Monday, March 31, 2014

YTG Light - 100 000 unika besökare

I dag slår vi ett slag för tryck och yttrandefriheten på Kistalight! Klart att turkiska folket ska ha tillgång till Twitter och Youtube så att Erdogans käcka gossar och töser i Turkiet  kan ta del av Kistalight channel youtube eller Kistalight Twitter.
 Skämt åsido tryck och yttrandefrihet är inga självklarheter runt om i världen och journalistik är på många håll förenat med livsfara.
Kistalight som driver en hobbyblogg kommer i dag att kunna räkna in sin 100 000:e besökare sedan maj 2008 vilket vi firar med denna blogg.
Vi funderar allvarligt på att skaffa oss utgivningsbevis genom Patent och Registreringsverket för våra bloggar, e-böcker och böcker som ett led i att markera rätten till tryck och yttrandefrihet.

Varför utgivningsbevis?

Om du vill ge ut en tidskrift måste du ha ett utgivningsbevis enligt tryckfrihetsförordningen. Kravet på utgivningsbevis innebär också att skriften omfattas av tryckfrihetsförordningens regler om tryckfrihet.

Yttrandefrihet

Varje medborgare har rätt till yttrandefrihet, vilket innebär att en person i tal, skrift, bild eller på annat sätt får sprida information och åsikter.

Det finns vissa begränsningar i yttrandefriheten. Undantag får göras med hänsyn till bland annat rikets säkerhet, enskilda personers anseende, privatlivets helgd.

Tryckfrihet

De grundlagar som styr våra yttranden i media och tryckta skrifter är tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Lagarna innehåller bestämmelser om tryckfrihetsbrott respektive yttrandefrihetsbrott. Yttranden som du gör i media omfattas alltså inte av bestämmelserna i brottsbalken.

Nättidning

Om du planerar att publicera din skrift på webben bör du registrera en ansvarig utgivare för nätupplagan om den inte är identisk med pappersskriften. Myndigheten för radio och tv har hand om registreringar av ansvariga utgivare på webben, utgivningsbevis för databaser. Du når dem på telefon 08-580 070 00 eller via deras webbplats.
Myndigheten för radio och tv
Busy doin`nothin`
Medan vi funderar på vårt fortsatta öde som indieförfattare låter vi vår kreativa förmåga slumra, liksom ligga en aning i träda, och fortsätta med att vara fullt sysselsatta med att inte göra någonting alls!
 Massor av energi i den här låten i konsten i att vara upptagen i att inte göra någonting alls Busy doin´ nothin´ - som den värsta tonåring!
Vem vet vilken dag som helst kör vi igång med vårt nästa projekt?!
Hemligt...hemligt!
Vore kul att kunna pricka in den 100 000:e besökaren med en

Saturday, March 29, 2014

Stones Light - On Fire


Le Jacobine said

Billetten slut på 30 minuter... Jaha, det var det! 
Kul att man hann se "Bridges to Babylon" i november 1997 (Minneapolis, MN).

Årstagalningen said

Yepp, snabbt gick det, såg stenarna senast i Göteborg för en så där 10 år sen, och innan dess ett antal gånger, har nog hör Satisfaction tillräckligt många gånger live nu, så det räcker  J

Det är i o f s alltid kul att se/lyssna på Stones – men höga priser, mycket folk avskräcker en hel del tyvörr….

Sätter på en gammal hederlig platta från 60-talet i ställer – Beggar’s Banquet – den svänger…..

 Kistalight said

Hello boys!


Stones, Dylan och Beatles - tre av de stora från sextiotalet!
Stones har jag missat live medan Bob Skandinavium och Beatlarna Hovet lyckades man se när det begav sig!
Medan, nu kommer poängen, Stones har jag nästan sett Live!
Si så där i början av April 1965 då de skymtade vid ett hotell på S:t Eriksgatan i Stockholm!
Var det Mick och Brian?
Konsert gav Stenarna på Kungliga!



På den tiden jobbade jag som mopedbud på Ljuskopia och levererade ritningar till olika Arkitektkontor i centrala Stockholm ibland blev det en utflykt till Östermalm.
Såg till att ta en sväng, blev flera svängar den dagen, förbi hotellet där Stenarna bodde. På trottoaren nedanför stod jag med mina ritningar i rullar i en speciell axelremsväska, gasade på min moppe, tillsammans med ett hundratal skrikande tonårstjejer.
Möjlighet till en date kanske?
När någon skymtade i fönstren steg tonårstjejernas skrik till ett crescendo!
Klart Kistalight var där!
Gasande på sin moppe! 
Brmm... Ljuskopias egen Jagger!
Nu bäddar vi in Stenarna tillsammans med den fantastiska Lisa Fisher från en Show i Amsterdam 26 maj 1995.


Mick, Charlie, Ron och Keith, undrar om inte Jack Nicholson också var där, för dagen speciellt influgen från Los Angeles!
Blir det inte som pojkar på nytt (Lisa and the Stones) med något saligt i blicken?

Morsning/Korsning från förorten

Friday, March 21, 2014

Swimming home - Kistalight vid Poolen


The Light in Nice kills us! (Matisse) Vi besöker Kulturhuset och Internationella Författarscenen - Spännande besök där med författarinnan Deborah Levy och hennes kultbok Simma hem. Daniel Sandström från SvD intervjuar och samtalar. De obligatoriska kulturbärande tanterna, Kistalight och för dagen en klass studenter från en Creative writing kurs finns i publiken.
 Ingemar Fasth gör en underbar introduktion, mycket vacker engelska "read a tune", där han liknar Simma hem vid en tryckkokare i förklädnad. Deborah Levy tackar och hänvisar till bokens speciella miljö i bergen ovanför Nice with a condemned disturbing light och citerar Matisse.
Franska Rivierans blåa himmel ligger nära klichén och romanens ton är en lek med den säger hon speciellt till studenterna som hon tillbringat dagen tillsammans med i Gamla Stan. Simma hem är ett poem och närheten till naturen förstärker den känslan men blir också en kuliss till en berättelse med absurd humor där avgrunden skymtar runt hörnet. Simma hem är en slapstick comedy säger Deborah Levy men också en tragedi. Det handlar om en solig weekend där allt gick snett - en berättelse som i en film av David Lynch.
Huvudperson i slapsticken är den rödhåriga, gåtfulla Kitty Finch som dyker upp naken i poolen hos den semestrande familjen Jacobs och deras vänner Mitchell och Laura och genom fru Jacob får Kitty Finch ett gästrum hos dem.
 Varför inte göra en rollista av personerna i romanen!
Deborah Levy är också dramatiker.
Rollistan har följande karaktärer!
Huvudperson Kitty Finch som sagt den rödhåriga gåtfulla med midjelångt hår,  Kitty Finch, vegetarian, botaniker, som vill vara poet, hashrökare uppträder ofta naken i och kring poolen.
Undrar vem som ska spela den rollen om boken filmas?
Joe Jacobs framgångsrik poet, med bottenlösa svarta hål i själen, dyker upp i handlingen med olika namn, notoriskt otrogen men en mycket närvarande pappa till fjortonåriga dottern Nina.
Isabel Jacob utrikeskorrespondent, god organisatör och stabil, tar ansvar för sin omgivning, korre med stora dramatiska reportageresor i världen, då frånvarande för sin dotter och man.
Michell och Laura familjens goda vänner som hängt med på en weekend i bergen ovanför Nice. De är ett par antikvitetshandlare från England på knegen - mannen är oförmögen att sköta sin ekonomi. Deras dyra hyrbil får stå oanvänd eftersom de inte har råd med någon bensin.
Tonårsdottern Nina Jacobs som storögd iakttar vuxenvärlden och är mycket intresserad av fastighets och poolskötaren Jurgen, ung hashrökande man med dreadlooks, och hans kompis Claude som ser ut som Mick Jagger.
Äldre dam psykdoktor, granne, sitter gärna på sin balkong och iakttar vad som försiggår kring poolen och har åsikter om Kitty Finch.
Intrig och upplösningen lämnar vi till er läsare!
 Eftersom det fanns skrivarstudenter i publiken betonar Deborah Levy att språket är ett stort äventyr, dialog, visuell fantasi i prosa såväl som i poesi och hon gillar moderna genomlysta texter. Hon skriver gärna för sig själv som till exempel resedagböcker.
Deborah Levy gillar det kritiska utbytet med bloggarna.
Vilket vi på Kistalight tycker låter uppmuntrande!
Den obligatoriska signeringen till vänster!
 - Thommy med Th!
 Succén för Simma hem tror Deborah Levy beror på att boken nominerats för Man Booker Prize och också att bokens rykte och erkännande har spridits den muntliga vägen speciellt i Paris och diskuterats livligt på Twitter och bland bloggare. Boken finns nu också att ladda ner gratis för alla prenumeranter av SvD vilket Kistalight självklart har nappat på och gjort en egen nedladdning.
Läst den har vi redan gjort i pappersform - så kallad härlig bok.
Kistalight tror att succén med Simma hem bottnar i kombinationen av fantasi, poesi, slapstick och ett överblickbart persongalleri med igenkänning och med en god dos mänsklig värme i skildringen av karaktärerna.
Där bråddjupet och avgrunden inte är långt borta! Dessutom är boken lättläst och välskriven - typ lagom light att läsa vid poolen.

Betyg Fem rödhåriga hm...hm kvinnor av fem i och omkring poolen!

Andra bloggar om Kista  Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur  
  Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande 
©Thommy Sjöberg  


Tuesday, March 11, 2014

Flyga med tranor - AVS Sankt Petersburg

  Det finns något oförutsägbart hos en president som tar en flygtur med tranor!
Kanske något för Reinfeldt - att dra till Hornborgasjön inför valet!
- Putin flyger med tama tranor och visar vägen!?
Hur ska någon kunna förutse en (diktator) presidents handlingar när han inte själv vet vad som sker nästa vecka? 

Det är skillnad på att ha en plan jämfört med en storrysk vision och mission!
 Från ung kommunist och KGB-ledare i Leningrad till rysk president, teknokrat, nationalist, försvarare av den ortodoxa kyrkan till drömmen om det stora gamla ryska imperiet.
Nyordning för Ryssland eller är det bara fortsatt postsovjetiskt sönderfall?

Hallå alla ryska tjejer, grabbar och alla andra!
Google translation what a translation!
You guys out there gör en free download!

 Kistalight publicerar en gammal blogg som e-book om en resa till Sankt Petersburg.
Kistalight som går i spinn inte bara av Jills veranda utan också går igång på OS i Sotji och händelserna i Ukraina som får igång vårt gamla intresse för Ryssland.
- Härligt att vara panschis!
Förutom att blogga läser vi just nu Rosa Liksom Kupé nr 6 om en resa under senvintern längs Transsibiriska järnvägen. En mycket mustig poetisk skildring av det sönderfallande sovjetiska imperiet under 1980-talet. Boken finns på bokrean - skynda och köp! 
Läser även, blev ett nyårslöfte, Simon Sebag Montefiores bok Stalin den röde tsaren och hans hov. En biografi som skildrar människorna, hovet, kring Stalin, maktkampen, intrigerna, det kommunistiska statsbygget och den grymma verklighetsfrämmande diktaturen.
Nu Kistalight från sitt besök i Sankt Petersburg i början av 2000-talet. Biten finns även att läsa i Kistalight Academy eller på vår reseblogg Kistalight goes Ryan.
Bara att ladda ner och läsa grabbar och tjejer!
Free download för iPad, iPhone, Kindle, PDF eller läs bara Online!

Added Books


Price: Free! Language: Swedish,
Published on March 10, 2014, Categories: Political

Från en studieresa i Sankt Petersburg i början av 2000-talet.














Skynda nu att ladda ner grabbar och tjejer! Vi kör free download till att börja med! Möjlige...möjligen kommer vi att ta ut en liten avgift i framtiden för våra essäer. När vi fått ordning på format och teknik kring e-böckerna.
Vi hör senare under dagen att Nils Horner Sveriges Radios utrikeskorrespondent blivit skjuten på öppen gata i Kabul - brutalt mördad. Journalistik och publicistisk verksamhet är ingen ofarlig verksamhet i världen. Vår essä ovan får bli en hyllning till Nils Horner. Vi kommer att sakna hans distinkta berättarröst på Kistalight. 


Thursday, March 06, 2014

Jills veranda eller Bob goes to Nashville

Jills veranda blir bara bättre och bättre från att redan från början ha varit bra. Igår med Magnus Carlsson från Weeping Willow, inspirationen till deras namn en tårpil  får en plats i sinnevärlden i Hendersville vid resterna av Johnmny Cash gamla hem. Programmet igår slutar mer med en blues än frejdig country, Magnus, Jill och inbjudne Doug skanderar Going down to the river. http://www.svt.se/jills-veranda/lyssna-pa-latarna-i-programmet
Är Jill inte också en bluessinger?
 Ovan Marit Bergman tillsammans med Jill - Marit som Kistalight tycker levererade den bästa egna skrivna texten i serien. En låt som framfördes på legendariska Blue Bird Café i Nashville med en innerlig ton och känsla.
 Musiksamarbete med låtar för Jill och Marit är kanske  något att utveckla?
Finns det några TV-priser för den här typen av dokumentärer är Jills veranda en given kandidat!
Vad är väl härligare än att cruisa med en Pickup bortom countryns stereotyper?
Bland Tennessees böljande kullar, hästhagar och jordbrukslandskap, genom blånande berg i Appalacherna, längs delstatens motorvägar och med Nashville skyline i horisontens ögonvrå.
Käka streetfood i gathörnet och häng på enkelt Kukluxklan  café och göra matiga Elvismackor - hur håller Jillan vikten förresten, zippa giftiga drinkar och bärs på verandan och musicera i kvällningen.
Engagemang bortom klichéerna i musiken med samhällsämnen som rasism, heteronormen, white trash, hillybillies i Appalacherna, hemlösa i Nashville  och i avsnittet med Kristian Gidlund ställs de stora existentiella frågorna.
Det är vi som blir kvar som behöver tröst!

 Under inspelningen i Johnny Cashs gamla studio av Going down... skymtar omslaget till Bob Dylans Nashville Skyline på väggen. Albumet där Bob sjunger duett med Cash. Men Bob har besökt Nashville tidigare i musiksammanhang faktiskt spelades Blonde On Blonde (BOB) in där i februari 1966 i CBS studio på Music row. Albumet är en av pophistoriens mest omvälvande verk här fördes modernistiskt bildspråk in i popmusikens värld och längden på en poplåt förändrades för alltid och det var en pophistoriens första dubbelalbum.
 Med sig till Nashville har Bob sina musikerkompisar Al Kooper arrangör och blivande Blood Sweat and Tears grundare, Robbie Robertson mohawkättling, gitarrist i det blivande The Band och kommande låtskrivare av superhits som The weight med flera dessutom var producenten Bob Johnson med. Tillsammans med ett gäng Nashvillemusiker, superstudioproffs med legendariska Charlie Mcoy i spetsen skulle alltså skivan spelas in. New York bohemian trion måste ha setts som sällsynta creature i Nashville musikernas ögon. Bob med ett risigt hårrburr likt ett fågelbo, var visst inte så där alldeles nyduschat heller, han påstod att burret höll tankarna på plats. Al Kooper var utstyrd i en sorts Carnaby Street klädsel något som fick Nashvilleungdomarna att se rött när han visade sig på stan och han riktigt riskerade att få sig en omgång som tur var fanns en av Elvis Presleys livvakter till hands som fick skydda den gode Al när han rörde sig bland ortens pigga pågar.
Musikerna och producenten har alltid varit viktiga i Bobs låtskrivar process. Till Nashville, här, kom han med ett knippe halvskrivna låtar, tog in på Ramada Inn, lät Al Kooper klinka på pianot, medan han förfärdigade låtar som Stuck inside of Mobile på deras brevpapper. Låten är en favorit hos Kistalight. I vår ungdom trodde vi att det betydde att Bob satt fast i någon sorts rörlig mackapär - symbolisk frigörelse naturligtvis, som vuxen So-lärare vet vi att Mobile är en stad i Alabama i den Amerikanska södern.
 Kulturkollisionen mellan de proffsiga följsamma musikerna från Nashville (old country boys) och den bohemiska trion från New York kom att skapa en mycket komplex samling låtar och tät musik på Blonde On Blonde. Där fanns rhytm blues bitar som Leopard Phil box hat lite åt Chicago rock hållet, där fanns låtarna med det där täta Mercury soundet som Bob var på jakt efter och med djärva surrealistiska bilder.

Kistalight och Årstagalningen som gillade Bob och Heta råttor redan i ungdomens glada studentdagar på Nybban si så där omkring 1970. Foto Årstagalningen

 I låtar som Visions of Johanna och Sad eyed Lady of the lowlands uppenbarar sig -
En rock ´n rollens Rimbaud på besök i Nashville!
Varje låt kring albumet har sin egen historia möjligen (med fakta om Dylan är man aldrig säker) var fullängdaren Sad Eyed Lady of the Lowlands samlingens första inspelningsspår. Medan musikerna hängde på CBS music row studio spelade kort och väntade på Bob. De hade fått order att infinna sig två på eftermiddagen så gick timmarna och Bob skrev på sin sång. Mitt i natten dök han upp för inspelning efter genomgång typ light tändes den röda inspelningsknappen. Den långsamma  bluesaktiga kärlekslåten framfördes som i en inåtvänd trance. Nashvillemusikerna som var vana vid låtar på drygt två minuter följde med i de surrealistiska verserna. När varje vers var slut lirade de automatiskt fram en ljudklimax men då började nästa vers så pågick det i fem verser och låten landade på drygt 11 minuter.
Det var alltså introduktionen av Bob för Charlie Mcoy och de andra musikerna som fick vackla hem i nattens Tennessee efter all väntan och anspänningen att hänga med i pophistoriens då längsta låt.

 Många musor tror sig vara besjungna i kärlekslåten men den är en hyllning till Sara Lownds (Low lands) som definitivt har stora sorgsna ögon och som några månader tidigare blivit fru Sara Dylan men det var det just ingen som då kände till.
 I dag måste Sara Dylan vara en av alla dessa före detta hustrur till popstjärnor som är absolut rikast. När de skildes på 1970-talet var bara Bob Dylans musikförlag värt 60 miljoner dollar och detta delades då mellan makarna. Bara royaltys till alla hans låtar generar säkert miljoner varje år. Min kompis Årstagalningen som är ekonom säger bara för att Bob ska behålla inflytandet över sitt musikförlag måste han betala miljoner i underhåll till sina före detta hustrur därav dessa ständiga världsturnéer NET tours.

Blonde on Blonde är kulmen på Bob Dylans skapande mellan våren 1963 då albumet med Freewheelin Bob Dylan kom ut med det första stimmet av mästerliga låtar sedan rullade det på akustiskt till en början The Times They are A-changing, Another Side, elektriskt med Bring It All Back Home, Higway 61 och slutligen Blonde on Blonde februari 1966. Tre år med nästan hundra skrivna låtar, alla inspelningar har så kallade outtakes i vissa fall pärlor även dom. Några exempel där är Tomorrow is a long time och Mr Tambourine Man från Another Side. De tre åren innehöll även världsturnéer och filminspelningar klart att ett så hårt program har sitt pris med för mycket röka, kröka, pillertrillande och utbrända relationer. Men det konstnärliga nyskapandet kan ingen komma förbi - texter och musik som en popmusikens jämförelse med den franska symbolistpoeten Arthur Rimbaud. En ung 1800-tals poet och geni som skrev hela sitt litterära verk före 25 års ålder och sedan tystnade. Bob Dylan åkte på världsturné med The Band spelade akustiskt och elektriskt blev utbuad mest överallt på den elektriska avdelningen.
 - Vilket öde för en grabb vars pappa hade en liten El-firma!
Vilken uthållighet med att tro på sin konst och musik!
 Den 17 maj 1966 några veckor före 25-årsdagen spelades den berömda konserten i Manchester Free Trade Hall känd som Judaskonserten. Kanske pophistoriens mest piratkopierade konsert med titeln The Royal Albert Hall Consert. Sedan åkte Bob tillbaka till staterna var med om en omtalad mytomspunnen motorcykelolycka, tystnade i flera år, återhämtade sig får man anta och levde bohemiskt familjeliv i Woodstock med Sara och barnen. Visst har Bob kommit med mästerverk efter Rimbaudexplosionenen i sin ungdom som Blood On The Tracks, Oh Mercy och Time Out Of Mind men energin, nyskapandet och vitaliteten hörde ungdomverken till.
Under åren har Bob samlat massor av talangfulla musiker och producenter omkring sig indirekt skulle man kunna säga att Bob är en skicklig bandledare som låter musikerna utveckla sitt eget spel. I dag producerar han sina egna skivor under pseudonymen Jack Frost.
Hos Bob finns ett litet autistiskt drag möjligen kryddat med några stänk aspberger. Han har ett otroligt sinne för detaljer och vilket minne behövs inte för att memorera alla dessa texter. I ungdomen fanns en stor iakttagelseförmåga, hel del humor, fantasi och skapandet som ofta kom igång genom att resa och vara i rörelse.
 Kistalight som lider lite lite av Bobomania - behöver bara se ett skivomslag av Bob för att gå i spinn och berätta en massa anekdoter kring honom. Det finns mycket värre freaks i floran av Dylanfans än vi. De som följer hans turnéer världen runt, de som samlar på piratproducerande konsertupptagningar i en aldrig sinande ström och de som diskuterar detaljer kring hans artisteri i  ändlösa samtal på olika Chattforum för Dylan.
Nej vi har ett mycket sunt och balanserat förhållande till Bob!
Fråga bara min fru Ulla på Kistalight!

Fru Ulla som alltid följer med Kistalight på en Bob konsert, mysko modernistiska konstutställningar och på resor i världen eller varför inte på en konsert med Jill Johnson på Berwaldhallen.
Jills veranda har allt vi gillar på Kistalight; musik, resor och geografi, fina personporträtt, samhällsengagemang med empati och värdegrund och vore det en webbproduktion på nätet vilka pedagogiska artiklar kunde man inte då haka på med länkar till!
Kanske en liten musikalisk utmaning skulle vara på sin plats?
Varje gäst hos Jill får ju en sådan.
Hur skulle du Jill, The girl next door, se på att tolka några av Bob Dylans mästerverk från Blonde On Blonde?
Förslag - några inspirationskällor!
Visions of Johanna finns redan i en mästerlig tolkning av Marianne Faithfull!
 Eller varför inte tolka balladen Just like a woman?
Kanontolkning finns där, en av många, här som en gospel av Nina Simone.
- Kärringen av stål som Jerry Willliams skulle säga!
Slutligen varför inte pröva ett gigg med Stuck inside of Mobile jämför gärna med Cat Powers tolkning som ligger Dylans version nära. Hon sjunger som Dylan men bättre - från filmen I´m not there!
Frågan är om det inte ska vara en kvinnlig artist som gör det?
Tolka Dylan alltså!
Betyg för Jills Veranda Fem Verandor i Tennessee av fem!
Grattis Jill och Agnes-Lo och alla andra bakom serien till ett Toppenprogram!

Andra bloggar om Kista  Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur  Andra bloggar om Bob Dylan
  Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande 
©Thommy Sjöberg

Friday, February 28, 2014

Help Forum Light

Här kommer en liten utvärdering, nåja snarare (några detaljer) från Kistalight om kursen Digital Photography and Image Theory på konsthögskolan i Stockholm som jag avslutade tidigare (jan -14) under vårterminen . Jag hade inte heller något lösenord till Daisy där vi skulle göra en evaluation på kursen så det får bli några nedslag här istället.
 Bilden ovan illustrerar Google Help Forum för Google Maps. Ibland kan ett Help Forum illustreras med hjälp av kinesiska muren.
Se spännande essä om Googlemaps Help Forum!
 Kring kursen som var en distanskurs med föreläsningar, en utmärkt kursbok Photography A culural History, kursmaterial, föreläsningar och en rad roliga och intressanta bilduppgifter som skulle besvaras genom webben i DSV Stockholm regi.
 Det fanns även ett Help Forum. En webbplats som bra mycket påminde om ett chattforum för studenter och där oftast lärarna lyste med sin frånvaro. På forumet kunde det ibland dyka upp mycket kärnfulla formuleringar som uttryckte studenternas desperation. Kursens språk var engelska och utropen färgas av detta.
 - Håll till godo!
Som sig bör startade kursen med diverse desperata utrop på hjälpforumet.
Är inte all god konstnärlig verksamhet och skapande granne med kaos?

 En av de första uppgifterna var att göra en pinhole camera, typ väldigt enkel barnkamera utan objektiv! Sånt kan vara knepigt i de mobila och digitala kamerornas tid.
Man saknar helt enkelt lins som går att ta bort!

No camera with removable lens
by H I
Hi, I have only a fixed lens. Assignment 1C says to remove the lens and replace it
with different holes.
 Can I do that without removing the lens?

Re: No camera with removable lens
by T T
I just have a digital pocket camera so I believe I have the same problem. I'm not sure,
 is it possible to remove the lense of such cameras, generally?

Re: No camera with removable lens
by B L
Hi there.
Your cameras are probably not suitable for this assignment.
 Can you perhaps boorow a camera?
 Or Can you find one student friend in this course close to you?

Re: No camera with removable lens
by A S E L
I have the same problem as i mentioed earlier.
I am not in sweden right now, and have been trying to look around to borrow one,
 although havent found.
Maybe there is some possibilty to rent a camera I will go and see.
 But otherwise I have to unfortunately complete the assignment later on,
 since I know I can borrow one from a friend in sweden.

Re: No camera with removable lens
by A S E L
Or maybe some possibility as mentioned earlier to do it wihtout removing lens?

Re: No camera with removable lens
by T T I'll try to get hold of an appropriate camera.
Surely I'll be able to borrow somebody else's at some point;
hopefully by Thursday

Re: No camera with removable lens
by P D
Seems like we are a bunch of people who only have access to digital-cameras
without removable lens. At this point I don't know how
I would be able to finish this assignment on time.
 I hope it will be possible to hand it in later,
or if it's possible to create the lens and document
it using the digital camera currently available to me?



Timezone mistake
Hi! by J P

I did a mistake when calculating the differences between the time zones from Sweden to Washington DC - so assignment 2a was published almost an hour after the deadline. I did still publish it as a blogpost but I couldn't connect it to the assignment (I did connect it to the course and to my group). I am very sorry that I messed up the schedule. Would it be possible for me to still get this assignment graded and to be assigned another students material to assess?

Ibland får en Deadline nya dimensioner - En ursäkt som heter duga! Kistalight har under åren som lärare samlat på sig ett försvarbart antal orsaker för att man inte hinner lämna in sitt arbete i tid! Den här var bra!

Re: No camera with removable lens
by E K
Same problemm here, none of my friends have system camera.
 But I should begin to spam people from the cource and ask to borrow a camera

More from Assignment 1C – how to removing the lens
by A R
So, on to Assignment 1C...
Are we given instructions on how to perform this task of
"removing the lens and replace it with various types of holes"?
Maybe I'm just new to this but I really don't know what to expect or how to create
 "the holes" and what to create "the holes" from. Paper?
I'm also a bit scared of this damaging the camera in some way,
 by removing the lense for a longer period of time. 
Sorry about my many questions,
but I just want to make sure I understand the assignments correctly!

/ _ _ _ / And so on


Porträtt Fru Ulla Kistalight söt - vi prövar Pinhole camera med vår gamla mobil (antik!). Material lång hushållsrulle (innerbiten, tuben som blev kvar när papperet är slut) maskeringstape för titthålet, häftmassa att fästa röret vid mobilen - Värsta pressfotografen alltså men uppgiften blev ej godkänd! Bild Thommy Sjöberg

En instruktion nära kaos var vilka sidor och kapitel vi skulle läsa till respektive uppgift. Vilket naturligtvis uppmärksammas på vårt Help Forum. Typen av frågor känns lätt igen (tonen) för en ärrad gammal So-lärare på Spånga high och här var det befogade frågor!

Important! Chapters are very different in the 1st and 3rd edition!
by A
I just wanted to mention that the editions of Mary Warner Mariens book
seem to be very different from each other concerning how the chapters and parts have been devided,
which makes it complicate to just follow the reading instructions.

I have the third edition. Since I thought the pages and chapters didnt make any sense in the instruction,
 I looked up how the first edition is devided and compared to mine.

Chapter 1 and 2 seem to be the same in both editions,
but chapter 3 (in the third edition) actually means Part Two, which includes chapters 3, 4 and 5
(so we who own the third edition shouldnt just read the third chapter!).
Chapter 4 in the old edition seems to mean chapter 6 and 7 in the third (Titled Part Three),
chapter 5 means 8 and 9 in the third edition (Part Four) and so on.
Simply chapter... :
(old edition on the left)
1 = 1
2 = 2
3 = 3,4,5
4 = 6,7
5 = 8,9
I am not sure I am completely right, but considering the content and headlines,
looking at my preface and this preface, I think it is right.
http://www.amazon.com/Photography-Cultural-Mary-Warner-Marien/dp/1856694933

Hope this helped someone else as confused as me!

Re: Literature Important! Chapters are very different in the 1st and 3rd edition!
by A B
Quick question!

I have now read all of the three chapters in A Cultural History that was required for Assignment 1A,
although I am only on page 97. In the instructions it said 1-66 (depending on edition),
could it be so that my edition (ISBN 9780205708000) is so differen in numbering the pages?
 If I turn page it's clerarly says "Capther Four - Imaging Of The Social World".
 And that isn't the material for 1 A right? 

Assignment 1A Important! Chapters are very different in the 1st and 3rd edition!
by P W
Hi, I have a third edition of Photography: A cultural history.
It is a very large edition and i'm usure if they are all the same size.
My chapter 3 finishes on page 97. Last chapter ficish witj portrait by Julia Margaret Cameron.
I can see on our assignment that it states that chapter 3 should finish around page 166.
Is is chaper 3 and not part 3 we should finish with?
thanks 

Assignment 1A Important! Chapters are very different in the 1st and 3rd edition!
by A R
Great thing you brought this up Pauline, I was wondering the same thing and I've also got the 3rd edition

Assignment 1A Important! Chapters are very different in the 1st and 3rd edition!
by E N K
No answer yet, but I  guess it´s chapter 5 in part 2, page 161?
Otherwise we would have to read all the way to page 231
if we were to read part 3 now.

Ibland får man lösa problemet själv! Var och en sin egen lyckas smed!

I want to comment, please!
by T T
Hey,
I'm so sorry to be bothering you during the weekend but I am so frustrated.
I want to comment on my peers' work but the site just won't allow me to.
Whenever I click 'Comment', I'm directed to the top of the page.
It's happened a lot but not all the time.
Is it due to a fault in the system or to my slow connection?
Thank you!

Re: I want to comment, please!
by T T
So I solved the puzzle myself.
The entire post has to be loaded prior to commenting.
In case it should be useful for someone else to know,
 it helps to look at individual posts.

Re: I want to comment, please!
by A K
Yes, this problem is amplified as some people are forgetting to scale down
their images before uploading. So some posts take a very long time to load…
us a very long time before you can comment.
Good you fixed it

En favorit bland utropen blev följande målande rubrik!


This portal is making my head explode
By T T
I know that this is an annoying comment and it may seem pointless but I'm hoping that maybe it could also be read as constructive feedback.
For the second time today, I lost a post I had been working on for over and hour. Admittedly it was my own fault that I hadn't saved my work but I find it quite frustrating to not be able to copy/paste from a document I could save also for my own records. I'm using mozilla and have tried many times to follow the instructions given to sort out the copy/pasting problem, but I've not succeeded. I'm not a computer wizard and I should remember to save whatever I do on here but the system is quite fiddly and I find it's quite easy to accidentally move to another page.
If any of this could be fixed I'd be very happy and if not, I'll get the work done anyway and can report that I generally find the system clear and easy to use. Rant over.

Avslutning - Help Forum
Tror vi slutar här med exempel från vårt Help Forum i kursen. Den avslutande kärnfulla This Portal Making My Head Explode är nog så talande. Lösningen på problemen där var att välja rätt plattform Window och rätt webbläsare, både Mozilla och Firefox hade prövats men det funkade utmärkt med Google Chrome!
Något som inte nog tydliggjordes i Portalen var behovet av en lärare eller flera. Någon som fanns till hands, kunde lugna ned när frågorna drog iväg åt typ hållet desperation. Någon som kunde ge exakta praktiska svar om vilka sidor och texter som skulle läsas. Någon som kunde ge exempel på vad som var realistiskt att göra - teaching och inte minst!
 Inte lämna studenterna i ett webbens tomrum med sina frågor och behov. Helpforum som Kinesiska muren eller Se spännande essä om Googlemaps Help Forum!
Kort slutsats alltså!
Lärare behövs, typ viktiga, gäller även i digitala webbkurser på distans. Härlig insikt för en gammal ärrad So-lärare! 

PS Vill bara tillägga om nu händelsevis några blivande studenter läser det här att kursen Digital Photography är en mycket trevlig, intressant, rolig och spännande kurs. Undertecknad tycker sig dessutom ha haft riktig tur när det gäller ämnen för våra uppgifter - kunde nästan ses som skräddarsydda för Kistalight! Bedömningarna och omdömena av lärarna var helt okej för min del även om dom tog en hel del tid för lärarna att rätta dem. Tror att lärarna på de mer konstnärliga momenten skulle tjäna på att upprätta en mall enligt mål och riktlinjer för kursen för sina bedömningar. Kanske något för kommande kurser? För kommande studenter rekommenderas måttligt läsande och skrivande av inlägg på Help Forum. Inlägg som lätt blir ena riktiga energitjuvar - lita på ditt eget omdöme och förmåga. 

 Nu passar vi på med en sammanfattning av Kistalights egna bloggar inspirerade av kursen toppat med några favoritbilder.

 Daguerreotype Light