skulle skaffa mig en konstsyn.
Boken handlar om Andy Warhols brillolådor från Moderna museets Warholutställning 1968. En utställning vi besökte i vår ungdom.
Massor av Brillolådor där, ett berg av lådor, som ställdes ut och var en del av Warhols koncept. Lådorna var importerade direkt från Brillofabriken 1968 och tidigare hade Warhol ställt ut liknande lådor på The Stable Gallery i USA 1964.
Kistalight kommer att tänka på Thomas Anderbergs Brillobok Den stora konstsvindeln som jag läste för precis ett år sedan med tanke på att jag skulle skaffa mig en konstsyn.
Boken handlar om Andy Warhols brillolådor från Moderna museets Warholutställning 1968. En utställning vi besökte i vår ungdom.
Massor av Brillolådor där, ett berg av lådor, som ställdes ut och var en del av Warhols koncept. Lådorna var importerade direkt från Brillofabriken 1968 och tidigare hade Warhol ställt ut liknande lådor på The Stable Gallery i USA 1964.
För att göra en lång historia kort!
1990 skulle Ryska museet i S:t Petersburg ha en stor utställning av nutida konst bland annat ville man ställa ut Warhols brillolådor med Moderna museet som förebild.
Sagt och gjort genom Malmö konsthall och deras ateljé och snickare byggs, 1989, ytterligare 125 brillolådor, varav 105 ska skeppas till S.t Petersburg. I bakgrunden till projektet finns Modernas f. d chef Pomtus Hultén.
Ingen har någon större insikt i att de här lådorna så småningom ska besitta ett svindlande högt pris på konstmarknaden dessutom tillhör de inte de ursprungliga lådorna från Moderna och Stable Gallery. Några lådor blir kvar Snickare Arne Göransson får några lådor utöver den blygsamma betalningen och några av Hulténs vänner får också lådor.
1990 skulle Ryska museet i S:t Petersburg ha en stor utställning av nutida konst bland annat ville man ställa ut Warhols brillolådor med Moderna museet som förebild.
Sagt och gjort genom Malmö konsthall och deras ateljé och snickare byggs, 1989, ytterligare 125 brillolådor, varav 105 ska skeppas till S.t Petersburg. I bakgrunden till projektet finns Modernas f. d chef Pomtus Hultén.
Ingen har någon större insikt i att de här lådorna så småningom ska besitta ett svindlande högt pris på konstmarknaden dessutom tillhör de inte de ursprungliga lådorna från Moderna och Stable Gallery. Några lådor blir kvar Snickare Arne Göransson får några lådor utöver den blygsamma betalningen och några av Hulténs vänner får också lådor.
Samma år ställs även Brillolådorna ut på Louisianna
och dom börjar få ett högt kommersiellt värde på konstmarknaden. Lådornas
vidare öden är svåra att dokumentera under några år. Troligen finns dom hos
gamla Modernachefen Pontus Hultén på hans slott La Motte i Frankrike.
När lådorna börjar säljas för sexsiffriga belopp
skriver Pontus Hultén på ett intyg att han säljer 20 Brillolådor från sin
samling från 68 till Ronny Van de Velde Antwerpen i Belgien.
Det är då det börjar bli problematiskt!
Lådorna kan rimligtvis inte vara från 68!
Fortsättningen skulle kunna vara skriven av Martin Ericsson som ett rollspel och lek med autenticitet och vad som är konst plus en lek med kommersiella krafter (flirta med makten och göra utspel i media)!
Ironisk donerar också Hultén sex Brillolådor 95, troligen Malmölådor från 89 som om dom vore lådor från 68, till Moderna men med mystifierande dateringar!
Gamla medarbetaren från Moderna Olle Granath slår larm om att donationen av Brillolådorna knappast kan vara från 68 - men på konstmarknaden trissas priserna upp ytterligare på brillolådor.
Den som slutligen slår larm är konsthandlaren P O Börjesson som kontaktar Stockholms Auktionsverk som har en Brillolåda daterad från 68 med utropspris mellan 600 000 till 800 000 kronor.
- Inte illa för en kartong som snickare Göransson i Malmö 89 sålde till Svart och Witt för tvåtusen femhundra som placerades mitt i butiken med en blomvas på. Brillolådan säljs sedan för samma pris innan den några år senare dyker upp på Soethebys i London och säljs för fyra hundra tusen.
Skämt, happening, slarv eller brott!
Pontus Hultén och Andy Warhol ler säkert i sin konstnärshimmel över alla turer, priser och intyg kring Brillolådornas öden och äventyr.
Allt i äkta 68-tals anda!
Riktigt utredda blir inte heller lådornas öde och huvudpersonerna är ju inte med oss längre!
Kistalight passar istället på att skaffa sig en konstsyn på moderniteten inom konsten. Verkshöjd och idéer får bli centrala begrepp och att en Brillolåda är en låda men att den i sin context är ett konstverk!
Utställningar med Brillolådorna från Stable gallery, Moderna till S.t Petersburgs Territorium Artis är då häftiga popkonstinstallationer som får fantasin i rörelse. En popkonst som betydde så mycket för oss i vår ungdom när vi besökte Moderna 68.
Vi får inte glömma att berömma Thomas Anderberg för hans Brillobok Den stora konstsvindeln. Kanske behöver den redigeras en aning så att man kan hänga med i alla turer kring Brillolådorna öden!
Betyg fem äkta Brillolådor av fem!
Det är då det börjar bli problematiskt!
Lådorna kan rimligtvis inte vara från 68!
Fortsättningen skulle kunna vara skriven av Martin Ericsson som ett rollspel och lek med autenticitet och vad som är konst plus en lek med kommersiella krafter (flirta med makten och göra utspel i media)!
Ironisk donerar också Hultén sex Brillolådor 95, troligen Malmölådor från 89 som om dom vore lådor från 68, till Moderna men med mystifierande dateringar!
Gamla medarbetaren från Moderna Olle Granath slår larm om att donationen av Brillolådorna knappast kan vara från 68 - men på konstmarknaden trissas priserna upp ytterligare på brillolådor.
Den som slutligen slår larm är konsthandlaren P O Börjesson som kontaktar Stockholms Auktionsverk som har en Brillolåda daterad från 68 med utropspris mellan 600 000 till 800 000 kronor.
- Inte illa för en kartong som snickare Göransson i Malmö 89 sålde till Svart och Witt för tvåtusen femhundra som placerades mitt i butiken med en blomvas på. Brillolådan säljs sedan för samma pris innan den några år senare dyker upp på Soethebys i London och säljs för fyra hundra tusen.
Skämt, happening, slarv eller brott!
Pontus Hultén och Andy Warhol ler säkert i sin konstnärshimmel över alla turer, priser och intyg kring Brillolådornas öden och äventyr.
Allt i äkta 68-tals anda!
Riktigt utredda blir inte heller lådornas öde och huvudpersonerna är ju inte med oss längre!
Kistalight passar istället på att skaffa sig en konstsyn på moderniteten inom konsten. Verkshöjd och idéer får bli centrala begrepp och att en Brillolåda är en låda men att den i sin context är ett konstverk!
Utställningar med Brillolådorna från Stable gallery, Moderna till S.t Petersburgs Territorium Artis är då häftiga popkonstinstallationer som får fantasin i rörelse. En popkonst som betydde så mycket för oss i vår ungdom när vi besökte Moderna 68.
Vi får inte glömma att berömma Thomas Anderberg för hans Brillobok Den stora konstsvindeln. Kanske behöver den redigeras en aning så att man kan hänga med i alla turer kring Brillolådorna öden!
Betyg fem äkta Brillolådor av fem!
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om litteratur Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om Stockholms Dramatiska Högskola
© Thommy Sjöberg
© Thommy Sjöberg
Flertalet av Brillolådorna 1968 på Moderna var pappkartongerna efterskickade från USA.
ReplyDeleteTroligen tillverkades också genom Pontus Hulténs försorg ett antal Brillolådor i trä!
- Why don´t you make them there lär Andy Warhol ha sagt!
Kanske byggdes dom för att staga upp det berg av papperskartonger som fanns på utställningen eller också var dom bara tänkta som souvenirer men ett visst skulpturalt uttryck (värde) hade dom!
Några av dem hamnade hur som helst på den framtida konstmarknaden.
Sic!