Ovan programledaren Parisa Amiri som kikar in på den brittiske konstnären James Cautys postapokalyptiska miniatyrvärldar från utställningscontainer i Liverpool.
Vidare i videon Kistalight skymtar förbi i vacker blå färg på tröjan i Kobras program. Från pressvisningen på Moderna Museet av nya utställningen Manipulera Världen.
Manipulera Världen är en stor och omfattande utställning i två plan med Öyvind Fahlströms konstnärskap i centrum. Det är inte en retrospektiv, utan mer en utställning som ställer frågor till vår tid där spel, ekonomi, kapitalism och kolonialism är teman. Utställningen kan också ses som en del av ett större projekt där Öyvind Fahlström ställer frågor om vår tid:
- Vi ska se och titta på hans verk
- Är hans verk relevanta för vår tid
- Fungerar de som en rörelse mot vår tid
Kring utställningen finns en spelplan där 28 inbjudna konstnärer svarar på de frågor som Öyvind Fahlströms konst ställer. Utställningen är indelad i tre zoner. Zon 1 Monopolspel med konstverk (pjäser) som är flyttbara och del i ett spel, här finns också Dr Schweitzer sista uppdrag, ett narrativ, (metaforisk världsbild) om kolonialismen. Zon 2 är det Offentliga rummet, bland annat med en festlig manipulerad demonstration Mao - Bob Hope march från 1966 av Öyvind Fahlström, på väg ned till Zon 3 med världsbanken, bitcoin-gruva och handel.
Kistalight är även nyfiken på de frågor som möjligen Utställningen Manipulera Världen kan svara på (förhålla sig till) om fakta(resistens), fakenews, blankning av aktieköp, bitcoins valutavärde, manipulerad storytelling om politik, företag och konst och så undrar vi om man inte kan hitta inspiration till egna spelkonstruktioner (för spelstudenterna på dataprogrammet i Kista) och idéer för mitt eget berättande.
Vi frågar oss också om idéerna om att manipulera världen skymmer form och färg hos utställningens konstverk eller blir idéerna viktigare än det konstnärliga utförandet och skickligheten?
Tja hur som helst fungerar utställningens verk som kommentarer till Öyvind Fahlströms idéer om att Manipulera Världen och även en (krumelur) dialog med konsthistorien - se berättelsen nedan!
Packlådor målade Yet more letters to the reader av Hanan Hilwé chefintendent på Abu Dhabis Museum. Bild Thommy Sjöberg
I dag nöjer vi oss dock med att återberätta en sanslös story från utställningen som Fredrik Liew (curator) berättade under sin mycket kunniga och omfattande föreläsning om utställningen Manipulera världen.
En typ av berättelse som vi är så förtjusta i på Kistalight.
En mytisk berättelse!
Sann eller bara sannolik?
De femton packlådorna ovan Yet more letters to the reader är målade kopior av verk från Erich Maria Remarques och Paulette Godards konstsamling som auktionerades ut 1979 på Sothebys i New York.
Konstverken sägs ha köpts av Hanan Hilwé för de styrande i Abu Dhabis räkning.
Verken från Remarques och Paulette Godards samling lär inte ha fallit Sheikh Zayed i Abu Dhabi i smaken.
Han tycker att de är för västerländskt inriktade och Hilwe får kritik och hon börjar tvivla på hur äkta verken är.
Hon gör flera misslyckade försök att skänka bort samlingen till olika intressenter.
Mystiskt nog återkom samlingarna hela tiden till det lager i Abu Dhabi där de arkiverats för den misslynte shejken.
En spiritistisk inriktad kock föreslår att målningarna var (sken)döda och gick igen.
Taktiken blev då att Hilwé målar kopior på utsidan av verkens packlådor med syfte att de skulle fungera som spegelbilder och skrämma bort de skendöda.
Därefter skänkte hon målningarna till ett ett museum i Ypres i Belgien. Ett museum och en minnesplats för de grymma striderna under första världskriget. En plats där Erich Maria Remarque skadades under kriget - en upplevelse som senare fick honom att skriva sin stora roman om första världskriget På Västfronten Intet Nytt.
Den som ursprungligen berättade om mötet med Hanan Hilwé är den libanesiske konstnären och Hasselbladsvinnaren Walid Raad och man får anta att målningarna fått en fristad på museet i Ypres inte långt från första världskrigets västfront.
© Thommy Sjöberg
Kistalight via Wikipedia! Det är inte riktigt säkert (fakta resistens och hållbarhet) att det finns ett lämpligt museum för shejkens målningar, 15 koffertar med konst, i något museum i Ypres i Flandern - se nedan!
ReplyDeleteWar memory and memorial
Historian Mark Connelly states that in the 1920s, British veterans set up the Ypres League and made the city the symbol of all that they believed Britain was fighting for and gave it a holy aura in their minds. The Ypres League sought to transform the horrors of trench warfare into a spiritual quest in which British and imperial troops were purified by their sacrifice. In 1920 Lieutenant-Colonel Beckles Willson's guide book, The Holy Ground of British Arms captured the mood of the Ypres League:
There is not a single half-acre in Ypres that is not sacred. There is not a single stone which has not sheltered scores of loyal young hearts, whose one impulse and desire was to fight and, if need be, to die for England. Their blood has drenched its cloisters and its cellars, but if never a drop had been spilt, if never a life had been lost in defence of Ypres still would Ypres have been hallowed, if only for the hopes and the courage it has inspired and the scenes of valour and sacrifice it has witnessed.[10]
Ypres became a pilgrimage destination for Britons to imagine and share the sufferings of their men and gain a spiritual benefit.
In the 100th anniversary period more attempts are being made to preserve the First World War heritage in and around Ypres.
Ypres today
The fountain in the Grote Markt, Ypres, opposite the Cloth Hall
After the war the town was rebuilt using money paid by Germany in reparations, with the main square, including the Cloth Hall and town hall, being rebuilt as close to the original designs as possible (the rest of the rebuilt town is more modern in appearance). The Cloth Hall today is home to In Flanders Fields Museum, dedicated to Ypres's role in the First World War. / _ _ _ /
Dessutom har verkligen inte någon nitisk tullare autoröntgat de 15 koffertarna?
ReplyDeleteInnehåller de verkligen Erik Maria Remarques konstsamling?
Kanske inte så konstigt att de hamnar i Abu Dhabi hela tiden!
Om nu koffertarna innehåller konsten så är det inte riktigt säkert att samlingen ändå får en fristad i Ypres!
Remarque stred ju på den tyska sidan och i Ypres är det britter, belgare, fransmän och kanadensare som hyllas som de stora hjältarna från det första världskriget!
så det så!