Hann även med ett besök på Moderna under sportlovet. Blå linjen in till Kungsan från Kista.
Stockholm i snömulen blöta under eftermiddagen. Waxholmsbåtarna guppar utanför Grand. Stadssilhuetten över Katarinaberget; Mosebacke, Stomatolskylten, Haglunds pinne och Katarina kyrka lyser i diset och lite längre bort Sofia kyrka halvt inbäddad i tjocka. Magi och sagostämning - en dag för vår ungdoms Rauschenberg.
Ser filmerna och lyssnar på intervjuerna på muséet. En charmig och varm storyteller träder fram. Där finns historien med det "vita mästerverket".
Varför skeppa ett konstnärligt mästerverk över Atlanten. Dyra försäkringspengar, risk för skador, risk för repor och kanske kan det stjälas och för att inte tala om vad transporten kostar.
Alltså skickas instruktioner till Pontus Hultén på Moderna inför utställning på 60-talet.
Fixa ram och duk, preparera, grunda och måla med den rätta vita färgen. Jag, läs Robert signerar när jag kommer till Sverige.
Rauschenberg som nyskapare, en neodadaist, som hör hemma i 50 och 60-tal, med sina combines; tavlor och skulpturer där material blandas. Färg förstås, tidningsklipp, fragment av reklamskyltar, Coca Cola-flaskor, tygtrasor, gamla trälådor, uppstoppade fåglar, pinupp-bilder, radiorör och faktiskt försök med interaktiva idéer långt före blogg och Internet.
Stockholm i snömulen blöta under eftermiddagen. Waxholmsbåtarna guppar utanför Grand. Stadssilhuetten över Katarinaberget; Mosebacke, Stomatolskylten, Haglunds pinne och Katarina kyrka lyser i diset och lite längre bort Sofia kyrka halvt inbäddad i tjocka. Magi och sagostämning - en dag för vår ungdoms Rauschenberg.
Ser filmerna och lyssnar på intervjuerna på muséet. En charmig och varm storyteller träder fram. Där finns historien med det "vita mästerverket".
Varför skeppa ett konstnärligt mästerverk över Atlanten. Dyra försäkringspengar, risk för skador, risk för repor och kanske kan det stjälas och för att inte tala om vad transporten kostar.
Alltså skickas instruktioner till Pontus Hultén på Moderna inför utställning på 60-talet.
Fixa ram och duk, preparera, grunda och måla med den rätta vita färgen. Jag, läs Robert signerar när jag kommer till Sverige.
Rauschenberg som nyskapare, en neodadaist, som hör hemma i 50 och 60-tal, med sina combines; tavlor och skulpturer där material blandas. Färg förstås, tidningsklipp, fragment av reklamskyltar, Coca Cola-flaskor, tygtrasor, gamla trälådor, uppstoppade fåglar, pinupp-bilder, radiorör och faktiskt försök med interaktiva idéer långt före blogg och Internet.
Teknik, möjligheter och fantasi i konsten.
Rauschenberg Texas-son med varm dialekt som en del av det amerikanska moderna projektet – nya gränser, här inom konsten med ekon från de stora inom konsthistorien. Långt från de fina salongerna, utvecklar han konsten på sina egna villkor med combines, performances, happenings och interaktiva försök för åskådaren. Färg och material som bokstavligen spränger de konstnärliga ramarna.
Klart att vi på Kistalight gillar Monogram - geten!
En Urban lantis!
Liksom vi gillar några av de andra konstverken, Minutaie, Untitled, Factoum I och II, Coca-Cola plan och Studiopainting.
Mycket nöjda går vi hem i skymningen och Waxholmsbåtarna tycks ha slagit sig till ro där de ligger och guppar framför Grand Hotell och vi hoppar ner i tunnelbanan och fångar den Blå linjen.
Tänk att man var så kulturradikal när man var ung.
Det låg i tiden säger vår dotter prosaiskt.
Rauschenberg Texas-son med varm dialekt som en del av det amerikanska moderna projektet – nya gränser, här inom konsten med ekon från de stora inom konsthistorien. Långt från de fina salongerna, utvecklar han konsten på sina egna villkor med combines, performances, happenings och interaktiva försök för åskådaren. Färg och material som bokstavligen spränger de konstnärliga ramarna.
Klart att vi på Kistalight gillar Monogram - geten!
En Urban lantis!
Liksom vi gillar några av de andra konstverken, Minutaie, Untitled, Factoum I och II, Coca-Cola plan och Studiopainting.
Mycket nöjda går vi hem i skymningen och Waxholmsbåtarna tycks ha slagit sig till ro där de ligger och guppar framför Grand Hotell och vi hoppar ner i tunnelbanan och fångar den Blå linjen.
Tänk att man var så kulturradikal när man var ung.
Det låg i tiden säger vår dotter prosaiskt.
Det magnetiska eller magiska med Rauschenbergs konst, förutom de fantasifulla kombinationerna, är färgen. En poetisk palett kring alla vardagliga ting och föremål.
ReplyDeleteStarka färger med lyster!
ReplyDeleteDet gillar vi skarpt
på Kistalight.
Cecilia S said...
ReplyDelete[PDF]
Kistalight citerad i Akademisk uppsats!
Att öppna en dörr till samtidskonsten
samtidskonstenregionvarmland.se/sites/default/...i.../
Dorr_till_samtidskonstenSnabbtitt
"En deltagare frågar om man vet om det finns någon tanke bakom Monogram.
Jag letar på google och hittar bloggen ”ABC…Kistalight. Robert Rauschenberg – Monogram
– urban lantis light, där det står att han var en neodadaist med sina combines."
Hi Thommy,
ReplyDeleteI was looking through your post that mentions Robert Rauschenberg but, unfortunately, couldn't find any additional resources.
We've been building out Robert Rauschenberg's page at Artsy for the past 2 years, and I think linking to it would be a great solution for a missing resource.
Artsy has material on editorial content, bios, up-to-date exhibitions that is openly available to you and your audience, taking art education to the cloud.
Since you blog about art, I thought you might be interested!
Here’s where I found the post: kistalightnow.blogspot.com/2007/03/robert-rauschenberg-monogram-urban.html
Please let me know if you have any questions or suggestions for how I can improve the Rauschenberg page!
Cheers,
Anthony
[A.]
Anthony Williams
Artsy
Anthony.Williams@artsy.net
Hi Anthony William!
ReplyDeleteYou can use my blog post about Robert Rauschenberg as a link if you want!
If you want to publish my piece?
Let me know!
Robert Rauschenberg - Monogram - Urban Hillbilly light
is included as an essay in Kistalight Academy an essaybook from Thommy Sjöberg.
Greetings Thommy